Ono, ten projekt je asi blbost, ale priekupnici s listkami su paraziticky problem. Nejaky promoter chce urobit radost fanusikom, da prvych n liskov za lacno, dalsich n listkov drahsie.. etc. Ale niekto si nakodi bota a za pol minuty vykúpi vsetky listky a potom s nimi kseftuje.
Ale pre pobavenie: https://webtrh.cz/349298-mam-prodat-desitky-listku-koncert
Souhlas. Poradatel koncertu prodava listky obvykle pres nejakou platformu, pokud ta platforma umoznuje nakoupeni anonymni vstupenky, tak vzdy bude moznost preprodeje za cenu dle trhu (dopyt/poptavka). Tudiz si stezovat na to, ze nekdo nakoupil 1000 vstupenek a prodava je za vyssi cenu nez jsem jako poradatel ocekaval je hloupe.
Na akce s výrazným převisem poptávky (jako třeba vybrané akce na OH nebo MS) dnes už nikdo neprodává anonymní lístky. Navíc u těchto událostí, ať chceme nebo nechceme, existuje i politické zadání. Odhlédněme od Ruska, kdo by pořádal MS v hokeji v Praze, pokud by všechny lístky vykoupili Němci? To by asi bylo na dlouho poslední MS pořádané v Praze, byť by asi bylo finančně úspěšné. Proto se prodávají lístky na jméno, vytváří se různé obezličky, jako že lístek musíte přijít koupit k pokladně fyzicky a prodají vám jen omezený počet lístků. Na druhou stranu chce prodávající umožnit případnou změnu jména na lístku (dojde k nečekané události atd.). Pak je potřeba hlídat, v jakých transakcích se lístky nakupovaly a jestli se hromadně nepřeregitrovávají lístky z jedné transakce. Protože cenu neuhlídáte, ale povolíte jen omezený počet změn pro jednu originální transakci.
Ty byly podle mne na slovo "dotace". I když to tak můžeme obrazně nazvat (promotér "dotuje" cenu vstupenky s nějakým záměrem), v naprosté většině se o žádnou dotaci nejedná, protože promotér má z akce docela slušný zisk. Slovo dotace je v dnešní době obvykle vyhrazeno významu, že někdo (zpravidla stát, ale nejenom) poskytuje dotaci někomu jinému, aby za něj prováděl činnost, kterou by buď sám dělat nemohl, nebo by to pro něj bylo nákladnější. Samotná činnost bez dotace je pak zpravidla ztrátová.
Aha, za tu dotaci... Já v tom ten příměr s dotací stále vidím - někdo (promotér) poskytuje dotaci některým návštěvníkům koncertu (na úkor jiných), protože má zájem na tom, aby na koncert přišel člověk, pro kterého by to za plnou (tržní) cenu byla ztrátová záležitost.
Ale máte pravdu v tom, že pod pojmem "dotace" si v dnešní době na prvním místě představím něco jiného.
"docela slušný zisk" - ani nie, festivaly pokladaju za uspech, ak su na nule. Ja chodim na koncerty, ktore by bez grantu FPU neboli. Ak grant pokryje benzin na cestu a 50 - 100€ na odmenu pre umelca, tak su radi. Alebo sa prehupnu na vyssi level a dostanu taky grant, ktory je problem minut :-)
To len odbocka od temy.
A totéž platí z opačného úhlu pohledu. Když poptávka převyšuje nabídku (více zájemců než lístků), jak se to dá férově rozdělit? Buďto "kdo dřív přijde" (to se lidem nelíbí, protože se nechají předběhnout překupníky) a nebo "kdo víc dá" (to se lidem taky nelíbí). Přesněji řečeno někteří těm překupníkům zaplatí, takže jsou spokojeni, že patří k těm vyvoleným, na které se dostalo, zbytek brečí. Opravdu si tedy myslíte, že za všechno mohou překupníci?
Pak už mě napadá jen losovat.
Pletete dohromady dvě věci:
1) cíl
2) způsob jeho (přibližného) dosažení
Odpověď na otázku 1) je vcelku jasná. Chtěli bychom prodat lístky těm, kteří na ten koncert skutečně chtějí jít, a to za cenu, která je nejvíc v souladu s našimi zájmy (u koncertu typicky nechceme prodávat za cenu, kterou bude veřejnost považovat za amorální, či která odradí příliš našich fanoušků od toho, aby přišli na nějaký další koncert, u akce pořádané z veřejných peněz chceme, aby z dané akce něco mělo i místní obyvatelstvo, které ji platí [což je vlastně nějaká podskupina, kterou chceme při prodeji lístků dostatečně podělit], atp.)
Odpověď na otázku dvě je to těžké. Podle mě je to jeden ze skupiny problémů, které sou těžko řešitelné ze své podstaty. (Otázka toho, nakolik dokážeme kontrolovat svět mimo náš uzavřený systém.) Proto by i pro mě třeba bylo strašně zajímavý se tím zabývat. Problém ale je, že i kdybych na to řešení obrovskou náhodou opravdu přišel, tak mi ho každý ukradne a nedostanu za to ani korunu.
Ps.
losovat? Překupníci jich dokáží vylosovat hodně.....
Nerozumím, koho se ty dvě věci týkají. Pokud myslíte pořadatele akce, tak tam je situace dle mě jasná:
* Když nabídne lístky moc levně (níže než je tržní cena), tratíte na tom, lidi se o ně poperou, na všechny se nedostane, nastoupí překupníci, cena se srovná s tržní a ti, co se tam chtěli dostat, se tam dostanou. Ostatní se tam nedostanou (a je naprosto irelevantní, jestli za vstupenku NEzaplatili x Kč nebo 3*x Kč)
* Když nabídnete lístky moc draze (výše než je tržní cena), neprodáte je všechny. (Ale eliminuje to překupníky, resp. jejich ztráta bude Váš zisk)
Tržní cena dle mě není amorální (předpokládám standardní akci, ne koncert pro postižené děti, kde byste byl zase v pozici toho, kdo si musí ověřovat, jestli ho využil ten, kdo na to má nárok). Jinak ale je úkolem pořadatele nalákat přesně tolik lidí, kolik se tam vejde a zbytek odradit. Opět stejný princip - když jich bude víc, nevejdou a budou nespokojení, když jich bude méně, není využitý potenciál akce (zábava pro lidi, peníze pro pořadatele)
Losování byla samozřejmě nadsázka. Nakonec to stejně zase za tržní cenu koupí ti, kdo je opravdu chtějí.
No, a já říkám, že pořadatel akce může mít i jiné priority než je maximalizace krátkodobého finančního zisku. Třeba nenasrat fanoušky se celkem hodí. Na tomhle koncertu chcete vidělat. Ale zároveň chcete, aby někdo byl ochoten koupit si lístky i na ten další....
I tvrdí kapitalisti, jsou-li chytří, sledují maximalizaci dlouhodobých, nikoliv krátkodobých finančních zisků.
Chápu, ale pak se zase vracíme úplně na začátek - že prodáváte vstupenky pod tržní cenou, čímž dáváte prostor překupníkům. A když nezajistíte, že se to k těm lidem za Vaší cenu skutečně dostane, byla to marná snaha. Návštěvníci to tak jako tak pořídí za tržní cenu a Vy jste zasponzoroval překupníky. A můžete akorát říkat, že špatní jsou přece ti překupníci a Vy jste ten hodný, co rozdal spoustu peněz.
Suma sumárum:
* pořadatel nezajistil, aby se sleva dostala k těm, ke kterým chtěl
* návštěvník nebyl dost rychlý nebo bohatý
Navrhuji ukončit tuto diskusi a neházet vinu na konkrétní stranu. Všichni si za to mohou svým dílem a vše je tak, jak by mělo být :-)
Ne. Já jsem to neprodal levně protože jsem charita. Já jsem to prodal levně protože prodat je za takovou cenu znamená maximalizaci mých dlouhodobých zisků. (Lidi (i chudí studenti), mi budou chodit na koncerty opakovaně a rádi. a nebudou kapelu pomlouvat na internetech že má předražený lístky. Vyloženě si myslím, že Metallica by nebyla tak slavná, kdyby prodávala lístky za maximální cenu za jakou si je je někdo ochoten koupit. Lidi by třeba chodili na míň známý kapely a tak....)
To, že jsem tím dal prostor překupníkům je pravda. Existuje nějaké řešení, jak jim ten prostor nedat. To ale není v mém kapitalistickém zájmu. Proto se snažím najít jiné řešení. (Teda, já to dělám jen pro zábavu, ale promotéři se snaží....)
Já na nikoho neházím vinu. Já vůbec o žádné vině a nemorálnosti překupníků nemluvím. Já říkám, že jsou jenom zájmy. (Mimochodem, v mém soukromém zájmu skutečně je, aby překupníci prohrávali, protože to znamená, že lístky pořídím levnějc.) Celou dobu ale řeším jen technickou stránku. To, jak by původní prodejci mohli své zájmy hájit.
Stejnětak bych mohl řešit otázku, jak by překupníci mohli své zájmy hájit proti současnému nastavení systému....
Myslím, že nikdo neháže vinu na žádnou stranu. Jak už napsal cXDB, jde o problém těžko řešitelný ze své podstaty. Na tržní ceně není nic špatného, to snad ani nikdo nenaznačil. Jen je v tomto případě problém s elasticitou trhu.
Celé se to samozřejmě vyostřilo kvůli globalizaci. Dnes není problém si zajet na akci na druhý konec světa a pokud je daná akce sponzorována z místních daní, pro místní přináší řadu problémů a ještě se tam ani nemají šanci dostat, protože jim konkuruje celý svět, logicky to vyvolává napětí. Proto se hledají cesty, jak alespoň část místních do hledišť dostat.
Možná se časem vrcholné akce budou konat v uzavřených prostorách, kde robotičtí fanoušci budou podporovat mužstva/závodníky podle potřeb režiséra přenosu a my lidé se na to budeme koukat v televizi. A bude po problému. Slušný namět na sci-fi povídku.
Trzni cena je ok, kdo tvrdi, ze je amoralni, sam trha moucham kridla.
Je to proste subjektivni oceneni statku a to ma kazdy jiny.
Kdo argumentuje moralkou, jen zneuziva moralku k argumentaci, aby mu na neci ukor, prodali levnejsi listek.
no a kdyz nebudou chodit na vase koncerty, tak nebude co prekupovat.
pokud i presto budou prekupnici skupovat vase listky (a pak si snima treba pomahat pri hygiene), tak vy na tom netratite.
prekupnik je totiz borec a jsem rad, ze existuje.
to jen socialisti a komousi s tim maji problem, protoze se jim nechce verit, jejich planovani nefunguje a snazej se tuto myslenku vnutit masam pomoci manipilaci a citoveno vydirani.
citace: "no a kdyz nebudou chodit na vase koncerty, tak nebude co prekupovat.
pokud i presto budou prekupnici skupovat vase listky (a pak si snima treba pomahat pri hygiene), tak vy na tom netratite.
prekupnik je totiz borec a jsem rad, ze existuje.
to jen socialisti a komousi s tim maji problem, protoze se jim nechce verit, jejich planovani nefunguje a snazej se tuto myslenku vnutit masam pomoci manipilaci a citoveno vydirani."
Je kouzelné, jak se z věcné a solidní diskuse během chvilky stane žumpa po té, co přijdou (asi) děcka ze školy nebo nějací slabodušší občané ze zaměstnání a začnou druhým nadávat do socialistů a komoušů...
Překupníci jsou jako hyeny. Vybírají slabé kusy a ty čistí. Občas si troufnou na moc velký a sami při tom vykrvácí. I já jsem rád, že existují, protože jsou, stejně jako hyeny v přírodě, potřeba. Na druhou stranu překupníci nic nového nevytváří, nevidím důvod si jich nějak extra vážit. I ten metař má vyšší přidanou hodnotu, pokud dělá svou práci dobře.
ivoszz:
Krčmář říká, že bordel v diskusích je náš problém a že oni to řešit nebudou. To je takovej ten moderní trend, že si koupíš weba, a snažíš se na něj nacpat maximum reklam, a zajistit jim s minimálníma investicema co nejvíc shlédnutí. Do té idee se pak placení moderátoři nevejdou.
Je škoda, že se do toho nevejdou ani modi neplacení, protože ten bordel tady už mě fakt sere.
"no a kdyz nebudou chodit na vase koncerty, tak nebude co prekupovat."
co je na tom slaboducheho?
kdyz nikdo nebude chtit chodit na vase koncerty, prekupnik nebude mit zakazniky a nebude prekupovat.
"pokud i presto budou prekupnici skupovat vase listky (a pak si snima treba pomahat pri hygiene), tak vy na tom netratite."
hypoteticky kdyz si to od vas prekupnik koupi i kdyz bude vedet, ze neproda, vy nemusite hrat za penize, muzete jit k taboraku a tam detem recitovat marxe zadarmo.
co je na tomto slaboducheho?
>> Překupníci jsou jako hyeny. Vybírají slabé kusy a ty čistí. ...
Diky za to prirovnani. :-) Ja vim ze vy to v tom nevidite, ale ja tam vidim:
Prekupnici cisti svet od socialistu, komousu a totalitaru.
Nekde jsem ale cetl nasledujici myslenku: Svobodnou smenu, volny trh, vzdy kdyz to bylo mozne, provazelo utocne nasili. Socializmus a komunismus je pak jen systemova optimalizace tohoto nasili.
Takze vlastne kvalitniho a draveho prekupnika bysme si meli vlastne vazit.