To, co si popisal, mi sa mi javi ako uplne iny obchodny model, nez aky popisal prvy prispievatel. Jedine, co maju spolocne je to, ze zakaznik dostal nieco zadarmo.
Ja osobne nevidim ziadnu podobnost medzi:
- dam dotovany HW a predavam sluzby alebo spotrebny material
- poskytujem sluzbu zadarmo aby som na nej (udajne) skolil zamestnancov
Na rozdiel od povodneho pripievatela si nemyslim, ze by toto bolo tak uzasne chytre.
To záleží na tom, ja spravujete zdroje. Pokud platíte X lidí sedících na helpdesku, tak máte náklady dané jejich měsíčním platem. Příjmu jsou pak dány supportní smlouvou a obecně jsou to paušální platby za dobu podpory, nikoliv za jednotlivá zavolání.
Máte tedy helpdesk, kde vám sedí X lidí a cca 10-20 procent pracovní doby nemají co dělat. Pokud jim dovolíte zvedat telefony i neplatícím zákazníkům, tak vám to náklady ani příjmy nezmění. Jen musíte zajistit, aby přednost dostali zákazníci platící. A dávat si pozor, abyste včas poznal, kdy je možné někoho propustit a tím snížit náklady. Ve chvíli, kdy platící zákazníci zaměstnají helpdesk jen pod polovinu pracovní doby, je možno se pár lidí zbavit. Pro online podporu se jako optimální míra vytížení uvádí 60 až 80 procent. Při menším vytížení jsou to zbytečné náklady navíc, při vyšším vytížení stoupá četnost krizových momentů, kdy požadavek čeká na vyřízení déle než dva dny (protože se toho prostě sešlo moc).
No a mít "nedůležitou práci z oboru" pro zaplnění volného času helpdesku nemís být špatný nápad.
Tak to on bude řvát v každém případě. A to hodně a veřejně. Takže se jen bavíme o tom, jakou hůl si najde. Pracoval jsem nějakou dobu na helpdesku ERP systému a tak vím, že ten řev je o mentalitě člověka, nikoliv o problému, který nastal. Jeden zákazník s klidem čeká až bude moci vytisknout dodací listy a odeslat kamion, zatímco jiný křičí, volá co 3 minuty, volá i nadřízenému i vedení firmy (naší i jeho) v situaci, kdy jeho vlastní podřízený zadal špatně hmotnost, šel domu a nezvedá telefon. A to se bavíme o pátku večer a "problému", který prostě daný podřízený opraví v pondělí. Škoda nulová, protože tu položku ještě ani neobjednali, natož aby ji expedovali. Oprava by počkala i dva měsíce, ale tenhle člověk prostě nechce jít domu dokud to není opravené, sám to nechce umět ("no to bych si to pak musel zadávat sám"), nikdo z jeho firmy mu nezvedá telefon a tak volá na helpdesk dodavatele ERP s něčím, co vůbec není v dodavatelově kompetenci. Nenechá si vysvětlit, že helpdesk prostě nemá přístup do ERP systémů zákazníků tak, aby jim tam něco zadával nebo přepisoval. A když to pak v pondělí ženete k vedení jeho firmy, tak se jen dozvíte "on pan Kropáček je trochu výbušný člověk. Neberte ho moc vážně, on to nemyslí zle, jen je trochu pedantický. Prostě mu už nezvedejte telefony, u nás mu je už taky nikdo nezvedá."
Ty jo, je to více než deset let a pořád se mi z toho člověka dělá špatně. Co se snažím říci je to, že na vás bude část zákazníků řvát bez ohledu na to, jak se budete chovat nebo co se dozví. A nevysvětlíte jim nikdy nic, tak proč se tím trápit?
Že PR bude dělat 80% úspěchu (nebo neúspěchu) je zřejmé.
Copa o to, on se pitomec najde dycky, ale ja mam tedy vice zkusenosti s pitomci na strane dodavatelu. Respektive, pitomce na strane zakaznika si vyeliminuju sam. Taky uz se mi ale stalo, ze ovecka volala na hotline, ze nefunguje erp ... pricemz v miste nesla elektrina. Tak se to vyresilo tak, ze volat smi uzka skupina poverenych osob, a nikdo jinej.
Na druhou stranu casto a opakovane resim, ze dodavatel nekde neco "opravi" a kvuli tomu mi prestane chodit aplikace, ktera jaksi je napsana tak, ze s tim "vadnym" chovanim pocita. Pricemz ani stara ani nova verze jako bonus nefunguje tak, jak je popsano v dokumentaci. Onehda sem na dodavatele uz vylozene sproste rval, ze kazdej debil kdyz zmeni API, tak ze ponecha defaultne puvodni chovani a novy se resi trebas vyzadanim verze.
ta firma funguje uz skoro 10let a nezda se ze by meli nejake problemy. viz. http://en.wikipedia.org/wiki/System76 Specializujou se taky nato aby prednastavenej Linux byl dobre odladenej s HW. Krome Ubuntu Developer summit sponzorujou napr. i nektere z techto podcastu http://www.jupiterbroadcasting.com/ Jejich cilem totiz neni stat se masovym vyrobcem "consumer grade" sracek ktery uzivatel bude kazdych 6 mesicu posilat do servisu a po uplunuti zaruky to vyhodi a pujde si (na dluh) koupit novou sracku..... Jejich ceny tim padem nekonkuruji spotrebni elektronice pro bezne BFU. Jeto niche-produkt. A jelikoz USA je trh se skoro 400mil spotrebiteli+posilaj i do sveta tak se (zrejme) najde dost lidi kteri si priplati za kvalitu ala industry-grade produkt. Druha podobna americka (niche?) firma je napr. http://www.ixsystems.com/ ti jsou zas experti na BSD storage systemy=podle vasich potreb navrhnou reseni, HW to daj do kupy+odladej a pokud budete mit prece jen problemy v ramci podpory se dostanete primo k cloveku kterej delal HW setup anebo k tomu kdo pise SW.......BTW jejich FreeNAS je sqela vec! Anebo tihle Izraelci http://www.compulab.co.il/ i jejich ceny jsou o poznani vyssi nez je bezne, jenze jejich FitPC ja provozuju uz pres 4roky nonstop jako FW a dosud jsem nemel nejmensi problem. (standartne davaj na vsechno min 5 let zaruku) Zato muj Acer noutas (ktery se v te dobe prodaval v CR za bratru 40k) byl za 4roky v servisu 2x. Takze asi tak. Nemuzete vsechno pomerovat ocima spotrebitele v malem ceskem rybniku.
1) trh velký asi moc není , ale pošlou vám to skoro všude, takže počet potencionálních zákazníků je dost veliký. Jedno procento českých zákazníků vás neuživí ,ale jedno procento světových zákazníků už je dost .
2) navíc ty jejich stroje vůbec nejsou levné
3) zákazníci nejsou korporace , ale jednotlivci
4)stroje nejsou levné a jsou našlapané, takže to kupují profesionálové a díky tomu se snižují náklady na technickou podporu.
Ale ono to tak opravdu funguje. Kolega dělá výlučně firemní sféru a tam je HW daný a variací není příliš mnoho. Takže řeší jen úzký druh problémů. Když se ho zeptám na řešení problému, když se na mě jako Linuxáka obrátí s důvěrou wokní BFU z oblasti domácích, max. někde pár kusů PC v nějaké organizaci, tak neví, protože se s tím nesetkal. A nebo setkal, ale nabídne nepoužitelné firemní řešení problému.
Takže oni zásadním způsobem zvednou počet userů, co se budou ptát toto to dělá a co s tím. Tím se rozšíří databáze řešení a pak opravdu dojde ke zkvalitnění podpory u platících zákazníků. BFU můžu říct, s tímto jsem se nesetkal, tak zkus toto nebo ono a pak mi řekni jak to dopadlo nebo můžu řešit jako výhledovku. Ale můžu si toto dovolit říct platícímu zákazníkovi co na mě vříská z druhé strany drátu?
Pořád platí staré známé: "Zkušenost roste s počtem zničených součástek." A nejlepší zkušenosti jsou ty, které jsem si sám získal.