To, co si popisal, mi sa mi javi ako uplne iny obchodny model, nez aky popisal prvy prispievatel. Jedine, co maju spolocne je to, ze zakaznik dostal nieco zadarmo.
Ja osobne nevidim ziadnu podobnost medzi:
- dam dotovany HW a predavam sluzby alebo spotrebny material
- poskytujem sluzbu zadarmo aby som na nej (udajne) skolil zamestnancov
Na rozdiel od povodneho pripievatela si nemyslim, ze by toto bolo tak uzasne chytre.
To záleží na tom, ja spravujete zdroje. Pokud platíte X lidí sedících na helpdesku, tak máte náklady dané jejich měsíčním platem. Příjmu jsou pak dány supportní smlouvou a obecně jsou to paušální platby za dobu podpory, nikoliv za jednotlivá zavolání.
Máte tedy helpdesk, kde vám sedí X lidí a cca 10-20 procent pracovní doby nemají co dělat. Pokud jim dovolíte zvedat telefony i neplatícím zákazníkům, tak vám to náklady ani příjmy nezmění. Jen musíte zajistit, aby přednost dostali zákazníci platící. A dávat si pozor, abyste včas poznal, kdy je možné někoho propustit a tím snížit náklady. Ve chvíli, kdy platící zákazníci zaměstnají helpdesk jen pod polovinu pracovní doby, je možno se pár lidí zbavit. Pro online podporu se jako optimální míra vytížení uvádí 60 až 80 procent. Při menším vytížení jsou to zbytečné náklady navíc, při vyšším vytížení stoupá četnost krizových momentů, kdy požadavek čeká na vyřízení déle než dva dny (protože se toho prostě sešlo moc).
No a mít "nedůležitou práci z oboru" pro zaplnění volného času helpdesku nemís být špatný nápad.
Tak to on bude řvát v každém případě. A to hodně a veřejně. Takže se jen bavíme o tom, jakou hůl si najde. Pracoval jsem nějakou dobu na helpdesku ERP systému a tak vím, že ten řev je o mentalitě člověka, nikoliv o problému, který nastal. Jeden zákazník s klidem čeká až bude moci vytisknout dodací listy a odeslat kamion, zatímco jiný křičí, volá co 3 minuty, volá i nadřízenému i vedení firmy (naší i jeho) v situaci, kdy jeho vlastní podřízený zadal špatně hmotnost, šel domu a nezvedá telefon. A to se bavíme o pátku večer a "problému", který prostě daný podřízený opraví v pondělí. Škoda nulová, protože tu položku ještě ani neobjednali, natož aby ji expedovali. Oprava by počkala i dva měsíce, ale tenhle člověk prostě nechce jít domu dokud to není opravené, sám to nechce umět ("no to bych si to pak musel zadávat sám"), nikdo z jeho firmy mu nezvedá telefon a tak volá na helpdesk dodavatele ERP s něčím, co vůbec není v dodavatelově kompetenci. Nenechá si vysvětlit, že helpdesk prostě nemá přístup do ERP systémů zákazníků tak, aby jim tam něco zadával nebo přepisoval. A když to pak v pondělí ženete k vedení jeho firmy, tak se jen dozvíte "on pan Kropáček je trochu výbušný člověk. Neberte ho moc vážně, on to nemyslí zle, jen je trochu pedantický. Prostě mu už nezvedejte telefony, u nás mu je už taky nikdo nezvedá."
Ty jo, je to více než deset let a pořád se mi z toho člověka dělá špatně. Co se snažím říci je to, že na vás bude část zákazníků řvát bez ohledu na to, jak se budete chovat nebo co se dozví. A nevysvětlíte jim nikdy nic, tak proč se tím trápit?
Že PR bude dělat 80% úspěchu (nebo neúspěchu) je zřejmé.
Copa o to, on se pitomec najde dycky, ale ja mam tedy vice zkusenosti s pitomci na strane dodavatelu. Respektive, pitomce na strane zakaznika si vyeliminuju sam. Taky uz se mi ale stalo, ze ovecka volala na hotline, ze nefunguje erp ... pricemz v miste nesla elektrina. Tak se to vyresilo tak, ze volat smi uzka skupina poverenych osob, a nikdo jinej.
Na druhou stranu casto a opakovane resim, ze dodavatel nekde neco "opravi" a kvuli tomu mi prestane chodit aplikace, ktera jaksi je napsana tak, ze s tim "vadnym" chovanim pocita. Pricemz ani stara ani nova verze jako bonus nefunguje tak, jak je popsano v dokumentaci. Onehda sem na dodavatele uz vylozene sproste rval, ze kazdej debil kdyz zmeni API, tak ze ponecha defaultne puvodni chovani a novy se resi trebas vyzadanim verze.