Osobně preferuju otázky, na který musí tazatel odpovědět (např. Captcha Riddler v Drupalu). Po dvou letech na jednom webu se sadou otázek ohledně jeho náplně je situace taková, že
- Nikdo si nestěžoval, že by k němu otázka nedorazila kvůli postižení. Když, tak kvůli mentálnímu a v tom případě jeho komentář nebývá moc přínosný pro ostatní.
- Dřív bývalo tak 50 robospamů denně, od zavedení ani jeden.
- Snížení počtu komentářů z Ruska nabízejících porno a prostitutky o 98%
- Pokles pčtu hlopých dotazů od lam o cca 75%
Takže obrázkovou captcha klidně zrušit. Ta akorát štve uživatele. Jsou lepší metody...
Otázky vyžadují rozumět danému jazyku, a často znát i další fakta. Carlos a Rodrigo si sice umí v US koupit čaj, ale na otázky na webu budou odpovídat těžko. Podobně spousta zdejších čtenářů (zřejmě často i autorů zpráviček), kteří sice přelouskají článek, většinou ho i nějak pochopí, ale jejich znalost jazyka a kultury je prostě mizerná.
Navíc na otázky dnes umí odpovídat i počítače. Zatím ne doma, ale to rychle přijde.
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Watson
https://www.youtube.com/watch?v=WFR3lOm_xhE
Tak zrovna jsem to psal pod zprávičku o captcha a CZ.NIC, tak to zkopčím i sem...
**
Osobně jsem captchou, nedej bože i následným kopírováním kódů již natolik znechucen, že to akceptuji jen při zakládání účtů v Internetu (což se neděje častěji než jednou za tři roky).
Jinak, když vidím cokoli složitějšího než textové pole pro zodpovězení dotazu tak prchám či nechávám bez povšimnutí. Občas se nachytám na otázky typu "výpočet", které zpravidla vyžadují povolení cookies. Snažím se tyto weby zapamatovat a nepoužívat je, zbytečná námaha (například při reakci na článek) člověka holt nasere, ale cookies kvůli dokončení povolovat nehodlám.
Proč se dnes u nepoužívá systém výběru správného tlačítka pro odeslání odpovědi (bez nutnosti mít zapnutý v browseru JS)? Člověka to nic nestojí a je to jednoduché. Dovedu si to klidně představit i rozšířené do podoby klikni na určitou část obrázku (buď přímo pro odeslání, nebo namísto captchy).
Co konkrétně má OP technicky špatně? Robot sice nepotřebuje nic, ale pokud server bude v HTTP požadavku testovat buď přítomnost správného názvu odesílajícího tlačítka (input type=sumbit), nebo správnou souřadnici téhož (input type=image), tak se robot buď přizpůsobí, nebo budou jeho posty ignorovány.
Jiná věc je, že podobné metody fungují jen na sajtech, pro které nestojí majiteli robota za to, psát speciální ošetření. Takže když si to dám na svůj blog, tak to bude chodit asi i dobře (sám používám něco podobného), ale když to zkusím nasadit na registraci Gmail, tak to nebude fungovat ani den...
Vice méně sis odpověděl sám. Navíc, je tímhle řešením možné dosáhnout tolika variant, aby bylo ptřeba nějaké speciání rozšíření robota, nebo bude stačit, když data pošle víckrát, tedy u toho tlačítka.
Vyhodnocení místa kliknutí by asi bylo v tomto směru lepší, ale čím by bylo spolehlivější, tím by bylo míň přívětivé pro uživatele. Až by se možná vyrovnalo CAPTCHA.
Navíc všechny tyhle metody jsou poněkud jazykově závislé. Ač je to možná divné, tak větu "Klikni na třetí tlačitko zleva" nepochopí téměř 7 miliard lidí, a když se to napíše jako "Click the third button from the left" tak to bude sice menší počet, ale stejně ne všichni porozumí.
Ono záleží taky na tom, co ta CAPTCHA chrání.
Když budu mít diskusní fórum třeba o programování pod Linuxem a diskutující neodpoví na otázku "Kterým příkazem vytváříme adresář?", má v takové diskusi vůbec co říct?
Pokud návštěvník nezná jazyk, kterým je napsaná otázka, jaká je pravděpodobnost, že mu budou rozumět ostatní diskutující, když přidá komentář ve svým jazyce? A jak vůbec porozumí pravidlům serveru?
S tím Linuxem souhlas. Co se týče jazyka: u angličtiny je to trochu problém – spousta lidí umí anglicky tak, aby si přečetli a napsali, co potřebují, ale chybí jim ty kulturní reference – nežijí totiž v USA nebo UK a je to znát. Tyhle otázky se hodí hlavně pro země jako ČR, kde téměř 100% platí rovnice: mluvíš česky = žiješ v ČR (nebo aspoň znáš naši kulturu).
Na druhou stranu, ne vždy musí být otázka o lifestylu/kultuře. Dokážu si představit, že na e-shopu bude otázka souvisící se zbožím z něj, může to být i dobrá reklama. Když při koupi bundy vyskočí otázka "Kolik barev nabízíme u poklštářku číslo 1234", stačí uživateli rozkliknout stránku s produktem a mrknout - a třeba ho i zaujme :) U deformovanýho textu si takovou interní reklamu nedokážu představit.
Mě jako zákazníkovi se otevírá kudla v kapse vždycky, když narazím na CAPTCHA bez ohledu na typ, otázky nebo barvu deformovaných písmen. Obtěžovat to bude prostě vždycky.
Z pohledu provozovatele webu - čím víc toho jednou úpravou zvládnu vyřešit, tím líp. Když zabiju jednou ranou roboty, podvodníky s adresou v ČR bez znalosti češtiny, zpřístupním službu slabozrakým a ještě k tomu upozorním nakupující na novinku v sortimentu, proč to tam nedát?
Ostatně, e-shopy nemají monopol a komu se to nelíbí, může ke konkurenci nebo do kamennýho obchodu... ;)