Ono záleží taky na tom, co ta CAPTCHA chrání.
Když budu mít diskusní fórum třeba o programování pod Linuxem a diskutující neodpoví na otázku "Kterým příkazem vytváříme adresář?", má v takové diskusi vůbec co říct?
Pokud návštěvník nezná jazyk, kterým je napsaná otázka, jaká je pravděpodobnost, že mu budou rozumět ostatní diskutující, když přidá komentář ve svým jazyce? A jak vůbec porozumí pravidlům serveru?
S tím Linuxem souhlas. Co se týče jazyka: u angličtiny je to trochu problém – spousta lidí umí anglicky tak, aby si přečetli a napsali, co potřebují, ale chybí jim ty kulturní reference – nežijí totiž v USA nebo UK a je to znát. Tyhle otázky se hodí hlavně pro země jako ČR, kde téměř 100% platí rovnice: mluvíš česky = žiješ v ČR (nebo aspoň znáš naši kulturu).
Na druhou stranu, ne vždy musí být otázka o lifestylu/kultuře. Dokážu si představit, že na e-shopu bude otázka souvisící se zbožím z něj, může to být i dobrá reklama. Když při koupi bundy vyskočí otázka "Kolik barev nabízíme u poklštářku číslo 1234", stačí uživateli rozkliknout stránku s produktem a mrknout - a třeba ho i zaujme :) U deformovanýho textu si takovou interní reklamu nedokážu představit.
Mě jako zákazníkovi se otevírá kudla v kapse vždycky, když narazím na CAPTCHA bez ohledu na typ, otázky nebo barvu deformovaných písmen. Obtěžovat to bude prostě vždycky.
Z pohledu provozovatele webu - čím víc toho jednou úpravou zvládnu vyřešit, tím líp. Když zabiju jednou ranou roboty, podvodníky s adresou v ČR bez znalosti češtiny, zpřístupním službu slabozrakým a ještě k tomu upozorním nakupující na novinku v sortimentu, proč to tam nedát?
Ostatně, e-shopy nemají monopol a komu se to nelíbí, může ke konkurenci nebo do kamennýho obchodu... ;)