Vzpominam si, jak jsem pln nadseni nastoupil na obor automatizacni technika, abych posleze zjistil, ze vysokoskolsky vzdelane pracovniky strcim do kapsy :D Ok, nebylo to protoze jsem byl megadobry, ale protoze to byli retardi. Nakonec se ukazalo, ze retardi byli i mezi studenty tak v 90% zastoupeni. A dneska je to jeste horsi, kazdy kdo smazi hry, si mysli, ze musi ji studovat IT a rodice se jeste divi, jakto ze mu to ve skole nejde, kdyz u toho pocitace sedi furt :D :D
Doufam, ze i dnes kazdy IT predmet zacina povinne binarni aritmetikou na papire, programovanim u tabule a zkousi se podle knizek ze Statniho Technickeho Nakladatestvi :P
Ne, dnes se učí jen absolutní základy (binární matematika), pak dlouho nic, a pak až ta nejvyšší vrstva. O operační složitosti se již nemluví a většina středoškoláků netuší, že třídit se dá i jinak než pomocí Arrays.sort. Důsledkem je rostoucí množina lidí, kteří nejsou schopni objektivně porovnat rychlost různých jazyků a prostředí (bezostyšně proti sobě postaví quick sort a merge sort v domění, že porovnávají Python a Javu), neumí optimalizovat (sebelepší sort vám nepomůže, když máte uuuuuuuukrutně pomalou metodu compare), ale hlavně se nebojí na základě svých znalostí dělat zásadní rozhodnutí. Neschopnost sestavit strategii, provést analýzu a rozhodovat se na základě relevantních informací obhajují jako "agilní programování". To slovo ze školy znají, ale vůbec nechápou o čem to je. Pod pojmem "tah na branku" pak vidí to, že zákazníkovi narvou nefunkční aplikaci a zmizí, zcela v duchu "když dáš gól, tak se to tomu v brance taky nelíbí".
Ne, IT na středí škole nikdy nebyla nějaká sláva, ale rok od roku je to horší. Ještě před 5 lety byl středoškolák z IT oboru často v IT použitelný a prostě se to doučil. Dnes aby člověk na té VŠ trval. A nebo to zadal Indům, ti podají stejně mizerný výkon, ale řádově levněji. Pak se "čerství absolventi" diví, že je nikdo nechce, a nedostat se na vysokou je pro ně hrozivá noční můra, protože s tím, co umí ze střední, se uživí leda v supermarketu na pokladně.
Osobně za příčinu považuji snahu dát maturitu co největšímu počtu lidí (zaprvé statistika, zadruhé je ten člověk déle ve škole a ne na trhu práce, tedy nezaměstnaný) a neochotu prostě ty neschopné na konci druháku vyházet. Až na pár prestižních středních škol není žádná střední škola žádným způsobem motivována produkovat zkušené odborníky. Spíše naopak, jsou finančně motivovány nabírat co nejvíce žáků a co nejdéle si je udržet a neodradit zájemce vysokými nároky. Je to teď často spíše dětský koutek, kam se děti na většinu dne odloží, aby nezlobily doma. Ještě štěstí, že na řadě z nich se snaží těm schopnějším žákům vyjít vstříc a dát jim možnost opravdu studovat. Aneb přestože má 3.A a 3.B stejné účební osnovy, ve skutečnosti probíhá výuka v každé jinak. Ovšem to bojkotují často rodiče (proč by zrovna jejich dítě mělo mít těžší výuku než ty ostatní) a stále častěji nám tlačené "odborníky má produkovat vysoká škola, nikoliv střední" (aneb cíl ministerstva školství, aby nejméně polovina populace měla VŠ diplom).
Idiocracy se stává realitou.
Jestli si někdo myslí, že na vysokých školách je to lepší, pak je silně naivní.
Chcete - li dnes odborníka, musíte jej hledat mezi lidmi, kteří studovali před více než minimálně 15 lety nebo případně i mezi mladšími, kteří mají svůj obor jako hobby a tudíž vysoce přesahují to co jim dala škola (těch ale mnoho není - díky bohu třeba za mladé "linuxáky", kteří obvykle silně převyšují schopnosti své degenerující generace...).
Dnes, zdá se, začíná platit, že každý nadprůměrný jedinec, který nežije podle základního hesla systému - nemysli a konzumuj - je mase a jejím drábům podezřelý.
pred cca dvoma rokmi sme robili vyberko na noveho javistu na projekt. prislo 18 ludi. schvalne sme pohovor urobili dvojkolovy a tak, ze prve kolo bude rovno dany priestor pre uchadzaca aby sa pytal, zistoval a az potom na zaklade toho ako sa nam pozdavali otazky uchadzacov sme vyberali koho pustime do druheho kola. desat sme ich vylucili hned po ich prvej otazke ktora bola rozne variacie na temu "kolko dostanem zaplatene?"...
zobrali sme pana vo veku 45 rokov ktory 20 rokov aktivne programuje. paradigma programovania sa za tych 20 rokov vela nezmenila a cenime, ze na rozdiel od mladych machrov ma skusenost a predtym nez sa buchne prvy riadok dokaze si v hlave zrovnat co vlastne chce naprogramovat, dosiahnut, premysliet postup a az potom zacne buchat do klavesnice. aky to rozdiel od mladych "nabuchanych" machrov co sa im nieco povie a este skorej nez dohovorim maju uz 50 riadkov vysmahnutych. a povacsine to potom po nich musi niekto opravovat...
To zalezi ovsem na tom, zda si cloveka vybira jeho sef, ktery vi co potrebuje a svy praci rozumi, neho jestli ho vybira nejaka pipina z HR ... byl sem osobne svedkem toho, jak znamej "tu kravu" vyhodil - po tom, co mu 3 mesice posilala napomadovany a navoneny panaky v oblecich, nacez zjistil, ze vsechny pouzitelny lidi vyradila trebas "protoze prisli v dzinach a svetru...".
Me osobne je trebas uplne uprdele kolik dotycnymu je, nebo jestli ma nejakej titul, naopak, jakmile se nekdo predstavi titulem, ma hned poradny minus. Zajima me, co dotycnej umi a predevsim, zda je ochoten se to naucit - protoze aby prisel nekdo do firmy, sed ke stolu, a zacal prgat, je naprosto nerealny.
No jo no... 45 letý pán z oboru zpravidla vystudoval opravdovou vysokou školu, když mu bylo 20, hltal Mikrobázi a o něco později nejspíš odebíral časopis Bajt (ti, kteří ty časopisy znali, vědí o čem píšu), snil o mašince NeXT Cube, PCčka zná jako své boty, s Unixem začínal možná někde u Sunů, ví co to je RISC, ví spoustu dalších podobných věcí, s Javou si hrál už někdy v roce 1996... Pohybuje se v tom dlouhá léta a opravdu ho to baví, ví co se děje uvnitř. Změny za ta léta vůbec nezaregistroval, protože se jich možná aktivně účastnil :-). Asi může mladé mlamoje leccos naučit.
Nechápu co je zvláštního na jeho přijetí. To jen ten dnešní svět rozjásaných bejby manažerů a personalistů z Faceboku, který už skoro bereme jako normu, je poněkud úchylný.
Naštěstí ne. Tabule a papír byla metla a uz od prvni tridy jsem se učil psát na stroji. Tenhle přístup je demotivacni a pedagogicky nevhodný s dnešními technologiemi. Toto se da perfektně natrenovat s programovanim mikrokontroleru. Preferují motivační princip od praxe k teorii. Student je chybejicimi znalostmi pro praxi sám motivován hledat si informace teoretické.
Aktuálně chodím na střední do 2.ročníku informačních technologií a jak jsem pochopil tak v 1. ročníku neměla většina lidí ani ponětí prakticky o ničem. Já jsem byl (a stále jsem) asi jeden z mála ve třídě co už měli zkušenosti z nějakým jazykem (PHP,javascript,C,java...). Aktuálně je nás ve třídě asi tak 3-5 co se tomu věnuje opravdu ve volném čase. Většina lidí odpovídal na otázku "Proč jste šly na tuhle školu?" stylem: nevěděl jsem co jiného dělat, mám rád počítače(samozřejmě že povrchně).
To procento ktery to opravdu zajimalo je vicemene stejny porad.
Dnesni problem je ze narozdil od doby pred 15ti lety ty lidi co "je to nezajima" nejsou pouzitelni naprosto na nic, protoze se to neumi ani naucit. Vydrzi neco delat tak pul hodiny v kuse, to je unavi tak ze do konce pracovni doby uz jen facebook.
Lenin mne vyhodil, ale to teda nevim za co. Vzdyt jsem nic neudelal!
V zasade stejne s motivacema zaku pred 20ti lety ... jenze tenkrat, kdyz si chtel zagamesit, tak si musel poresit, jak dostat ovladac CD-rom a mysi spolecne do horni pameti, abys ziskal tech 20-30kB rameti co chybelo ke spusteni hry (napr). Takze spousta lidi byla nucena se naucit tomu rozumet.
Dneska si kazdej kdo ma do prdele diru a umi strcit placku do mechaniky spravnou stranou mysli, ze je ITk a ze tomu rozumi, pricemz 50% z techle lidi to PCcko nikdy nevidela ani rozebrany.
Driv inteligentni lide sli bud studovat nebo se stali dobrymi remeslniky. Ti ostatni pak kopali vykopy nebo kydali hnuj. Dnes studuji skoro vsichni a na remeslo jdou tak ti, co by drive nemeli ani na to. Vysledkem je, ze kdyz clovek potrebuje remeslnika, tak se mu po deseti minutach pozorovani toho, jak pracuje, chce vrazdit.
+1 Nehovoriac, ze neschopny "remeselnik" ma neraz v cistom aj 2x viac ako schopny ucitel s dlhorocnou praxou, vzdelanim a vysledkami. Dnes neexistuje niecio ako stavovska cest. Dnes je frajer ten, co to najrychlejsie odfusuje a obtiahne zakaznika o co najviac penazi. To su hrdinova dnesnej doby.
ano, za toto leto som takto vyhodil dvoch "remeselnikov" a ked ten druhy z nich este mal tu drzost vykrikovat, ze co by som nechcel dal som mu odpoved "za prachy ktore som niekde musel zarobit kvalitne odvedenu pracu ktora ma nejaku uroven" nebol schopny pochopit to "ktora ma nejaku uroven". on proste nebol schopny pochopit, ze klincu pred zatlcenim do late sa musi trosku ztupit hrot aby lat nerozstiepol. ked som mu ukazal, ze po tom co za 20 minut zatlkol 30 klincov sa 8 lati rozstieplo tak mi odpovedal "vsak sa to zakryje skridlami". proste idiot, pardon on si nadaval "tesar"...
Copak to. Me jeden borec stavel zed, kde byly kdysi dvere. Rikam mu, tady mi to zazdite. Tak zacal, kus postavil a pak sel vecer domu. Ja na to pak vecer koukam, vezmu zpagat, natahnu podel zdi. A ukazalo se, ze aby se to pak srovnalo, muselo by na to pak prijit skoro 10 cm omitky. Druhy den to musel predelat.
A elektrikar me take pekne nakrknul. Nejdriv nebyl schopen pochopit, na co ze chci, aby kabely daval do husich krku. Pak se tedy uvolil, ale natahl je tak, ze konci nejakych 15 cm od krabic. Proste jak se mu to provislo, tak to nechal. Z tech jeho uzasnych kabelu uz jeden vydoutnal, takze az ho budu menit, budu kvuli tomu debilovi muset vysekat kus omitky na kazde strane.
To by clovek tu delnickou tridu nejradsi vyvrazdil. A to jsem pry jeste mel dobre remeslniky! Tak to bych rad videl, jak makaji ti spatni. Priste snad zkusim sehnat nejake Ukraince nebo radsi Polaky, pokud jsou v Cechach k mani. Pry makaji lepe, nez Cesi a ti, kteri makaji spatne, jsou z trhu eliminovani podle darwinovyh zakonu, zatimco cesti fuseri vzdy nejak preziji.
Dneska, kdyz mate doma remeslnika, musite znat jeho remelo, sedet mu za zadkem a sledovat kazdy jeho pohyb. A to pry zlate ceske rucicky. Prdlajs, useknout az u prdele by zaslouzili.
To jsem přesně říkal, kdyby IT studovali jen ti, který to vážně baví, FAKT by to stačilo! Sehnat slušný řemeslníky je kumšt, naučil jsem se dělat si všechno sám a na blbečky, co si řeknou půl litru za hodinu za tahání kabelu, se můžu vykašlat. Jednak chlap je chlap a měl by umět si ten kabel natáhnout, vysekat zeď a udělat takové ty obvyklé věci, jednak se u toho dobře relaxuje a jednak to jsou kolikrát takový umělci, že by je člověk nejraději místo pozdravu poslal do (_._)
ROFL, měl jsem před prázdninama praktikanta!
3-tí ročník (příští rok bude maturovat z oboru Informatika), studium IT, IQ neznámé :-D
Já: Slož počítač
On: Jak?
Já: Ty nevíš, jak se to dělá?
On: Nee!
Já: A najdeš alespoň procesor?
On: Jo! Tady! (Ukazuje na northbridge.)
Já: No vedou tam spoje od napájecí kaskády!
On: Naco?
...........
Nakonec jsem ho přiměl, aby alespoň to pecko venku vyfoukal vzduchem.
Přišel za hodinu, pecko zaprášený jako blázen, on v ksichtu černej.
Já: Co se ti stalo?
On: Udělalo se mi blbě, jak jsem do toho foukal.
Já: A ty jsi to nedělal stlačeným vzduchem?
On: Ne.....
Já: Aha, tak běž ven a řekni si údržbářům, jak jsem ti řekl, aby ti pustili kompresor!
On: Jéééé, zase?
.............
Po 14-ti dnech, když už tam byl naposled, jsem se ho zeptal "A proč jsi šel studovat IT?"
On: Měli volno.
A nevolno se udělalo mě.
To je mylný dojem. Sám jsem si podobné věci už zkusil, a mé pozorování je, že mi to napoprvé trvá mnohem déle, kvalita je stejná a na peníze to vyjde sice také stejně, ale zbyde mi pak nějaké to nářadí. Kritická otázka je, zda to máte kde okoukat. Pokud ano, pak průměrně zručný člověk zvládne relativně slušný výkon. Zvláště pokud to dělá pro sebe a hraní si s jednou lištou 2 hodiny nebere jako promarněný čas, ale jako úžasnou příležitost naučit se práci s pokosnicí :-)
No, taky to tak podobne vidim, jsem asi jediny ve tride co umi HTML, CSS a dela vlastni OS na Androidu :D od nas ze tridy je tam par typku kteri prichod na skolu oduvodnily tim, ze chteli byt na intru neboze radi "pari" hry....proboha :D Taky jsem asi jediny 15 lety klukco pouziva Linux (Ubuntu 12.04, a je mi jedno co na to rikate, Ubuntu mam rad) a taky diky tomu me jeden ucitel seznamil s sefem jedne firmy, takze mi Linux opravdu hodne pomohl :)
Je to viac o tom, či to daného človeká vôbec bavý a zaujíma sa o to trochu, pretože čo sa nenaučíš sám, tak nevieš... napríklad by som tak celkovo uprednostiľ lepšie zameranie na IT, rovnako veľa hodín ale o nejaký ten predmet menej, lebo konečný dôsledok je ten, že študent vie z každého niečo..
Na SŠ máme všetko od základov ako nejaký ten office,IT essentials; JAVA, C++, Asemmbler, SQL, Win7, WinServer 03,08, AIX, Solaris, Cisco CCNA, operačné systémy do pokročilých detailov atď, k tomu samozrejme aj ostatné predmety, ktorých je dosť. Prevažne to vychádza na 2-3 hodinové cvičenia za týžden pre jeden predmet (hore uvedený).
Bez ohledu na obory, jeste v 17. stoleti byla 5% cast populace, ktera spickove umela to potrebne, pak 5%, ktera neumela vubec nic, no a zbylych 90% byla klasicka masa, ve ktere jen ti nadprumerni umeli cist, psat a pocitat. A dnes po prekotnem vyvoji, kdy se ve skolstvi zabydluji tablety a vyuka probiha pomoci pocitacovych prezentaci s obrazky, budou v te 90% mase zase jen ti nadprumerni umet cist, psat a pocitat.:-D
Z diskuze víše se mi zdá, že diskutující se domnívají, že dnešní generace je hloupější, línejší a prostě stojí za nic. Já se ale domnívám, že nejsou o nic horší než jsme byli my všichni. Lidská mentalita se nedá změnit běhen jedné či dvou generací. Zkuste se nad tím zamyslet objektivně ...
Nejde o to, ze by dnesni generace byla hloupejsi. Problem je, ze na ne nikdo ve skole netlaci, aby podavali lepsi vykon. Autorita ucitele je podkopavana jak rodici zaku, tak reditelem skoly (jde o byznis a spatny zak se proste nevyhodi). Vysledek je, ze bohuzel v prumeru uroven zaku jde dolu.
O to nejde, jde o to, ze se umele vyvolava dojem, ze maturitu musi mit kazdy, a aspon 1/2 VS titul ... a tim padem musi (zcela zakonite) klesat uroven tech lidi ...
Za meho dedy kdo mel maturitu, tak prakticky automaticky sefoval lidem, dneska se na tutez pozici predpoklada VS. Pricemz uroven tech lidi neni vyssi ani nahodou, naopak jsou to prevazne dementi s titulem.
Není to o hlouposti. Inteligence lidí je poměrně konstantní. Proto ze současného stavu viním školství, nikoliv lidskou hloupost. Ale to platí v obou směrech - to, že dáte volovi VŠ titul ještě neznamená, že přestane být volem.
Já vidím problém v tom, že děti (ani dospělí) nejsou nuceni se učit a ani zde nejsou žádné výhody z toho, že se učí. Před 200 lety se bohatší rodiny snažily dostat své děti na univerzity, protože absolvování univerzity otevíralo cestu k dobře placené úředické práci. Podobně ještě před 40 lety fungovala i maturita. Otevírala cestu k lépe placené kancelářské práci nebo k vedoucím pracovním místům v továrnách. Zkoušky byly relativně těžké a motivace lidí uspět veliká.
Dnes jsou zkoušky triviální (protože školy jsou motivovány si žáky udržet a udržet je spokojené) a motivace žáků limituje k nule (když má VŠ půlka populace, pak VŠ titul nepředstavuje žádnou konkurenční výhodu). Dnes je vzdělání prostě irrelevantní a tomu se bohužel podřizuje i chování žáků. Pokud nad jeho maturitou společnost jen mávne rukou, tak proč on by ji měl brát nějak vážně?
Takže lidé nejsou hloupější než dřív. Jen je dnes méně těch, co se chtějí učit.
Kdyz ses trouba tak nikdy nebudes mit svoji firmu a budes pracovat den co den na necem za co dostanes par drobnych a nebavi te to.
Z diskuzi na rootu je mi jasne ze vetsina ani nevi jaky je to super byt ve vlastnim, protoze kdyz to rozjedes tak pak si muzes delat cely zivot co chces. Mas svobodu a prachy.
Verte ze JE o co stat.
Jezdí nám tu s vozíkem vystudovaný pedagog. Učit ho nebavilo a tady má za stejné peníze klidný žívot. A podobných je tu víc. Svoboda je jim ukradená a za penězma se nehoní. Mají na to dělat lepší práci, lépe placenou, čistší. Umí anglicky, umí s počítačem. Ale prostě nechtějí. Mají v životě jiné priority než kariéru a peníze. Na jednu stranu je to strašně romantické a tak nějak "lidsky správné". Na straně druhé je to cesta k průměrnosti a stereotypu. Je to opačný extrém k workoholismu a kariérismu. Je prakticky nemožné je k čemukoliv motivovat, ani na zvýšení platu neslyší. Funguje zapojit je do kolektivu, pořádat firemní akce typu nohejbal nebo pěší tůru na Praděd, protože mají poměrně silně vyvinuté sociální cítění a reagují na sociální rovinu pracovního vztahu.
A tohle je ta masa víceméně apatických lidí, kteří v tomto duchu vychovávají své děti.
Inteligence může při nečinnosti do jisté míry degradovat. A přesně to se děje - nemyslet, konzumovat, "bavit se" - to je teď IN.
Maximálně tak ještě matlat po displeji placky, plné barevných světýlek, vyrobené v Asii...
Jestli tohle ta naše civilizace nezlomí, nevidím to s ní dobře.
Nojo dnesni vypocetni technika "uspesne" pred uzivateli zakryva, ze se s ni da i neco delat aktivne. Zacina to dnesnimi operacnimi systemy s GUI, konce zarizenimi s upatlanymi obrazovkami a bez klavesnice :/
Nj. kdysi kdyz nekdo dostal/koupil nejaky domaci pocitac, tak na nej vybaflo READY, takze i naprosteho neznalce to dokopalo k tomu se naucit alespon ten Basic, kdyz uz nic lepsiho (a vetsina lidi stejne presla bud k asm nebo naopak treba k Placalu, LISPu a spol.)