Nasazení 64 bitového OS v "domácí" sféře nemá cenu dnes, ani v blízké budoucnosti.
Jednak téměř všichni mají 4GB RAM a stejně neví, jak je použít. I Windows Vista s bloatware nejde přes magickou hranici 1,5 GB RAM pro samotný systém.
Dále neznám "domácí" aplikaci, co chce více než 2GB RAM. A pokud hrajete nějakou náročnou hru, největší problém je GPU / CPU.
Dále i jako student-programátor vím, že RAM se hodí pouze pro simulace / optimalizace velmi netradičních problémů nebo pro nekonečnou smyčku s MALLOC. Velmi vtipná byla moje poslední semestrální práce, kde na začátku jsem měl prohledávat prostor o ~2^35 až 2^61 prvcích (což se mi zdálo nemožné provést) a nakonec jsem to vymyslel se "zásobníkem zásobníků" a ANSI C programu stačilo pro nejhorší případ 79 KB RAM.
Navíc servery s XXXX RAM stejně běží na jiném principu a lidé na katedře mechaniky/fyziky/matematiky beztak musí výpočty velmi optimalizovat (neboť nemají peníze na zakoupení XXXX RAM k jejich 64 bitovému systému) a nebo jsou NASA a opět mají server, kde se řeší úplně jiné problémy.
Proto jakékoliv kombinování "výhod" (zvláště výhodné jsou 2x větší pointery :-) je IMHO zbytečné. Navíc hromada procesorů není 64 bit ale něco méně (třeba já jsem se dočetl, že můj Intel Core I3 neumí víc, než 8GB RAM). Užitnost některých instrukcí, které se použijí jedenkrát ve dvou aplikacích, se také nestihne projevit.
Mnohem zajímavější je PAE:
bez PAE 2,6 GB RAM (3,7 magická hranice - 1GB GRAM NVidia - 64MB sdílená pamět Intel GPU)
s PAE v klidu opět magických 3,7 GB RAM.
Uvidím, zda si za 10 let koupím notebook bez numerického bloku, dotykovou lesklou obrazovkou, rozlišením 2000x768, bez GPU akcelerace, s UEFI na kterém spustím pouze Windows 9 a 32 GB RAM, tak to jistě bude výhoda mít 64 bit OS (i když si nejsem jistý, zda Angry Birds napsané v HTML 5.1 dokážou tolik RAM využít naplno) .
Takhle to resi i AIX. Format XCOFF obsahuje jak 32bit tak i 64bit symboly, navic veskery kod je vzdy position independent. IBM kompilator xlc v defaultu kompiluje kazdy soubor 2x, kdyz vytvarite sdilenou knihovnu. Pro adminy je to pak jednodussi, nemusite resit jestli vam chybi 32bit anebo 64bit baliky/knihovny - vsechno je jen jednou. Navic nemate bordel adresarovy strukture, adresar lib je jenom jeden a odpada nutnost mit jeste lib64/lib32.
Samotny OS zase moc mista nezabira, neni tak bloatware jako na woknach.
Já mám 8GB a občas se spuštěným eclipse a aplikačním serverem má ten notebook co dělat, ani nepotřebuju virtuální mašiny...
Ale k věci. Ono nejde jenom o ty pointery, které jsou zbytečně dvakrát větší, což přetíží cache. Ale instrukční sada x86_64 je přece jen o pár desítek let jinde než x86_32. Do jisté míry by stačilo, kdyby se kompiloval kód pro architektury SSE3+, případně vylepšit ABI. Jenže skutečnost je taková, že omezení jde maximálně na i686 v lepším případě, a na i386 v horším (viz Debian).
No ja mam na svem domacim pc 16GB RAM, a jsem rad ze mi to staci. Asi ma kazdej jinaci predstavu :D. Kazdopadne 4GB je minimum. Vetsinou mi 4GB nestaci. Napriklad si vem kombinaci Netbeans, Eclipse a QtCreator s Monodevelop (to je moje zakladni vybava v praci), k tomu Firefox, Opera, Chromium, Virtualni windows s WinXp a Windows 7, v kazde virtualce spusteny dalsi web prohlizece.
Tady nekdo zkousel 64GB v desktopovych windouz 7 a slo to:
http://miho.blog.zive.cz/2012/03/zivot-s-64-gib-pameti-a-windows/
A co se podívat přímo na informace od výrobce? Trvá asi pět vteřin to najít.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778(v=vs.85).aspx#physical_memory_limits_windows_7
Mno, to toho na PC asi moc nedelas ... mam 8GB a prijde mi to malo. Pouzivam jak tuxe tak widle. A aplikaci ktery si i pri tech 8GB swapnou tu mam celou radku - od grafickych veci, pres hry, ...
Jinak asi spatne ctes, protoze 4GB umela(primo) adresovat uz 386tka, se strankovanim jeste daleko vic (64GB). To ze ti integrovanej radic neuradi vetsi moduly, je ponekud jinej problem.