Ten kdo v te dobe hral hry pro toho to byl obrovsky krok dopredu. Treba Quake 2 , tusim ze need for speed 2, a spousta dalsich her na tom vypadala skvele a skvele se to hybalo. Tehda se machrovalo 3d brylema a, ze brzy to bude revoluce ve virtualni realite na PC a pritom to vzalo uplne jiny smer :) Mam voodoo 1 i 2 to uz byla samostatna karta a jednou je prodam jako sberatelsky kit :) Spolecne s matroxem , ati rage a podobne co se mi tu nakupili :)
GLIDE bylo první rozhranní, které jsem se naučil a byl to můj první kontakt s 3D grafikou jako vůbec. Ona v té době byla na straně Microsoftu podpora jen v podobě DirectX 5 a pak 6. Oprotit DirectX bylo Glide mnohem přehlednější a intuitivnější rozhraní. Dodnes (v porovnání třeba z DirectX 10) bych řekl, že je přehlednější, nicméně chápu, proč by v moderní době neobstálo.
Kromě nutné zastaralosti i to, že dnešní způsob 3D akcelerace funguje úplně jinak, než tehdejší 3dfx. Nejlépe karty pracují v proudovém, nebo blokovém režimu, kdy kreslí mnoho primitiv bez změnu stavu karty. Zatímco na Glide bylo možné měnit stav karty kdykoliv bez větší zátěže, už tehdy bylo znát, že DirectX zvlášť při změnách stavu nutně výkonově zaostává (ná téže kartě). Nicméně vývoj šel tím směrem a dnes se algoritmy upravují tak, aby ke změnám stavu docházelo co nejméně. Scéna se třídí podle textury, barvy, či jiných stavů, používá se instancing, kdy karta zvládne nakreslit mnoho stejných nebo podobných objektů tak že definuje geometrii a pak pole konstant. Taková obrovská armáda dobře vymodelovaných vojáků tak není pro kartu problém, protože vše zajistí sama, bez CPU (pouze na GPU). Naopak výměna shaderu stojí obrovské množství výkonu, kolikrát víc, než je zdrávo. Proto Glide, tedy zejména způsob práce v něm už v dnešní době nemá prakticky žádný smysl. Proto komplikovaná rozhraní alá DirectX. Naopak třeba OpenGL ze stejného důvodů zaostává též.
Vzpominam si jak sem mel v pocitaci (P1 120Mhz, 48MB ram, monstrum se 4 diskama a mechaniky byly pripojeny na IDE na SB AWE 32) jakousi grafickou kartu ktera umela taky 3D akceleraci a docela slusne rychlou, chodila na ovladace od Voodoo Rush, ale voodoo to nebylo, melo to jenom 4MB pameti a umelo to zajmavy veci, textury to vykreslovalo v nejakym min barevnym rezimu (neco jako dithering, ale asi ve vic nez 256 barvach), ve vetsich rozlisenich dokonce cernobile, GLIDE to neumelo, jenom DirectX a OpenGL
Skoda ze uz tu kartu davno nemam, asi to byla naka zajmavost, nevite nekdo, co to mohlo bejt?
Nejspíš nějaká karta s Alliance Semiconductor ProMotion–AT3D (foto, tisková zpráva).
První Voodoo byla bezpochyby králem té doby. Celá ta architektura byla zajímavá a bylo pěkné, jak se dala rozšířit pro zvýšení výkonu, což používaly profesionální karty. Tou dobou se však objevila i spousta dalších zajímavých projektů.
Za zmínku by určitě stála nVidia NV1, která nepracovala s polygony (místo nich měla Quadratic Texture Map System). Tenhle „přešlap“ NVIDII kdysi málem zahubil. Tu kartu jsem dřív měl a bylo znát, že to byl její první počin – kompatibilita ve 2D byla děsná (výkon taky), nesneslo se to se spoustou jiného HW a pro nativní 3D mód bylo jen mizivé množství her. Nakonec se na to znásilnil Direct3D (DX2/DX3) driver, který pracoval s polygony (i s texturami, byť nefiltrovanými, ale výkon karty tak úplně zabil (i Monster Truck Madness běžel na Pentiu 100MHz rychleji se SW rendererem než s tímto).
Zajímavé řešení byl také Matrox Millenium a přechozí Impresion). Ten vyšel snad ještě roku 1994. Byla to karta s úžasně rychlým 2D a rychlým RAMDACem, takže ideál pro velké monitory. 3D bylo optimalizované na profi aplikace (například AutoCAD a mnoho dalších), kde byl slušný výkon. Pod Windows byl OpenGL a později i D3D driver. Použitelnost na hraní však byla minimální. I zmíněný Monster Truck končil při přepnutí na 3D akceleraci s chybou o nepodpoře některých základních funkcí.
Poslední, co si takhle z hlavy vybavuju a co stojí za to, je Chromatic Mpact – takový univerzální DSP na desce s konektory zvukové, grafické i síťové karty. Nové funkce se přidávaly novými ovladači/firmware a schopnosti byly opravdu úchvatné. Mimo 3D to akcelerovalo i třeba přehrávání MPEG2.
Jednou se mi dostal do rukou záhadný počítač,
který byl vybaven základní deskou se dvěma procesory jeden byl i486 a druhý i860.
A ta základní deska byla popsána jako typ i4860. Už si nepamatuji, jaký měla grafický výstup, jestli byl přímo na té desce.
Může někdo říci, co to bylo za matherboardy
, k čemu se používaly a co na nich běželo ?
Díky.