Oh, to je ale nostalgie! Věcmi jako HMA a EMM386 jsem žil, když mi bylo dvanáct :-)
Měl jsem za to, že ten výrok o postačujících 640kB padl při slavnostním představování 8086, protože předchůdce 8080 uměl oadresovat maximálně 64kB, čímž mnoho vývojářů krutě trpělo a mnohým to nestačilo. S příchodem 8086 najednou dostali k dispozici téměř nepředstavitelný desetinásobek dosavadního limitu - a to by snad mělo stačit (pro tu chvíli) každému, kdo si dříve stěžoval.
Az na tu drobnost,. ze to nebyl limit HW, ale limit DOSu.
Kuprikladu 8bit s 6502 zvladl adresovat 1MB. Sice ne primo, ale pomoci strankovani.
Pricemz podobne hovadske limity eistuji stale. Kuprikladu dalsim takovym limitem (opet MS) bylo to, ze win98 ... nenabootovaly, pokud mel stroj vic nez 512MB.
Mno a pokud se presuneme do soucasnosti ... tak tu treba mame limit na MS SQL ... 128GB ram (ve verzi standard), coz je aktualne neco, co uz legackdo ma i na svym domacim desktopu. Plati samozrejme i pro nejnovejsi verzi.
MSSQL - tak to je skor o cenovej politke.
Express ma len 1,4 GB, ale ked si priplatite za Enterpise tak mozete vyuzit vsetku RAM co zvlada OS.
Obdobne su limitovane jadra CPU. Pri Exp mate max 1 socket / 4 jadra a pri Ent vsetko co podkladovy OS znesie....
10. 12. 2024, 09:09 editováno autorem komentáře
Rika se tomu socialni bublina. Ja treba neznam nikoho kdo by mel na notasu min nez 64GB RAM a na desktoou min nez 512GB RAM.
Jistě - patrně to ale bude Vaše bublina, protože lze vcelku věrohodně předpokládat, že takové množství operační paměti v desktopu resp. laptopu je dosti mimo průměr: průměrný uživatel takové množství nepotřebuje, stejně jako mnoho power-userů - kolik lidí tady na rootu se opakovaně holedbá tím, že jim na práci stačí naprosté minimum zdrojů? :) takže většinou investují prostředky do něčeho, co využijí.
Ostatně... pokud na desktopu potřebuju 512GB RAM, na většinu aplikací (VMka, databáze...) bych spíš uvažoval nad pořízením serveru, než desktop pracovní stanici.
Uzivatel, ktery si chce zahrat gamesu, potrebuje 32GB jako spodni hranici, aby neustale nenarazel na hlasky na tema nedostatek ram. Ani toto jim nezabrani zcela, ale omezi je to. Ti co chteji mit relativni jistotu, si poridi 64GB.
Pokud si to nekdo chce nasimulovat, tak vcelku vpohode ... pustte si D4 a vypnete widlim swap. 32GB === do ccca 30 minut to spolehlive crashne (s hlaskou, ze dosla ram - je treba podoknout, ze to samozrejme neni proto, ze by tu ram bylo treba mit, ale proto, ze to pisou prasata, coz plati pro 100% vseho).
Lidi kteri maji 128GB znam nekolik, a maji to proto, ze proc ne, kdyz to stoji par fufni. Aktuelni cena cca 8kKc. Vzhledem k tomu kolik stoji jen gpu ... k smichu.
No tak to není pravda, stačí se podívat na HW statistiky na STEAMu.
Pro drtivou většinu her stačí 16gb pro ty náročnější je dobré mít těch 32gb a high endu začíná dejme tomu těch 64gb být standard.
Píšu jako hráč her jako Flight Simulator 2024 nebo třeba diablo 4 potažmo forza horizont či cyberpunk a mám 32gb ram.
To je ta statistika ram z roku 2024 pro steam. Ze by drtivá většina hráčů měla problémy s velikosti RAM ? :D
Characteristic Share of users
8 GB 45.6%
16 GB 34.71%
32 GB 8.43%
Other 11.26%
To ze lidi hrajou na kancl kompech na veci nic nemeni. Mimochodem, vis co drtiva vetsina z nich hraje? Miny a piskvorky.
Na 8 GB ti uz pomalu nenastartujou ani widle.
Mam pustenej browser ... od rana. Aktualne papka +- 6GB ram ...
D4 si vpohode zkousne 20GB Vram ... v 1080p. A 32GB bez swapu tomu nestaci. Pokud vim, existuje jen jedna karta ktera to ma. Jiste muzes omezit detaily, coz taky vetsina lidi dela (nebo to za ne udela ta hra).
99% games se chova jednim ze tri zpusobu. Bud kazdou minutu kdy bezi uziraji dalsi a dalsi ramku, az nakonec dojde. Nebo maji fixne nastaveny nesmyslny limit (na tema 2GB) a pak neustale osoupavaji disk ... a pak takovy, jako D4, ktery to kombinujou.
Vazeni, kdokoli si to overte, nekupujte si D4, najdete si video, a podivejte se na neustaly loading vsude .... (na disku to zabira 130GB) ... a pak se podivejte na (to muze i otestovat, paac je to zadara) Throne and Liberty. Ma to 100GB na disku ... a zadny loading tam neni, nacitani cehokoli je instatni. Pricemz ... D4 vam horkotezko zobrazi 10 hracu kolem (a laguje to jako svina) a totok, vam s klidem zobrazi stovky hracu kolem a zadny lagy se nekonaji (jo, je to ponekud chaos, to jo).
O tom zadna. Ja ziaden argument ani nehladam.
To, ze vy by ste museli hladat roky niekoho kto ma v desktope 128GB neznamena, ze su ludia, co tak nemaju. Pripadne, ze sa jedna o nejaku statisticku chybu,
Inu ..teda ak mi neuslo, ze martinpoljak a jeho sukmenovci v meste urcuju trend, co je a co nie je nutne v deskope.
10. 12. 2024, 23:32 editováno autorem komentáře
Achjo.
To že někdo nezná nikoho, kdo má/nemá ... ještě neznamená, že takový člověk není. Vyjádření od martinpoljak jen říká, že ON ve SVÉM okolí nikoho nezná. Neříká už, že nikdo takový neexistuje. Neříká nic o trendech, neříká nic o skutečnosti, neříká nic dalšího. To sdělení jen a pouze konstatuje, že ON ve SVÉM okolí nikoho takového nezná.
Lidi, zkuste občas nečíst mezi řádky své představy.
Debata o nicom k inak vybornej serii clankov p. Tisnovskeho.
Ja som len reagoval, ze ja mam 128GB ram; moj prispevok ma taku vypovednu hodnotu ako ten jeho, ze niekoho pozna/nepozna.
V com nemate pravdu je to, ze nic dalej nehovori. Hovori, a komentuje.
V com ale s Vami suhlasim je, ze ludia si stale citaju tie svoje predstavy medzi riadkami.
Nechajme tak.
Právě, že ne. Jestliže z 8086/8088 vedlo dvacet drátů pro adresu bez multiplexováni, tak velikost adresního prostoru byla 1 MB. Z 6502 vedlo 16 drátů, limit byl 64 KB. Ano, počítače postavené kolem těchto procesorů mohly využít přepínání bank k užití paměti větší než adresní prostor.
EMS je právě ono přepínání bank pro DOS. Stejně bylo koncem 80. let jasné, že budoucnost je v OS/2 nebo ve Windows, velké investice do DOSu by nebyly rozumné.
Limity u W95/W98 nebyly až tak stupidní, prostě potřebovali udržet velikost datových struktur pro obsluhu paměti v rozumných mezích. Přece jenom cílovka byly počítače s 8 až 64 MB RAM. Je samozřejmě ostuda nenabootovat, stačilo jen další RAM prostě nepoužívat.
Atari 130 XE ... z vyroby ma 128kB ram. (pokud me skleroza neklame, prepinat slo jednu 16kB banku a po dvou 8kB blocich), A rozsireni ramky se dalo snadno realizovat tak, ze se na existujici chipy pripajely paralelne dalsi, kterym se stranou odehnuly 2 nohy, a ty se pripojily prave k obvodu prepinani. Mel sem moznost si pohrat s 320kB. K cemu to bylo? Treba se to dalo pouzit jako velmi solidni ramdisk.
Stupidni limity mely produkty MS vzdy. A vzdy se na ty limity jeste za zivota tech systemu narazilo. Kuprikladu win XP ... to neni zas tak davno. 64bit varianta byla prakticky nepouzitelna a nefunkcni, a totez vicemene platilo o bratrickovi v podobe srv 2k3. Takze naprosto drtiva vetsina instanci (i tech serveru) byla 32bit.
A voiala ... XP stejne jako 2k3 umely vic nez 4GB ram ... jen se to zase muselo extra hackovat. Naprosto bezne sem vidal XPcka na strojich s 8GB ram.
"stačilo jen další RAM prostě nepoužívat."
Vsak to taky bylo reseni, ktere neznal ani oficielni support MS ... bylo treba ty widle zprovoznit s mene ramky, a pak jim nastavit, ze vice nebudou pouzivat.
Jsem stejná dinosauří kategorie. Také jsme soutěžili, kdo dosáhne nejvíc volné paměti. Trochu tahám z paty ale rekord byl snad 628 KB a funkční CD zvuk i myš. Jestli to bylo v MS DOS nebo Dr DOS už nepamatuji.
Jinak krásný článek, pomohl urovnat, jak to vlastně tehdá s pamětí bylo, jako malý kluk jsem to sice měl načtené ale zapadlo to do těch správných přihrádek až 30 letech :)
PS: Lotus-Intel-Microsoft, boží :)
Ono by stačilo kdyby se věci programovaly efektivně jako dřív, dneska už se spoléhá jenom na hrubej výkon a každá blbost chce 16+ GB ram, hry chtěj grafiky s TDP 300W i když to vypadá stejně jako před 10 lety....začíná to jít fakt do extrému ta neschopnost programátorů. Já to dávam za vinu těm různejma automatickejm nástrojům, používání assetů a podobně, ty lidi snad ani neuměj kódovat a nejsou to programátoři, proto nic nefunguje a všechno je totálně neefektivní a nikoho to vlastně nezajímá, což je na tom to nejsmutnější.
Co bysme mohli dokázat s dnešní technologií kdyby věci byly efektivní a funkční.....neomezený možnosti s takovym výkonem co teď máme, ale přitom je všechno pomalejší a zabugovanější než kdy dřív. Vývojáři a programátoři nějaký HW limity potřebujou protože tim se odfiltrujou fakt schopný programátoři od těch neschopnejch co se nenajdou způsob jak to obejít nebo líp zoptimalizovat, o tom přece kdysi programování bylo, ale vypadá to že ta generace programátorů šla do důchodu a nová se stejnejma schopnostma neznikla a bude to velkej průšvih v budoucnosti, hlavně s nástupem "AI programování" což ten problém ještě znásobí, protože ne, nebude to fungovat.
Text602 svého času u české sekretářky uspěl, protože to byl snadno uchopitelný mezikrok mezi psacím strojem a slovním procesorem. Přesně to, co počátkem 90. let potřebovala. Dnes už ne, Word či Writer práci zvládnou lépe.
Stejně tak aplikace založené na PC Fandu byly jednoduché a rychlé. I dnešní účetní či skladníci a pošťáci ocení rychlost textového rozhraní ovládaného klávesnicí.
Oba příklady jsou spíš ukázkou vzniku vlivem prostředí a i tak i tehdy měly své mouchy, které se špatně ocbcházely. T602 nutila sekretářky vše nazývat dopis (protože nejprv jméno a pak tvoř obsah) a u fandu bolestivě chyběla rushmore a síťové zámky tabulek. Oboje takové hobby by se dalo říci, akorát prostě na víc nebyly peníze, taky kdo by v našich podmínkách investoval do SW, který se kradl (= užíval bez poplatku) jak na běžícím pásu.
rushmore byla patentovaná technologie - kdysi jsem slyšel, že to byl důvod, proč Microsoft koupil FoxPro. Tyhle projekty byly poplatné své době - vznikaly ve výrazně chudším a co se týče IT o generaci zaostávajícím Československu za západem. Podmínky pro vývoj software tady a na západě vůbec nebyly porovnatelné - možná po 95 se to začalo trochu srovnávat. Tehdejší ceny nových ATček začínaly na částkách za které se daly pořídit domy nebo byty v Praze. Drtivá většina tehdejších ajťáků byli samouci, amatéři - nadšenci - na rozdíl od západu, kdo neměl kontakty na západ, tak se v IT živil jen horko těžko.Dost lidí psala kód jen pro svoje potěšení a čest a slávu, protože finančně to nebylo nic extra. Zase asi netrpěli a nestrádali, a dokázali si to užít, co jsem slyšel vyprávění.
tyjo to už docela přestává platit. Teď jsou velcí zákazníci ochotni platit za úspory strojového času i paměti. Běží si totiž ty svoje věci v cloudu, kde je ta cena za běh docela dobře vidět a to přímo (dřív to bylo nepřímo; prostě se z jedné přihrádky zaplatil HW, ale nepárovalo se to s tím, co tam běží).
Vlastně, i když třeba AWS nemusím, se mi líbí, že nám dojde vždycky měsíční výpis, co platíme za S3, kolik za Postgres a navíc to ještě porovnají s předchozím měsícem. Takže se manažeři ptají, co je tam tak skvělého nového, že je najednou cena dvojnásobná :-)
"co je tam tak skvělého nového, že je najednou cena dvojnásobná"
Sak to je jen dobre, jen at platej ... ;D.
Opakovane me otravujou vsemozni obchodaci s tim, estli hento a tamto cmoud. A ja jim vzdycky udelam radost ... nadiktuju jim zcela konkretni pozadavky, at to nacenej ... a pak jim to vytmavim, protoze na vlastnim HW me totez vyjde na 1/4. Samozrejme s bonusem 100% kontroly a toho, ze ten HW muzu kdykoli capnout a prenyst jinam.
Odladene a optimalizovane? Staci se podivat na bezpecnost, jednou se neco nasadi ve verzi 0.98 a naprosta vetsina firem to nebude aktualizovat dokud z toho neciha megapruser. V IT stejne jako vsude jinde se resi naklady, pokud vemu cokoliv, klidne spatne napsany rusky framework, ubastlim z toho za hodinu casu neco funkcniho tak firma nebude v naproste vetsine pripadu resit ze to neni odladene nebo optimalizovane. Delat si iluze ze vsechny ty knihovny jsou odladene, optimalizovane nebo bezpecne je hodne naivni predstava.
Pokud jsou open source, pak snad. Průser je, když máme 20-30 let starý produkt, který poměrně slušně udržujete a pak zjistíte, že vám closed source 3rd party komponenta nejede s novou verzí kompilátoru a novější komponentu dodavatel nenabízí, nebo už ani dodavatel neexistuje. Nebo zjistíte, že v komponentě je bug. Ale dodavatel vám řekne, že komponenta je out of support a zdrojáky vám nedá.
"komponenta je out of support a zdrojáky vám nedá."
Jenze takhle dopadnes zcela vzdy ve 100% pripadu. Ono se totiz vubec nepocita s tim, ze by se SW (zcela libovolny) mel pouzivat dyl nez radove mesice (o letech nemuze byt vubec rec).
Mam treba u zakazniku veci, ktery sou stary 20+ let. Proc? To je easy. Nasazeni novy verze znamena nejmene 1/2 roku pripravy, nekolikadenni odstavku provozu a pochopitelne milionove naklady. Proc? Proto abych mel o par cislicek vetsi hodnotu v cisle verze? Naprosto vzdy to pak taky znamena, ze se narazi na neco, co prestane fungovat.
A samozrejme ze to ma i dalsi dusledky a nasledky - stary SW bezi na starem a nepodporovanem systemu.
Souhlas, taky dělám v průmyslu. Support na 20 a více let například programátor mobilních aplikací vůbec neřeší. Za miliardy se postaví linka, odladí hw a sw a čeká se, že to prostě pojede a jen tu a tam se něco opraví nebo vylepší. Až se budou stroje obměňovat, pak se může nasadit i něco nového. Na YouTube je i video, jak v Dukovanech dělají i své HW karty.
obecně není až takový problém udržovat starej SW. Ještě nedávno se tady u nás používaly dost drahý měřáky optiky, který bootovaly z diskety a prostě to jelo (všechny diskety, co se v baráku našly, mají kopii toho SW).
Jenže dneska mají všichni pocit, že každej HW musí být online a tam je větší riziko útoků. Osobně v tom vidím trošku fríkulínství, protože většina té kombinace HW+SW v průmyslu vůbec být online nemusí. Maximálně si stejně posílají data po proudové smyčce, tam žádnej TCP/IP není :-)
Jenze kdyz chces SW udrzovat, musis mit taky vymysleno, jak budes ty novy verze testovat a nasazovat. A presne tohle nema vyreseno vubec nikdo.
Mam tu treba nejaky switche. Ty paterni muzu patchnou za behu, protoze muzu jeden z nich vypnout ... ale co kdyz ten patch neco zmrvi? Neco co se neukaze tak ze by to uz nenanstartovalo? Chci to riskovat?
Nebo ... sem patchnul DC1 ... restart ... a vse +-tyden bezelo. Tak sem patchnul DC2, restart ... a sly do kolen obe instance - reboot loop. Ne vsude si muzes dovolit riskovat to, ze neco sejmes proto, abys na to nainstaloval patch.
Variantne ... sem patchnul mikrotika a prestala fungovat vpnka.
Jak je to dlouho, co se i tady resilo, jak jeden takovy realtime (to aby to bylo vsechno v suchu a teple ...) patchik sejmul miliony stroju?
Vis co by zajimalo me? Kolik % nepatchovanych stroju je nejak napadeno vs kolik % tech patchovanych prestane fungovat. Osobne si typnu, ze to bude hod minci = 1:1. Tedy pokud sem velky optimista co se patchu tyce.
To není neschopnost, je to práce, kterou nikdo nezaplatí a nikdo o ni nestojí. Takže v důsledku to málokdo umí.
Korporát chce levnou universální ďefku schopnou zastat jakoukoliv práci, která rychle napíše kód bez ohledu na efektivitu a kvalitu.
Optimalizovat se začíná až když si zákazník hodně stěžuje, nebo když řešení zaostává za konkurencí.
Programátor, který chce něco udělat efektivně, pak musí složitě hlavounům zdůvodňovat, proč má význam na to pálit člověkohodiny.
Sak to take zakaznici nalezite ocenuji. Blizz zkrachoval, a koupil si to MS. Ubi krachuje prave ted. Snazej se ti porad dokola prodavat to, co vyrobili pred 30 lety a ono to tak nejak funguje cim dal hur.
Tak se ti snazej tvrdit, ze to co ti prodavaji, neni to co je stary 30 let, protoze tenkrat to melo 100MB a dneska ma totez 100GB. Jako bonus v tom chybi funkcnost, ktera tam pred tema 30 lety byla. Viz aktuelni Stalker2. Udelali z toho tupou strilecku ktera ti enemaky spawnuje random primo na tebe.
Alternativne ... (bliz) kdyby sis nahodou chtel do sbirky prihodit w1/2 ... tak na to mas posledni 4 dny (na gogu), protoze pak uz bude k dispozici pouze "zmodernizovana"(ovladani sipkama se nevyhnes, to zmenit nejde) verze ... za zmodernizovanou cenu. A kdyby sis nahodou chtel zahrat D1, a koupit si ho na battlenetu, tak zapomen, protoze ta narozdil od opensource reimplementace ... nejde spustit (ta z gogu jde, ale proc pouzivat to, kdyz muzes pouzivat tu os variantu, ktera umi spoustu veci ktery uz par desitek let povazujem za bezny).
A presne stejne to vypada s aplikacema. Letos sem treba delal upgrade mssql ... a pak nastavoval, aby se chovalo jako stara verze, protoze ta nova je asi tak 100x pomalejsi. Ze prej to ma novej uzasnej planovac ...
Ukaz mi jedinyho uzivatele, kterej umel pouzivat alespon 50% funcionality t602 ... a podivej se na HW pozadavky. Dneska potrebujes jen na to abys spusti word o 6 radu vykonejsi HW, ale ty lidi na tom stejne nic jinyho udelat neumej. A realne ani nemaj duvod umet, protoze to nanic nepotrebujou.
Nebo ... ze prej tu mame novej uzasnej ...winbox ... ten starej a neuzasnej, kterej funkcne umi vic, ma 2MB ... ten novej ve kterym 1/2 veci nejde udelat vubec ... ma 50MB. Zato je "prehlednejsi" ... na obrazovku se vejde asi tak 1/3 informaci. A urcite je krasnejsi ... kde konci jedno okno a zacina druhy uz v souladu s modou nepoznas.
Winboxu by som sa zastal. Áno, má teraz 50 MB namiesto 2, pretože je k nemu staticky prilinkované Qt - a Qt je daň za multiplatform, nie je realistické, aby Mikrotik implementoval UI 3x, pre každú platformu zvlášť. Keby ho prilinkovali dynamicky, zase by frflali ďalší, že už nemajú iba jedno exe a navyše, 50 MB vs 2 MB nie je materiálne zaujímavé číslo, ale zaokrúhľovacia chyba.
To jiste, Mega sem, Mega tam ... prave sem zjebal marketaka ... rozeslal 5MB PFko, na cca 500 mailu, takze se bude silazovat 2,5GB ... dostal zaroven instatni ban a uz neodesle nikdy email na vic nez 10 mailu zaroven a na skupiny nic. Pocitam ze dalsi pojeb dostane jeste zejtra, az ten bordel uvidej sefkove.
A on ten novej uzasnej winbox predevsim nefunguje vis?
On ten winbox v prvom rade konecne na linuxe a macovi bez wine, co ma pre mna vyrazne vyssiu hodnotu ako to, ze nema rovnaky dizajn alebo winbox.exe uz nema 2 MB. Wine co bol potrebny k tomu aby vobec bezal mal niekolko stoviek mb, takze je to este aj z pohladu velkosti progres.
Ano, niektore veci funguju inak, napr. nerobi romon autoconnect a treba sa rucne pripojit na romon hosta a az potom na cielove zariadenie -- ale este aj to je rychlejsie, ako pol minuty cakat, kym wine+winbox nabehne.
Tak zase classic MacOS mal tiež svoje tienisté stránky. Namiesto editácie config.sys sme dávali do názvu rozšírení medzery a výkričníky, aby sa rozšírenia načítali v "správnom" poradí a neskôr, keď pribudla podpora virtuálnej pamäte, tak sme rebootovali s vypnutou (aby bežal photoshop) alebo zapnutou vm, podľa potreby konkrétnej aplikácie.
Pavle, dik za supr clanek. Zamacknul jsem slzu nostalgie.
Kde jsou ty casy kdy jsem jeste jako kluk/student tyhle vsechni veci mnel v malicku,
kdy se hrabal v BIOSU, menil DOS vektory preruseni na prvnich 1024B v pameti a instaloval si tak vlastni "virusy", dissasembloval RAM i programy, pristupoval primo k IN/OUT portum a pod,
tehdy jeste bez internetu, schanejic informace kde to jen slo - kamaradi, odb. casopisy, knihovny a jina odb. literatura...
Jo to byla doba.
Dnes pouziva PC kde-jaky moula, ktery nema ani paru co vsechno tomu predchazelo.
10. 12. 2024, 11:32 editováno autorem komentáře
Diky, konecne jsem vsechny ty zahadne veci z doby kdy jsem pouzival DOS pochopil (EMS, XMS) a taky adresaci v chranenem rezimu. Skvele je, ze tady na to stacil jeden clanek na root.cz oproti tlustym knizkam, ktere jsem tehdy mel k dispozici a vubec se mne je studovat nechtelo...
HIMEM.SYS používal na 386 "unreal mode": segment16+offset32, pro kopírování z XMS do dolních 1MB+64kB nepotřeboval přepínat do protected režimu a naopak, čímž se šetřil čas.
Na 286 se používala instrukce LOADALL k naplnění segment deskriptorů pro přístup do XMS. Přepnutí do protected režimu a zpět na 286 vyžadovalo reset CPU.
EMM386 používal V8086 režim + stránkování. EMS mapoval na dolní adresy změnou PTE (page table entry), nic se nekopírovalo.
Překlad adres byl ale pomalejší než čistý real, na některých hrách a demech to bylo poznat.
QEMM ve skutecnosti delal to, co se dalo udelat i rucne, jen si musel vedet co delas. Ta nekompatabilita spocivala prevazne v tom, ze se snazil cile dosahnout pomerne agresivne, a to se ne kazde veci libilo.
Kdo v te dobe hraval na PC nejake gamesky, tak taky pravdepodobne pamatuje hratky typu ... kdyz nactu mys, nevejde se zvukovka, protoze jinak mi hra vynada, ze neni dost ram. Takze kazdy spravny hrac v te dobe mel nekoli ruznych ovladacu a nekolik ruznych autoexecu ... pro ruzne prilezitosti.
Pricemz i na poradi nacitani zalezelo, protoze nektere ty veci po nejake dobe(inicializace) cast pameti uvolnily.
Mno a ti silenejsi si treba napsali mysovani vlastni ;D. Vyhoda byla v tom, ze to zabiralo vyrazne min pameti, nevyhoda ze to typicky fungovalo jen s tou konkretni mysi.
Na zvukovku jsem měl vlastní inicializátor. Stačilo do PCI registrů zapsat jaký port, IRQ a DMA má používat a to bylo všechno, pár ASM instrukcí, nastavení drželo do restartu.
ISA zvukovky se nastavovaly jumpery, nepotřebovaly nic navíc.
Jen PCI jako Plug&Pray zařízení se muselo inicializovat.
Gamesky měly driver svůj, vlastně nevím, k čemu rezident od zvukovky byl, jelo to i bez něj.
Na myš jsem měl taky několik ovladačů, originální měl snad 40kB, strašně moc, podařilo se mi pak najít nějaký úsporný pod 10kB.
Stema zvukovkama to bylo tak, ze zalezelo na tom, co mas za zvukovku, vs co umi hra, a jakou jinou zvukovku potrebujes emulovat. Typicky pokud byla zvukovka kompatabilni s SB, tak to nejak (ne vzdy ale vetsinou) fungovalo, ale i tak si moh narazit na to, ze hra umela 8bit, ale ty uz si mel 16bit zvukovku ... takze si zase musel neco nekde presvedcit.
Ostatne, viz dosbox, tam si spoustu tech moznosti muzes v nastaveni zvuku prohlidnout.
Nekde se mi mozna porad jeste vali emulator SB na covox (pro ty co nevedi, paralelni port + par odporu a kondenzator = 8bit zvukovka za par jednotek korun byla na svete, v pripade portu dvou dokonce stereo). Pripadne novodobejsi driver pro win (tusim XP to jeste zkously) emulujici SB na speaker.
Covox ale nebyl emulátor SB. Programy pro DOS pro něj musely mít podporu zvlášť. Leda by pro něj existoval WDM ovladač pro Windows 98. Pak by se dal použít k emulaci SB pro programy pro DOS spuštěné pod Windows.
Stejně tak "audio driver for PC speaker" není žádná emulace SB. Byl to ovladač dovolující aplikacím pod Windows přehrávat digitalizovaný zvuk přes PC speaker. Aplikace pod Windows přistupují ke zvukovce pomocí jednotného API a je jim jedno jestli za API je SB, GUS nebo něco dalšího.
Driver pro covoxy určitě existoval už pro Windows 3.x - mám takový pocit, že to bylo odvozené od toho audio driveru pro "PC speaker". Fungovoalo to docela dobře, jen si matně pamatuji, že to mělo nějaké trable s nastavováním.
Šlo to použít i ve Windows 95, ale tam už jsem přešel na pravý Sound Blaster, takže jsem neměl ty potřebu - čili zkušeností nemůžu sloužit.
QEMM, kromě toho, že uměl najít RAM s trochou nadsázky i na záchodový štětce (klasicky jsme kradli i B000-B7FF, protože monochromatický režim grafik nikoho nezajímal), byl z nějakého mně dodnes utajeného důvodu rychlejší než EMM386 (tedy že to tolik nebrzdilo aplikace, pardon, programy).
12. 12. 2024, 19:12 editováno autorem komentáře
Jeste existoval tzv. unreal mode
Enabling unreal mode:
The 80286 microprocessor can be put into unreal mode only with help of the undocumented instruction LOADALL to modify the hidden segment base registers to point to the source or target memory location above 1 MiB.[5]
To put an 80386 or higher microprocessor into unreal mode, a program must first enter protected mode, find or create a flat descriptor in the GDT or LDT, load some of the data segment registers with the respective protected mode "selector", and then switch back to real mode. After returning to real mode, the processor will continue using the cached descriptors as established in protected mode, thus allowing access to 4 GiB of extended memory from real mode.[4]
https://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_mode
a take Virtual 8086 mode:
https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_8086_mode
Se znacnou davkou nostalgie musim rict, ze tohle byly moje nocni mury devadesatych let. EMM386, Himem, EMS, XMS. A hlavne Tiny, Small, Compact, Large a Huge - model - adresovaci mody pri prekladu TurboC, pozdeji BorlandC. Jeste mam ve skrini krabici dlouhou asi pul metru s velkym napisem BorlandC. Bylo v ni asi 5 disket, zbytek delky byly tistene manualy.
Jak jsem zavidel Novellum a jejich kompilatoru, ktery kompiloval do Flat modelu (32 bitovy segment). Taky nekde mam krabici s timto kompilatorem. Jedine, co si na tema tohoto kompilatoru vzpominam je to, ze jsme ho nikdy ani nevyzkouseli. Prisel pozde. Uz byl Linux.
Naopak, zminka o dvoubitovem flagu privilegii - ring 0 pro kernel, 1 pro drivery, 2 kdovi pro co a 3 pro user programy mi vyvolava usmev. Netrvalo dlouho a objevil se ring -1 = privilegovany rezim privilegovanejsi nez ten privilegovany :-). Pouzival se pro rizeni low power rezimu. Pak prisly ringy jeste privilegovanejsi pro virtualizaci. Krasne na tom vsem je to, ze kernel, ktery bezi v ringu 0 nema a nemuze mit tuseni, ze nad nim neco je. Trochu to pripomina film Matrix :-).
Takze diky za pripomenuti mych nocnich mur mladi. Tesim se na dalsi pokracovani.
Pavle, děkuji vám za perfektně přehledný článek. Takhle přehledně sesumírované se to čte úplně samo - a navíc tomu pomáhá to vědomí, že se jedná o něco, co už mě snad nepotká, a můžu si o tom "bezpečně" číst" :)
Chápu sice nostalgii některých, také jsem ji měl dokud jsem si to poměrně nedávno nezkusil doopravdy. Člověku se připomenou věci, které by měly zůstat v bezpečných hlubinách zapomnění - jinak už těm svým vlastním pohádkám o krásných dobách s úspornými programy a dokonalou T602 nikdy znova neuvěří :)
Lépe řečeno: uvědomí si, za jakou strašlivou to bylo cenu. Nene, spoléhám na entropii, že zařídí, aby čas šel vždy jen kupředu a zpátky ni krok!
V článku zmíněnou paměť na kartě do 16b ISA slotu bych ve svém depozitáři nalezl ;-). Má kapacitu 2 MB, je postavená na čipech 256k x 1b. Jako bonus je na ní paralelní port a ještě dva sériové. Pochází z roku 1987, výrobce Intel. Provozovali jsme ji v PC/AT, tj. s procesorem 80286, (které samo mělo 1 MB), EMM, EMS. Jo - oblíbený byl RAM disk.
Tak ono 640 kilobajtů skutečně pro práci stačí.
Ve firmách kde se pohybuji všichni používají počítač jako psací stroj, s možností opravy aniž by potřebovali korekční pásku.
Je to k nevíře, ale většina uživatelů používá textový editor, tabulky a práci v databázi. Velmi málo z nich používá prezentace, ještě méně obrázky.
Nicméně typický systém ve výrobě bude, může být, podobného typu jako mají stále na poště pod Linuxem.
Ano, používají se navíc PDF a emaily/groupware obojí si umím představit že by fungovaly v dosu. Gopher je zatracen, a WWW je žrout systémových prostředků.
Pokud by to byla pravda, tak nechápu, proč LOTUS tak stál o EMS normu, když měl tolik paměti pro svoje tabulky :-) Navíc DB byly většinou klient než klient-server, takže i tam se narážel na limit. I v blbým FoxPro bez XMS to drhlo (pamatujete ještě OVL/OVR systém?)
12. 12. 2024, 16:14 editováno autorem komentáře
No, mohlo by se to rčení aktualizovat na 250 virtuálek stačí každému:
https://www.virtualizationhowto.com/2024/07/proxmox-mini-pc-monster-running-150-virtual-machines/