Hlavní navigace
Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Kalendář
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Přihlásit
Zůstat přihlášen
Registrovat
Zapomenuté
heslo
nebo
jméno
Root.cz
»
Kompilery a procesory
Kompilery a procesory
Vše pro to, abyste zkompilovali svá dílka do spustitelné podoby.
1
–
30
/
423
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
6
7
Následující strana
Poslední strana
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Počet nových komentářů
5
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Počet nových komentářů
14
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Počet nových komentářů
9
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Počet nových komentářů
50
Doba čtení:
49 minut
Výkonnostní dopad nového mikrokódu Intelu, který „řeší“ stabilitu procesorů 13. a 14. generace
O problémech se stabilitou procesorů Intel 13. a 14. generace jsme tu nedávno psali. Intel vydal opravený mikrokód s označením „0×129“, ten by měl limitovat napájecí napětí pod 1,55 V. Podle Intelu by měl být vliv na výkon zanedbatelný. Server…
Jan Fikar
12. 8. 2024
Počet nových komentářů
1
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Počet nových komentářů
43
Doba čtení:
44 minut
Intel má problém se stabilitou procesorů 13. a 14. generace, nový mikrokód a delší záruka
Intel má problém se stabilitou desktopových procesorů 13. a 14. generace. Týká se to všech modelů s TDP 65 W a vyšším. Intel minulý týden uvedl, že za nestabilitu může chyba v mikrokódu, která nastavuje procesoru vyšší napětí, než by měla…
Jan Fikar
2. 8. 2024
Počet nových komentářů
65
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Počet nových komentářů
37
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Počet nových komentářů
69
Doba čtení:
39 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Počet nových komentářů
36
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Počet nových komentářů
20
Doba čtení:
32 minut
Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA
Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
Pavel Tišnovský
11. 7. 2024
Počet nových komentářů
27
Doba čtení:
32 minut
Struktura obrazové paměti grafické karty CGA, blokové přenosy a základy optimalizace
Ve třetím článku o programování her a dem pro IBM PC se „slavnou“ kartou CGA se zaměříme na důležité operace: přístup do obrazové paměti, využití vertikálního zatemnění pro vykreslování a volání blokových instrukcí pro zápis i přenos dat.
Pavel Tišnovský
9. 7. 2024
Počet nových komentářů
40
Doba čtení:
30 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (vražedná kombinace 8088 a CGA)
Vývoj grafických dem a her pro jiné platformy (Atari ST, Amiga) může být zábavný, neb vývojář většinou měl pocit, že je HW navržený „příčetně“. IBM PC kombinující Intel 8088 a CGA grafiku, je opačným případem.
Pavel Tišnovský
4. 7. 2024
Počet nových komentářů
24
Doba čtení:
28 minut
Vývoj her a grafických dem pro oslavovanou i nenáviděnou platformu PC (první kroky)
Již poněkolikáté se vrátíme na do 80. let minulého století. V novém seriálu si ukážeme tvorbu aplikací pro IBM PC. Platformu, která byla mnoha programátory nenáviděna, ovšem viděno zpětně: měla něco do sebe.
Pavel Tišnovský
2. 7. 2024
Počet nových komentářů
54
Doba čtení:
19 minut
Nové nastavení EPP pro Intel Meteor Lake vylepšuje výkon i spotřebu
Vývojář Intelu Srinivas Pandruvada poslal včera do jádra nové nastavení EPP (Energy Performance Preference) pro mobilní procesory Intel Meteor Lake. To může mít hodnotu 0–255, vyšší hodnoty mají nižší výkon, ale spoří energii. Výchozí hodnota pro…
Jan Fikar
7. 6. 2024
Počet nových komentářů
3
LLVM špatně optimalizovalo celočíselné dělení na procesorech AMD
Uživatel Systemcluster z Tokia nahlásil chybu, kdy kód přeložený Clangem pro zenver4 běží na Zen4 o 25 % pomaleji než kód optimalizovaný obecně pro x86-64-v4 nebo x86-64. V kódu je Int64 dělení. Ukázalo se, že v případě procesoru AMD není zapnuta…
Jan Fikar
10. 5. 2024
Počet nových komentářů
25
LLVM/Clang možná přijde o -Ofast
Překladače GCC i Clang umožňují nastavit optimalizaci kódu v několika stupních od -O0 do -O3, přičemž standardní je -O2. K tomu kolem roku 2010 přibyla volba -Ofast , což je v podstatě -O3 -ffast-math. Ten druhý přepínač zrychluje výpočty…
Jan Fikar
3. 5. 2024
Počet nových komentářů
13
Kompilátor Intelu podváděl v testu SPEC CPU 2017
Kompilátor Intelu oneAPI DPC++ podváděl v testu SPEC CPU 2017. U více než 2600 výsledků v databázi se nedávno objevil následující text (jeden příklad, sekce Compiler Notes): SPEC rozhodl, že kompilátor použitý při těchto výsledcích prováděl…
Jan Fikar
12. 2. 2024
Počet nových komentářů
39
Překlad funkcí přímo do nativního kódu MicroPythonem
MicroPython, s jehož podporou pro zápis strojových instrukcí ze sad Thumb a Thumb-2 jsme se částečně seznámili v předchozích článcích, navíc umožňuje překlad vybraných funkcí do nativního kódu a nikoli „pouze“ do bajtkódu Pythonu.
Pavel Tišnovský
6. 2. 2024
Počet nových komentářů
2
Doba čtení:
28 minut
Vcc: kompilátor používající Clang ke generování kódu pro Vulkan
Na Saarlandské univerzitě v Německu vznikl projekt Vcc (Vulkan Clang Compiler), což je kompilátor založený na Clangu, který vytváří kód běžící na Vulkanu. Lze jej považovat za konkurenta GLSL a HLSL, ale skutečným záměrem tohoto projektu je zcela…
Petr Krčmář
10. 1. 2024
Clang 17 je v průměru o 5 % rychlejší než GCC 13 na Meteor Lake
Clang 17 je v průměru o 5 % rychlejší než GCC 13 na Meteor Lake Server Phoronix včera přinesl testy kompilátorů GCC 13 a Clang 17 na notebookovém procesoru Intel Meteor Lake Core Ultra 7 155H. V průměru byl Clang rychlejší o asi 5 %. Předchozí…
Jan Fikar
5. 1. 2024
Počet nových komentářů
12
QtRvSim 0.9.6: nově již plná RISC-V RV32IMA/RV64IMA ISA a podpora přerušení
Výukový RISC-V simulátor QtRvSim nově podporuje atomické instrukce (plně prochází oficiální testy RV32IMA a RV64IMA) a přidává podporu zpracování přerušení, výjimek a systémových volání (zatím jen z Machine do Machine-módu) i související ACLINT…
Pavel Píša
18. 12. 2023
Počet nových komentářů
2
Certifikovaný překladač pro jazyk Rust je tady
Firma Ferrous Systems zveřejnila svoji verzi překladače jazyka Rust, nazvanou Ferrocene. Jedná se o překladač s certifikacemi ASIL-D a SIL-4, které umožňují jeho používání mimo jiné v automobilovém průmyslu a dalších aplikacích, kde se vyžadují…
klokan
6. 10. 2023
Počet nových komentářů
13
Přínos AMD P-State EPP v jádře 6.5
Lepší řízení frekvencí procesorů AMD P-State EPP (Energy Performance Preference) je v jádře 6.5. Server Phoronix měřil výkon a spotřebu pro procesor AMD Ryzen 9 7900 s jádrem 6.4.14 a 6.5.1. Ve výchozím nastavení je řízení spotřeby powersave…
Jan Fikar
22. 9. 2023
Počet nových komentářů
9
Vydány finální verze LLVM 17 a Clang 17
Na světě je nová velká verze LLVM + Clang. U LLVM jde rovnou o verzi 17.0.1 přinášející řadu novinek jako FatLTO pipeline, assembler pro AArch64 ARM 2022 A-profile extension (FEAT_GCS (Guarded Control Stacks), FEAT_CHK (Check Feature Status) a…
David Ježek
19. 9. 2023
Počet nových komentářů
3
GCC dostává úpravu řešící výkonnostní dopad oprav na chybu Intel Downfall
U záplat na chybu Downfall v CPU Intel může být při použití AVX s instrukcemi GATHER výrazný dopad na výkon. Intel tak do projektu GCC přináší specifickou úpravu, která tento dopad snižuje tím, že u vektorizace vypíná GATHER pro procesorové rodiny…
David Ježek
17. 8. 2023
S opravou chyby AMD Zen 1 při dělení nulou to není tak jednoduché, jak se dříve zdálo
V procesorech AMD Zen 1 se objevila chyba, kdy při dělení nulou mohou uniknout data. Oprava se dostala v pátek do jádra 6.4.10, 6.1.45, 5.15.126 a 5.10.190. Nicméně stejný autor Boris Petkov přišel s tím, že původní oprava není dostatečná. Nestačí…
Jan Fikar
14. 8. 2023
Počet nových komentářů
34
Rychlý překladač Pythonu LPython
LPython je nový open-source překladač Pythonu do optimalizovaného kódu. Podporovaný back-end je LLVM, C, C++, WASM, Julia a x86. LPython by měl být kompatibilní se standardním CPythonem a podporuje také JIT (just-in-time) kompilaci. Zdrojové kódy…
Jan Fikar
31. 7. 2023
Počet nových komentářů
5
Intel představil AVX10 jako lepší AVX512 i pro E-jádra
Intel nedávno zveřejnil APX (Advanced Performance Extension). Spolu s APX budou mít budoucí procesory také AVX10 (Advanced Vector Extension 10). AVX10 bude zahrnovat ne příliš oblíbené AVX512 a zároveň bude možné AVX10 instrukce pouštět jak na…
Jan Fikar
28. 7. 2023
Počet nových komentářů
23
1
–
30
/
423
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
6
7
Následující strana
Poslední strana
Zprávičky
Údržba linuxových manuálových stránek byla pozastavena
Alejandro Colomar, který poslední čtyři roky spravoval linuxové manuálové stránky, oznámil, že bude muset tuto práci ukončit. Tuto užitečnou…
7. 9.
Počet nových komentářů
14
Nginx přesunul svůj vývoj na GitHub
Tým vývojářů okolo webového serveru Nginx oznámil, že oficiální vývoj otevřeného kódu projektu Nginx se přesunul z Mercurialu na GitHub…
7. 9.
Počet nových komentářů
7
Open source AM/FM rádio s ESP32
Minulý týden jsme tu měli projekt internetového rádia Yoradio s ESP32. Poté jsem byl upozorněn na projekt AM/FM rádia, také založeném na ESP32…
6. 9.
Počet nových komentářů
25
Další zprávičky
Napište zprávičku
Komerční sdělení
Akademie CZ.NIC představuje program druhého pololetí