Hlavní navigace

Kompilery a procesory

GCC také diskutuje ukončení podpory procesorů 386

Po té co byla z linuxového jádra odebrána podpora pro procesory 386 začala i mezi vývojáři GCC diskuze nad tímto tématem. Navrhovaná varianta je začít podporovat již pouze i486 a vyšší. Došlo by tak k pročištění většiny knihoven, které dnes musí…

Kamil Pošvic

14. 12. 2012 12:48 |

Vývoj nových funkcí do Gcc 4.8 je u konce

Vývoj nové verze překladače Gcc 4.8 se přesunul do druhé fáze. Všechny novinky jsou už hotové a teď už se bude jen ladit a budou se odstraňovat případné chyby. Vydání je plánováno na březen nebo duben příštího roku, tedy přesně rok po vydání…

Petr Krčmář

7. 11. 2012 10:41 |

GCC Explorer: interaktivní kompilace

Matt Godbolt na svém blogu představil jeho nový nástroj pro analýzu výstupu GCC kompilátoru. Jde o webovou aplikaci, kde do levé části píšete svůj C/C++ kód a v druhé části vidíte co vyleze z GCC. Kompilátoru můžete dávat různé parametry a dokonce…

Adam Štrauch

28. 5. 2012 9:16 |
| 2

Jednotky pro správu paměti (MMU) na mikroprocesorech ARM

Dnes se budeme zabývat popisem jednotek pro správu paměti (Memory Management Unit – MMU) implementovaných na některých mikroprocesorech s architekturou ARM. MMU je samozřejmě důležitou součástí těchto procesorů, protože zajišťuje ochranu paměti i využití virtuálního adresního prostoru.

Pavel Tišnovský

22. 5. 2012 0:00
| 2

Podpora instrukcí typu SIMD na mikroprocesorech ARM

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se budeme opět zabývat popisem mikroprocesorů patřících do rodiny ARM. Zaměříme se na popis SIMD instrukcí, které sice původně nebyly součástí mikroprocesorů ARM, ale postupně začaly být implementovány jako volitelná rozšíření do některých mikroprocesorových jader.

Pavel Tišnovský

15. 5. 2012 0:00
| 6

FreeBSD 10 plánuje přejít na Clang jako výchozí kompiler

Podle zprávy FreeBSD Status Report za první čtvrtletí tohoto roku se zdá, že LLVM (Low Level Virtual Machine) kompiler Clang rychle nahrazuje GCC v tomto populárním BSD systému. Jedním z cílů pro FreeBSD 10 je nahradit GCC a používat Clang jako…

Kamil Pošvic

14. 5. 2012 15:08 |
| 6

Mikroprocesory ARM a architektura VFP (Vector Floating Point)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se již podruhé budeme zabývat způsobem zpracování numerických hodnot s plovoucí řádovou čárkou na mikroprocesorech ARM. Minule jsme si popsali technologii FPA (Floating Point Accelerator), dnes se zaměříme na alternativní technologii VFP (Vector Floating Point).

Pavel Tišnovský

24. 4. 2012 0:00
| 4

Práce s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou na mikroprocesorech ARM

V seriálu o architekturách počítačů jsme se již seznámili se všemi třemi instrukčními sadami mikroprocesorů ARM – jak s původní RISCovou sadou, tak i se sadou Thumb a Thumb-2. Ještě jsme si však prakticky nic neřekli o podpoře práce s hodnotami s plovoucí řádovou čárkou. Nyní nastal pravý čas tuto informaci doplnit.

Pavel Tišnovský

17. 4. 2012 0:00
| 5

Instrukční sada Thumb-2 u mikroprocesorů ARM

Dnes si popíšeme další alternativní instrukční sadu, kterou jsou vybaveny novější modely mikroprocesorů ARM. Jedná se o instrukční sadu pojmenovanou Thumb-2, která byla navržena takovým způsobem, aby co nejlépe spojila přednosti původní RISCové 32bitové instrukční sady a 16bitové sady Thumb.

Pavel Tišnovský

10. 4. 2012 0:00
| 8

Mikroprocesory ARM a instrukční sada Thumb - dokončení

Dnes dokončíme popis instrukční sady Thumb, která může být použita u novějších mikroprocesorů s architekturou ARM. Minule jsme si popsali formát aritmetických a logických instrukcí i instrukcí skoku, dnes se zaměříme na instrukce typu Load & Store, tj. na instrukce pro přenos dat mezi registry a pamětí.

Pavel Tišnovský

3. 4. 2012 0:00
| 8

Historie vývoje počítačových her (20.část - hry pro konzoli Sega SG-1000)

V dnešní části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky nejprve dokončíme popis herní konzole Sega Game 1000 a pak se stručně seznámíme s některými hrami, které pro tuto herní konzoli vznikly. Některé hry byly převzaty z jiných herních konzolí či video automatů, další však vznikly originálně právě pro SG-1000.

Pavel Tišnovský

29. 3. 2012 0:00
| 9

Mikroprocesory ARM a instrukční sada Thumb

Dnes se budeme zabývat instrukční sadou Thumb, podporovanou u moderních variant mikroprocesorů s architekturou ARM. Zavedením této instrukční sady se konstruktéři procesorů ARM snažili o spojení předností architektury RISC s větší „hustotou kódu“ dosahovanou u některých procesorů s architekturou CISC.

Pavel Tišnovský

27. 3. 2012 0:00

Vyšlo GCC 4.7.0

Ve středu oslavilo GCC (GNU Compiler Collection) výročí 25 let od založení a u té příležitosti vyšla i nová verze 4.7.0. První verze vyšla v roce 1987 a nikdo asi tenkrát netušil, jaký přínos pro open source bude mít a že se stane jedním…

Kamil Pošvic

23. 3. 2012 10:26 |
| 2

GCC 5.0 zřejmě nastoupí cestu modularity

Vývojáři projektu GCC přemítají nad vlastnostmi nové páté řady, jejíž vývoj nás brzy čeká. Hned poté, co bude v dubnu vydáno GCC 4.7. Nová major verze pravděpodobně přinese zásadní změnu v možnosti modularizace. Inspirovala se při tom…

Petr Krčmář

21. 3. 2012 12:21 |

Instrukční sada mikroprocesorů ARM

Dnes se již potřetí budeme zabývat popisem mikroprocesorů s architekturou ARM. Řekneme si další informace o jejich instrukční sadě, a to jak té původní RISCové sady, tak i instrukční sady Thumb, jenž byla později rozšířena takovým způsobem, aby bylo možné používat instrukce o variabilní šířce 16 a 32 bitů.

Pavel Tišnovský

20. 3. 2012 0:00

Pohled programátora na mikroprocesory ARM

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů budeme pokračovat v popisu RISCových mikroprocesorů s architekturou ARM. Především se seznámíme s instrukční sadou těchto mikroprocesorů, která se v několika ohledech odlišuje jak od CISCových mikroprocesorů, tak i od ostatních mikroprocesorů typu RISC.

Pavel Tišnovský

13. 3. 2012 0:00

Mikroprocesory s architekturou ARM

Dnes se budeme zabývat popisem dalších typů mikroprocesorů patřících do rodiny RISC. Bude se jednat o mikroprocesory s architekturou ARM, které sice byly navrženy již v polovině osmdesátých let, ale to neznamená, že by se jednalo o zastaralou technologii – ve skutečnosti je tomu právě naopak.

Pavel Tišnovský

6. 3. 2012 0:00

Debian koketuje s překladačem Clang

Téměř celý Debian je možné zkompilovat pomocí překladače Clang. Tak zní verdikt projektu, který běží na clang.debian.net a testuje možnosti Clangu, se kterým už si pohrává třeba FreeBSD. Současná situace je taková, že se s verzí 3.0 podařilo…

Petr Krčmář

29. 2. 2012 13:31 |

Free Pascal 2.6.0 potěší hlavně uživatele Applu

Vyšla nová verze Free Pascalu s označením 2.6.0. Mezi novinkami najdeme podporu pro Objective Pascal na všech Mac OS X a iOS zařízeních, pár vylepšení kompatibility s Delphi a podporu pro OpenGL 4.0. Více informací najdete v oznámení o vydání.

Adam Štrauch

12. 1. 2012 10:43 |
| 2

Výuka programování – nástroje pro ilustraci činnosti mikroprocesoru

Ve třinácté části seriálu o programovacích jazycích a prostředích určených pro výuku programování se budeme zabývat popisem nástrojů, které mohou pomoci vysvětlit činnost mikroprocesoru. Tyto nástroje jsou většinou založeny na imaginárním mikroprocesoru s jednoduchou a snadno pochopitelnou instrukční sadou.

Pavel Tišnovský

29. 11. 2011 0:00

Instrukce typu SIMD na mikroprocesorech RISC (3.část - MIPS-3D a VIS)

Dnes se již potřetí budeme zabývat popisem instrukčních sad s „vektorovými“ instrukcemi SIMD, které jsou využívány na mikroprocesorech RISC. Zatímco minule jsme se zaměřili na popis instrukcí MAX-1 a MAX-2 používaných na procesorech PA-RISC, dnes se vrátíme k čipům MIPS i k procesorům SPARC.

Pavel Tišnovský

11. 10. 2011 0:00
| 5

Instrukce typu SIMD na mikroprocesorech RISC (2. část)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů si popíšeme technologii MAX-1 a MAX-2 použitou u mikroprocesorů PA-RISC. Technologie MAX-1 je z historického hlediska důležitá, protože jde o první implementaci SIMD instrukcí na mikroprocesorech. V minulosti totiž byly SIMD instrukce doménou superpočítačů.

Pavel Tišnovský

4. 10. 2011 0:00
| 2

Instrukce typu SIMD na mikroprocesorech RISC

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se seznámíme s instrukcemi typu SIMD využívanými v některých mikroprocesorech s architekturou RISC. Právě na těchto mikroprocesorech byly SIMD instrukce použity dříve, než vznikly dnes známější technologie MMX, 3DNow! a SSE/SSE2/SSE4 využívané na x86.

Pavel Tišnovský

27. 9. 2011 0:00
| 6

SIMD instrukce v moderních mikroprocesorech řady x86 (3.část: SSE2)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se zaměříme na popis technologie SSE2. Jedná se o rozšířenou instrukční sadu se SIMD instrukcemi určenou pro mikroprocesory řady x86. SSE2 byla postavena na instrukčních sadách MMX a SSE, jimiž jsme se zabývali v předchozích dvou částech tohoto seriálu.

Pavel Tišnovský

20. 9. 2011 0:00
| 1

SIMD instrukce v moderních mikroprocesorech řady x86 (2.část: SSE)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se budeme zabývat dalším rozšířením instrukční sady procesorů x86. Zaměříme se na instrukce SSE, které byly poprvé použity v mikroprocesorech Intel Pentium III a později se rozšířily na další čipy vyráběné firmou Intel i na procesory konkurenční AMD.

Pavel Tišnovský

13. 9. 2011 0:00

SIMD instrukce využívané v moderních mikroprocesorech řady x86

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se budeme zabývat porovnáním instrukčních sad s instrukcemi typu SIMD, které jsou využívány i v moderních mikroprocesorech na platformě x86. Historicky první rozšiřující instrukční sadou je sada MMX firmy Intel a vylepšení 3DNow! od společnosti AMD.

Pavel Tišnovský

6. 9. 2011 0:00

Vektorové procesory aneb další pokus o zvýšení výpočetního výkonu počítačů

V předchozí části seriálu o architekturách počítačů jsme si řekli základní informace o procesorech VLIW, u nichž se zvýšení výkonu provádělo díky instrukčním slovům obsahujícím větší množství operací. Opačná technologie je použita u vektorových procesorů, u nichž je každá instrukce prováděna nikoli s vektorem hodnot.

Pavel Tišnovský

25. 8. 2011 0:00
| 6

Architektura VLIW aneb pokus o překonání problémů architektur CISC a RISC

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se zaměříme na popis mikroprocesorů VLIW (Very Long Instruction Word). Jedná se o procesory, které dokážou zpracovávat větší množství instrukcí paralelně, ovšem bez nutnosti používání složitých technologií využívaných v superskalárních mikroprocesorech RISC a CISC.

Pavel Tišnovský

16. 8. 2011 0:00

Mikroprocesory s architekturou RISC - čipy Motorola řady 88000 (88k)

Dnes budeme zabývat další rodinou 32bitových mikroprocesorů s architekturou RISC. Jedná se o čipy Motorola řady 88000, které sice nebyly po komerční stránce tak úspěšné, jako například mikroprocesory MIPS, SPARC či PA-RISC, ovšem jejich návrh nepostrádal eleganci typickou i pro další čipy navržené v Motorole.

Pavel Tišnovský

2. 8. 2011 0:00
| 7

Mikroprocesory s architekturou RISC - čipy AMD 29000 (29k)

V dnešní části seriálu o architekturách počítačů se po krátké odbočce do světa zásobníkových procesorů vrátíme zpět k mikroprocesorům s architekturou RISC. Kromě již popsaných „mikroprocesorových rodin“ MIPS, SPARC a PA-RISC totiž existují i další RISCové procesory. V minulosti se poměrně velké naděje vkládaly do procesorů AMD 29000 (29k), kterým se budeme věnovat nyní.

Pavel Tišnovský

26. 7. 2011 0:00