Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Kompilery a procesory
Kompilery a procesory
Vše pro to, abyste zkompilovali svá dílka do spustitelné podoby.
61
–
90
/
501
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
6
7
Následující strana
Poslední strana
Od reálného režimu k režimu chráněnému na 80286 a 80386
Seznámíme se s vlastnostmi čipů 80286 a 80386, které souvisejí s reálným režimem, nereálným (unreal) režimem a režimem chráněným. Zabývat se budeme cachí s deskriptory segmentů, která se projevuje i v reálném režimu.
Pavel Tišnovský
17. 12. 2024
Doba čtení:
65 minut
640K by mělo stačit každému: skutečně?
Billu Gatesovi se připisuje výrok „640K ought to be enough for anybody“, který ovšem pravděpodobně nikdy neřekl. Na počítačích IBM PC se skutečně dlouhou dobu bojovalo s omezenými možnostmi adresování většího paměťového rozsahu.
Pavel Tišnovský
10. 12. 2024
Doba čtení:
56 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: 32bitové čipy 80386 a 80486
Dnes se budeme zabývat těmi novými instrukcemi, které byly přidány do třetí generace mikroprocesorů rodiny 80×86, tj. konkrétně do čipů Intel 80386 (a posléze i Intel 80486). Prozatím se zaměříme především na reálný režim.
Pavel Tišnovský
5. 12. 2024
Doba čtení:
55 minut
Vývoj mikroprocesorů z rodiny 80×86: od Intelu 8086 k čipu 80286
Většina příkladů, které jsme si až doposud ukazovali, využívala pouze instrukce a registry dostupné na původních mikroprocesorech 8086 a 8088. Ovšem možnosti instrukčních sad se postupně s příchodem dalších čipů řady x86 rozšiřovaly.
Pavel Tišnovský
3. 12. 2024
Doba čtení:
52 minut
Časovač 8253 a systém přerušení na IBM PC
Při programování IBM PC je třeba zajistit volání nějakého podprogramu v pravidelných intervalech. Realizace formou čekacích smyček je většinou nepraktická, proto je výhodnější využít časovač představovaný čipem 8253.
Pavel Tišnovský
19. 11. 2024
Doba čtení:
54 minut
GCC 15 dostane AVX-512 optimalizace pro AMD Zen 4 a Zen 5
Do blížícího se vydání kompilátorů GCC 15 míří nové optimalizace pro lepší běh na posledních dvou DDR5 generacích procesorů AMD, tedy Zen 4 a Zen 5 (tj. Ryzeny 7000 a 9000 a jim odpovídající Threadrippery a EPYCy). Specificky jde o optimalizaci…
David Ježek
12. 11. 2024
Programování zvukových karet s čipem OPL 3: modifikace tvaru vlny a zvukové kanály se čtyřmi operátory
Dnes si ukážeme další možnosti čipu OPL3, zejména použití nových podporovaných tvarů vln (waveform) a taktéž režim propojení čtyř operátorů, které vytvoří jediný kanál.
Pavel Tišnovský
12. 11. 2024
Doba čtení:
71 minut
Rekordní ztráta Intelu 16,6 miliard dolarů za třetí kvartál
Včera Intel zveřejnil finanční zprávu za třetí kvartál letošního roku. V něm dosáhl rekordní ztráty 16,6 miliard dolarů. Předchozí kvartál skončil se ztrátou 1,7 miliard a Intel tenkrát oznámil propuštění asi 15 tisíc zaměstnanců. Přes rekordní…
Jan Fikar
1. 11. 2024
Programování zvukových karet s čipem OPL3 nebo s dvojicí čipů OPL2
Ukážeme si ovládání dvojice čipů OPL2 (DualOPL2), jak lze na OPL2 i OPL3 využít polyfonii a taktéž ovládání levého a pravého reproduktoru čipem OPL3, čímž se realizuje triviální stereo.
Pavel Tišnovský
29. 10. 2024
Doba čtení:
86 minut
Vývoj zvukových karet pro platformu IBM PC po vydání karty AdLib
Po zvukové kartě AdLib s čipem OPL2 se pro platformu PC začaly vydávat i další zvukové karty. Ty přinesly možnost přehrávání zvuků přes D/A převodník, mnohé taktéž měly A/D převodník (nahrávání).
Pavel Tišnovský
22. 10. 2024
Doba čtení:
51 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: složitější zvuky s OPL2
V dnešním článku o tvorbě aplikací na platformě IBM PC si ukážeme, jak lze využít čip OPL2 pro tvorbu složitějších zvuků. Taktéž si popíšeme způsob práce s klávesnicí a ovládání přehrávání zvuků z klávesnice v reálném čase.
Pavel Tišnovský
15. 10. 2024
Doba čtení:
56 minut
V GCC 15 se vrátí podpora architektury Itanium / IA-64
Itanium je pryč, Linux jej nepodporuje (i když nikdy neříkej nikdy), nevyrábí se, distribuce se pro něj nesestavují a GCC 14 jej označilo za architekturu určenou k vyřazení. Jenže „člověk míní, ten nahoře mění“ a dnes roli toho nahoře hraje vývojář…
David Ježek
9. 10. 2024
Zvuky a hudba na platformě IBM PC: čip OPL2 aneb Yamaha YM3812
Zaměříme se na čip OPL2 (Yamaha YM3812), který umožňoval tvorbu hudby s využitím syntézy založené na frekvenční (správně spíše fázové) modulaci. Na PC se jednalo o přelomový koncept a OPL2 byl použit v mnoha hrách i demech.
Pavel Tišnovský
8. 10. 2024
Doba čtení:
50 minut
Zvuky a hudba na platformě IBM PC
Zmíníme se o skromných začátcích rozvoje zvukového subsystému. Tyto počítače se z kanceláří postupně rozšířily i do domácností a společně s vývojem her se i pro ně začaly vyrábět rozličné zvukové karty.
Pavel Tišnovský
1. 10. 2024
Doba čtení:
46 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (3)
Dokončíme popis blokových a řetězcových instrukcí, které jsou specifickým rysem instrukční sady Intel 8086/8088. Ukážeme si vliv směru přenosu dat a zaměříme se i na problematiku rychlosti provádění blokových operací.
Pavel Tišnovský
26. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088 (2)
Zaměříme se na specifické instrukce, které byly na mikroprocesorech Intel 8086/8088 podporovány. Bude se v první řadě jednat o instrukce pro BCD aritmetiku a o „řetězcové instrukce“, které jsou pro platformu 8086 typické.
Pavel Tišnovský
17. 9. 2024
Doba čtení:
50 minut
Specifika instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088
Po popisu grafického subsystému počítačů IBM PC se na chvíli zastavme u instrukční sady mikroprocesorů Intel 8086/8088. Ta je totiž poměrně specifická a navíc i překvapivá v tom, jak dlouho některé instrukce trvají.
Pavel Tišnovský
12. 9. 2024
Doba čtení:
49 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy (dokončení)
Dnes dokončíme popis možností grafické karty VGA. Ukážeme si, jaké operace lze provádět při čtení a při zápisu do obrazové paměti, a to včetně popisu rychlé operace blokového přenosu (BitBLT), kdy lze přenést celých 32 bitů.
Pavel Tišnovský
10. 9. 2024
Doba čtení:
54 minut
Skrytá síla karty VGA: čtecí a zápisové režimy
Grafické karty EGA a VGA byly postaveny na konceptu takzvaných bitových rovin. To si vyžádalo podporu různých čtecích a zápisových režimů, jež sice komplikovaly programování, ovšem přinesly velmi rychlé přenosy v rámci video RAM.
Pavel Tišnovský
3. 9. 2024
Doba čtení:
48 minut
Grafická karta VGA a slavný režim X (X-mode)
V dnešním článku dokončíme popis programování karty VGA. Ukážeme si především způsob nakonfigurování slavného režimu X a ve druhé části si vysvětlíme jednu z možností modularizace aplikací psaných v assembleru.
Pavel Tišnovský
27. 8. 2024
Doba čtení:
45 minut
Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA
Dnes si popíšeme pokročilejší grafické operace podporované kartou VGA, které dokáží ušetřit práci CPU. Jedná se o horizontální i vertikální scrolling, podporu pro double i tripple buffering a taktéž o režim rozdělené obrazovky.
Pavel Tišnovský
20. 8. 2024
Doba čtení:
57 minut
Nestandardní grafické režimy karty VGA
Po popisu standardních textových i grafických režimů karty VGA se zaměříme na popis režimů nestandardních. Bude se z velké části jednat o různé úpravy grafického režimu 13H s rozlišením 320×200 pixelů a s 256 barvami.
Pavel Tišnovský
13. 8. 2024
Doba čtení:
49 minut
Výkonnostní dopad nového mikrokódu Intelu, který „řeší“ stabilitu procesorů 13. a 14. generace
O problémech se stabilitou procesorů Intel 13. a 14. generace jsme tu nedávno psali. Intel vydal opravený mikrokód s označením „0×129“, ten by měl limitovat napájecí napětí pod 1,55 V. Podle Intelu by měl být vliv na výkon zanedbatelný. Server…
Jan Fikar
12. 8. 2024
Standardní grafické režimy karty VGA
Minule jsme se zaměřili na popis textových režimů karty VGA a dnes si ukážeme základní práci s jejími standardními grafickými režimy. Zmíníme se i o programování DAC (což je na VGA novinka) a slavném grafickém režim 13H.
Pavel Tišnovský
6. 8. 2024
Doba čtení:
44 minut
Intel má problém se stabilitou procesorů 13. a 14. generace, nový mikrokód a delší záruka
Intel má problém se stabilitou desktopových procesorů 13. a 14. generace. Týká se to všech modelů s TDP 65 W a vyšším. Intel minulý týden uvedl, že za nestabilitu může chyba v mikrokódu, která nastavuje procesoru vyšší napětí, než by měla…
Jan Fikar
2. 8. 2024
Od EGA ke grafickým kartám MCGA a VGA
Mezníkem ve vývoji platformy PC byl rok 1987, protože právě v tomto roce začala být prodávána grafická karta VGA. Umožnila vývoj sofistikovanějších her a později byla kombinace VGA+Intel 80386 použita ve hře Doom.
Pavel Tišnovský
30. 7. 2024
Doba čtení:
41 minut
Grafická karta EGA: pouze mírný pokrok v mezích zákona
V roce 1984 začala být pro platformu PC nabízena karta EGA. Byla zpětně kompatibilní s MDA i CGA a byla navržena s ohledem na dopřednou kompatibilitu. Měla neohrabaný design, ovšem umožňovala tvorbu pokročilejších her.
Pavel Tišnovský
23. 7. 2024
Doba čtení:
39 minut
Grafická karta Hercules: úspěšná alternativa a konkurence MDA i CGA
Alternativou ke grafickým kartám MDA a CGA se v roce 1983 stala karta Hercules. Nabízela stejně dobré rozlišení textového režimu jako karta MDA a navíc podporovala i monochromatický grafický režim 720×348 pixelů.
Pavel Tišnovský
18. 7. 2024
Doba čtení:
37 minut
Textové režimy grafické karty CGA a řadič displeje Motorola 6845
Grafické režimy karty CGA pravděpodobně nikoho neohromí. Zajímavější jsou z pohledu programátora režimy textové, protože ty je možné konfigurací čipu Motorola 6845 přeprogramovat tak, že vznikne pseudografický režim 160×100.
Pavel Tišnovský
16. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
Hrátky s barvovou paletou a vykreslení jednotlivých pixelů kartou CGA
Dnes se ještě jednou budeme zabývat programováním a kreslením na původním IBM PC a grafické kartě CGA. Ukážeme si práci s barvovou paletou a taktéž operace, které je nutné provádět při vykreslování jednotlivých pixelů.
Pavel Tišnovský
11. 7. 2024
Doba čtení:
32 minut
61
–
90
/
501
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
6
7
Následující strana
Poslední strana