Pánové a dámy,
několikrát se tu opakuje podivný argument typu "pokud na to nemám, tak to musím ukrást". Když to domyslím jen o kousek dál, dospěju k tomu, že pokud nemám na nejnovější Mercedes, tak ho musím ukrást (jak jinak bych ho získal?) - a to je trochu drsné.
A další věc: Nemyslím si, že firmy produkující a distribuující CDčka by měly fungovat v nějakém speciálním režimu - nikdo (kromě jich samotných) jim nemůže stanovovat cenu, za jakou svoje výrobky prodávají. Pokud prodávají CD Lucie za 600,- je to čistě jejich věc. Když je to pro mně drahý, tak to nekoupím, když bude takových hodně, firma/kapela/segment trhu zkrachuje a přijde někdo jiný, který to udělá líp (tak, že nezkrachuje).
Přece nemusím mít všechno.
V hudbe je obrovsky tlak na rychlou a velkou penezni vyteznost z titulu. Vetsi nez v jinych oborech. Jak si mam vysvetlit to, ze CD je drazsi nez MC pri radove nizsi vyrobni cene?
A rabaty distributoru, ktere se pohybuji v radu desitek procent.....
Nemam nic proti zaplaceni hudby, ale zisky vyrobcu a distributoru jsou na takove urovni, ze to musi trochu nastvat, ne?
tim to nebude, protoze z principu je CD mene kvalitni nez magnetofonova paska (nez se ohraje). Na CD jsou zaznamenany
jen zvuky v rozsahu 20Hz-20KHz (zhruba) a vse ostatni je orezano. Kdezto na pasce je vse. Lidske ucho by teoreticky nemelo poznat rozdil, ale zkuste si poslechnout na stejnou skladbu na CD a na pasce na kvalitni aparature.
vyssi cena je jen marketingovy trik, jak vytahnout z lidi vic penez.
Kdyz nemam na mercedes, koupim si trabanta. Na trhu se vsak trabanti nevyskytuji a je tu spousta lidi s ridicakem. Kdyz se vsude kolem nachazi spousta cenove nedostupnych, ale odemcenych, mercedesu, tak stoupne pocet jejich kradezi. Logicke, ne? ;-)
Vyrobce automobilu nadava, ale neslevni. BTW, ty mercedesy nejsou prodane, ale lezi v obchode.
Chachaaa, ja bych toho Mercedesa klidne taky ukrad, ale toho si kazdej hned vsimne! Kdyby se Mercedesy daly kopirovat, tak v nem 90% lidi jezdi... (to by byly zacpy :)
Kdyz neco nekde zkopiruju, tak zadna skoda nevznikne! Mozna je to pro ten program/hudbu/hru jenom reklama. Kudy chodim, tudy chvalim a treba si to koupi muj bohatej kamarad :)
A k tomu specialnimu rezimu atd. -- vzdyt popisujes soucasnej stav - "...pro mně drahý, tak to nekoupím" (ale ukradnu) "firma/kapela/segment trhu zkrachuje a přijde někdo jiný, který to udělá líp..." (a touhle samoregulaci se to nejak vyvrbi)
Takze pockejme, az jich par zkrachuje a treba KONECNE prijdou treba mikroplatby nebo neco.
A cim min to budeme kupovat, tim driv jim to dojde! Takze to urychlete! Nic nekupujte, jenom chodte do pujcovny, vypalujte, downloadujte, nahravejte z radia, televize atd. Kdyz se odevseho proda 1ks, nahravaci firmy krachnou a autorum treba dojde, ze to jde treba i jinak! To jenom jejich penize tvori mozkovymyvaci kampan, ze krast hudbu se nema! A vy jim to zerete a myslite si, ze jste Mirkove Dusinove :))
No, a tady v tom prispevku jsou, myslim, ukazany ty zasadni rozdily v nahlizeni na tento problem. Zatimco plno lidi bere hudbu jako umeni a cekaji od ni tezko definovatelne uspokojeni, pan J. Spicak, jakozto produkt ceske parodie na trzni hospodarstvi, dokaze vse vyjadrit v penezich. Vam uz, clovece, nejde o kulturu, ale jenom o statisticka cisla a analyzy. Jinak preji mnoho zabavy, az se vam priste v CD prehravaci bude otacet zas nejaky ten "segment trhu".
Tak jak jste to popsal, je to tržně OK a já nyní trochu znásilním ekonomii a budu pokračovat. Pokud je tedy Lucie za 600 a nemohu si ji koupit neznamená to, že na ni budu šetřit, ale že ji zkopíruji. Škoda, kterou tím nahrávací společnost utrpí je taková, jakou za jakou cenu bych byl byl ochoten si to CD koupit - marginální náklady (čili na onen dodatečně vyrobený kus). Dostávám se pak do tří možných stavů. Náklady jsou větší než jsem ochoten dát. Zkopírováním jsem firmu obohatil. Náklady jsou stejné, pak se tedy nic neděje. Náklady jsou menší, okradl jsem firmu o výše definovaný zisk. Ušlý zisk tedy určitě není možné spočítat jako počet černých kopií * cena - náklady na výrobu. Že je to přitažené za vlasy, je, ale ceny CD taky. A dostáváme se k jádru věci. Celý tenhle problém je o morálce. O tom, že nahrávací společnost má právo na přiměřený zisk, ale tento zisk by měl být skutečně přiměřený. Proto pokud někdo kopíruje nelégálně CD, pak krade, ale zloději. Je tedy správné okrást zloděje? (což mne napadá, je morálně správné zabavit majetek tuneláři, který vytuneloval banku? a komu jej dát?) Buď tedy řeknu, že kopírování je špatně a pak musím říct že okrádání zákaznků je taky špatně. Budu trh regulovat (přiměřená rentabilita kapitálu je cca 30% pa, to je docela slušné), nebo nebudu do trhu zasahovat a pak ať se nahrávací společnost stará sama. Pokud nahrávací společnost vytváří nepřiměřený zisk, pak je nelegální kopírování morálně správné. Jedny zákazníky okrade, druhým přidá. PS: Už jen mimochodem, ono ty nelegální kopie jsou vlastně substituční vyrobek s tím, že v něm není zahrnuta externalita nahrávacích nákladů :-)) )