Vývojové prostředí? AIR přece žádné speciální vývojové prostředí nemá (jen řádkový balíčkovač). Aplikace pro AIR jsou buď v HTML nebo ve Flashi, takže vývojovým prostředím jsou Flash Builder, Dreamweaver nebo jeho libovolní konkurenti. Flash/Flex nekončí, jen už není moc důvodů balit ho do AIRu, když ho můžete zabalit do HTML5 a šířit jako webovou aplikaci s prakticky stejnou funkčností (lokální databáze, ...).
XUL a Flash/AIR - to se bavime o koze a o voze.
XUL je UI framework na kterem stoji vsechny aplikace Mozilly - Firefox, Thunderbird, Sunbird, xulrunner, etc. Zadny miluly cas prosim, to stale plati.
Kdysi to vypadalo nadejne, ze se rozsiri i mimo Mozilla-land. Komodo IDE. I OpenOffice uvazovala o podpore, hlavne pro dialogy v pluginech. Ale nakonec se to moc neujalo (z technickych i jinych duvodu).
Flash/AIR -
Trochu se prekryva s XUL (a Qt, Gtk) pravda. Taky ma svoje widgety. Hadam skinovatelne a skriptovatelne. Flash/AIR je mnohem vic - hlavne animovatelny 2D engine s podporou akcelerace HW, integrovana media (tady je to s HW akceleraci slabsi), formatu to moc kvuli patentum neumi, ale tady nejde o kvantitu, sitove funkce, instalacni manager / provisoning platform (samo se to umi postarat o update), vlastni skriptovaci jazyk plus podpora JS.
Nejblize to ma svobodnych technologii asi KDE Plasma a snad zminovane HTML5. Ale oboum napriklad chybi DRM a provisioning.
Flash nastoupil kde Java totalne zklamala - chybejici media (mizerne zastarale API a zcela chybjici implementace a podpora znamych formatu), dlouhou dobu neatraktivni vzhled (skiny a AA), prilis nizkourovnove vykreslovaci funkce abych jmenoval ty zakladni. Neco se casem zlepsilo - vykon a vzhled - ale pozde! A neco je bida porad (media). Kdyby Java nezklamala a reagovala na pozadavky uzivatelu, nemusel Flash vubec zniknout. (Ona prvni experimentalni verze byla dokonce v Jave napsana) A to rikam uprimne, jako Java profesional.