AIR postupně skončí všude a myslím, že to muselo být od začátku jasné i Adobe, stejně jako třeba Googlu bylo od začátku jasné, že jednou skončí jeho Gears. Většinu vlastností AIRu přece přebírá HTML - offline režim, lokální úložiště, drag and drop a další API... I pokud děláte aplikaci ve Flashi, tak je momentálně "správnější" ke zmíněné funkčnosti využít HTML5 (přes external interface).
Google napsal Gears jako doplnek k prohlizeci, aby na nem emuloval veci, ktere chtel do HTML5 protlacit, jakmile se tak stalo, Gears se staly proste depracated.
Bohuzel HTML5 jeste dnes neni na urovni Adobe Flex/Air, chybi mu kompletni vyvojovy proces. Kde jsou kvalitni editory pro tvorbu obsahu, kde jsou frameworky a knihovny, kde je rapid application development ? HTML5 je zatim prilis rozstristene a nedotazene, za Flexem stoji jedna firma, ktera si svoji zakladni technologii dokaze protlacit (na rozdil od Oracliho JavaFX...), Sila Adobe Flex/Air je v uzasne rychlem protypovani - skoro jako v balsamiq mockup a [Bindable]
Nerikam, ze HTML5 neni budoucnost, ve stavu v jakem je, je zatim pro vyvoj profesionalnich enterprise "desktop-like" aplikaci nevhodne.
PS: Flex 4.5 prinesl moznost releasu na iOS a Android OS, uz zadne Objective C.
Vždyť proti tomu já nic nemám, naopak, Flash/Flex se mi líbí. Ale AIR je přece něco jiného - je to jen runtime, který poskytuje funkčnost, kterou neposkytovaly browsery v době, kdy vzniknul (offline režim, atd.). Dnes to browsery poskytujou, takže proč to nevyužít. Samozřejmě to můžou využívat i flashové aplikace. A měly by - chceme přece aplikace šířit pomocí Chrome Web Store, atd. Takže neříkám přestaňte psát ve Flashi, ale pouze přestaňte šířit aplikace jako AIRovky, když je můžete s prakticky stejnou funkčností šířit jako klasické webové (v HTML5 obálce).
AIR toho umi vic. Ja vim minimalne o dvo vecech, z prikladu BBC iPlayeru, kvuli kteremu jsem se (marne) pokousel nainstalovat AIR na dva svuj linux desktop.
1) manipulovat daty na lokalnim disku, tohle hadam (doufam) z bezpecnostnich duvodu Flash neumi.
2) manipulace s DRM chranenym obsahem na lokalnim disku.
Tohle sice uzivatele nenadchne ale poskytovatele obsahu ano.
Umi zaridit jejich prehrani a nezkopirovatelnost (?) i na lokalnim disku.
Umi zaridit jejich expiraci a smazani po urcitem case.
Diky tomu muze byt BBC iPlayeru plne funkcni jen jako AIR a ne jen Flash aplikace, hlavne kvuli download manageru.
3) provisioning platform/instalation manager - umi se postarat o update, instalacni manager.
Diky AIRu mohl byt BBC iPlayer multiplatformni, byli kvuli tomu dokonce i demostrace, presli od Windows only DRM prave pod timhle tlakem no a nakonec BBC iPlayer
HTML5 hadam v oblasti DRM nic neposkytuje, nebo ano?
S tím DRM je to asi pravda, to HTML5 neřeší (ale také si nejsem stopro jistý).
Ty ostatní dvě věci jsou otázkou změny širšího paradigmatu. Flash samozřejmě s lokálním filesystémem nesmí pracovat (stejně jako HTML5), ale má lokální úložiště. Éra cloudových aplikací mimo jiné přichází s odstíněním uživatele od lokálního filesystému. Viz třeba ChromeOS, kde je jen primitivní souborový manažer, který slouží maximálně k tomu, že přetáhnete nějakou fotku z připojeného foťáku do aplikace (to samozřejmě HTML5 i Flash umí).
Stejně tak tradiční instalace a update aplikací už je pomalu pasé. Opět viz Google a jeho Web Store, díky němuž celý proces vypadá pro uživatele podobně pohodlně jako na iOS nebo Androidu. Dokonce je to ještě lepší, protože je to řešeno standardní technologií (HTML5 app cache), při updatu se nemusí nahrazovat celá aplikace, ale jen její část, vývojář si může řídit, komu novou verzi nasadí a komu ještě ne (A/B testing...), atd. V klasických aplikačních marketech (iOS, Mac, Android) - ale právě ani v AIRu - tolik možností nemá.
Velmi rad bych si precetl clanek porovnavajici schopnosti Flash/AIR a HTML5 pripadne KDE Plasma. jak moc a kde se prekryvaji, jak je to s rozsahem funkcnosti.
Stale mi prijde ze Flash/AIR je primarne o 2D enginu, presne poziciovani elementu, vektory, animace, casova osa.
Ale stale mam z HTML5 pocit, ze je to primarne stare HTML, vlastne rich text format, jen vysperkovane a vektorovy engine je jen jakysi dodatek, privesek, obrazek. vektorova grafika je naopak u Flash/AIR jadrem veci. Mozna je to ale jen muj pocit, rad bych se dozvedel vic.
HTML bylo uspesne i diky tomu, ze se implementace drzela specifikace (a nebo obracene :). U CSS uz tomu tak nebylo, specifikace podstatne predehnala realne implementace a adopce se vyrazne opozdila. A SVG ..existuje vubec 100% implementace dodnes?
Flash je dnes už "o všem", prostě univerzální platforma. 2D engine je jen jedna z věcí, ale stejně tak důležitá je práce se zvukem (Angry Birds, jinak celé v HTML5, používají Flash pro zvuk, proč asi...), nebo co třeba komunikační možnosti (třeba peer-to-peer komunikace není v HTML5 ani na obzoru). Ve Flashi 11 bude dále např. HW akcelerovaná 3D grafika, jakýsi konkurent WebGL z HTML5, ovšem navržený bez koncepčních bezpečnostních problémů, kvůli kterým možná WebGL skončí dřív než pořádně začal. Takže o budoucnost Flashe bych se nebál.
Na druhou stranu pokud se nějaká funkčnost Flashe kryje s možnostmi HTML5, doporučuju využít je, abychom to nekomplikovali uživateli. Typický příklad jsou ty funkce HTML5 pro offline aplikace a lokální úložiště. Líbí se mi idea web storů a-la Chrome Web Store - aby bylo možné do nich začlenit i flashové aplikace, je nutné je psát tak, že Flash bude pro GUI a HTML5 pro ten aplikační základ. Naštěstí to jde v pohodě díky external interface (komunikace Flash - JavaScript). Je nesmysl, aby flashové aplikace měly vlastní "market" (i když v době vzniku AIRu jsem si říkal, že by to byla skvělá věc).