Hlavní navigace

America's Army

24. 10. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Americká Armáda (America's Army, aka A*A) je poměrně nová FPS, která je ke stažení zadarmo - vývoj financují daňoví poplatníci. Naštěstí ne my, ale ti ve Spojených Státech, kde se pár miliónů dolarů navíc v armádním rozpočtu najde velice lehce. Takže se tomu podívejme na zoubek.

Herní svět

A*A je jen a pouze síťová hra. Z internetu si hráč stáhne poněkud těžkých 500 MB instalačních dat, na webové stránce se bezplatně zaregistruje, po emailu obdrží přihlašovací údaje, po síti pak absolvuje povinný tréning a po síti nakonec i hraje.

Hráč bez tréningu není připuštěn ke hře. Nejdříve je třeba projít armádní tréning (pakárna), kde na nás nějaký důstojník řve pokyny. Musíte projít výcvikem v překážkovém běhu, střelbě z automatické pušky a z kulometu na střelnici. S těmito základními dovednostmi se už dá začít hrát po síti. Dále je k mání nepovinný výcvik na odstřelovače, granátometčíka nebo medika, což jsou doplňkové dovednosti, které ve hře umožní se vyzbrojit kulometem, granátometem, odstřelovací puškou nebo lékarničkou, a rozhodně se tedy hodí.

Jako vyškolený voják se tedy hráč připojí, dostane soupis aktivních serverů a podle své hodnosti se může k některé on-line hře ihned připojit. Po výběru strany a zbraně se brzy objeví tým a hra začíná:

Start

Hráč je na počátku mise vyzbrojen primární zbraní podle svého výběru pozice – například střelec má M16, pár granátů, dýmovnici a oslepující granát. Střelivo je omezeno počtem zásobníků, které hráč nese. Je možné sbírat zbraně nepřítele, a získat tak sekundární zbraň úplně jiné třídy, například odstřelovací pušku nebo kulomet. Každá zbraň má přesný režim střelby, kdy se díváme přes zaměřovač, a některé zbraně mají dvounožku pro přesnou střelbu vleže. Rozdíl v přesnosti střelby je tak veliký, že se opravdu vyplatí si na vzdálený cíl zalehnout, postavit zbraň na dvounožku, zacílit a pak teprve střelit. To si ale každný ověří a vyzkouší již v počátečním tréningu.

Za koho – aneb zaplétáme se

Takže proti komu nebo s kým se vlastně hraje? Tohle autoři vyřešili zvláštně – hráč je vždy členem týmu US Army a proti němu vždy stojí tým OpFor. Fígl je v tom, že hráčí OpFor to vidí naopak – oni jsou členy týmu US Army a proti nim stojí OpFor. Takže za OpFor vyzbrojený ruskými zbraněmi se už z principu hrát nedá :-(

shootout

Týmy jsou dva – a tak jeden hraje obranu a druhý útok. Instrukce se opět liší. Například útočící tým (US Army) má za pokyn najít napadený konvoj, zpětně jej obsadit, nebo eliminovat všechny bandity, kteří drží konvoj. Bránící tým (opět US Army) má v tomto případě za úkol bránit konvoj proti útoku banditů.

Každá strana má podle počtu hráčů několik podtýmů. Při 13 hráčích na každé straně je tady hlavní velitel, dva týmy spotter-sniper (B a D) a dva plné týmy velitel-střelec-granátometčík-kulometčík (A a C). Tohle nic neznamená – ve hře si můžete dělat, co chcete, ale týmová spolupráce je při hře proti sehranému soupeři nutná!

Hodnost a bodování

Hraje se na sedm kol, kdo vyhrál více kol, vyhrává celý zápas. Pro výhru je třeba splnit rozkazy. Například ubránit tunel a konvoj, zabránit nepříteli přejít most nebo zachránit humanitarní pracovníky. To vše je ještě navíc omezeno deseti minutami – takže útočící tým se obvykle musí hýbat, aby to stihnul. Za splněné rozkazy dostávají členové týmů body, stejně jako za zneškodnění nepřítele, poskytnutí první pomoci nebo za dosažení cíle. Takové body se sčítají, a když jich má hráč 1000, zvýší se jeho hodnost.

fragged

Je ale možné dostat i body záporné – třeba za vlastní smrt nebo za „přátelskou střelbu“ do vlastních řad. Pokud se to stane náhodou – zabití střepinou granátu nebo střelbou na velkou vzdálenost, je záporných bodů poměrně málo. Pokud ale střelíte do vlastních řad zblízka, hra pro vás okamžitě končí, jdete „sedět“ do vězení a vaše hodnost se snižuje.

„Pěkná blbost“, pomyslí si mnozí. Opak je pravdou. Takhle nenajdete hráče, kteří by úmyslně kazili vlastnímu týmu hru – pár takových úletů, a jejich hodnost je tak nízká, že si už nikde nezahrají. Navíc to dodává hře reálný nádech, kdy je opravdu třeba dávat pozor, abychom nestříleli po všem, co se hýbe – a to může být při podobnosti uniforem US Army a OpFor dost problém – viz obrázek výše, kde pouštní uniformy jsou si velice podobné.

Hodnost začátečníka je 10. Většina serverů omožňuje připojení s hodností 1 až 100, ale jsou mnohé, kde s hodností méně než 10 neuspějete. Vaše hodnost dále ovlivňuje výběr zbraně – když se o odstřelovací pušku přihlásíte vy s hodností 10 a někdo jiný s hodností 25, je jasné, kdo ji dostane.

Technické údaje

Hra vyžaduje akcelerovanou 3D grafiku v Linuxu. Na mé domácí konfiguraci (XP1900+ s ATI 8500LE) se hraje úplně bez problémů při rozlišení 1024×768. Ke hře potřebujete myš pro pohyb a míření a samozřejmě klávesnici. Grafické provedení je velice pěkné, kdy zejména mlha a sluneční efekty ovlivňují to, co vidíte, nebo spíše nevidíte, viz obrázek dvou vojáků ve stínu proti slunci:

shadow

Instalace je velice jednoduchá. Stažený 500 MB soubor se rozbalí a spustí pod suid. Nainstalovaná hra zabere dalších 1.2GB místa na disku a spouští se příkazem „armyops“. Po instalaci je třeba zprovoznit PunkBuster podle pokynů na diskusním fóru v sekci Linux.

Shrnutí

A*A je v poslední verzi velice povedená FPS. Za velice kladné rysy považuji přísný systém hodností, dobrý model postav a taktickou stránku hry. Oproti jiným FPS typu Quake a UT je tady velice těžké skákající a zuřivě střílející postavou cokoliv trefit, střelba do vlastních řad se trestá a týmová práce cení. Některé tréningové mise se dají použít i v reálném životě – jako například dlouhý tréning na medika s poměrně slušnou prezentací principů první pomoci mi připomněl cvičení civilní obrany na škole :-)

Jako záporné stránky se mi jeví propaganda ve hře (ochránci demokracie a bojovníci za svobodu), příchuť „zeleného mozku“ v tréningových misích a také velikost samotné hry.

Čerstvá novinka

Nedávno se objevila zajímavá tisková zpráva, říkající zhruba toto: AMD použilo bootovatelné CD s operačním systémem Linux, grafickými drivery od NVidia a speciální verzí hry America's Army pro demonstraci herního potenciálu jejich nového procesoru Athlon 64. Operační systém, grafické drivery i samotná hra běží v 64bitovém módu procesoru Athlon 64.

CS24 tip temata

Že by budoucnost herního průmyslu měla něco společného s Linuxem?

Linky

www.americasar­my.com
Zprovoznění PunkBusteru

Autor článku