Z toho clanku som nepochopil k comu je to dobre. Nieje jednoduchsie mat ten telefon samostatne?
Mi to pride ako nedorobok a dalsia past na pouzivatela. Som zvedavy o takych 10 rokov ako to v takom starom aute bude pouzitelne.
Pripomina mi to Smart TV a podobne veci, ktore sa po par rokoch stali len zobraovadla a clovek si k nim musel kupit externu krabicku.
Vyhoda je, ze to ma vystup zvuku primo do repro, pokud mas ovladani na volantu, ovladas i tohle, nemusis mit drzak na telefon, ten muze byt "pohozeny nekde" a mas obraz primo na obrazovce autoradia. Je to plne integrovane. Trebas se mi ve waze prepina denni/nocni rezim automaticky podle okolniho svetla a rozsvicenych svetel.
A nevýhoda je, že tyhle technologie strašně rychle zastárávají ... takže 10 let staré auto s těmito moderními technologiemi bude vypadat jak z pravěku a nic z toho nebude reálně fungovat. Nemluvě o tom, že to bude u staršího auta bez aktualizací, takže potencionální bezpečnostní riziko.
Jsem fanda technologií, ale tohle je cesta jak z aut ( zařízení co by nemělo problém fungovat bez vážných problémů desítky let ) udělat spotřební zboží s reálnou životností pár let.
Ono se to dost změnilo. Neni to zase tak dávno, co se auta kupovaly na celý život ... a pak je ještě někdo zdědil a dál používal.
Ale i v dnešní době je dost značek, pro které 20 let stáří není zdaleka stopka. Stejně tak s těmi kilometry je to hodně zavádějící ... jsou motory co začnou kulhat po pár desítkách tisíc a jiné co nevykazují žádný problém ani po půl miliónu kilometrů. Ono občas stačí nevěřit na pohádky o motorovém oleji na 30tis kilometrů, nebo o doživotní náplni v převodovce nebo diferáku ....
Měl jsem třeba půjčené několikrát staré Volvo ( když jsem měl auto v servisu ) ... takový ty krabice typu V70/S80 ze začátka tohoto tisíciletí ... typicky benzínový nebo dieslový 5válec, automat, nájezd kolem půl miliónu. Krom toho že ty auta jsou stará, tak jim nikdy nic nebylo ... startovalo, brzdilo, vše fungovalo, nikde žádný problém. Prostě auto u kterého bych se nebál do něj sednout a na otočku si dojet do Paříže pro čerstvou bagetu. Podobně jsou na tom třeba některé Toyoty, Hondy, Mercedesy a další.
Ale automobilky potřebují prodávat ... takže podobná auta se už skoro nevyrábí. Vše se děje ve znamení pokroku a ekologie .... ale hlavním motorem jsou samozřejmě peníze.
A víte, že tyhle storky se povídaly i v době, kdy bylo to Volvo na výrobní lince? Táta mi vyprávěl, jak se u starých aut po 60k km dělala generálka motoru, to je dnes jak z říše snů. Já měl auto z roku 1991 a po 20 letech byly díry v podlaze. Mé druhé auto bylo z roku 1999 a jezdilo také přibližně 20 let, občas se něco muselo opravit. Mé současné auto z 2018 bude také jezdit minimálně 20 let. Pokud mi někdo řekne, že mi nabízí Volvo z 1999, kterému nikdy nic nebylo, budu si myslet, že je blázen. Stará auta se "sypají" úměrně svému věku a nájezdu stejně jako auta nová.
Nejsem si jistý, jestli tohle až tak moc platí. Generálky motoru po 60 kkm se jistě dělaly, a to kvůli nedokonalosti materiálů/výrobních procesů, což se pak zlepšilo. U těch současných aut bych si nebyl tou kvalitou tak jistý, protože starší auta (u kterých je ta proklamovaná dlouhá životnost, řekněme auta v rozmezí plus mínus 10 let kolem roku 2000) nebyla tak moc ovlivněná tlakem na cenu, neobsahovala spousty naprosto zbytečné elektroniky jako dnešní auta, a jejich technika se nemusela podřizovat hloupým, rádoby ekologickým tlakům, které typicky jdou proti kvalitě/životnosti techniky a naopak zvyšují její složitost.
To se zlepšilo a není důvod nevěřit, že se to dál nezlepšuje. Jak jsem psal, tyhle zkazky jsou staré jako auta sama. I dnes jsou vyráběna lepší a horší auta a to cenové rozmezí je tak velké, že je strašně hloupé generalizovat s tlakem na cenu. Ekologie je jen jednou z částí a třeba osobně jsem rád za to, že při dnešní intenzitě dopravy se na ni tlačtí, jinak bychom tu chcípli. Byly doby, kdy ve městech nebylo vidět na krok kvůli autům a to jich jezdilo neporovnatelně méně. Proč by ale snahy o čistší auta měly jít proti kvalitě? Katalizátory jsou tu s námi desítky let, pořád se vylepšují a není to věc, co by se pravidelně rozbíjela. Asi máte na mysli DPF filtry, ale i s těmi se dá jezdit desítky, možná i nižší stovky tisíc km. Jinak kromě komplikovanějších oprav nepozoruji, že by se auta z roku dejme tomu 2015 rozbíjela nějak víc nebo dřív než auta z roku 2000. Máte to něčím podložené nebo to je jen pocit?
Přidám k tomu mou osobní zkušenost. Před šesti lety jsem tehdy šel do velkého "risku" (z pohledu okolí, já jsem pochybnosti neměl) - pořídil jsem si Toyotu Auris Kombi v hybridu. Poslouchal jsem různé přepovědi o baterkách, o zbytečném množství elektroniky a podobně. A za 6 let provozu jsme najeli 135 000 km, kdy jsme do auta doslovně lili jen benzín a vodu do ostřikovačů. Už jsem s autem byl na dvou STK a prošel bez jediné závady (ani obligátní vůle v řízení tam nebyla).
Protože se naskytla dobrá příležitost pořídit novou Toyotu v kombinaci s dobrou (a poměrně vysokou) výkupní cenou za Auris, neváhal jsem. Ale ty první dva roky s Aurisem byly poměrně dost těžké, protože kudy jsem chodil, tu jsem slyšel, jak špatná volba to byla. Ale pak se to začalo "lámat" a i v okolí je teď už dost lidí, kteří se živě zajímají o to auto, jak funguje. Nakazili jsme i další "sousedy", takže se hybridy v okolí množí. Když jsme přijeli s novou Corollou, vzbudili jsme rozruch a všichni se chtěli podívat. Proto si myslím, že vlastní zkušenost je prostě nejlepší. Vím že hybrid není pro každého, ale já si ho užívám.
Nepochybuju o tom, že je dnes technicky možné vyrobit auto, co bude jezdit 50 let a vydrží 2 milióny kilometrů ... vlastně neni žádný důvod proč by to nešlo.
A proto mi přijde, že se dnes auta dělají s jasně naprogramovanou životností ( o které se ale zákazník nedozví předem ). To že se z aut stávají spíš počítače, které morálně zastárávají mnohem rychleji než technika kolem ... je pak další způsob jan životnost aut snížit.
DPF nebo katalyzátor jsou to s námi dlouho ... pro mnoho lidí strašák, ale objektivně s tím zrovna takový problém nemám - je to součástka co je z určitého pohledu spotřebák a životnost toho dílu je poměrně dlouhá a obvykle se i dopředu ví, jaká ta životnost je. Problém samozřejmě je cena, koupit do auta s hodnotou 50tis díl za 80tis prostě neni na první pohled dobrá investice.
Komplikovanější opravy ... to je pravda. Věc co udělal šikovný člověk na ulici, dnes vyžaduje vyškoleného pracovníka s vybavením za spoustu peněz. Vždyť i na výměnu baterie nebo s nefunkčním světlem jezdíme do servisu a na celém úkonu stojí víc práce než samotný díl. Na autech se dnes mnohem víc kazí elektronika ... pokud motor nefunguje správně, je to většinou nějaký senzor, čidlo nebo SW chyba.
Jenže proč jsem ten příspěvek psal ... palubní počítač bylo dřív jednoduché zařízení, dnes je to regulerní počítač ... je připojen k internetu, komunikuje s mobilem jehož obrazovku zrcadlí na svůj display a ovládá se přes něj celé auto. Definoval někde výrobce, jaký životní cyklus ten systém má ? Bude dělat aktualizace i po ukončení výroby daného modelu a pokud ano, tak jak dlouho ? Opravdu mě děsí představa, že tu budou lidé měnit auto, protože Android 15 nebo IOS 18 se už nespojí s autem, ve kterém je verze bluetooth, kterou operační systém mobilu už přestal podporovat, protože není bezpečný. V tom autě máme operační systém podobný jako v mobilu ... mobily měníme často ... někdo každý rok, jiný třeba jednou za 3-4 roky. Ale když vytáhnu ze šuplíku 8 let starý mobil ... LTE nemá a 3G operátoři ruší - takže jsem prakticky bez použitelného internetu, bluetooth má starý takže se s aktuálním telefonem, počítačem nebo třeba chytrými hodinkami už nespojí ... navíc jeho zapnutím a používáním se vystavuju bezpečnostnímu riziku, protože poslední aktualizaace je stará 5 let .... a s tím autem to bude úplně stejné.
A celé to samozřejmě souvisí s ekologií ... největším znečištění nebudou splodiny z auta ( ty už jsou dávno tak nízké, že ani 15 let starý diesel s funkčním DPF neni hrozba pro své okolí ), ale z výroby a následné likvidace vozidla.
5. 11. 2020, 19:59 editováno autorem komentáře
Prevodovka a diferak - jeden z silenych moru v cesku kde to nechaji zhebnout na oleji.
A taky duvod proc jsem nikdy nekupoval ojetinu (nikdy jsem s manualem nejezdil a veterani mne nezajimaji ).
I porizeni malo jeteho auta od firmy by vyzadovalo kompletni vymenu prevodovky. Nejhorsi na tom je ze i autotizovane servisy to tu proste nemeni.
Zadna ojetina nemela dolozene vymeny oleje a delat rozbor oleje neni cas kdyz auto jeste neni moje.
Tak já to mám v oktávce a je to dobré. Můžu si vybrat mezi interní navigací, která je online jen za nekřesťanské částky (takže je offline) a nebo si přes telefon můžu pustit v infotaimentu Waze. Jednoduše, když chci jet někde třeba po Brně, volím Waze, když někde jinde, tak zvažuji jestli se mi vyplatí ta nebo ta...
Výhody oproti "klasice" mobil na skle - nemám mobil na skle, takže nezavazí ve výhledu. Nemusím sebou tahat držák. Infotaiment má větší display (většinou) a je víc po ruce. Je to propojeno s repro (a mikro) auta - nepřeřvává se mi tak navigačka a hudba. A je to cooooool :)
Jsou věci, které by bylo fajn vyladit, třeba škodovácká navigace posílá info i na panel s "budíky", tahle to neumí. Ale ono je otázka jestli je to až tak nevýhoda. Sem tam to zlobí, ale nakonec se to vždy chytne. A co je asi nejblbější, tak já to mám naistalované tím pokoutním způsobem, takže aktualizace je nutné dělat ručně.
Pouzivam AA pres Bluetooth se Skodou Scala poslednich pul roku a libi se mi. Kdyz si v telefonu nastavim trasu v Google Maps, automaticky se mi zapne i v AA. Vyuzivam velmi casto - doma si v telefonu zapnu navigaci, v aute polozim telefon na bezdratove nabijeni a nez se rozjedu, mam navigaci na obrazovce aniz bych musel cokoliv stelovat ci mackat na displeji. Jako velkou nevyhodu vidim omezeni dostupnych navigaci - pouze Google Maps a Waze, zadny TomTom nebo Sygic.
Taky mám nejraději TomTom , proto mě potěšilo, že letos začal podporovat Apple Car Play a na podpoře Android Auto se také pracuje. Podle https://discussions.tomtom.com/en/discussion/1126385/android-auto-tomtom-go-navigation by měla do konce roku být uvolněna verze pro beta testery.
Jen poznamka - pouzivam TomTom Go navigaci a ta mela myslim podporu carplay od zacatku.
TomTom mam velice rad, vsechno funguje jak ma amapy si stahnete offline (vyberete si ktere regiony / zeme chcete, ostatni pojedou online - dnes uz by mi prenos dat byl asi jedno ale i tak je to lepsi mit vsechny mapy vzdy rovnou v telefonu).
Predtim jsem pouzival predchozi TomTom aplikaci, ale ta jiz neni podporovana a je potreba prejit na TomTom Go - jen tedy s tim rozdilem, ze se plati pravidelne a ne jednorazove :-)
(TomTom dal uzivatelum predchozi aplikace 3 roky zdarma vsech funkci / subscriptions TomTom Go)
Ahoj. Mne sa na Kamiqu (infotainment Bolero) podarilo rozchodiť AA iba cez USB. Mám android 8.1, musel som povoliť USB debugging a samozrejme stiahnuť AA z apkmirror. Plánovanie trasy vopred na mobile sa mi nepodarilo. Mobil cez BT prepojený mám, ale iba telefón (telefonovanie).
Môžeš sa, prosím, podeliť o postup ako urobiť pripojenie AA cez BT + to plánovanie trasy vopred? Díky!
Ono to s hudnou v AA není až tak špatné. Je to už nějaký ten pátek co tam (opět) začalo fungovat VLC, spotify je taky v pohodě.
Jinak AA je fajn i při vyhledávání kontaktu. Kolikrát jsem potřeboval někam zavolat (úřad, firma), stačí říct název AA sice odpoví, že neví co s tím dělat, ale vypíše seznam nalezených míst, když je uněj uvedený telefon mohu rovnou volat.
Po upgrade UI někdy z léta 2019 se dost zlepšilo ovládání a už se mi třeba nestává, že bych volal na předposlední volané číslo při zavěšení hovoru (protistrana byla rychlejší já místo zavěšení kliknul na položku posledních volání).
Pokud je AA instlované z APK je vhodné čas od času zkontrolovat aktualizace už se mi taky aktualizovaly mapy a AA padalo, protože si s google mapami nerozumělo.
5. 11. 2020, 14:27 editováno autorem komentáře
Killnutí Google Music mě výrazně na... naštvalo, takže migrování na nepoužitelné YM se v mém případě nekoná (navíc nehodlám platit za již jednou koupenou hudbu). Celou svou sbírku jsem si od Google stáhnul na svůj NAS. Do telefonu jsem nainstaloval Black Player EX, nakopíroval hudbu a od té doby mi Google může. BP na AA funguje prakticky stejně jako GM, grafika je téměř stejná.
Jinak taky mám AA nainstalované z APK mirroru a jedinná věc, která mi vadí, že jsem za rok zničil už dva kabely. Chtělo by to bezdrátovou verzi ;)
"...funkce MirrorLink. ... množství výrobců aut a telefonů podproujících MirrorLink nebylo nějak závratné (hlavně to byl Samsung a Sony). V červnu letošního roku 2020 Samsung podporu ukončil."
Klasika. Clovek by ocekaval v mobilu jednoduchy programek, ktery lze nainstalovat na kazdou verzi androidu, provede se jednoduche sparovani nebo nedejboze se natukaji adresy/porty VNC spojeni. A bude existovat tak 20 klonu, protoze VNC umi kazda druha vec. Ale ne, ono to potrebuje podoporu vyrobce, ktera casem samozrejme skonci.
Opravdu je VNC spojeni mezi dvema pocitaci (mobil a auto) tak specialni vec, aby se musel clovek spolehat na vyrobce, a 10 let od koupi auta uz se mohl jit leda klouzat?
Android Auto je v pohodě. Mouchy se najdou na všem, ale tohle jich zrovna moc nemá. Víc kritiky se dá říct k jednotlivým aplikacím. Za úlet např. považuji, že ve Waze v AA nelze přepnout mapu do režimu 2D+sever, což je v autě docela šikovné pro orientaci.
Myslím, že Google drží AA v ČR hlavně kvůli tomu, že hlasový asistent nepodporuje češtinu. Ale je to jen tip, nestudoval jsem, jestli ve všech "oficiálních" zemích je k dispozici i asistent.
Ona zrovna Waze je šílená navigace, u které jsem nikdy nepochopil proč se vlastně používá. Uživatelské rozhraní je jednoduše naprosto strašné a ani to její slavné přepočítávání cesty nefunguje nějak skvěle. Když jsem ji ještě používal já, někam do kolon mě nahnala několikrát a pak jsem ji stejně vypnul a objel je podle normální navigace a zdravého rozumu.
Přitom třeba takový MapFactor Navigator je výborná navigační aplikace.
Nevím, jak je to možné, ale mám v květnu novou letošní Fabii (já vím, jsem socka ;-)) a tam Sygic od začátku funguje. A byť má taky traffic, i tak jezdím přes Waze - přijde mi o něco svižnější. Mít navigaci z mobilu na infotainmentu je o hodně lepší, než v menším mobilu utopeném někde u volantu (páč ho na skle nechci mít).
Jinak samá pozitiva a sociální jistoty - používám hlavně přehrávání oblíbené muziky z mobilu a po letech striktního nemobilování v autě semtam nějaký ten hovor - to je super.
Android One je dobra volba tez jsem tak volil. Jen pripominam ze neni USB kabel jako USB kabel. Vzdy je doporuceno pouzit kabel od vyrobce. Dost jsem se natrapil, kdyz jsem v aute pouzil jiny kabel napr. od jineho telefonu.
5. 11. 2020, 11:37 editováno autorem komentáře
Chápu váš názor, ale bohužel musíme vycházet z toho, co je k dispozici - musí být podpora na straně výrobců automobilů. Ti určují, co vaše auto bude umět nebo ne. Proto diskuze o tom, proč ne radši něco, co je opensource, je bohužel mimo. Není to nedostatek na straně vývojářů, ale neexistuje k tomu "protikus" v autě.
A to, že je systém takto ořezaný a limitovaný (nepodporuje video, zprávy se dají jen diktovat apod.) je hodně dáno legislativně.
Zároveň také vy jako vývojář nemůžete do auta dostat, co sám chcete. To se může částečně trochu změnit až tehdy, pokud se více rozšíří systém Android Automotive zmiňovaný v článku a objeví se pokusy o úpravy, tedy v podstatě to, co dnes známe z mobilů jako "Custom ROM".
Abych však jen neříkal, že to v současné době nejde udělat, podívejte se na stránku cardroid.com. Mají tam k prodeji zařízení, které je postaveno na Androidu 9 a uvnitř komunukuje s API Android Auto v libovolném autě, které má Android Auto. I cena je poměrně příznivá, nabízejí několik modelů od 69 do 104 USD. Tohle vypadá také zajímavě a určitě to je alternativa...
https://www.youtube.com/watch?v=3Y67XKPmtY8
K dispozici je i open-source autonomní řízení... Samozřejmě bez přímé spolupráce s výrobci.
Na Custom ROM můžete zapomenout, protože pochybuji, že nějaký výrobce Vás nechá rootnout entertainment. Pokud se Vám to náhodou povede, tak Vám přinejmenším budou vyhrožovat ztrátou záruky na auto, což u investice přes 300 tisíc si asi málokdo dovolí.
Předpokládám, že jako další bonus bude, že stejně jako v případě Tesly tečou data Tesle, v případě používání Android Auto potečou data o provozu do Googlu (přece z toho něco mít musí a těch pár korun co mu zaplatí výrobci automobilů určitě stačit nebude)
Bohužel neexistuje. Opensource není o tom, co je potřeba, ale o tom, co ty vývojáře baví. Asi by se to zlepšilo, kdyby bylo víc opensource-ready telefonů (pokud není telefon rootnutý, tak s ním jako OSS vývojář nic moc neuděláš - např. ten VNC zmiňovaný výše, resp. přenášet obrazovku protokolem, co umí např. to Android Auto).
Dalsi varianta existuje, ale take neni kompletne otevrena (i kdyz je zalozena na webOS OSE) a rozhodne si ji nedoinstaluje clovek sam bez podpory vyrobce auta:
https://swsolutions.lge.com/webos-auto-introduction
Navic aut, ktere by webOS Auto meli uz z vyroby zatim moc neni (a na ceskem trhu nebudou jeste dele).
Jen přidám poznámku k GPS. Můj telefon má občas horší příjem GPS, proto jsem hledal, jak to vlastně funguje v Android auto.
Pokud je telefon připojen k Android Auto a vozidlo má vlastní GPS, může ji Android auto použít, informace v protokolu jsou. Ale záleží na každé aplikaci. Co jsem zjistil, Waze používá vždy mobil, zatímco Google mapy použijí GPS auta, když je k dispozici.
Zajímavá věc je např. v dlouhém tunelu. V předchozím autě jsem měl zabudovanou navigaci, která vždy věděla, kde se v tuneu nachází. Měla přístup k většímu množství informací z auta jako je aktuální rychlost apod. Když jsem jel na navigaci jen s mobilem, nebyla poloha přesná. V těch krátkých to problém není, ale třeba v Alpách vás to může mrzet.
Vím, že dnes existují v tunelech majáky, které dokáže třeba Waze využít ke zjištění polohy. A myslím si, že AndroidAuto může dělat podobné fígle, jako vestavěná navigace. Což dokazuje i to využití GPS jednotky auta místo té v telefonu...
Protože navigace v autě mé přístup k senzorů z auta.
Funkcionalita odečítání rychlosti z diagnostické zásuvky skrz OBD 2 je poměrně jednoduchá. Není třeba ani speciální majáky v tunelch (což tlačil Waze).
Stačí pouze OBDII adaptér z číny do 100 Kč (samozřejmě nefunguje v každém modelu auta, ale ve velkém množství aut ano od roku cca 2002) a telefon s Bluetooth.
Problém s nepřesnou rychlostí se dá řešit na úseku mimo tunel, kde se zkalibruje naměřená rychlost od kol s rychlostí GPS a dál se přepočítává.
Myšlenka dobrá a praktická, ale nikomu se do toho zatím nechtělo:
https://github.com/osmandapp/OsmAnd/issues/3204 (implementace pro OsmAnd navigaci)
5. 11. 2020, 22:01 editováno autorem komentáře
V Toyotě mám v sekci Audio možnost výběru zddroje hudby - FM, DAB, Bluetooth, USB, Miracast apod. Když připojím telefon kabelem, naskočí tam zdroj s názvem AndroidAuto.
Z toho usuzuju, že pokud umíte měnit "zdroje" hudby v infotainmentu vašeho auta, můžete přehrávat z čeho chcete. Už jenom když budete chtít používat FM rádio...
Hudbu nemusíte mít jen z YouTubeMusic či jiných v rámci AndroidAuto.
Fabia 3, Bolero, telefon pripojeny pres AA a hudba mi jede standardne z SD, vyjimecne "z eteru". z mobilu prehravam ... jednou za rok? Naopak, pripojenim mobilu k AA se vyradi spojeni daneho mobilu jako pametoveho media pro interni prehravac v radiu, takze uz ho nemuzu zvolit jako zdroj (SD/aux/USB/bluetooth)
Protože při řízení potřebujete úplně jiné ovládání a funkce. Jde taky o bezpečnost, byť se to může zdát omezující.
Jak už tu bylo psáno, AA umí využívat GPS z auta, umí interagovat s infotainmentem (oba systémy se např. dělí o přístup k ovládání hovorů), aplikace můžete ovládat ovládacími prvky na rádiu (např. "kolečko" - jog dial). A to celé by mělo fungovat kompatibilně déle, než je životnost spotřebního telefonu.
Nepochybuji vůbec, že tím Google vytlačuje konkurenci, ale existují zároveň i opravdové důvody, proč je to správná cesta. Osobně jsem rád, že se do auta dostal Google a Apple, je to furt lepší, než když byl člověk odkázán na tovární navigaci. Ty byly sice lépe ovladatelné (ve své době - nelze srovnávat s dneškem), člověk by překousl i cenu za aktualizace (nádrží proleju víc), ale automobilky se na ně po pár letech vyprdnou a začnou být k ničemu.
Trochu očekávám, že jakmile začne být běžnější, že lidé budou připojovat telefony do infotainmentů, auta tak získají přístup k mobilním datům "zadarmo" (z pohledu automobilky), tak přijde fáze, kdy budou opět automobilky dělat psí kusy, aby lidé používali jejich interní systémy (které se třeba vyrovnají funkcemi android autu a apple carplay).
Me stve, ze vetsina lidi je tak tupa, ze vyrobci musi omezovat funkce v zajmu bezpecnosti. Napr ta bezpecnostni prestavka pri ovladani Spotify je podle me vic nebezpecna, nez bezpecna. A prizpusobeni ovladani pro auto by mela resit aplikace. Takze v normalnim rezimu se ovlada normalne, pri pripojeni k auto by mela nabidnout rozhrani pro ovladani z auta. K tomu vyrobce aut fakt nikdo nepotrebuje.
je tu jeste dalsi, v diskuzi myslim nezminena varianta, misto "Android Auto", poridit regulerni "Android Autoradio", u novejch aut to mozna nebude tak zadouci, menit neco s podporou AA za neoriginalni radio, ale naopak u starsich to muze byt i jedine a nebo rozumnejsi reseni...
mam BMW E46 z 2003, dobove original maximalni moznost byla uzavrena dvd/av/navigace s 7" bez moznosti intalace cehokoliv ci AA, nicmene vicero vyrobcu dodava rozmenerem/tvarem zapadajici 3rd radio, co melo/ma RockChip PX3, PX5, PX6, PX30 (nebo i jine vyrobce CPU, ale tech nic netusim), osobne mam od Hotaudio/Dasaita (vzhled tlacitek vice odpovida originalnimu radiu) s CPU PX5, 4GB RAM, 32GB eMMC, 7" LCD, GPS, TPMS, slot na CD/DVD a fyzicke tlacitka/tocitka s RGB podsvetlenim takze lze nastavit odstin jako ma origo palubka/atd (pripadne je verze s 10" bez DVD a dotykove mimolcd tlacitka), lze pripadne poridit DAV+ ci DVB-T, dodano bylo s Android6, postupne rucne aktualizovano na (verzi vyrobce pro novejsi generace) A8, A9, A10...
tim ze je to "normalni" Android, tak lze nainstalovat cokoliv z PlayStore, F-Droid, ci lokalne + system lze rootnout, lze zamenit launcher (pouzivam NovaLanucher), navigaci MapFactor (s OSM podkladama)...
jeste takova zajimavost, ohledne zastaravani HW, urcite to neni do nekonecna, ale v radiu je CPU+RAM+eMMC+BT+atd na separatni desce, ktera jde vymenit za novejsi, vzdalene podobne jako je RPi ComputeModule (kdyz necham stranou ze ten s posledni verzi zmenil format pripojeni :-)
Ja jsem si pred nekolika lety poridil radio s androidem od firmy Erisin. Je tam android tusim 5 nebo 6, je to uz par let. Byl jsem do toho celkem nadseny, ale s odstupem casu muzu rict, ze to bylo nestesti. DAB nefunguje i kdyz mi poslali druhy interface. Kdyz tam pripojim interface DAB jineho typu, ktery na jinem androidu funguje, na tomhle radiu to nejede. Ma to jenom 1 giga RAM (blbec, ze jsem si toho nevsiml, nez jsem to koupil), takze vsechno je pomale, zadrhava to a navigator tam fungoval jenom prvni 2 roky, nez prisel upgrade, kterym se zvetsil na dvojnasobek a uz ho tam ani nespustim. Krome toho uz od zacatku nefungoval servisni USB port, takze zadne ADB, zadne upgrady operacniho systemu ani nic podobneho.
Hned na zacatku, jeste ve svatem nadseni, jak to bude vsechno krasne fungovat, jsem napsal par programu, ktere mi udelaly bridge mezi telefonem a navigatorem v autoradiu. Takze na telefonu jsem v c:geo spustil navigator, tim se spustila moje aplikace, ktera spustila skutecny navigator na telefonu, ale soucasne broadcastla po wifi souradnice, kam chci navigovat. Na autoradiu bezel daemon, ktery tyhle souradnice dostal a spoustil navigator v radiu. Sikovna vec. Sice to bylo trochu pomale, ale fungovalo to. Jeste, abych mel wifi spojeni, jsem na telefonu pomoci programu Automator nastavil, ze jak zaregistruje, ze jsem v dosahu blutooth auta, zapne hotspot. Tak se radio mohlo pripojit pres wifi na muj telefon. Ale jak jsem rikal, vzhledem ke kritickemu nedostatku pameti byl tento system dost krehky a pomaly, pak to uz prestalo fungovat uplne nakonec to vsechno krachlo a musel jsem to resetnout do factory default. Ted z toho pouzivam jenom aplikaci radio, to je to posledni, co jeste funguje.
To je naprosto priserne. Samotny android je paskvil, v podstate neexistuji dva androidy, ktere by se stejne ovladaly, nebo u nich sly pouzit aspon stejne postupy - kazdy vyrobek ma jinak poskladane menu, jine vlastnosti a ted se to prenasi i do aut. Zatimco driv bylo rozhrani auta aspon jakz takz unifikovane, uz tady v diskusi je videt ze AA funguje v kazdem aute jinak, s kazdym telefonem jinak. Takze lidi misto rizeni budou patlat po displeji a zjistovat zda jim zrovna tady jde YT music nebo ne a bez datoveho pripojeni si asi nevsimnou ani ze jsou v prikope. Jedine reseni je opravdu, ze tyhle auta uz se budou ridit sami a lidi budou moct za cumeni do mobilu jen sednou na sedacku a dal neprerusene patlat po displeji.
neni pravda, kazdej telefon v programu AndroidOne ma ovladani/nastaveni skoro stejne, je tam jen par rozdilu jako treba vyrobcem pridana Gesta, NahledovaObrazovka pri zamcenem pristroji atd, ale zaklad je v podstate totoznej... ze si nekdo koupi telefon co neni v AndroidOne a priste opet ale od jineho vyrobce a divi se ze kazdej vyrobce to zprasil po svem a navic nedodava mesicni aktualizace a povyseni verze Androidu ho zajima maximalne 1x (coz jsou obe veci co AndroidOne zarucuje, povyseni 2roky, aktualizace 3roky (od uvedeni na trh)) je jen jeho problem ;-)
Zkusim tomu dat asi jeste sanci, ale porad mi prijde, ze to nema zadny vyznam a je lepsi dat mobil na magneticky drzak, ktery tam jen priplacnu.
Na auto se pripojit pomoci BT, takze funguje hudba ze Spotify a volani a mit navigaci na mobilu -> zvuk navigace v mobilu, aby kazda kravina nezeslabovala hudbu. Hlavne ta navigace v mobilu je proste vzdy lepsi nez offline navigace v aute.
Navic u meho auta je ten displej v urovni radia, coz je pro navigaci uplna blbost, protoze to je proste moc dole. Nekteri vyrobci zda se, ze uz to pochopili a davaji ty displeje alespon vys.
Stvou me vlastne uz jenom dve veci -
a) google asistenta nechci mit na OK google mam tam na to tlacitko, ale s novym mobilem mi to nejde moc nastavit (navic asistent i tak nekdy moc nerozumel - ale to se mozna zlepsilo -> ty ceske ulice mu proste asi delaji problemy a proto asi neni oficialni APK v CR pro Android <10).
b) veskere nastaveni AA je vetsinou potreba delat pri nastartovanem aute (minimalne pootocenem klicu), nejlepsi je, kdyz jeden ridi a druhy to nastavuje, jenze to uz pak zase je google asistent naprd, protoze mate mnohem lepsiho asistenta vedle :D
Jakozto mnohalety uzivatel Apple CarPlay jsem clanek rychle precetl. Sam nemam Android, a tak me zajimalo jak jsou si podobne / odlisne.
Je zrejme ze odlisnosti je vice nez dost, ta technicka implmentace zjevne nebude totozna.
Zajimave je ze by navigace v aute byla kompletne oddelena od navigace v telefonu. Nepripada mi to ani trochu logicke a ve svete Apple CarPlay se mi to nikdy nestalo (pouzival jsem Waze, TomTom, Apple Maps, Google Maps - davam prednost TomTom, ale kazde ma sva pro a proti).
Chapu to spravne, ze na Andoridu jsou to dve nezavisle instance aplikace - tj. jedna instance pro telefon a druha instance pro Android Auto?
Pokud je to reseno takto, potom je to vyrazne horsi technicke reseni nez to od Applu - tam bezi jedna instance te aplikace, ktera ma jakoby "dve obrazovky" tj. na telefonu vidim a pouzivam telefonni rozhrani, v aute vidim a pouzivam rozhrani ve vozidle).
Jeste bych poznamenal zajimavost, kdy v nekterych autech se rozhrani ovlada bez dotyku pomoci ovladacu v aute (napr. muj Mercedes E pred faceliftem).
Muzu rict, ze byt je ovladani dotekem rozhodne lepsi, je i ovladani bez doteku s Apple CarPlay velmi dobre pouzitelne a pro vetsinu pripadu celkem pohodlne. (ale rozhodne preferuji touch). Kazda funkionalita je dostupna, nikdy se mi nestalo, ze bych neco nemohl ovladat bez touch rozhrani, coz stoji za zminku.
Predpokladam ze Android Auto to umi taky, a tak by me zajimalo jestli take tak dobre.
A ponechme radeji stranou ze Google rozdeli Youtube Music ze pro Android Auto vyzaduje Premium. Prijde mi to nehezke a na Apple platforme jsem se s tim zatim nesetkal, ale kdo vi, mozna to tam je take, jen o tom nevim (Youtube Music nepouzivam).
"Chapu to spravne, ze na Andoridu jsou to dve nezavisle instance aplikace - tj. jedna instance pro telefon a druha instance pro Android Auto?"
Nie. V telefóne mám nainštalované iba jedny Google Maps, ktoré majú na obrazovke telefónu nejaké použivateľské rozhranie a na obrazovke infotainmentu majú iné (jednoduchšie a prehľadnejšie).
Myslim, ze jsem se vyjadril trochu nejasne.
Takto to funguje v CarPlay take.
Ale pro me osobne zustava otazkou, zda by vubec bylo technicky mozne v carplay navigovat na telefonu jinam nez na displayi v aute. Podle me to mozne neni (zadna navigace to nedela) a pokud by to tak nechtel nekdo implementovat, dost mozna by se vyvojar dost zapotil a kdo vi, zda by to vubec bylo mozne (asi ano ale hlavne je tu otazka proc by to nekdo vubec delal).
Otazka instance byla smerovana spise na programatorskou implementaci / na vyvojare kteru maji s CarPlay / Android Auto zkusenosti - zda v telefonu bezi jedna aplikace s nekolika vstupy / vystupy (CarPlay se tak minimalne z uzivatelskeho pohledu chova, napr. sestrelenim aplikace se sestreli na telefonu i v CarPlay).
To ma totiz samozrejme dopad i na efektivitu samotneho reseni (napr. narocnost na pamet RAM apod.)
"Jeste bych poznamenal zajimavost, kdy v nekterych autech se rozhrani ovlada bez dotyku pomoci ovladacu v aute (napr. muj Mercedes E pred faceliftem)."
I v článku je to zmíněno - spoustu věcí je možno ovádat tlačítky infotainmentu v Toyotě, která je má. Takže to funguje identicky.
9. 11. 2020, 14:20 editováno autorem komentáře
Jasny.
Co jsem chtel rict je, ze me u CarPlay zaujalo ze 100% funkcionality vsech aplikaci bez vyjimky je pres "ne-dotykove" rozhrani / tlacitka, kolecka apod. vcetne tlacitka "back" atd. coz me osobne prekvapilo. Ocekaval jsem, ze nektere funkce budou proste nedostupne.
A tak jsem se spise chtel poptat, zda je tomu tak i u Android Auto?
Tenhle vtip už asi není (nebo v nejbližší době přestane být) vtipem.
:-(
https://adamek.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=32663
A neni to cele trochu jinak?
"Android Auto lze definovat jako mobilní aplikaci vyvinutou společností Google pro zpřístupnění funkcí mobilního telefonu na displeji na přístrojové desce automobilů."
On uz CarPlay, tak Android Auto nebezi nad operacnim systemem QNX od BlackBerry? Obe "aplikace" jsou jenom interface pro mobily s danym podporovanym systemem a to co se v tech aplikacich a na displeji v aute objevi je dano potom povolenim v danych systemech/telefonech. Fakticky se jedna o "mirror" protoze bez pripojeneho telefonu to nepobezi. A mozna je prave toto dobre, protoze telefony menime casteji nez auta a mit v aute standardizovany interface je urcite lepsi nez nejakou hruznou navigaci primo v radiu od vyrobce s neaktualnimi mapami a hroznym IU.
Asi bych cekal vice detailnejsich informaci o fungovani primo tech interface, QNX a systemovych detailyu vubec. Tohle je nejaka uzivatelska recenze. Jinak 2DIN s radii s podporou CarPlay i Android Auto jsou mraky, je to dnes jiz standard (podporuji znacky jako Kenwood, Pioneer atd. + samozrejme cinske no-name).
"On uz CarPlay, tak Android Auto nebezi nad operacnim systemem QNX od BlackBerry? Obe "aplikace" jsou jenom interface pro mobily s danym podporovanym systemem a to co se v tech aplikacich a na displeji v aute objevi je dano potom povolenim v danych systemech/telefonech. Fakticky se jedna o "mirror" protoze bez pripojeneho telefonu to nepobezi. "
QNX je samostatný systém v autě - čerpám informace třeba z článku https://mobilesyrup.com/2019/01/12/hands-on-with-the-blackberry-qnx-digital-cockpit/, defacto je to vlastně to stejné, co v článku zmiňovaný Android Automotive OS, nikoliv Android Auto.
Jinými slovy - Android Auto je jen aplikace umožňující běh několika vybraných aplikací na displeji auta a zpřístupňující rozhraní v autě s čidly apod. QNX či Android Automotive OS je operační systém, který je napojen na rozhraní auta a umožňuje běh Android aplikací podobně jako Android TV.
Tohle je opravdu uživatelská recenze implementace Android Auto implementace v Toyotě tak, jak je zmíněno.
No popravde jako programator (ktery ale ani carplay ani aAA neimplementoval) to vnimam spise jako vy nez jako autor clanku.
Nerikam, ze nema pravdu, ale jako programator to vidim nasledovne:
Infotainment v aute mi umozni nekolik veci:
- pripojit muj telefon
- zobrazovat data z telefonu na displayi v aute (nenazyval bych to mirror, protoze to neni zrcadleni toho, co je v mobilu, ale je to jakoby cele druhe UI se vstupem (touch, tlacitka, GPS atd) i vystupem (video, audio) )
A z tohoto pohledu bych tuto cast, ktera bezi v infotainmentu auta, nejspis nenazyval "aplikace" protoze mi to prijde zavadejici. Presto tam samozrejme nejaky software bezi, to je jasne.
Dale jestli to spravne chapu, potom reseni Andorid Auto dve:
1. Vsechno resi telefon, auto jen poskytuje pripojeni a vstupy a vystupy
2. V aute muze byt samotne android zarizeni (tj. neni treba pripojovat telefon, aplikace jsou nainstalovane ne v telefonu, ale primo v infotainmentu auta, ktery bezi na androidu). Pokud to spravne chapu, to je pripad Polestar, ale uplne jasne mi to taky neni.
Omlouvam se, pokud jsou nejake informace zavadejici, taky v tom uplne jasno nemam.
Pár zdrojů :
Uživatelská prezentace - Android Auto
https://www.android.com/auto/#next-steps
Android for Cars - Wiki od Googlu pro vývojáře
https://developer.android.com/cars
Oficiální repozitář s ukázkami aplkací pro AA nebo AAOS
https://github.com/android/car-samples
I tak si ale myslím, že napsat aplikaci pro AA asi nebude nějaký větší problém (po přečtení dokumentace), spíše jí pak protlačit, aby byla k dispozici pro AA a to je to, o co se teď hraje - viz článek a "jiné" navigace.
"Dale jestli to spravne chapu, potom reseni Andorid Auto dve:
1. Vsechno resi telefon, auto jen poskytuje pripojeni a vstupy a vystupy
2. V aute muze byt samotne android zarizeni (tj. neni treba pripojovat telefon, aplikace jsou nainstalovane ne v telefonu, ale primo v infotainmentu auta, ktery bezi na androidu). Pokud to spravne chapu, to je pripad Polestar, ale uplne jasne mi to taky neni."
Ano, přesně tak to je. Řešení jedna se jmenuje Android Auto a řešení dvě se jmenuje Android Automotive OS.