Z toho clanku som nepochopil k comu je to dobre. Nieje jednoduchsie mat ten telefon samostatne?
Mi to pride ako nedorobok a dalsia past na pouzivatela. Som zvedavy o takych 10 rokov ako to v takom starom aute bude pouzitelne.
Pripomina mi to Smart TV a podobne veci, ktore sa po par rokoch stali len zobraovadla a clovek si k nim musel kupit externu krabicku.
Vyhoda je, ze to ma vystup zvuku primo do repro, pokud mas ovladani na volantu, ovladas i tohle, nemusis mit drzak na telefon, ten muze byt "pohozeny nekde" a mas obraz primo na obrazovce autoradia. Je to plne integrovane. Trebas se mi ve waze prepina denni/nocni rezim automaticky podle okolniho svetla a rozsvicenych svetel.
A nevýhoda je, že tyhle technologie strašně rychle zastárávají ... takže 10 let staré auto s těmito moderními technologiemi bude vypadat jak z pravěku a nic z toho nebude reálně fungovat. Nemluvě o tom, že to bude u staršího auta bez aktualizací, takže potencionální bezpečnostní riziko.
Jsem fanda technologií, ale tohle je cesta jak z aut ( zařízení co by nemělo problém fungovat bez vážných problémů desítky let ) udělat spotřební zboží s reálnou životností pár let.
Ono se to dost změnilo. Neni to zase tak dávno, co se auta kupovaly na celý život ... a pak je ještě někdo zdědil a dál používal.
Ale i v dnešní době je dost značek, pro které 20 let stáří není zdaleka stopka. Stejně tak s těmi kilometry je to hodně zavádějící ... jsou motory co začnou kulhat po pár desítkách tisíc a jiné co nevykazují žádný problém ani po půl miliónu kilometrů. Ono občas stačí nevěřit na pohádky o motorovém oleji na 30tis kilometrů, nebo o doživotní náplni v převodovce nebo diferáku ....
Měl jsem třeba půjčené několikrát staré Volvo ( když jsem měl auto v servisu ) ... takový ty krabice typu V70/S80 ze začátka tohoto tisíciletí ... typicky benzínový nebo dieslový 5válec, automat, nájezd kolem půl miliónu. Krom toho že ty auta jsou stará, tak jim nikdy nic nebylo ... startovalo, brzdilo, vše fungovalo, nikde žádný problém. Prostě auto u kterého bych se nebál do něj sednout a na otočku si dojet do Paříže pro čerstvou bagetu. Podobně jsou na tom třeba některé Toyoty, Hondy, Mercedesy a další.
Ale automobilky potřebují prodávat ... takže podobná auta se už skoro nevyrábí. Vše se děje ve znamení pokroku a ekologie .... ale hlavním motorem jsou samozřejmě peníze.
A víte, že tyhle storky se povídaly i v době, kdy bylo to Volvo na výrobní lince? Táta mi vyprávěl, jak se u starých aut po 60k km dělala generálka motoru, to je dnes jak z říše snů. Já měl auto z roku 1991 a po 20 letech byly díry v podlaze. Mé druhé auto bylo z roku 1999 a jezdilo také přibližně 20 let, občas se něco muselo opravit. Mé současné auto z 2018 bude také jezdit minimálně 20 let. Pokud mi někdo řekne, že mi nabízí Volvo z 1999, kterému nikdy nic nebylo, budu si myslet, že je blázen. Stará auta se "sypají" úměrně svému věku a nájezdu stejně jako auta nová.
Nejsem si jistý, jestli tohle až tak moc platí. Generálky motoru po 60 kkm se jistě dělaly, a to kvůli nedokonalosti materiálů/výrobních procesů, což se pak zlepšilo. U těch současných aut bych si nebyl tou kvalitou tak jistý, protože starší auta (u kterých je ta proklamovaná dlouhá životnost, řekněme auta v rozmezí plus mínus 10 let kolem roku 2000) nebyla tak moc ovlivněná tlakem na cenu, neobsahovala spousty naprosto zbytečné elektroniky jako dnešní auta, a jejich technika se nemusela podřizovat hloupým, rádoby ekologickým tlakům, které typicky jdou proti kvalitě/životnosti techniky a naopak zvyšují její složitost.
To se zlepšilo a není důvod nevěřit, že se to dál nezlepšuje. Jak jsem psal, tyhle zkazky jsou staré jako auta sama. I dnes jsou vyráběna lepší a horší auta a to cenové rozmezí je tak velké, že je strašně hloupé generalizovat s tlakem na cenu. Ekologie je jen jednou z částí a třeba osobně jsem rád za to, že při dnešní intenzitě dopravy se na ni tlačtí, jinak bychom tu chcípli. Byly doby, kdy ve městech nebylo vidět na krok kvůli autům a to jich jezdilo neporovnatelně méně. Proč by ale snahy o čistší auta měly jít proti kvalitě? Katalizátory jsou tu s námi desítky let, pořád se vylepšují a není to věc, co by se pravidelně rozbíjela. Asi máte na mysli DPF filtry, ale i s těmi se dá jezdit desítky, možná i nižší stovky tisíc km. Jinak kromě komplikovanějších oprav nepozoruji, že by se auta z roku dejme tomu 2015 rozbíjela nějak víc nebo dřív než auta z roku 2000. Máte to něčím podložené nebo to je jen pocit?
Přidám k tomu mou osobní zkušenost. Před šesti lety jsem tehdy šel do velkého "risku" (z pohledu okolí, já jsem pochybnosti neměl) - pořídil jsem si Toyotu Auris Kombi v hybridu. Poslouchal jsem různé přepovědi o baterkách, o zbytečném množství elektroniky a podobně. A za 6 let provozu jsme najeli 135 000 km, kdy jsme do auta doslovně lili jen benzín a vodu do ostřikovačů. Už jsem s autem byl na dvou STK a prošel bez jediné závady (ani obligátní vůle v řízení tam nebyla).
Protože se naskytla dobrá příležitost pořídit novou Toyotu v kombinaci s dobrou (a poměrně vysokou) výkupní cenou za Auris, neváhal jsem. Ale ty první dva roky s Aurisem byly poměrně dost těžké, protože kudy jsem chodil, tu jsem slyšel, jak špatná volba to byla. Ale pak se to začalo "lámat" a i v okolí je teď už dost lidí, kteří se živě zajímají o to auto, jak funguje. Nakazili jsme i další "sousedy", takže se hybridy v okolí množí. Když jsme přijeli s novou Corollou, vzbudili jsme rozruch a všichni se chtěli podívat. Proto si myslím, že vlastní zkušenost je prostě nejlepší. Vím že hybrid není pro každého, ale já si ho užívám.
Nepochybuju o tom, že je dnes technicky možné vyrobit auto, co bude jezdit 50 let a vydrží 2 milióny kilometrů ... vlastně neni žádný důvod proč by to nešlo.
A proto mi přijde, že se dnes auta dělají s jasně naprogramovanou životností ( o které se ale zákazník nedozví předem ). To že se z aut stávají spíš počítače, které morálně zastárávají mnohem rychleji než technika kolem ... je pak další způsob jan životnost aut snížit.
DPF nebo katalyzátor jsou to s námi dlouho ... pro mnoho lidí strašák, ale objektivně s tím zrovna takový problém nemám - je to součástka co je z určitého pohledu spotřebák a životnost toho dílu je poměrně dlouhá a obvykle se i dopředu ví, jaká ta životnost je. Problém samozřejmě je cena, koupit do auta s hodnotou 50tis díl za 80tis prostě neni na první pohled dobrá investice.
Komplikovanější opravy ... to je pravda. Věc co udělal šikovný člověk na ulici, dnes vyžaduje vyškoleného pracovníka s vybavením za spoustu peněz. Vždyť i na výměnu baterie nebo s nefunkčním světlem jezdíme do servisu a na celém úkonu stojí víc práce než samotný díl. Na autech se dnes mnohem víc kazí elektronika ... pokud motor nefunguje správně, je to většinou nějaký senzor, čidlo nebo SW chyba.
Jenže proč jsem ten příspěvek psal ... palubní počítač bylo dřív jednoduché zařízení, dnes je to regulerní počítač ... je připojen k internetu, komunikuje s mobilem jehož obrazovku zrcadlí na svůj display a ovládá se přes něj celé auto. Definoval někde výrobce, jaký životní cyklus ten systém má ? Bude dělat aktualizace i po ukončení výroby daného modelu a pokud ano, tak jak dlouho ? Opravdu mě děsí představa, že tu budou lidé měnit auto, protože Android 15 nebo IOS 18 se už nespojí s autem, ve kterém je verze bluetooth, kterou operační systém mobilu už přestal podporovat, protože není bezpečný. V tom autě máme operační systém podobný jako v mobilu ... mobily měníme často ... někdo každý rok, jiný třeba jednou za 3-4 roky. Ale když vytáhnu ze šuplíku 8 let starý mobil ... LTE nemá a 3G operátoři ruší - takže jsem prakticky bez použitelného internetu, bluetooth má starý takže se s aktuálním telefonem, počítačem nebo třeba chytrými hodinkami už nespojí ... navíc jeho zapnutím a používáním se vystavuju bezpečnostnímu riziku, protože poslední aktualizaace je stará 5 let .... a s tím autem to bude úplně stejné.
A celé to samozřejmě souvisí s ekologií ... největším znečištění nebudou splodiny z auta ( ty už jsou dávno tak nízké, že ani 15 let starý diesel s funkčním DPF neni hrozba pro své okolí ), ale z výroby a následné likvidace vozidla.
5. 11. 2020, 19:59 editováno autorem komentáře
Prevodovka a diferak - jeden z silenych moru v cesku kde to nechaji zhebnout na oleji.
A taky duvod proc jsem nikdy nekupoval ojetinu (nikdy jsem s manualem nejezdil a veterani mne nezajimaji ).
I porizeni malo jeteho auta od firmy by vyzadovalo kompletni vymenu prevodovky. Nejhorsi na tom je ze i autotizovane servisy to tu proste nemeni.
Zadna ojetina nemela dolozene vymeny oleje a delat rozbor oleje neni cas kdyz auto jeste neni moje.
Tak já to mám v oktávce a je to dobré. Můžu si vybrat mezi interní navigací, která je online jen za nekřesťanské částky (takže je offline) a nebo si přes telefon můžu pustit v infotaimentu Waze. Jednoduše, když chci jet někde třeba po Brně, volím Waze, když někde jinde, tak zvažuji jestli se mi vyplatí ta nebo ta...
Výhody oproti "klasice" mobil na skle - nemám mobil na skle, takže nezavazí ve výhledu. Nemusím sebou tahat držák. Infotaiment má větší display (většinou) a je víc po ruce. Je to propojeno s repro (a mikro) auta - nepřeřvává se mi tak navigačka a hudba. A je to cooooool :)
Jsou věci, které by bylo fajn vyladit, třeba škodovácká navigace posílá info i na panel s "budíky", tahle to neumí. Ale ono je otázka jestli je to až tak nevýhoda. Sem tam to zlobí, ale nakonec se to vždy chytne. A co je asi nejblbější, tak já to mám naistalované tím pokoutním způsobem, takže aktualizace je nutné dělat ručně.