Zrovna Mapy.cz od Seznamu jsou dlouhodobě nejlepší navigací po ČR a to říkám jako člověk, který musí jezdit na staveniště, do všemožných uliček, nebo průmyslových objektů s ročním nájezdem 70 - 80 000km jen pracovně, soukromé cesty nepočítám. Hodně dobře se hledají ulice s informacemi o uzavírkách (jak na potvoru, právě skrze uzavírky se člověk musí dostat na místo), tak i o dopravě. Jako celek fungují dobře, neobsahují haldu nesmyslů a nejsou těžkopádné jako nemožně nepoužitelný Google.
Android Auto bylo součástí standardní výbavy, stejně tak navigace NissanConnect, ve které mají změny zpoždění, ale opravdu nepotřebuji vědět z navigace, jakou rychlostí se na úseku jezdí. Jednak pravidla silničního provozu a změny by měl znát bezpodmínečně každý řidič a za druhé, jako řidič neustále sleduji značky, které udávají aktuální omezení. K tomu nepotřebuji, aby mi další ukecaný rádoby asistent žvanil do řízení, nedej bože zasahoval. Jsem toho názoru, že dělá z řidičů hlupáky a místo sledování okolí, značení a provozu spoléhají čím dál více na všechny možné asistenty a navigace. V principu hodně špatný směr.
S Mapy.cz jsem měl problém, že mi příští odbočku hlásil ve špatnou chvíli. Buď příliš brzo, nebo příliš pozdě. Tomhle má Sygic víc vychytané. Má někdo taky takový problém? Je to ale asi jen věc vkusu.
A co se týče map jako takových - proč Mapy.cz mají tak výborné zobrazení mapy, kdežto Google Maps jsou ve městě jen jednolitá nepřehledná šeď? Je to jen můj problém? Nebo Google není schopen přijmout lepší od konkurence? Vůbec nechápu.
...proč Mapy.cz mají tak výborné zobrazení mapy, kdežto Google Maps jsou ve městě jen jednolitá nepřehledná šeď?...
- protože Mapy.cz používají svoje primárně turistické podklady vzniklé jednak na základě projektu OPENSTREETMAP a jednak podkladů pro ČR od ShoCart, zatímco GOOGLE rozvíjí svoje vektorové podklady, které primárně obsahují pouze silniční síť a o turistiku až tak moc velký zájem nejeví - změna podkladů v globálním měřítku není vůbec levná ani jednoduchá záležitost a GOOGLE by se zřejmě nevyplatila (a to je taky jeden z mála důvodů, proč mají konkurenční projekty jako např. mapy.cz nějakou šanci oproti GOOGLE, který má jinak v ruce všechny trumfy)
7. 9. 2021, 08:45 editováno autorem komentáře
Podle mne je to daň za globálnost. V různých částech světa jsou asi různé zvyklosti zobrazování map. Když Google zobrazuje všem stejné mapy, nemůže používat výrazné prvky z jedné oblasti, protože by tomu nerozuměli lidé z jiné oblasti. Tak zobrazuje všem stejnou nepřehlednou šeď. Další věc je, že Google mapy se velmi často používají jako podkladové mapy pod další vrstvy – a tam by opět bylo na škodu, kdyby ta podkladová mapa byla výrazná, protože nejdůležitější je ta uživatelská vrstva nad tím. V tomhle je zkrátka Google oběť svého vlastního úspěchu (a neochoty poskytovat různé rendery map pro různé příležitosti).
Také mám problém s pozdějším nahlášením odbočky, nicméně i přesto mapy.cz používám, protože stejně tak, jako Vy google mapy jsou pro mě nepřehledná šeď.
Ohledně toho jsem četl diskuzi na internetu existují dvě obdobně početné skupiny lidí, jedni, kteří tvrdí, že z google mapy není nic vidět a druzí, (podle mého názoru trochu větší skupin, kteří tvrdí, že google mapy jsou geniálně přehledné, právě díky této "šedi". Dokonce znám jednoho člověka osobně, co patří do druhé skupiny. Vůbec to nechápu, ale patrně je to nějaký cit pro čtení mapy, orientace nebo vkus?
Ja jsem jeden z tech, kteri nejsou schopni na gugl mape nic videt. Mozna je to ocima. Proste nedokazu rozeznat padesat odstinu sedi. Ja mam rad barevne mapy, pokud mozno takove, kde si muzu zmenit barvy tak, jak mi vyhovuje. Pro me je jednoznacny vitez Mapfactor. Ale kdyby jenom navigoval trosku lip. Neklikrat jsem jel po polni ceste, jindy se me za kazdou cenu snazi stahnout z objezdu a protahnout centrem vesnice, protoze je to o 100 metru bliz. Idealni by bylo, kdyby do "ceny" cesty zapocitaval pocet krizovatek. Tim padem by vyhral objezd, kde jsou 4 pred centrem, kde jich bude 10, ale je to kratsi.
Používají OpenStreetMap, podle kterých se dá krásně jezdit, ale mají své mouchy. Používal jsem je několik let. Teď nedávno jsem v MapFactor Navigatoru přešel na TomTom mapy a v nich naviguje více než dobře. Občas navrhne nečekaně příjemné trasy, které by nenapadly ani mě samotného. Přeci jen je to komerční navigace, která vám dává možnost používat OSM a podle toho funguje.
To se mi stávalo na starších telefonech, třeba po výjezdu s tunelu a chybu/vlastnost jsem připisoval signálu, pomalosti a jisté nepřesnosti GPS v telefonu (CAT).
Změny v jízdním pruhu, odbočky si myslím jsou viditelné s velkým předstihem, sem tam se zamotá (jako každá navigace), když se změní trasa a dvě tři odbočky doslova na "pětníku" a několik vteřin trvá, než se chytí. Jenže stejně tak se chová i Garmin, nebo navigace přímo v autě, která má výhodu podstatně lepší antény.
Žvanění nevím, poslouchám rádio/telefonuji s někým a ukecané asistenty neposlouchám, naopak vypínám.
Jsem toho názoru, že dělá z řidičů hlupáky a místo sledování okolí, značení a provozu spoléhají čím dál více na všechny možné asistenty a navigace. V principu hodně špatný směr.
Jak se to vezme. Dlouhodobým cílem je udělat auta plně autonomní, řízená strojem, do nichž pak eventuelně budou moci usednout i naprostí hlupáci a nekoukat ani trochu na cestu. Evoluce různých asistentů tímto směrem je tedy v principu hodně správný směr.
jako řidič neustále sleduji značky, které udávají aktuální omezení
To vypadá, že si buď vymýšlíte, nebo neznáte pravidla silničního provozu. Protože abyste věděl, jak můžete jet rychle, nestačí jen sledovat značky udávající aktuální omezení. Pěkné cvičení je na Pražském okruhu, kde je to 50, 70, začátek obce, 80, konec dálnice, 50, konec obce, 80, začátek dálnice, 100, 70 – a pak zlatý hřeb, konec omezení. A teď vzpomínejte, jestli naposledy byl začátek dálnice nebo konec dálnice, a jestli jste v obci nebo mimo ni. Ano, řidič by to měl sledovat. Ale zároveň by v dopravním značení neměly být takovéhle pasti. Navíc někdy je snadné nějakou značku přehlédnout (protože třeba zrovna uhýbáte autu, které bez blinkru přejíždí z pruhu do pruhu). Mrknout na navigaci a vidět tam aktuální omezení rychlosti je lepší a je to bezpečnější, než když budete místo soustředění na řízení vzpomínat, jaké tam asi tak mohly být značky.
Podobné je to i s ukazováním omezení dopředu – je lepší vidět na navigaci dopředu, že za zatáčkou nebo za stromem je začátek obce a přizpůsobit tomu jízdu, než brzdit až v okamžiku, kdy tu značku uvidíte.
Jestli máte problém za volantem problém sledovat značky, neznáte vyhlášku, tak opravdu nevím co odpovědět. Snad jedině nesedejte za volant.
Prahu znám, jezdím prakticky 2x týdně a opravdu s tímhle problém fakt nemám, včetně přejíždění z jedné části do druhé a používání zkratek. Jediné co mi vadí jsou zapomenuté třicítky a padesátky silničáři, které straší u silnice i měsíce poté, co tam přestala poslední oranžová lopata vyvíjet činnost. Dají se najít i značky za stromem, ale dnes v době kamer v autech s tím nemá přestupkové řízení sebemenší šanci uspět.
Jenže problém není v tom se podívat na aktuální omezení, ale v trvalých čumilech, kteří se řídí jen podle toho, co jim hlásí navigace. To jsem kritizoval a je jich dost.
Jestli máte problém za volantem problém sledovat značky
V předchozím komentáři jsem vám vysvětloval, že nestačí jen sledovat značky.
neznáte vyhlášku
Pravidla silničního provozu jsou už skoro 25 let upravena zákonem.
tak opravdu nevím co odpovědět
Nejlepší by bylo neodpovídat a místo toho si nejprve pořádně přečíst můj komentář a hlavně si nastudovat, co se za posledních 25 let změnilo.
Nesouhlasím. Pražská magistrála je odstrašující příklad, jak se to dělat nemá.
Na průtazích městy, kde jezdí hodně lidí jen skrz, a i hodně ne-místních, je dobrým zvykem umisťovat po nájezdech značku s povolenou rychlostí. Zvyšuje to okamžitou informovanost řidiči. Z nepozornosti si nemusíte všimnout, že stejná šestiproudovka se změnila z obyčejné městské ulice na silnici pro motorová vozidla a tím se zvýšil limit z 50 na 80 km/h. Poté, ve zcela neintuitivním místě končí Praha hluboko v zástavbě - velký kus D1 jede Prahou, ale oficiálně není Praha, aby tam mohl být limit 130 km/h.
Tyto změny by měl řidič uhlídat, ale je docela časté, že neuhlídá. Pak jede zbytečně pomalu, nebo naopak zbytečně překračuje limit. V těchto případech není na škodu značku rychlostníku zopakovat - je to praxe, která se používá např. v Německu i dalších zemích.
Proti tomu běžné městské ulice by měly být co nejméně označkované. Tam stačí běžná pravidla a žádná nejistota nevzniká.
Nešvar ČR je, že se to často dělá opačně. Na magistrále chybějí zopakované rychlostníky, zatímco ve městě je les značek. Norma připouští tři rozměry značek, a Praha i v malých ulicích volí ty prostřední velikosti, nebo ty velké. Zákaz vjezdu má stejnou velikost, jako informace o parkovišti, a ta je zopakovaná na krátké ulici třeba i desetkrát, protože jsou různě vkládané zákazy stání/zastavení, vyhrazená místa pro konkrétní uživatele apod.
Vylepšovat by se to dalo opravdu hodně, a nemusíme to ani vynalézat. Stačí se inspirovat ve světě. Akcentovat důležité značky pro všeobecný provoz a naopak nevystrkovat tolik do popředí méně důležité značky, které se týkají jen specifických účelů.
8. 9. 2021, 10:14 editováno autorem komentáře
Zkuste Petrohrad, nebo Marseille a začne se vám po Praze se všemi opravami, omezením a značením stýskat.
Marseille patří k mnohem větším městům a člověk opravdu nezná, proto musí více spoléhat na dopravní značení a navigaci. Jenže v tomto bodě se to komplikuje, nebo ve Francii se s tím silničáři vážně nemažou. Klidně udělají na 4 proudé silnici levý i pravý pruh odbočovací, který ukazuje stejný směr ... a po sjezdu zjistíte, že jsou oba prostě uzavřené. Schválně jsem pak projížděl kamerový záznam, jestli mi něco neuniklo. Navigace taktéž neměla ani tušení a když konečně najdete správnou cestu, zjistíte, že tam dnes mají stávku (za každou cenu se tomu vyhnout, minimálně lak by to odnesl). I rozkopaný Petrohrad nepředstavuje takový chaos, jako Marseille. Ano, kultura řidičů v Rusku je trochu svéraz, ale značené to mají lépe než v Marseille.
Nadávat na Prahu, D1, ... ale jinde na tom nejsou lépe, právě naopak, dost často je to ještě horší.
"Mrknout na navigaci a vidět tam aktuální omezení rychlosti je lepší..."
No to asi ne. Platné je to co je na silnici. Pokud mapy zobrazují 80, ale na silnici byla postavena dočasná značka 50, kterou jste přehlídnul, tak máte problém.
"než brzdit až v okamžiku, kdy tu značku uvidíte." - proč je lepší brzdit dřív, než ta značka jde vidět? Jaký to má smysl? A jak moc dopředu? 100m? 500 m? 1 km? (P.S. nehodlám se bavit o problémech kdy značka je zarostlá nebo ulomená havárkou, co se stala hodinu předtím).
No to asi ne. Platné je to co je na silnici. Pokud mapy zobrazují 80, ale na silnici byla postavena dočasná značka 50, kterou jste přehlídnul, tak máte problém.
No to asi ano. Pokud jsem značku přehlédl, tak mám problém tak jako tak. Jenže pohled na navigaci dokáže tenhle problém v 95 % případů úspěšně vyřešit.
proč je lepší brzdit dřív, než ta značka jde vidět? Jaký to má smysl? A jak moc dopředu? 100m? 500 m? 1 km? (P.S. nehodlám se bavit o problémech kdy značka je zarostlá nebo ulomená havárkou, co se stala hodinu předtím).
Smysl to má ten, že třeba stačí jen sundat nohu z plynu a není potřeba brzdit, nebo nebudu zbytečně přidávat abych po 100 metrech zase začal brzdit. A zrovna začátků obcí, které jsou kvůli stromům a keřům vidět na poslední chvíli, je spousta.
v 95 %? No já mám zkušenost, že ani dopravniinfo.cz neví o mnoha uzavírkách, tak přemýšlím jak se o tom dozvědí navigační software dostatečně včas, aby mi to k něčemu bylo.
Ok, sundat z nohu plynu je dobrý nápad. Pod slovem "brzdit" jsem si nepřekvapivě představil šlapání na brzdový pedál.
Ovšem jestli sledujete navigaci tak často, abyste viděl že už se blíží vesnice, abyste předčasně pustil nohu z plynu, tak mám pocit že málo sledujete vozovku. Což zrovna u blížící se zástavby je potřeba víc než obvykle. Nebo snad umí Vaše navigace dopředu říkat že se blíží vesnice?
Ano, odhadem 95 %. Ony totiž značky omezující rychlost nejsou jenom dočasné značky při nějakých uzavírkách nebo opravách, ale jsou to především stálé značky – obce, dálnice a pak značky upravující rychlost. Třeba když jedete mezi poli nebo v lese, nikde žádný barák, a navigace vás upozorní, že ale jste pořád v obci, že jste opravdu žádnou značku nepřehlédli. Nebo právě různé průtahy městem nebo obchvaty, kde se (v lepším případě) střídá 50 a 70 a na navigaci hned vidíte, co zrovna platí. To všechno jsou trvalé značky.
Brzdit se dá různě intenzivně, brzdit z 90 na 50 před obcí když se značka objeví na poslední chvíli už je pro cestující v autě nepohodlné – když o blížící se obci vím dřív, můžu začít brzdit dřív a jízda je tak plynulejší a pro cestující pohodlnější.
Pokud má někdo oči přišpendlené na vozovce, neřídí moc dobře. Pro dobré řízení je potřeba mít celkový přehled o situaci, což zahrnuje nejen vozovku přede mnou, ale také větší úsek dopředu (který dokáže navigace hezky prodloužit), co se děje vzadu (pohled do zpětného zrcátka) a dokonce i co se děje po stranách. Do zpětného zrcátka se dívám často, a pokud třeba v jednom z pěti případů ten pohled jinam není do zpětného zrcátka ale do navigace, nevidím v tom problém, právě naopak. Netvrdím, že vím úplně o každé vesnici dřív z navigace, ale je to docela časté a nepřekvapují mne pak zpola zarostlé značky začátku obce za zatáčkou nebo za vrcholem stoupání.
Navigace mi nehlásí předem hlasovými pokyny, že bude vesnice (hlasové pokyny mám vypnuté), ale na zobrazené trase zobrazuje rychlostní omezení. Takže o té blížící se padesátce opravdu vím třeba několik kilometrů dopředu.
Jestli to je 5 % nebo 95 % procent se asi bez pořádného statistického testování nedovíme.
Ale ten odstavec slovíčkaření jste si mohl odpustit. Překvapivě jsem vozovkou nemyslel kousek úseku "přede mnou", ale jaksi prostě koukat ven a ne na navigaci. Ale co jiného od Vás můžu čekat, že.
Ale cestou domů jsem si zkusil všímat, jak brzo vidím cedule obcí (projel jsem 4), a jsou vidět dostatečně brzo na to, abych nemusel brzdit a zpomalil pouze motorem. Těch případů, kdy by mi navigace pomohla před obcí bude naprosté minimum. To se raději budu koukat po opilcích, abych nějakého nesrazil.
Těch 95 % je můj odhad. Samozřejmě to může být na různých cestách různě, může to být ve skutečnosti 97 % nebo jen 80 %. Podstatné je, že je to pocitově výrazně nadpoloviční počet případů. A mám například místa, která jsem projel už desetkrát, a pořád nevím, kde tam ta značka vlastně je. Vždycky zaznamenám upozornění z navigace, že jedu v obci moc rychle, konec obce – ale značku začátek obce tam pokaždé přehlédnu, protože je evidentně v místě, kde řeším něco jiného a asi není moc dobře vidět.
Nebylo to žádné slovíčkaření, popsal jsem, jak to vidím já. Kdybych to nepopsal, budeme se tady pořád dohadovat, že já koukám co se děje a vy ne – protože bychom každý používali stejná slova, ale v jiném významu. Mimochodem, to, že slovy „sledovat vozovku“ označujete třeba sledování pole dvě stě metrů od silnice pro mne opravdu překvapivé je. A za mne není důležité koukat ven, ale mít co nejvíc podstatných informací o okolní situaci. A ty informace získávám jak pohledem ven, tak také pohledem do zpětného zrcátka ale i pohledem na navigaci.
Já jsem tu zkušenost o obcích psal právě po několika cestách, kdy jsem těch obcí projel o něco více, než 4, a kdy jsem se přistihl při tom, jak si opakovaně říkám „podle navigace by přece támhle někde měla být značka – no jo, opravdu támhle kouká z křoví“.
Mimochodem, ti opilci se také budou vyskytovat spíš v blízkosti obcí, jenže nejdřív se o té obci musíte dozvědět.
Vy se pořád tváříte, že pohled do navigace je něco, co odvádí řidičovu pozornost. Pro mne je to to samé, jako dívat se do zpětného zrcátka. Podle chování některých řidičů soudím, že se do zpětného zrcátka nikdy nedívají – a jejich jízda je pak dost nebezpečná. Z navigace se nedozvídám tak aktuální informace, jako ze zpětných zrcátek, ale umožňuje mi lépe předvídat. A předvídání na silnici zvyšuje bezpečnost, je lepší řešit situaci předem než řešit ji na poslední chvíli. Například jedna z rad je, že by si měl řidič průběžně vyhledávat úniková místa. Pokud by se náhle objevilo auto v protisměru a jediné řešení bylo strhnout auto mimo silnici, je lepší mít takové místo vybrané předem než prostě strhnout volant kamkoli a zrovna trefit strom. Z vašich komentářů soudím, že byste byl také proti a tvrdil byste, že má řidič sledovat provoz a ne stromy podél silnice.
Auto ovsem neprecte "konkludentni znacku", kde je zmena zpusobena tim, ze tam znacka neni.
Treba Strakonicka do kopce, za kazdou krizovatkou 70, ze se tam muze vic, nez defaultnich 50.
A ejhle, za jednou krizovatkou neni, takze tam plati 50.
A typni si, kam se benga postavi s radarem.
Nebo jedu po dalnici a najednou znacka "Praha".
Pozna tvoje auto ze se zmenilo 130 na 80?
Tehle pasti jsou ceske silnice plne a to zcela zamerne.
Viz sjezd do Holesovicek.
Řada navigací není uvedena. Např. HERE WeGo. Jezdím podle Sygic řadu let, pravda bez Android Auto. Jsem spokojený, zvláště v zahraničí. U některých navigací, jsou problém stahovaná data. Pokud je máte platit, zvlášť v cizině. U Sygicu je to třeba při zapnutých dopravních informacích proti Waze 3x míň.
Zásadní věcí je, že tento článek není o navigacích do auta pro Android, ale o navigacích, které podporují Android Auto. A na tom seznamu podporovaných bohužel HERE WeGo (zatím) není. Proto v článku není zmíněna.
Podívejte se na seznam podporovaných aplikací na https://play.google.com/store/apps/collection/promotion_apps_all_android_auto_on_the_go
Dobrý článek. Sygic pouzivam hodne dlouho, myslim ze jsem ho mel uz v dobe kdy vzniknul, tedy jako jeden z prvnich, placeny samozrejme. Libilo se me ze to je "nase", ehm, tedy slovenske, a rad jsem to podporil. Obcas jsem hlasil nejakou nesrovnalost, nefunkcnost atd. a odpoved vzdy prisla rychle a opravdu se neco stalo a to se me libilo. Pouzivam ji dodnes, predevsim na cesty v zahranici (kde ne vzdy je dobre pokryti signalem a tedy je problem s online navidaci). Zaroven to kombinuju s mapy.cz, v CR bezkonkurencne nejlepsi navigace (jak pro auto tak pro turistiku). Cas od casu spustim google mapy a jejich navigaci, ale je ze vsech nejhorsi. Moznost vyuzit android auto nemam a myslim ze dlouho mit nebudu, takze pro me neni v tomto smeru Sygic nejak omezujici, ale pokud bych mel, asi jim (s tezkym srdcem) ty penize dam. Pravda je ze ta politika je nastavena blbe, kdyby to bylo za lepsi cenu, urcite by si to naslo cestu k vice zakaznikum - ale tak to je, tak bratri ze slovenska chteji, tak to tak maji. Ja jim stale fandim, i kdyz se me ta cenova politika nelibi ... ivošovo mapy.cz jsou ale na domacim poli super a pokud to takhle pujde dal, brzo prevalcuji vsechny, bude to par let jeste trvat, ale dari se jim postupovat neustale kupredu ...
Mapy.cz používám v menší míře na turistickou navigaci v mobilu (jako hlavní mám LOCUS), jejich výhodu spatřuji především v kvalitních turistických mapách (v autě se moc nevyužijí) a v možnosti uložení do telefonu (offline provoz). Bohužel při propojení s infotainmentem auta zaostávají ve funkčnosti za WAZE což je dáno (jak je v článku uvedeno) především v omezením Google :-(, takže některé funkčnosti jsou na rozdíl od WAZE nemožné (např. změna přiblížení mapy) :-( a některé jsou možné pouze velmi krkolomným způsobem (např. výběr z předem uložených cílů je možné realizovat pouze v mobilu, ale už ne na display infotainmentu). Taky mi tam chybí některé další možnosti zaměřené na provoz (radary, policie, různé výstrahy, apod.) a především flexibilní změna trasy v závislosti na provozu u nás i v Evropě. Jinak se vývojáři snaží aplikaci vylepšovat na základě připomínek uživatelů (diskusní fórum), ale jejich snaha je bohužel limitována omezeními GOOGLE :-( takže ani zdaleka není možné využít potenciálu, který by v sobě spojení kvalitních podkladů, internetové aplikace a aplikace v Android auto, mělo :-(
Z výše uvedených důvodů používám jako automobilovou navigaci s velkou převahou primárně WAZE (info o provozu fungují perfektně u nás i v Evropě) a teprve jako druhořadý doplněk (např. při potřebě offline provozu) Mapy.cz
Kvalitní turistické mapy u Mapy.cz? To jste asi nikdy nedržel v ruce papírové "padesátky" od KČT a chodíte jen podle turistického značení... Mapy.cz jsou super, preferuji je už dlouho, ale zrovna turistické podklady jsou hrůza.
Vrstevnice jsou tak řídké, že některé kopce v mapě ani nenajdete, lesní cesty jsou značené zcela nahodile (aspoň u nás kolem Brna), takže některé poměrně široké cesty dlouhodobě používané i lesnickou technikou v mapě nejsou a naopak dávno zarostlé pěšiny tam jsou. Pokud chcete jít podle mapy a šetřit GPS, tak bez zapnuté GPS se dost těžko odhaduje vzdálenost - podle mrňavého měřítka v rožku obrazovky vzdálenosti neodhadnete a čtvercovou kilometrickou síť Seznam implementovat nebude (ptal jsem se na to). Je sice super, že Mapy.cz umí vyhledávat i pěší trasy, ale pořád je to dobré jen na chození po značených cestách, na opravdovou turistiku jsou papírové mapy od KČT bohužel stále bez konkurence. Škoda, že jejich podklady nechtějí poskytovat elektronicky...
Mám spíš dojem, že mapy.cz neumíte používat. Nebo je okolí Brna vyjímka v rámci ČR.
Mám s nimi zkušenost v Orlických horách, na Šumavě, v Jeseníkách, v Brdech, v Krkonoších, v Chorvatsku.
Značená každá kozí stezka, nikdy jsem neměl sebemenší problém. Ani v místech, kde někdo úmyslně ničí turistické značení (hlavně Jeseníky).
No speciálně v okolí Brna se v poslední době síť lesních cest kvůli kůrovcové kalamitě dost mění - vznikají nové cesty, z pěšinek se stávají "koridory" pro těžší techniku a jsou obnovovány cesty zaniklé, takže to s mapou (jak tištěnou tak elektronickou) nemusí sedět.
Jinak ale co se kvality podkladů týká s Vámi musím nesouhlasit - podklady Mapy.cz jsou podle mne plně srovnatelné s řadou KČT, ale 1:25000, mapy KČT 1:50000 ve srovnání s mapy.cz (turistická) vůbec neobstojí.
Detailnost, přesnost a informace jim upřít nelze, ale stávalo se, že někdo chyběl most, někde silnice, nebo tam byla tzv. hluchá místa maskující se za kopec, nebo les. Vojenská verze nepodléhala utajování a obsahovala i zakreslené základny, mosty, ... vše, co muselo být pod nařízení z Moskvy odstraněno. Horší bylo dostat staré mapy a pak se navigovat podle nich. Místo lesa tam byla silnice, místo louky JZD.
No ale člověk zažil dobrodružství a navigovat se naučil s buzoulou/kompasem a podle orientačních bodu se dokázal orientovat relativně s vysokou přesností v terénu. Mělo to něco do sebe, hlavně noční přesuny a kdo zabloudil, měl to ráno na buzeráku slušně spočítané.
Dobrý článek.
Je sranda, jak se u Sygicu opakuje historie. Koupil jsem si ho na iPhone před cca 10 lety jako doživotní licenci (tenkrát se tomu neříkalo "doživotní licence", prostě se aplikace stáhla za peníze, zadarmo stáhnout nešla, žádné nákupy uvnitř aplikací tenkrát ještě neexistovaly). Tenkrát to stálo cca pětistovku, mezi všemi TomTomy a Navigony a Copiloty, které všechny stály kolem tisícovky. Spoustu let jsem ho relativně spokojeně používal. Mapy.cz ani Apple mapy ještě nebyly, Google mapy sice byly, ale neuměly navigovat. Waze možná už byl, ale já jsem ho neznal.
Pak Apple umožnil platby uvnitř aplikací a Sygic začal nabízet nějaké blbinky za příplatek, jako ten zmíněný Head-up, Cockpit, Dashcam, hlasy namluvené nějakými herci nebo kým... to mě nechávalo chladným, chtěl jsem, aby to prostě jen navigovalo, a na to stačila původní doživotní licence. Mezi tím se Google naučil navigovat podle aktuální dopravní situace, zdarma samozřejmě, což se Sygic naučil až o mnoho později, a hlavně za to chtěl měsíční nebo roční poplatek, což se mi nechtělo platit, když Google byl zdarma. Ale byl jsem zvyklý na Sygic, tak jsem dál jezdil offline podle Sygicu.
Potom Sygic vydal kopii své navigace. Původní, tu kterou jsem měl já, prodával dál za poplatek za stažení, a vedle začal nabízet úplně stejnou zdarma, kde bylo potřeba platit měsíční nebo roční poplatky za mapy (pokud si dobře pamatuji, tenkrát tam ještě ty doživotní Premium možnosti nebyly). Byl jsem rád, že mám svoji doživotní. Jenže pak do té doživotní přestali aktualizovat mapové podklady, přestože do té bezplatné (freemium) aktualizovali podklady každý měsíc, takže nové mapy evidentně měli, ale starým zákazníkům je prostě nechtěli dát. Takže jsem cca rok jezdil nejen bez dopravních informací, ale navíc se starými mapami.
Až pak jednoho dne (myslím, že je to tak 3-4 roky zpátky, ale přesně už to neřeknu) přišla aktualizace, která ale nepřinesla nově postavené silnice, ale ukázala jen zprávu, že podpora této aplikace skončila, a mám si bezplatně stáhnout novou verzi. Tou dobou už tam byla i možnost nezaplatit měsíčně, ale zaplatit si doživotní Premium licenci. O tom jsem ale ani vteřinu neuvažoval, jednak jsem byl v tu chvíli naštvaný, že si dovolili prostě vypnout něco, co jsem považoval za své - koupené. Navíc se mezi tím objevily Apple mapy (ty ze začátku stály dost za prd) a Mapy.cz (ty mi ze začátku často padaly) ale online Google mapy byly skvělé, přechod na ně byl jako přechod do nového století :-)
Od té doby dospěly a Googlu se vyrovnaly jak Apple mapy, tak Mapy.cz, všechny tři jsou skvělé (každá má své výhody a nevýhody), všechny tři střídavě používám.
No a teď tady po letech čtu článek, že Sygic opět vyběhl se svými zákazníky. Původně nabízel placenou aplikaci za jednorázový nákup, pak ji bez náhrady zrušil a nutil zákazníky přejít na pravidelné platby. Pak k pravidelným platbám dal alternativu ve formě doživotní Premium licence, která po nějaké době už ale není zas tak úplně doživotní a není zas tak úplně prémium :-)
Mám stejné zkušenosti, akorát pro Android a s tím, že jsem po vykopnutí z předcházející, již nepodporované aplikace přešel k nové a tam si opět zaplatil "doživotní" licenci. S navigací jsem byl spokojen až do letošního léta. Průjezd rozkopanými ČB a navigace to nedala. Neustále mne vedla do uzavírek. Google mapy mě v pohodě vyvedly ven, i když jsem alergický na věty typu "Za pětset metrů otbošte do prafa." Cestu zpět jsem zkusil s AmiGo a úplně v pohodě. Bez jakékoliv lítosti jsem Sygic odinstaloval, protože navigaci, které nejde věřit, je lepší nemít. Momentálně favorita nemám. Goggle je jistota, ale rád bych měl více, i kdyby to nemělo být zadarmo. Offline pro mě není priorita. Zvažuji TomTom Go, zkouším AmiGo a zatím stačí, i když vyhledávání je porod a nemá ty píšťalky a zvonečky, co Sygic. Prostě Sygic si hodili do produktu pořádné vidle a ačkoliv jim fandím, nebudu platit za něco, co mě nechá na holičkách, když to potřebuji.
Sygic jsem zaznamenal, ze jej konecne pusti na AndroidAuto, tak jsem se prihlasil na "betu" a podporil autory platbou za "Svet + traffic - Dozivotni licence Premium". Vyhozene penize, doslova, protoze nez jsem telefon donesl do auta, presli na to predplatne a uz to ani vyuzit nemuzu, jedine zaplatit znova. A to se me vazne "chce".
Umí některá z navigací nějakou pokročilejší navigaci hlasem?
Ty, co znám, tak řeknou třeba jen „za 300 metrů zahněte doprava“, nebo „na kruhovém objezdu vyjeďte druhou odbočkou“.
Co bych chtěl já, by bylo: „Přejeďte most a za ním zahněte doprava“, „Po výjezdu z tunelu se dejte doleva“ nebo „Na kruhovém objezdu jeďte rovně“.
Prostě jsou nějaké významné orientační body (mosty, řeky, lesy), které vidím jak já, tak je většinou zná i navigace. A zrovna třeba u těch mostů bývá často více možností, co to znamená „doprava“ (před mostem? za mostem?). Bylo by lepší tu informaci vztáhnout k tomu orientačnímu bodu, než abych musel odhadovat, kolik je to 300 metrů a jestli když mi navigace řekne „zahněte doprava“, jestli myslí tuhle odbočku, nebo tu, co je hned za ní.
Totéž kruháč – nechci počítat odbočky. Většinou se dá říct, jestli jedu rovně, doprava nebo doleva. Jen zřídka jsou směry nejednoznačné, případně jich je tam víc (tam se odbočky hodí). Jinde ale ne. Příkaz „na kruháči doleva“ je mnohem lepší než „na kruhovém objezdu třetí odbočkou“.
Existuje něco takového?
Mapy.cz mi při navigování řeknou, že za 300 metrů bude odbočka. Když k ní přijedu, řekne "Teď odbočte". Na kruháku mi před ním řekne "Jeďte doleva a vyjeďte 3. výjezdem" a když jsem na tom kruháku a přijíždím ke správné odbočce, řekne mi "teď vyjeďte".
Takže je to asi to, co chcete. Navíc se tam dá zapnout ještě nějaký pokročilejší mód, ale ten jsem nezkoušel.
Neexistuje, stoji to hodne na udelani - nekdo si to musi projet.
Treba most: nekdy je zakryte vse a nevidis, ze jedes prez most. Kdyz je tam uzky most pro 1 auto, tak to je jina.
Taky na vesnici funguje "za kostelem doleva". Je tam jeden kostel, je videt a neni o tom pochyb. A pak koukas na mapach, ze ve meste ma nejaka sekta "kostel" (tak znaceno), kazdy den chodis okolo a nikdy te nenapadlo, ze to neni proste jen dum.
Ano, Sygic už kompletně přešel na model předplatného. Lidi se starými licencemi můžou dál fungovat, ale už je nejde koupit a počítám, že jakékoliv nové věci budou už jen v rámci předplatného. To je očividně i případ Android Auta.
Jako zákazník s doživotní licencí z toho nejsem nadšený, ale chápu to. Prodávat doživotní licence prostě není dlouhodobě udržitelné. Musíme neustále oslovovat nové zákazníky a až se ten potenciál trhu vyčerpá, začnou příjmy klesat.
Sygic používám roky, přijde mi z těch navigací nejpřehlednější a má díky datům od TomTomu taky kvalitní a rychlé informace o dopravě. Nicméně jestli za něj dávat 750 Kč (to je aktuální akční cena, tabulkově to stojí 1389 Kč) ročně, když můžou mít velmi slušné Mapy.cz zadarmo? Nevím, nevím... Navíc mi přijde, že v poslední době nějak změnili algoritmy na vyhledávání tras a především ve městě se Sygic dost podstatně zhoršil. Místo, aby mě vedl přes dobře průjezdné hlavní ulice, táhne mě přes ty nejzapadlejší uličky, kde může člověk jet maximálně 30. Před několika týdny mě navedl do slepé ulice, která pokračovala cyklostezkou. Takové problémy jsem s ním dříve neměl.
7. 9. 2021, 10:43 editováno autorem komentáře
Já jsem před časem dal na tvoje doporučení ohledně Sygicu a vůbec té koupě nelituji (body zájmu, nejbližší benzínka, detail blížící se křižovatky, všechno super + dovede se slušně vyhnout zácpám), ale kvůli Android Autu samotnému bych si Sygic určitě nepořizoval. To jednotné rozhraní nařízené Googlem smaže většinu rozdílů mezi ním a většinou konkurence a srazí to úrovní někam k Mapy.cz ("srazí" je zlé slovo, Sygic a Mapy.cz rád střídám).
Vlastně jediná maximálně užitečná věc, kterou si vybavím a kterou pak má Sygic navrch, je precizní hlášení rychlostních omezení. Mapy.cz v tomhle často docela plavou a Sygic je na jedničku. Ale Mapy.cz zase mají mnohem lepší databázi cílů, když jsem před časem hledal jednu malou zapadlou ZOO, Mapy.cz hned věděly, Sygic ne... A mají hlas Janka Rubeše :-)
Suma sumárum, nejčastěji mám teď telefon v držáku se spuštěným Sygicem, tak má největší užitnou hodnotu. Android Auto mě úplně neohromilo.
Jinak jsem prodělal to, co tady popisuje více lidí, aneb ještě se mi podařilo pořídit doživotní licenci, abych se obratem dozvěděl, že pro dopravní info a Android Auto ve 3D potřebuji Premium+ (ve 2D funguje i tak). Ta prodejní politka je nesympatická, byť i já chápu logiku toho rozhodnutí. Minimálně to mohli lépe komunikovat ven.
Navíc se tam nabízí kompromis v podobě TomTom GO za 339 Kč/rok, který je vážně dobrý. Na druhou stranu chápu, že autonavigace v Mapy.cz nemusí být tak dobrá, ale jsou otevření ke změnám a chyby rychle opravují. Čím více chyb nahlásíme, tím lépe. Nemám rád zpětnou vazbu typu "Jsou tam chyby, ale co chceme, když je to zadarmo."
Stále mám na paměti projekt OpenStreet Maps, který byl před deseti lety dobrým mapovým podkladem a za 11 let je někde úplně jinde.
To ostatně platí o jakémkoliv produktu, na který se uživatelé zaměří a mají potřebu jej vylepšovat.
V autě používám výhradně gmaps (dříve i waze). Pro pěší turistiku, pěší pohyb po městě a cykloturistiku pak mapy.cz. Měl jsem i sygic, dříve here we go (offline) a nějaké ty klasické externí navigace (garmin, tomtom).
V článku mi trochu chybí podrobnější srovnání online funkcí (provoz, zácpy, objížďky,..) což je pro mne u navigace klíčová věc. Kdysi (ca 3 roky zpět) jsem zkoušel sygic a moc spokojený jsem nebyl (přišlo mi, že waze funguje co se týká třeba pražského provozu lépe). Kdo používáte různé online navigace, zajímaly by mne vaše zkušnosti..
Druhá věc na kterou bych se chtěl ostatních zeptat, je zkušenost s autonavigací v mapy.cz. U mne je problém, že je nepřesná, odchylka různě skáče, displej je za realitou i desítky metrů pozadu/popředu a hlavně ve městě, kde je hustá síť silnic, je to nepříjemné.. Přitom klasická aplikace v mobilu třeba při pěší turistice ukazuje polohu dobře. Na stejné konfiguraci (mobil, auto) běhají gmaps z 99% bez problémů (poloha v drtivé většině případů sedí). Je to "závada příjimače" u mne (s tím,že mobil třeba ukazuje GPS nějak blbě a mapy.cz si třeba tak dobře neporadí s korekcí jako google? ) Mobil je samsung m21 4GB SD 6xx a AA je ford focus III (2015). Tedy žádná high-end raketa na obou koncích protokolu :) Ale znovu, gmaps na tom jedou jak víno. Funguje to někomu skutečně spolehlivě?
Ad zácpy : V navigacích se např. objevuje, že je před vámi zácpa, jestli chcete jet jinudy. S tím jsem se ale nesetkal, protože jsem se do reálné zácpy nedostal. Nicméně již zmiňované stání na semaforu v opravovaném úseku, kdy mi navigace navrhovala se otočit a jet jinudy mi říká, že to funguje jaksi automaticky...
Ad mapy.cz : Může to souviset s mobilem v autě, který nevidí na nebe. Když stejný mobil připojíte přes Android Auto, dostane "k dispozici" GPS auta, jehož signál je samozřejmě lepší. A GMaps to opravdu mohou mít nějak lépe optimalizované i pro případy jen s nepřipojeným mobilem v autě.
S aplikací mapy.cz jsem v rámci testu najel cca 1 000 km po našem venkově a tohle jsem nepozoroval, ani s žádnou jinou navigací.
Na Seznamu mají FAQ - https://napoveda.seznam.cz/cz/mapy/mapy.cz-pro-mobilni-zarizeni-android-ios/zname-prekazky-faq-v-aplikaci-mapy.cz-pro-android a je tam zmiňován problém s nepřesnou GPS skrz Google Play services. Třeba to je ten váš problém.
Pravděpodobně to může být kombinace obojího, občas si Google nechává konkurenční výhodu.
Může to být pravda, ve FAQ na mapy.cz ostatně píšou "Google API nedovoluje pro navigační aplikace třetích stran stejné možnosti, jako mají aplikace od Googlu."
Každopádně díky za sdílení zkušenosti s mapy.cz.
Já jsem dokonvergoval k tomu, že často na mapy.cz (v mobilu) najdu destinaci (na pěkných a podrobných mapových podkladech), zkopíruju polohu, vložím do gmaps, připojím kabel a jedu (protože navigace mi líp fuguje v gmaps). Nějak to takhle funguje. Navíc je to řešení "zadarmo".
Co se týká provozu, pro mne důležitá věc v Praze. Kolik času už mi google ušetřil, když mne žene po všech čertech (přes Ďáblice :)) a já na nadjezdu vidím beznadějně ucpaný městský okruh po Cínovecké ul., který se nepohybuje a ve kterém bych zůstal třeba 20min trčet (při cestě na jih Prahy) Zase normálně bych tudy nejel, protože je to delší.
Druhá otázka je, o kolik času jsem vinou chyby v algoritmu nebo neaktuálních dat, ztratil, ale tak nějak věřím, že ta bilance je pozitivní. :) Oblbuje to moji schopnosti, instinkt atd.? Možná ano.
V dopravní špičce ty barvy (červená hustý provoz, oranžová, modrá..) většinou tak nějak odpovídají realitě, vše je závislé na tom, kolik lidí danou aplikaci/zařízení použivá, jak je to synchronizované atd. Není to ideální, ale funguje to dobře. Věřím, že díky tomu, že ten google bude mít hustou síť uživatelů. Zajímalo by mne, jak to funguje jinde. Třeba ten sygic byl ve stylu "našli jsme odbočku" a po sjezdu "tak teď si počkáte o 10 min déle" nebo, jak říkáte, nesmyslné pokyny k otočení...
Co se týče dopravních informací, tak dost záleží na zapojených uživatelích. Waze vede u běžných řidičů, takže dat z měst bude mít asi víc. Sygic+TomTom má zase silnou pozici u profesionálních řidičů, takže bude asi silnější na dálnicích. Když jsem porovnával Waze a Sygic, přišli mi kvalitou dopravních informací podobní. Občas byl Sygic dokonce rychlejší. Třeba byla zácpa na dálnici, obě navigace navrhly objížďku, ale zatímco Waze mě hnal do už ucpané objížďky, Sygic už mi navrhoval objížďku této objížďky.
Jak to tady čtu, vypadává na mne několik profilů, kdy řidič používá navigaci :
1) Velké město, případně dálnice a jedu někam, kde mám pouze adresu
V té chvíli mne zajímá, kde to přesně je, navigace musí mít dobrou DB čísel popisných případně POI. Očekávám, že mne tam navede co nejlépe a bude mi říkat, kde je kolona a abych se jí vyhnul.
Z toho mi vychází, že nejlépe je na tom Waze, protože jej hodně lidí z velkých měst a na dálnicích používá, a tak jsou dopravní informace čerstvé. Waze však někdy trochu drhne v číslech popisných, tam jsou klasické navigace ve výhodě. GMaps drhnou v tom, že z jejich šedého základu se ve městě a jeho husté zástavbě nemusíte dobře orientovat. Za úvahu stojí Mapy.cz, protože mne dobře navedou, ale mohou mít problémy s kolonami, může to však být sporné.
2) Jedu do práce nebo na nějaké známé místo v rámci velkého města a zajímá mne, jak objet kolony
V tuto chvíli volím Waze, protože jej nejvíce lidí používá, má čerstvé info, nikdo jí nemůže konkurovat, tlak na dobré navádění tady není, vím kam jedu.
3) Jedu z místa na místo na delší vzdálenost a projíždím mimo dálnice a velká města
Tady se patrně setkám s objížďkami, a navíc je tu provoz s menší frekvencí a tak se dopravní informace těžko shánějí. V tuto chvíli je Waze ve značné nevýhodě, protože jeho navádění není tak dobré (čísla popisná a případně POI), zvedá se význam GMaps, které se zde zbaví problému s šedou mapou a navigaci zvládají poměrně dobře. Ihned se objeví výhoda Mapy.cz, která má mapu podrobnou, barevnou, plnou POI a lze vyhledávat i stylem "Skalní masiv Vodník". Přesné dopravní informace trochu ztrácejí na aktuálnosti, "sběračů" dat mimo velká města je výrazně méně.
Tohle jsou tedy dle mne základní 3 typy používání navigace.
přijde mi, že lidi ty navigace až tak nepoužívají a objížďky se používají a ucpávají tam kde jsou "zřejmé" = ucpala se dálnice => sjedu z dálnice nebo tam kde jsou profláklé a ne že je tam poslala navigace. Takže když se ucpe třeba Vysoké Mýto a objížďka je přes nějakou sousední díru nebo postranními ulicemi, tak je tam volno.
Mne by právě zajímalo, zda ty „hodiny času“ jsou pocit nebo to někdo zkoušel alespoň nějak exaktně odhadnout. Protože cesta objížďkou je vždy časově delší, než cesta po průjezdné dálnici (bavíme se o ČR, kdy objížďka dálnice je delší cesta po silnicích nižší třídy). Jedna věc je, když je člověk před zácpou na dálnici a vypadá to na dlouho, jede objížďkou a říká si „bylo to o 15 minut delší, ale na dálnici bych stál bůhvíjak dlouho“. Jenže neví, jak dlouho by tam stál doopravdy. Neví, že se ta kolona na dálnici rozjela a ve skutečnosti by tam zdržení bylo jen pět minut.
Beru v potaz pouze velké kolony, v kterých člověk uvízne na 30 a víc minut (podle následného hlášení v rádiu). Několik let byla dálnice v každý moment ze čtvrtiny rozkopaná. Když máte dopravu svedenou do dvou úzkých pruhů, stačí banální ťukanec a máte dálnici zašpuntovanou. Těch opravdu velkých kolon, v kterých člověk uvízl klidně i na hodiny, tam opravdu nebylo málo.
Tak presne tohle ti ale navigace s podporou dopravy prece pocita ? Jasne, ta kolona tam muze teprve zacinat a pak byt delsi nebo naopak uz se rozjizdi a nebude tak velka. A stejne to mas s tou objizdnou trasou. Ale porad je to lepsi odhad, nez tvuj vystrel na slepo bez informaci. Pokud v tom miste jezdis casto, tak zhruba tusis, co to muze byt. Ale k tomu ti jeste navigace rekne, jak je ta kolona dlouha a jaka je v ni prumerna rychlost a taky jaky je vepredu problem - je to jenom klasicka kolona u zuzeni nebo je tam bouracka a tim padem je proste lepsi to objet, protoze se to minimalne hodinu, spise dve ani nepohne ? Takze navigace ti poskytne aspon nejake info, rozhodnuti kudy se vydas je pak na tobe.
Navic treba pro me osobne je vzdycky lepsi vedet, jak dlouha ta kolona je, protoze se s tim tak nejak smirim, narozdil od situace, kdy to nevim vubec. A taky radeji jedu klidne i delsi objizdnou trasou, ktera se hybe, nez popojizdim v kolone - ale to bude tim, ze me rizeni docela bavi :)
Navigace pracuje s nějakými odhady – co mne zajímalo bylo zpětné vyhodnocení toho, jak to bylo doopravdy.
Ono totiž pro navigaci může být výhodné poslat mne objížďkou, i když to bude delší. Jednak ta navigace kvůli dopravním datům potřebuje zjistit, jaká je situace na té objížďce – ví se, že třeba Waze tohle dělá, že prostě někam pošle „pokusného králíka“, aby zjistil, jaký je tam stav. No a druhá věc je psychologický efekt – pokud navigace někoho navede na objížďku a on ji projede, celou dobu pojede a bude chválit navigaci, jak ho hezky navedla, kudy kolonu objet. Když by ho nechala v té koloně, bude dotyčný nadávat, že ho navigace nechala stát v koloně. Všimněte si, že to vůbec nezávisí na tom, jestli byla rychlejší ta cesta objížďkou nebo byla rychlejší ta původní cesta, i přes čekání v koloně. No a mne by právě zajímal ten reálný čas, ne ten pocit „celou dobu jsme jeli, takže dobrý“.
Ale to je presne o cem mluvim, navigace ma nejaka data, ktera pouzije pro vypocet nejlepsi trasy. Porad to je vice dat, nez mas ty a dokonce ti ta data Waze poskytne, vidis na ceste, ze je tam kolona, ktera vypada treba na 10 minut, ze tam ta kolona za 5 minut nebude je docela mozne, ale nemaji kristalovou kouli. A taky ti ukaze i duvod te kolony, pokud je nejaky, napr. ze je tam nehoda, to je vetsinou tak na hodinu nejmin na uzkych cestach, spise dve, takze i kdyz auta stoji teprve 5 minut, tak ty uz podle toho vis, ze tam proste jet nemas. A s tim pokusnym kralikem, tak proste nemaji data na objizdce a v momente, kdy se kolona zvetsi natolik, ze objizdna trasa je vyhodnejsi, tak proste naviguje tim smerem. Nedela to tak, ze si chce zjistit situaci, tak te tam posle (na to myslim pouzivali nejake Candy nebo tak neco, nvm jestli to je jeste aktualni). To, ze se to tam ucpe nakonec taky, tak pak samozrejme pozna a dalsi ridice uz tahne do puvodni kolony (takze vlastne dalsi pokusny kralik :D). Atd. ale porad je to mnohem vice dat, nez mas ty. Navic maji podle me i nejaka historicka data, takze zvladnou docela predvidat.
Ale to neni jenom o Wazu, diky informacim maji navigace poneti o cestach, zda ta cesta mimo mesto je opravdu na 90 km/h nebo se tam da jet tak 60 km/h maximalne. Pamatuji si, ze kdysi me navigace vedly po okrskach do uplne riti, kde by 90 nejel ani jezdec rallye.
Takze neni to jenom slepe o navigaci, ale o nejakych zkusenostech, kazdopadne ty informace, ktere ti navigacec je schopna poskytnout jsou k nezaplaceni a umoznuji ti mnohem lepe se rozhodovat. Uz jenom to, ze ti Waze zhruba ukaze jak je ta kolona dlouha nebo jak rychle se hybe, coz je mnohem lepsi, nez byt v kolone a nevedet vubec nic. A osobne mam treba radeji variantu: sice prijedu pozdeji, ale porad jedu, samozrejme ma to svoje limity a ve spicce ve meste toho vetsinou moc nevymyslis.
jdsulin: Vy stále píšete o situaci, kdy stojím před kolonou a rozhoduju se, kudy jet. Já ale píšu o něčem jiném – o zpětném vyhodnocení. Které by bylo zajímavé například z toho důvodu, že různé navigace používají různé algoritmy pro vyhýbání se zácpám, takže je možné porovnávat, jaké jsou jejich výsledky. Ne v čem se liší naplánované trasy, ale jak se liší skutečná doba jízdy, délka trasy, spotřeba…
A s tim pokusnym kralikem, tak proste nemaji data na objizdce a v momente, kdy se kolona zvetsi natolik, ze objizdna trasa je vyhodnejsi, tak proste naviguje tim smerem. Nedela to tak, ze si chce zjistit situaci, tak te tam posle (na to myslim pouzivali nejake Candy nebo tak neco, nvm jestli to je jeste aktualni).
O Waze je známé, že tohle dělá. Že když posílá auta objížďkou, občas nějaké pošle původní cestou – protože jinak by nezjistil, že už je původní trasa průjezdná a navždy by posílal auta tou objížďkou.
Čekal bych, že když někdo bude psát "praktický" test navigací, tak hlavně otestuje, jak dané navigace navigují. Informace o tom, které navigace mi budou fungovat na AA nebo kolik, která stojí si mohu většinou dohledat. Já používám AA zhruba dva roky a do letošního léta jsem byl odkázaný pouze na Waze a Google mapy. Naštěstí jsem nikdy nemusel řešit data, takže je používám s aktuálním provozem. Osobně bych už nedokázal jezdit s offline mapama bez aktuální dopravní situace. Mapy.cz jsem testoval celé léto a ano, jsou krásné a znají každou ulici v Česku, ale jejich aktuální data o provozu nebo uzavírkách cest jsou tragická. Když už jsem mezi Svitavama a Hlinskem dojel ke druhé uzavírce silnice, o které mapy.cz nic nevěděli a která se znovu objížděla okruhem 25Km navíc, tak sem nad nimi zlomil hůl a už je nepustím. A to prosím nešlo o uzavírky, které by tam někdo udělal hodinu před tím než jsem jel. Ale byly tam minimálně týden. Opravdu nevěřím tomu, že pokud někdo testoval mapy.cz, tak nezjistil, že jejich navigace podle aktuálního provozu je oproti Waze nebo Google mapám na nic.
Další věc, která vůbec není v článku zmíněna je zadávání průjezdních bodů. Díky tomu, že Asistent google není v Česku oficiálně podporován, ale zároveň google tlačí u AA hlasové ovládání, tak zadávání dalšího bodu na trase hlasem je nemožné. Když to řeknete česky, tak vám google assistent nerozumí a většinou vám začne vyhledávat něco úplně jiného mimo navigaci (existuje pár šťastlivců, kterým to sem tam česky jede). Takže musíte tento bod zadat před cestou. Buď jde naplánovat cesta předem a nebo se o to můžete pokusit při zadávání cesty před jízdou v samotném AA. A tohle je u většiny navigací vyšší dívčí.
Já totiž při svých cestách nepreferuji krátkou nebo nejrychlejší cestu, ale protože se dětem dělá v autě špatně, tak potřebuji cestu nejrovnější. Což znamená preference dálnic a silnic prvních tříd a pak dojet do cílového místa pár posledních kilometrů zatáčkama. A pokud nechcete každou cestu pečlivě plánovat v počítači nebo telefonu před cestou, tak přinutit navigace naplánovat takovou cestu v AA je očistec. Takže většinou vyjedu podle sebe a nechám navigaci první půl hodinu, aby me otáčela stále na její preferovanou trasu, než ji dojde kudy chci jet. Opravdu zajímavé je jak všechny navigace používají stejný algoritmus hledání cesty a tvrdošijně mě stále otáčí na původní trasu a přidávají kilometry a čas. A pak najednou za 15 kilometrů přejedete někde nějaký bod a navigace zjistí, že mnou navržená trasa je kratší o 15 minut než když mě nutila se před kilometrem otočit. Čekal bych, že pokud jsem se vychýlil z navržené trasy a navigace zjistí, že cesta, kterou jedu je kratší o blbou minutu, tak mě přestane otáčet. Ale ne, každá z nich s počká klidně až na čtvr hodiny rozdíl. A tohle se týká jak Waze, tak mapy.cz. Zatím nejlépe si v tomto vedou Google mapy.
A tohle bych čekal, že bude někdo testovat v praktickém testu navigací a ne ta snůžka informací, které si každý může najít, které nám překládá autor textu.
Ten časový threshold u každé změny trasy je otravný. Na nejideálnější trase se objeví zácpa, navigace mě přesměruje do objížďky. Zácpa na původní trase se zatím buď podstatně zredukovala nebo zmizela a i když je původní trasa opět rychlejší, nevrátí mě to na ni, protože není dostatečně rychlejší než nepohodlná objížďka po okreskách.
No, je to možná individuální zkušenost, ale když opustím Prahu a jezdím třeba po Vysočině nebo jiné podobné divočině, tak přesnost google map co se týká provozu také dost klesá. A třeba objížďka kolem Humpolce také značená nebyla :)
Je jasné, že mapy.cz ještě nemají takovou uživatelskou základnu. Google těží z velké komunity "wazerů", kteří klikají a hlásí plus automaticky zpracovávají ohromné kvanta dat od řidičů s gmaps/waze...
I když mapy.cz fandím, obávám se, že to bude začarovaný kruh. Lidi to nebudou chtít používat, protože dopravní info není dobré. Dopravní info nebude dobré, dokud to nebude masa lidí používat.
7. 9. 2021, 15:46 editováno autorem komentáře
Jezdím převážně podle Waze a největší problém mám se samotným vyhledáním trasy. Waze mě často vede po různých "zkratkách" a vedlejších uličkách i když na hlavním tahu nejsou žádné uzavírky nebo zdržení.
Navigace vestavěná přímo v autě v tomto ohledu plánuje lépe. Ale zase nemá údaje o aktuálním provozu...
Jsem rád, že se autor do článku nesažil zapojit Waze a jiné obskurnosti a soustředil se na solidní navigační software jakkoliv to možná bylo tím, že testoval navigace s podporou Android Auto což nevím, zda Waze má.
A jsem taky rád, že zminil MapFactor Navigator, což je český a podle mého velice nedoceněný produkt s příjemným rozhraním i funkcemi, kterému se třeba (minimálně pro mě) dost příšerný Sygic fakt nemůže rovnat. Na druhou stranu chápu, že Sygic dříve slušně navigoval a pro velkou část uživatelů vlastně stačil.
Na třetí stranu ovšem spoustě lidí stačil i ještě o dva řády děsivější Waze. Takže čemu se divit.
Waze ma podporu AA asi nejlepsi, predpokladam, ze je to proto, ze je vlastni Google. Jedina nevyhoda je, ze neni offline, takze pro vetsinu lidi kvuli tarifum nepouzitelna mimo EU :)
Jinak mapy.cz, ale tam by me zajimalo, co znamena traffic v beta verzi, protoze kdyz tam traffic jeste nebyl, tak pakrat jsem cekal v kolone uplne zbytecne. Pouzival jsem je rad proto, ze meli pruhy pred krizovatkou, ale to uz ma i Waze.
Jako Waze me taky pakrat poslal do uplne riti (mel jsem vyple avoid non-paved roads) a vyhledavat v jejich mapovem podkladu nejake konkretni misto, kdyz jedes do pustiny, je docela opruz. Ale to resim tak, ze prepnu na mapy.cz kdyz se blizim k cili.
Pouzivam vyhradne Waze, ten funguje zdaleka nejlip v mistech, kde je hodne warezu a tedy i hodne dat.
V Praze bezkonkurencni, pouzivam denne na cestu do prace ze suburb a to me dokale protahnout skulinama typu prujezd parkovistem supermarketu, a vyhnout se zacpam.
Ale napriklad v Nemecku je wazeru malo a funguje tam pomerne spatne, tam volim GMaps.
Jinak hodne lidi si tady stezovalo, ze se jim na AA navigace ruzne kouse a radi odbocit davno za krizovatkou.
Toto je casto zpusobeno custom powersave metodikou, jak to maji treba telefony Xiaomi. Tam je nutno aplikaci AA a Waze nutno explicitne vypnout "inteligentni powersave" a nastavit, ze aplikace neni nijak omezovana.
Protoze kdyz se AA pripojenemu telefonu vypne displej, je to pro powersave signal, ze muze zacit odpojovat.
To same s pravy, pravo AA na lokalizacni sluzby "pouze kdyz aplikace bezi" je malo, pri vyplem displeji to zrusi GPS, pak to zacne divoce extrapolovat z BTS a Wifin a odhaduje polohu s presnosti na stovky metru. To je to zname hlaseni o odbocce, kterou jsem uz prejel.
Ano, nehody berou z Waze, ale dopravní informace jako zácpy, uzavírky atd. ne. Údajně je to kvůli vysoce nekonzistentní kvalitě napříč zeměmi. V zemích jako my, kde je Waze populární, jsou dobrá, jinde výrazně horší. Ale je to tak rok a půl stará informace, možná se to změnilo. Nicméně jsem nic v tomto ohledu nezaznamenal.
Melo byt wazer.
GMaps sdili dopravni data, ale Waze jich zobrazuje vic, napr. vyskyt policejnich hlidek, statickych radaru a usekovych radaru, prejetych zvirat a jinych prekazek, navic funguje i jako socialni sit, wazeri mohou nechavat vzkazy.
GUI ma primo podporu pro vkladani dopravnich informaci jednotlivymi wazery, GMaps to jenom pasivne prijima a neni moznost pro uzivatele predat informaci dale.
Pri soucasnem mnozstvi radarovych pasti se bez waze uz prakticky jezdit neda.
Apropos, IMHO je z AA navigaci v prostredi CR zdaleka nejlepsi Waze.
Je ovsem potreba chapat jeho funkci a umet jej ovladat.
Napr. waze pri navigovani na delsi vzdalenosti nejprve urcitou vzdalenost pocita poctive, pak to dal aproximuje hlavnima tahama.
Takze typicky pro me to znamenalo 15km jizdu po dalnici ku Praze, pak me to cpalo na zarvanou jizni spojku. Takze jsem nauceny kliknout na refresh a voila, hned me to tahne ze spojky pryc. On to waze hlida i za jizdy a perioda rechecku je pomerne dlouha
Dale je potreba nechat si zobrazit alternativy tras, waze je schopne me tahat o 100 km delsi trasou, protoze je o 3 minuty kratsi a manualne vybrat vhodnejsi variantu.
Dale ma waze obcas problem s vyhledavanim, proste to nezna cislo baraku na ulici apod, tam je na tom GMaps mnohem lip. A navigovat na ulici bez zadani cisla domu vede v pripade jednosmerek nebo megadlouhych ulic typu Konevky k problemum.
Pri znalosti techto omezeni je Waze v Cesku s prehledem nejlepsi automobilova navidace.
7. 9. 2021, 19:15 editováno autorem komentáře
Skusal som opat rozbehat tento google paskvil. Novy mobil s aktualizaciami. Na aute pise "Nasledujte kroky na telefone". Telefon mi ukaze obrazovku AA a tlacidlo dalej. Akonahle nan kliknem, preskoci to do odpocuvacej aplikacie google (asistant) a tam to neocakavane padne. Tolko ku AA. Skusal som stary telefon (android 9 a starsia verzia AA z nejakej). Pichol som to do auta- a pekne sa vsetko rozbehlo. Vyplyva z toho to, co tvrdim uz davnejsie. Google sa vydal cestou microsoftu a svoje aplikacie uz len kazi. Nastastie mam iba android 10 a novsieho sa uz nedockam.
Článek je primárně o Android Auto a navigace Here WeGo na této platformě nefunguje. Viz seznam aplikací pro Android Auto.