Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Android Auto: praktický test šesti navigací od premekv - V autě používám výhradně gmaps (dříve i waze)....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 9. 2021 10:42

    premekv

    V autě používám výhradně gmaps (dříve i waze). Pro pěší turistiku, pěší pohyb po městě a cykloturistiku pak mapy.cz. Měl jsem i sygic, dříve here we go (offline) a nějaké ty klasické externí navigace (garmin, tomtom).

    V článku mi trochu chybí podrobnější srovnání online funkcí (provoz, zácpy, objížďky,..) což je pro mne u navigace klíčová věc. Kdysi (ca 3 roky zpět) jsem zkoušel sygic a moc spokojený jsem nebyl (přišlo mi, že waze funguje co se týká třeba pražského provozu lépe). Kdo používáte různé online navigace, zajímaly by mne vaše zkušnosti..

    Druhá věc na kterou bych se chtěl ostatních zeptat, je zkušenost s autonavigací v mapy.cz. U mne je problém, že je nepřesná, odchylka různě skáče, displej je za realitou i desítky metrů pozadu/popředu a hlavně ve městě, kde je hustá síť silnic, je to nepříjemné.. Přitom klasická aplikace v mobilu třeba při pěší turistice ukazuje polohu dobře. Na stejné konfiguraci (mobil, auto) běhají gmaps z 99% bez problémů (poloha v drtivé většině případů sedí). Je to "závada příjimače" u mne (s tím,že mobil třeba ukazuje GPS nějak blbě a mapy.cz si třeba tak dobře neporadí s korekcí jako google? ) Mobil je samsung m21 4GB SD 6xx a AA je ford focus III (2015). Tedy žádná high-end raketa na obou koncích protokolu :) Ale znovu, gmaps na tom jedou jak víno. Funguje to někomu skutečně spolehlivě?

  • 7. 9. 2021 11:17

    svatas

    Ad zácpy : V navigacích se např. objevuje, že je před vámi zácpa, jestli chcete jet jinudy. S tím jsem se ale nesetkal, protože jsem se do reálné zácpy nedostal. Nicméně již zmiňované stání na semaforu v opravovaném úseku, kdy mi navigace navrhovala se otočit a jet jinudy mi říká, že to funguje jaksi automaticky...

    Ad mapy.cz : Může to souviset s mobilem v autě, který nevidí na nebe. Když stejný mobil připojíte přes Android Auto, dostane "k dispozici" GPS auta, jehož signál je samozřejmě lepší. A GMaps to opravdu mohou mít nějak lépe optimalizované i pro případy jen s nepřipojeným mobilem v autě.
    S aplikací mapy.cz jsem v rámci testu najel cca 1 000 km po našem venkově a tohle jsem nepozoroval, ani s žádnou jinou navigací.

    Na Seznamu mají FAQ - https://napoveda.seznam.cz/cz/mapy/mapy.cz-pro-mobilni-zarizeni-android-ios/zname-prekazky-faq-v-aplikaci-mapy.cz-pro-android a je tam zmiňován problém s nepřesnou GPS skrz Google Play services. Třeba to je ten váš problém.

    Pravděpodobně to může být kombinace obojího, občas si Google nechává konkurenční výhodu.

  • 7. 9. 2021 11:38

    premekv

    Může to být pravda, ve FAQ na mapy.cz ostatně píšou "Google API nedovoluje pro navigační aplikace třetích stran stejné možnosti, jako mají aplikace od Googlu."

    Každopádně díky za sdílení zkušenosti s mapy.cz.

    Já jsem dokonvergoval k tomu, že často na mapy.cz (v mobilu) najdu destinaci (na pěkných a podrobných mapových podkladech), zkopíruju polohu, vložím do gmaps, připojím kabel a jedu (protože navigace mi líp fuguje v gmaps). Nějak to takhle funguje. Navíc je to řešení "zadarmo".

    Co se týká provozu, pro mne důležitá věc v Praze. Kolik času už mi google ušetřil, když mne žene po všech čertech (přes Ďáblice :)) a já na nadjezdu vidím beznadějně ucpaný městský okruh po Cínovecké ul., který se nepohybuje a ve kterém bych zůstal třeba 20min trčet (při cestě na jih Prahy) Zase normálně bych tudy nejel, protože je to delší.
    Druhá otázka je, o kolik času jsem vinou chyby v algoritmu nebo neaktuálních dat, ztratil, ale tak nějak věřím, že ta bilance je pozitivní. :) Oblbuje to moji schopnosti, instinkt atd.? Možná ano.

    V dopravní špičce ty barvy (červená hustý provoz, oranžová, modrá..) většinou tak nějak odpovídají realitě, vše je závislé na tom, kolik lidí danou aplikaci/zařízení použivá, jak je to synchronizované atd. Není to ideální, ale funguje to dobře. Věřím, že díky tomu, že ten google bude mít hustou síť uživatelů. Zajímalo by mne, jak to funguje jinde. Třeba ten sygic byl ve stylu "našli jsme odbočku" a po sjezdu "tak teď si počkáte o 10 min déle" nebo, jak říkáte, nesmyslné pokyny k otočení...

  • 7. 9. 2021 12:45

    Jiří Eischmann

    Co se týče dopravních informací, tak dost záleží na zapojených uživatelích. Waze vede u běžných řidičů, takže dat z měst bude mít asi víc. Sygic+TomTom má zase silnou pozici u profesionálních řidičů, takže bude asi silnější na dálnicích. Když jsem porovnával Waze a Sygic, přišli mi kvalitou dopravních informací podobní. Občas byl Sygic dokonce rychlejší. Třeba byla zácpa na dálnici, obě navigace navrhly objížďku, ale zatímco Waze mě hnal do už ucpané objížďky, Sygic už mi navrhoval objížďku této objížďky.

  • 8. 9. 2021 9:56

    jdsulin

    Tohle je podle me dano tim pouzivanym algoritmem, aby Waze zjistil, ze je nekde problem, musi tam logicky nekoho s Waze aplikaci "poslat" :) ... ale zase to ma doecla vyhodu, kdyz uz neco pred tebou je, tak Waze teoreticky vi, na jak dlouho by to melo byt a muze te vzit jinudy.

  • 8. 9. 2021 17:14

    svatas

    Jak to tady čtu, vypadává na mne několik profilů, kdy řidič používá navigaci :
    1) Velké město, případně dálnice a jedu někam, kde mám pouze adresu
    V té chvíli mne zajímá, kde to přesně je, navigace musí mít dobrou DB čísel popisných případně POI. Očekávám, že mne tam navede co nejlépe a bude mi říkat, kde je kolona a abych se jí vyhnul.
    Z toho mi vychází, že nejlépe je na tom Waze, protože jej hodně lidí z velkých měst a na dálnicích používá, a tak jsou dopravní informace čerstvé. Waze však někdy trochu drhne v číslech popisných, tam jsou klasické navigace ve výhodě. GMaps drhnou v tom, že z jejich šedého základu se ve městě a jeho husté zástavbě nemusíte dobře orientovat. Za úvahu stojí Mapy.cz, protože mne dobře navedou, ale mohou mít problémy s kolonami, může to však být sporné.

    2) Jedu do práce nebo na nějaké známé místo v rámci velkého města a zajímá mne, jak objet kolony
    V tuto chvíli volím Waze, protože jej nejvíce lidí používá, má čerstvé info, nikdo jí nemůže konkurovat, tlak na dobré navádění tady není, vím kam jedu.

    3) Jedu z místa na místo na delší vzdálenost a projíždím mimo dálnice a velká města
    Tady se patrně setkám s objížďkami, a navíc je tu provoz s menší frekvencí a tak se dopravní informace těžko shánějí. V tuto chvíli je Waze ve značné nevýhodě, protože jeho navádění není tak dobré (čísla popisná a případně POI), zvedá se význam GMaps, které se zde zbaví problému s šedou mapou a navigaci zvládají poměrně dobře. Ihned se objeví výhoda Mapy.cz, která má mapu podrobnou, barevnou, plnou POI a lze vyhledávat i stylem "Skalní masiv Vodník". Přesné dopravní informace trochu ztrácejí na aktuálnosti, "sběračů" dat mimo velká města je výrazně méně.

    Tohle jsou tedy dle mne základní 3 typy používání navigace.

  • 8. 9. 2021 17:33

    Filip Jirsák

    Opravdu mají ty informace o kolonách v ČR takový vliv na dobu jízdy? Není to tak, že se brzy ucpe i ta objížďka a člověk nakonec na objízdné trase stráví stejnou dobu, jako kdyby jel tou kolonou?

  • 8. 9. 2021 19:22

    jouda

    přijde mi, že lidi ty navigace až tak nepoužívají a objížďky se používají a ucpávají tam kde jsou "zřejmé" = ucpala se dálnice => sjedu z dálnice nebo tam kde jsou profláklé a ne že je tam poslala navigace. Takže když se ucpe třeba Vysoké Mýto a objížďka je přes nějakou sousední díru nebo postranními ulicemi, tak je tam volno.

  • 8. 9. 2021 20:08

    Jiří Eischmann

    Záleží na tom, kudy jezdíte. Třeba jezdit po D1 bez navigace s aktuálními dopravními informacemi je čistý hazard. Trasu, kterou po ní jezdím, bych zajel snad i poslepu, ale stejně jezdím s navigací, protože už mi ušetřila hodiny času.

  • 9. 9. 2021 9:32

    Filip Jirsák

    Mne by právě zajímalo, zda ty „hodiny času“ jsou pocit nebo to někdo zkoušel alespoň nějak exaktně odhadnout. Protože cesta objížďkou je vždy časově delší, než cesta po průjezdné dálnici (bavíme se o ČR, kdy objížďka dálnice je delší cesta po silnicích nižší třídy). Jedna věc je, když je člověk před zácpou na dálnici a vypadá to na dlouho, jede objížďkou a říká si „bylo to o 15 minut delší, ale na dálnici bych stál bůhvíjak dlouho“. Jenže neví, jak dlouho by tam stál doopravdy. Neví, že se ta kolona na dálnici rozjela a ve skutečnosti by tam zdržení bylo jen pět minut.

  • 9. 9. 2021 9:51

    Jiří Eischmann

    Beru v potaz pouze velké kolony, v kterých člověk uvízne na 30 a víc minut (podle následného hlášení v rádiu). Několik let byla dálnice v každý moment ze čtvrtiny rozkopaná. Když máte dopravu svedenou do dvou úzkých pruhů, stačí banální ťukanec a máte dálnici zašpuntovanou. Těch opravdu velkých kolon, v kterých člověk uvízl klidně i na hodiny, tam opravdu nebylo málo.

  • 9. 9. 2021 11:34

    jdsulin

    Tak presne tohle ti ale navigace s podporou dopravy prece pocita ? Jasne, ta kolona tam muze teprve zacinat a pak byt delsi nebo naopak uz se rozjizdi a nebude tak velka. A stejne to mas s tou objizdnou trasou. Ale porad je to lepsi odhad, nez tvuj vystrel na slepo bez informaci. Pokud v tom miste jezdis casto, tak zhruba tusis, co to muze byt. Ale k tomu ti jeste navigace rekne, jak je ta kolona dlouha a jaka je v ni prumerna rychlost a taky jaky je vepredu problem - je to jenom klasicka kolona u zuzeni nebo je tam bouracka a tim padem je proste lepsi to objet, protoze se to minimalne hodinu, spise dve ani nepohne ? Takze navigace ti poskytne aspon nejake info, rozhodnuti kudy se vydas je pak na tobe.
    Navic treba pro me osobne je vzdycky lepsi vedet, jak dlouha ta kolona je, protoze se s tim tak nejak smirim, narozdil od situace, kdy to nevim vubec. A taky radeji jedu klidne i delsi objizdnou trasou, ktera se hybe, nez popojizdim v kolone - ale to bude tim, ze me rizeni docela bavi :)

  • 9. 9. 2021 13:07

    Filip Jirsák

    Navigace pracuje s nějakými odhady – co mne zajímalo bylo zpětné vyhodnocení toho, jak to bylo doopravdy.

    Ono totiž pro navigaci může být výhodné poslat mne objížďkou, i když to bude delší. Jednak ta navigace kvůli dopravním datům potřebuje zjistit, jaká je situace na té objížďce – ví se, že třeba Waze tohle dělá, že prostě někam pošle „pokusného králíka“, aby zjistil, jaký je tam stav. No a druhá věc je psychologický efekt – pokud navigace někoho navede na objížďku a on ji projede, celou dobu pojede a bude chválit navigaci, jak ho hezky navedla, kudy kolonu objet. Když by ho nechala v té koloně, bude dotyčný nadávat, že ho navigace nechala stát v koloně. Všimněte si, že to vůbec nezávisí na tom, jestli byla rychlejší ta cesta objížďkou nebo byla rychlejší ta původní cesta, i přes čekání v koloně. No a mne by právě zajímal ten reálný čas, ne ten pocit „celou dobu jsme jeli, takže dobrý“.

  • 9. 9. 2021 20:37

    jdsulin

    Ale to je presne o cem mluvim, navigace ma nejaka data, ktera pouzije pro vypocet nejlepsi trasy. Porad to je vice dat, nez mas ty a dokonce ti ta data Waze poskytne, vidis na ceste, ze je tam kolona, ktera vypada treba na 10 minut, ze tam ta kolona za 5 minut nebude je docela mozne, ale nemaji kristalovou kouli. A taky ti ukaze i duvod te kolony, pokud je nejaky, napr. ze je tam nehoda, to je vetsinou tak na hodinu nejmin na uzkych cestach, spise dve, takze i kdyz auta stoji teprve 5 minut, tak ty uz podle toho vis, ze tam proste jet nemas. A s tim pokusnym kralikem, tak proste nemaji data na objizdce a v momente, kdy se kolona zvetsi natolik, ze objizdna trasa je vyhodnejsi, tak proste naviguje tim smerem. Nedela to tak, ze si chce zjistit situaci, tak te tam posle (na to myslim pouzivali nejake Candy nebo tak neco, nvm jestli to je jeste aktualni). To, ze se to tam ucpe nakonec taky, tak pak samozrejme pozna a dalsi ridice uz tahne do puvodni kolony (takze vlastne dalsi pokusny kralik :D). Atd. ale porad je to mnohem vice dat, nez mas ty. Navic maji podle me i nejaka historicka data, takze zvladnou docela predvidat.
    Ale to neni jenom o Wazu, diky informacim maji navigace poneti o cestach, zda ta cesta mimo mesto je opravdu na 90 km/h nebo se tam da jet tak 60 km/h maximalne. Pamatuji si, ze kdysi me navigace vedly po okrskach do uplne riti, kde by 90 nejel ani jezdec rallye.
    Takze neni to jenom slepe o navigaci, ale o nejakych zkusenostech, kazdopadne ty informace, ktere ti navigacec je schopna poskytnout jsou k nezaplaceni a umoznuji ti mnohem lepe se rozhodovat. Uz jenom to, ze ti Waze zhruba ukaze jak je ta kolona dlouha nebo jak rychle se hybe, coz je mnohem lepsi, nez byt v kolone a nevedet vubec nic. A osobne mam treba radeji variantu: sice prijedu pozdeji, ale porad jedu, samozrejme ma to svoje limity a ve spicce ve meste toho vetsinou moc nevymyslis.

  • 10. 9. 2021 9:27

    Filip Jirsák

    jdsulin: Vy stále píšete o situaci, kdy stojím před kolonou a rozhoduju se, kudy jet. Já ale píšu o něčem jiném – o zpětném vyhodnocení. Které by bylo zajímavé například z toho důvodu, že různé navigace používají různé algoritmy pro vyhýbání se zácpám, takže je možné porovnávat, jaké jsou jejich výsledky. Ne v čem se liší naplánované trasy, ale jak se liší skutečná doba jízdy, délka trasy, spotřeba…

    A s tim pokusnym kralikem, tak proste nemaji data na objizdce a v momente, kdy se kolona zvetsi natolik, ze objizdna trasa je vyhodnejsi, tak proste naviguje tim smerem. Nedela to tak, ze si chce zjistit situaci, tak te tam posle (na to myslim pouzivali nejake Candy nebo tak neco, nvm jestli to je jeste aktualni).
    O Waze je známé, že tohle dělá. Že když posílá auta objížďkou, občas nějaké pošle původní cestou – protože jinak by nezjistil, že už je původní trasa průjezdná a navždy by posílal auta tou objížďkou.

  • 8. 9. 2021 17:35

    Johana B.

    Jen poznámka k číslům popisným ve Waze: nevím jak v AA, ale v klasické mobilní verzi se nechá hledat i prostřednictvím Google a pak je kvalita vyhledávání v podstatě stejná jako u GMaps...

  • 8. 9. 2021 23:18

    Johana B.

    Asi jsem zatím měla (obvykle) kliku... :-)