Pouzivam Apple CarPlay snad od prvni verze v ruznych autech co jsem vlastnil nebo si pronajal na 5ti kontinentech. Prvni verze byli tragicke, parovani s autem fungovalo/nefungovalo, podpora aplikaci byla mizerna. V soucasne dobe jsem nenarazil na nejaky zasadni problem. Sednu do auta, telefon se pripoji a mohu navigovat, poslouchat hudbu, komunikovat pres Siri se svetem zatimco ridim. V podstate v jakemkoliv slusnem aute. Jsem uzivatel Apple, rozmazlen vyhodami, neocekavam nejake ladeni a upravy jak je to mozne na Androidu. 98% mych jizd je v US, neco malo v Evrope a pak ostatni svet. Rozumim tomu, ze v CR mohou byt Apple maps v Horni Dolni min pouzitelne treba ve srovnani s Mapy.cz, ale tady v US je to z pohledu navigace jedna z nejlepsich voleb pokud nejezdite v nejake malo obydlene (nezajimave) oblasti. Do malo obydlenych oblasti obcas pouziji Google Maps(ne vzdy, treba nas barak v Google Maps neni zatimco Apple Maps navigaci zvladaji bez problemu). Pro delsi trasy (treba NYC->Miami) jsem zkousel pouzivat Waze ale me zkusenosti jsou smisene - od tvrdosijne navigace po nejake silnici i kdyz jsem jiz 10 mil na jine silnici az po situace kdy Waze neaktualizuje polohu a dle navigace jsem 10mil na jednom miste. Takze v 95% pouzivam Apple Maps. Libi se mi taky integrace se systemem a s daty v nem, staci mi rict “Navigate to John” a navigace vi ze jedu za kamaradem.
Pripojeni pro Apple CarPlay pres bluetooth nechybi, co jsem vypozoroval tak to zalezi od vyrobce auta jak to implementuje (jinak receno v nekterych autech mi to nefunguje, v jinych ano).
https://support.apple.com/guide/iphone/connect-to-carplay-iph6860e6b53/ios
Jen potvrzuju - to, jestli AA nebo ACP funguje bezdrátově není vaše volba, ale máte ji nadiktovanou výrobcem auta. Prostě Toyota nepodporuje bezdrátové připojení k autu pomocí AA nebo ACP.
Mám praktickou zkušenost s Fordem (modelem Edge) a z doslechu vím o připojení některých nových modelů Škoda a BMW. Rozhodně je bezdrátové připojení v menšině. A opět zdůrazňuju, je to volba výrobce auta, předpokládám, že hlavně půjde o poplatky, které jsou asi v případě bezdrátu vyšší než kabelem.
V Škoda Octavia IV používam bezdrôtové ACP denne, funguje to bez problémov. Nasadnem do auta, telefón je vo vrecku, bunde, batohu... Všetko funguje (dokonca aj slávny infotainment Škoda/VW na mojom kuse).
Pri krátkych jazdách po meste som rád, že sa vyhnem káblu, nech zbytočne nedochádza k nabíjaniu baterky. Pri dlhých jazdách pripájam káblom, pretože chcem nabíjanie (navigácia cez ACP má samozrejme nejakú spotrebu energie).
Bezdrôtové nabíjanie mám v aute tiež, ale nefunguje to dobre. Jednak to ledva zvláda držať baterku na rovnakej úrovni a do toho je telefón horúci. Už sa mi stalo, že ACP prestalo fungovať, lebo sa telefón prehrial a celý bol v režime "nebavím sa, potrebujem sa schladiť". Stalo sa mi to s viacerými modelmi iPhone ale neskúmal som, či je chyba v nabíjačke alebo telefóne.
To používanie GPS automobilu mi príde ako dobrý nápad, malo by to mať lepší signál a nežrať energiu mobilu. Teda ak ho auto má. Viem, že niektoré autá majú AA/ACP, ale vstavanú navigáciu nie, takže predpokladám, že nebudú mať ani GPS modul.
Myslím, že všechna auta prodaná od roku 2018 (od 1.4.) mají systém eCall, jehož součástí je i GPS modul. Takže si myslím, že ho bude umět AA využít.
https://www.asistencnisystemy.cz/co-umi-a-jak-funguje-nouzove-volani-ecall
Já mám vyvedený kabel do zavíratelné přihrádky na středovém panelu. A mimochodem na řízení s automatem není pomalu ani potřeba autoškola, zato umět dobře se spojkou a vědět kdy a jak správně zařadit, to už nějaké umění je, takže doufám, že to "retro" bude vždycky aspoň v nějakém normálním modelu dostupné.
Jen taková perlička - víte, že v česku si můžete v autoškole udělat ŘP jen na auta s automatem? Nesmíte pak řídit auto s manuální převodovkou, ale o to jsou jízdy a vše jednodušší.
Viz třeba https://www.autosalon.tv/novinky/ridicuv-chleba/zajem-o-ridicaky-na-automat-roste-do-auta-s-manualem-pak-ale-takovy-ridic-nesmi
Ve svycarsku uz to chteji zrusit. V US to neresi. Nejak nevim proc by mne to melo v cesku aktivne zajimat ( ten cesky mam skutecne B-automat). Posledni dve firmy u kterych jsem zamestnan mi bud pronajmou ridice nebo si muzu vybrat z autopujcoven se kterymi maji smlouvu. Vzdy tam nejaky krap s automatem bude. I kdyby to byla schade.
Kvalifikacni zkousky z nastaveni klimatizace by se zde vsak hodily :-)
Co si přečetl a nepřečetl nevím, jezdím s automaty i manuály a ani po několika letech jsem nepochopil, proč automaty řadí tak pitomě jak řadí. A to jak eCVT (to je trochu lepší), tak obvykle úplně strašné DSG na druhé straně spektra. Fakt nechápu, proč bych měl na autě kromě všech blbostí, co v něm jsou přesvědčovat ještě zatracenou převodovku, aby dělala alespoň trochu to, co chci a to i během běžné jízdy.
Nebude casem dostupny. Mozna jen volba stupnu. Nevim co jste v autoskole delal, ale ja kdyz vzpominam ( nebylo to v CR) tak razeni se resilo jen namatkove a u motorkaru a rozhodne vetsi objem toho co se clovek naucil s razenim nesouvisel. Jinak nikdo ze studentu snad ani manual nemel. A to uz jsem dedek. Manualy toto maji spocitane a vyrabet se pomalu prestanou. A to bez politicke vazby na spalovaci motory.
Je to asi fajn vec u veteranu, ale toho nema clovek jako provozni auto ktere musi byt prakticke.
Jako neresite nastaveni smesi, neresite jestli je motor studeny, teply nebo uchlastany, neresite otacky volnobehu, neresite ani nastaveni pro typ paliva tak neresite razeni. Stejne tak u modernich manualu neresite ani meziplyn diky synchronum.
Zavodnici pouzivaji take alespon dvojspojku + sekvencni razeni kdyz ne plny automat. Protoze clovek nema tak rychle reakce.
Rika se tomu pokrok. Jinak take je to kvuli velkemu provozu kdy ridic se ma co nejvice soustredit na rizeni - napr. resit pojizdeni brzdou, priprava hned dupnout na brzdu bez mezioperaci , neresit chcipani v kopci pred narvanou krizovatkou, neresit radu rozkvedlavacu nez se rozjedou a minimalne jeden vam po uvolneni spojky vyrazne couvne atd, neresit ze mate zas jine auto s jinak fungujici spojkou a jinou zpateckou ci jinde pakou , neresit ze jste zrovna nalozen atd. Nemuset taky premyslet nad brzdenim motorem a jestli je efektivnejsi brzdit motorem, komb
3. 3. 2023, 12:13 editováno autorem komentáře
Plus ak ma auto byt schopne nejakej rozumnej samostatnej jazdy tak to bude naviazane na automaticku prevodovku, lebo mechanika pakoveho ovladania sa blbo automatizuje (aj ked to je mozne).
Automat umoznuje aj kopec low-tech vychytavok, ktore s manualom mozne nie su alebo su o rad obtiaznejsie - okrem spominaneho rozjazdu do kopca aj automaticku "rucnu" brzdu, spomalenie pred narazom do prekazky, tempomat...
A taky jsou situace, se kterými si běžný automat neporadí, zatímco zkušenější řidič s manuálním řazením a citem pro spojku ano.
Kupříkladu jsem viděl, jak se zahrabalo auto s pohonem všech kol do bahna polní cesty v místě, kde by řidič auto prostě rozhoupal a vyjel na pevnější terén. Problém je, že té automatické převodovce obvykle nemáte jak říct, co máte v úmyslu...
Ridic si asi neprecetl navod. Pres 20 let stary kram s hloupym automatem se da pres vnuceni stupne a citlivou praci s plynem v pohode vyhrabat. Ma to i rezim na prokluzovani spojky aby se dalo kopat. A to je vrak.
Moderni prevodovky jsou na tohle vybaveny mnohem lepe pres automaticke detekce prokluzu kde neni nutne ani volit rezim. Obvykle je ale na vyhrabani treba volit jiny rezim prevodovky v nejhorsim pripade vrazit stupen. U moderniho auta samozrejmost.
Umyslne neuvadim spickova reseni treba u Defendera a prace s diferencialem. To je jiny level.
Zrejme maju v scheisswagene nejaky vlastny system.
U vela znaciek (renó/nissan, toyota/lexus, opel...) je cely system od Bosch/Denso, ten funguje velmi dobre. Koho by zaujimalo - cele sa to robi v mestecku Hildesheim ;) (jo bol som tam par rokov, kvalita je miestami lepsia ako v niektorych aerospace firmach)
Nevím jak je na tom Apple carplay, ale u Android mě bohužel mrzí, že "každý den je nové překvapení". Před třemi lety jsem koupil auto, a AA bylo super: když jsem řekl "volat <jméno>", tak telefon zavolal dotyčnému, když jsem řekl adresu, dala se do waze, rozumělo to českým adresám, mluvilo to česky, zprávy to četlo česky.
No a pak to začalo. Náhodně AA přestávalo rozumět, přestalo fungovat to "volat", občas to četlo zprávy s českou výslovností, jindy s anglickou. To, že nemůžu nadiktovat adresu mě trochu štve, že nefunguje "volat" jde celkem obejít přes klikání a poslední telefonáty. Ale od okamžiku, kdy google zařízl tu původní službu která češtinu uměla v omezené míře ale dobře, a nahradil ji službou která je sice komplexní, ale česky neumí je to jen neštěstí. A v tomhle stavu je to už tři roky. Přitom na telefonu to google asistant zvládá, jen s android auto jsou ty boje.
Nebo jsem jediný, kdo s tím bojuje?
U těch infotainmentů mne fascinuje, nakolik jsou integrované s pozicí řidiče a nastavené tak, aby se mohl věnovat řízení a nemusel se o nic starat - až do té míry, že veškeré ovládání má přímo pod rukama.
Jen to poněkud nekoresponduje s (možná trochu nekonvenčním) využíváním v našem rodinném voze, kdy - bez ohledu na to, zda řídím já nebo žena - navigaci, muziku a komunikaci má na starosti výhradně spolujezdec. Jenže ze sedadla spolujezdce je to téměř neovladatelné a navíc je řidič rozptylován ovládáním hovorů, které nejsou určené jemu (protože spárovaná je telefon spolujezdce). Takže: jedinou reálnou možností je ten telefon nepřipojovat a tím veškeré *Auto služby nevyužíváme... ;o(
Jde o to, že řidič má řídit a ne se starat o to, jakou muziku budeme poslouchat, natož telefonovat či číst/psát SMSky; řidič má koukat na cestu, nikoliv se snažit nastavit v navigaci další postupný cíl. Takže pokud to dělat nemusí, protože na to má lidi, může se lépe soustředit na řízení.
Jenže ty systémy tak nějak předpokládají, že jede v autě sám, případně že opravdu chce mít vše pod kontrolou. Z mého pohledu to pak spíše škodí a rozptyluje.
Líbilo by se mi, kdyby to prostě šlo přepnout do režimu ovládáno spolujezdcem - a pak ať to klidně na řidičovy ovladače nereaguje.
Kvuli tomu se ty systemy snazi byt chytrejsi. Muj deda mel v aute radio ktere slo ladit jenom kdyz auto stalo, jinak jste proste koleckem za jizdy nemel sanci trefit rozhlasovou stanici. Dnes mohu rict Siri aby hrala me oblibene pisnicky, nebo aby me navigovala na nejblizsi benzinku, nebo aby mi precetla zpravy nebo muzu odpovedet. Vse mluvenym jazykem jako se spolujezdcem. Oci mohu mit porad na silnici.
To ano, ale to nic nemění na tom, že by bylo dobré, aby totéž mohl ovládat spolujezdec. Není nic lepšího, než se začít ve dvě hodiny ráno s pěti spícícími dětmi nahlas dohadovat s autem (nebo čímkoliv podobným) o tom, co potřebuju. Že je to nezajímavé? Nevím; u nás dost běžný scénář. A u nás naštěstí bez hlasového ovládání už proto, že nemám ani nic, co by připomínalo ty dnešní šílené tablety na kolech.
Ve dve hodiny rano s 5ti spicimi detma asi nebudete ladit muziku nebo doplnovat mezicile v navigaci, ale rozumim tomu, ze mate use case kdy by jste chtel mit moznost mit dva aktivni uzivatele navigace, radia, atd. Ono to nikdo nema a patrne nebude mit protoze treba k ovladani navigace v aute jsou nejake normy ktere vyrobce aut musi splnovat stejne jako je musi splnovat s barvou palubni desky. Se zdrojem hudby v telefonech evoluce jeste nepokrocila natolik aby kazdy z cestujicich mel moznost mit svou zabavu, vim jenom o dvou autech ktere maji infotaiment pro pasazera a ridice castecne oddelen (MB S a Escallade) ale uprimne je to tragedie a treba v Escallade to se zenou nepouzivame.
Ono asi není třeba mít možnost mít dva aktivní uživatele
. Úplně by stačilo, aby se jediným aktivním uživatelem mohl plnohodnotně stát spolujezdec.
Chápu, že onen infotainment musí splňovat přísné normy, ale ty jsou stanovené s ohledem na většinový use case ovládání řidičem. S tím, že by to mohlo být ovládáno (výhradně?) spolujezdcem, se prostě nepočítalo. Vůbec.
My sice nejezdíme s pěti dětmi ve dvě v noci, ale typický zádrhel začíná ve chvíli, kdy řidič má telefon vypnutý (protože řídí...) a spolujezdec si ten svůj připojí na USB, aby se nabíjel - nejpozději v tu chvíli se auto rozhodne, že je to vlastně řidičův telefon, aktivuje ovládání na volantu a hlasem, nastaví hands-free a aktivuje mapu.
Další oblíbenou kratochvílí je upravování plánu cesty do původní podoby, například když navigace odposlechne diskusi, zda za týden pojedeme do ZOO v Liberci - a promptně se pokusí změnit trasu.
Nebo když na část věty "budeme muset zavolat babičku" začne vytáčet kontakt "babička"...
V autě se prostě mluvit nemá. ;oD
možná nebude problém v moderních vozech, které mají podobné infotainmenty, ale v řidiči (obecně se mi ale nelíbí, že automobilky přecházení na dotykové sra**ky namísto klasických ovládacích čudlů). Nemyslím to nijak špatně, abyste to tak nechápal. Já si běžně vybírám co budu poslouchat, šteluji teloty a prodění vzduchu pokud je ženě zime / teplo a sleduji za jízdy TV / film. Nepíšu sice SMS, ale pokud je potřeba zapnu diktování a za zprávu odpovím. Z mého pohledu, pokud nejste schopen dělat více věcí najednou, nepatříte na silnici. Nikdy to není jen o řízení - ale otázkou je, co myslíte řízením, jestli s vyplazeným jazykem, v rádiovce a platem vajec za zadním oknem skriktně dodržujete 90 ve smyslu někdy méně je lépe, takže raději jedete 70, pak jste na silnici rušivý element a nemáte tam co dělat
Asi se úplně neshodneme, ale IMHO se má řidič věnovat řízení vozu. Ono to je docela dost náročné, pokud opravdu musíte sledovat provoz, značky a ještě se orientovat v neznámých místech - a neztratit pozornost po dobu několika hodin. To samo je už docela slušný multitasking.
Chápu, že vyřídit krátký a nenáročný telefonát či nadiktovat zprávu je možné, ale už si nedovedu představit, jak po telefonu řeším něco skutečně důležitého (co by třeba znamenalo nahlédnout do dokumentace...). Pro mne je tedy mnohem jednodušší telefon před jízdou vypnout.
Pevně doufám, že to sledování TV/filmu byla nadsázka - řidič, který by se tomuhle věnoval by byl opravdovým nebezpečím pro provoz.
Tu devadesátku dodržuji stylem "cca o pět méně" a nebývá s tím problém, rychlejším uhnu, ať se proženou okolo. A pokud se přede mnou někdo plouží osmdesátkou, zařadím se a s odstupem tří sekund jedu za ním - to mi nestojí za to ho někde předjíždět, byť to já i můj vůz zvládneme. Na mých trasách stejně neušetřím tolik minut, aby to první semafory ve městě zase nesežraly...;o)
jako sorry, podle toho co píšete fakt na silnici nepatříte... Řízení je náročné? :-D Co proboha sledujete na těch Vaši silničkách ve středočeském kraji? Provoz? Auto pana lékárníka a traktor...? Neohánějte se tu multitaskingem, páč asi ani nevíte co to je. Orientovat se v neznámých místech? No, milý pane / paní, mám nájezd kolem 70tis ročně, z 90% v místech kde to "neznám", navigace nepoužívám a nikdy jsem neměl problém s tím, že bych nebyl schopen řídit, páč jsem ztratil pozornost - a to jezdím trasy PHA - Gibraltar nonstop
Nepsal jsem, že nahlížím do dokumentace za jizdy. Jak rozlišujete "náročný" a "nenáročný" telefonát? :-D Znám pár lidí, pro které je "náročný" telefon s vlastní ženou... Znáte u telefonu třeba funkci "Ztlumit" nebo "Řídím"? Samozřejmě je to Vaše volba, já jen nechápu, že vlastně vůbec řídíte, když Vás v podstatě úplně vše odtahuje od pozornosti při řízení. Ale docela si V8s umím představit - rádiovka na hlavě, křečovitě se držíte volantu, vyplazený jazyk, jak se soustředíte a plato vajec za zadním oknem...
Myslím to smrtelně vážně, TV i filmy sleduji za jizdy běžně a to jak ve městě, tak na dálnici (kde opravdu 130 nejedu). Už mě tak i zastavila PČR a nic. S nájezdem přes 800tis km, nemám ani jednu nehodu. Ono víte co, ono je bezpečná jízda a bezpečná jízda. Já osobně nemám problém "porušit" nesmyslná pravidla - rychlost / omalovánky na silnici / omezení apod. To jestli se dívám na film / jím / kouřím / telefonuji je v podstatě stejné, z Vašeho pohledu Vás to odtrhuje od pozornosti.
85km/h ? A víte, že tachometry mají nepřesnost +-10% a radary také? Najezdil sem fakt hodně, ale ještě nikdy se mi nestalo, že bych dostal pokutu za to, že jedu o trochu více. Jsem přesný opak Vás, raději přidám, abych podobné řidiče měl za sebou něž před sebou. 50 dodržuji v podstatě jen ve městě, jinde mě rychlost nezajímá. Úplně s Vámi nesouhlasím, protože podle toho co píšete, si nejsem jistý, že zvládnete předjíždět... V kolika předjíždíte v 92km/h a třese se strachy, aby Vás nechytla PČR?
No nic nebudeme se hádat, z mého pohledu, jste přesně ten typ řidiče, který nikdy neměl dostat papíry a problém na silnici jste Vy (určitě nejsem sám, kdo si to zde myslí).
Problem na ceste su idioti, ktori by ostatnym brali papiere lebo nesoferuju rovnako idiotsky ako oni. Teda vy. A urcite sa najdu ludia, ktori budu aj so mnou suhlasit.
Ja zhodou okolnosti soferujem podobne ako Vy (teda radsej +5 ako -5) ale urcite popri ceste nepozeram TV/video. To ze mate nahodou 800k km zatial bez nehody neznamena ze zajtra popri videu nezramujete autobus alebo babku na prechode. A vtedy sa PCR zacne zaujimat, preco ste autobus alebo babku nevideli. Aj ked im to neprezradite, potom si nadavat do idiotov bude uz neskoro.
Uvedomte sa trochu clovece a netvarte sa ze vam patri svet - nepatri, na svete su aj ini ludia, funguju inak a musite s nimi obcas spolupracovat, aj na tej ceste.
Dovolím si tu malinko oponovat Vašim názorům.
Řízení je náročné. (Ostatně: kdyby nebylo, proč by mělo být placené lépe, než třeba úklid toalet?) Pokud člověk nejede právě po dálnici, ale přejíždí mezi krajskými vesnicemi, potkává rozhodně více, než auto pana lékárníka a traktor
, polskými kamiony počínaje a mladíky s motorem silnějším než schopnosti řidiče zdaleka nekonče.
Drtivá většina telefonátů, které musím vyřizovat, vyžaduje více, než stručnou odpověď (Přijedu brzy.
, Vajíčka jsem koupil, vezu je vzadu za oknem.
, Ano, teple jsem se oblékl - rádiovku mám i teď.
), ale spíše je potřeba vyřešit nějaký logický problém, byť jen v časování schůzí s dodavatelem či nalezením parametru pro volání nějaké funkce v systému. A to opravdu nelze řešit během řízení. Takže buď musím zastavit nebo použít funkci Ztlumit
, Řídím
, Letadlo
(když jedu hodně rychle ;oD ) nebo ten mobil prostě vypnout.
Pokud má tachometr nepřesnost 10 % (a pominu, že by to mělo být z celého rozsahu), pak jedu vlastně příliš rychle: při 85 km/h by to mohlo být i nepovolených 93.5 km/h. Asi bych měl zpomalit.
Byť je mnoho situací, kdy jsou úprava rychlosti, vodorovné značení či nějaká omezení zbytečná
, není radno na to spoléhat. (Stačí jedna skutečně platná třicítka a než zjistíte, že dělníci tu silnici odfrézovali fakt až na hlínu, jste vprostřed pole.) Takže to dodržuji, byť si o tom často myslím své.
Při řízení vozu je potřeba počítat s tím, že ostatní řidiči jsou mnohem horší, mají pomalé reakce a budou se chovat nepředvídatelně - a to platí tím více, čím vyšší řidičské schopnosti si přisuzujete.
Nelze se chovat dle hesla: Všichni jsou lepší řidiči než já, takže uhnou - a když nejsou, bude ta havárka na ně.
Rizeni automobilu je primarne lepe placene protoze ridic ma vetsi odpovednost. Je rozdil jestli zlomite koste za 100Kc nebo jestli rozflakate kamion za 10M. Dale jsou tam i naklady na ziskani prislusneho ridicaku (na mop ridicak nepotrebujete) a samozrejme x hodin rizeni vyzaduje pozornost takze je svym zpusobem i narocnejsi nez brazdit mopem po hale.
Jestli je rizeni narocne je podle me individualni, nekdo zvlada bravurne multitasking, nekdo neni schopen tocit volantem a u toho pridavat plyn.
Kdyz jedu tam ridim. Nezvedam telefony, nepisu sms, neposloucham radio a neseznamuii se s tim jak funguje infotainment za jizdy protoze musim davat pozor na cestu.
A multitasking? Ten se dal v USA kde jsou siroke cesty a dlouho nic neni.
Tady ve stredoceskem kraji mezi vesnicemi neustake clovek musi davat pozor na rychlost protoze 2 z 5ti vesnic maji radar, omezeni 20,30 za vesnici lup 70 hned po 500m 50, kvadriliony znacek kdyz je clovek uz praze rychle za sebou. Taky davat pozor na emancipovane matky s pohonem " honem to prodej" a utkvelou prednosti v jizde vsude kde jedou s deckama :-/
A to je situace jeste dobra protoze tu nejsou hory a zradne pocasi jako v me rodne hroude.
Ja nevim ale tohle uz je dost sila na multitasking. Ne jeste k tomu pridavat kraviny nad tim.
Řekla bych, že ty emancipované matky zvládají ten multitasking daleko lépe než vy, takže se do nich nenavážejte. Například já bych se cítila bezpečněji v autě s emancipovanou matkou než vámi, na kterého se nesmí za jízdy ani promluvit, jinak by nezvládl sledovat značky.
2. 3. 2023, 07:27 editováno autorem komentáře
Mam uplne stejny pristup v praci nebo jeste kdyz jsem letal. Kdyz premyslim mluvte na mne co nejmene a nebo si sjednejte meeting. Stejne tak v aute neresim zasadni spolecenske otazky ani budget na pristi rok. Lehkou diskusi o nicem tak maximalne nekde na dalnici kde dlouho nic neni. Je to z bezpecnostnich duvodu.
Draha polovicka ma totez a to bych rekl ze je vycepovana ze zeme vychazejiciho slunce podstatne vice nez my tady - autoskola je tam dost tezka. Ma spise muzske premysleni a rozhodne nekvoka cely den na chudaka chlapa o nicem protoze to same nema rada.
Ale mozna mam trochu trauma kdy se do mne takova matka s autem plnych deti jednou oprela jako chodce - na velmi prehlednem useku.
Druha takova si odepsala auto pri opreni o naraznik a kolo freelandera - nedani prednosti a jeste mela tu drzost vystrkavat male dite jestli pry jsem ho nechtel zabit :-). Nejak jsem nemel odvahu ji rici ze si ted vlastne nejsem jistej. My svoje deti nevystrkavali :-)
tak vy jste také řízek... Další adept na odebrání papírů. Vůbec se divím, že jste schopen řídit v dnešním provozu. Vy asi ještě pamatuje, když auto měl jen pan lékárník a továrník, že? To chápu, to nebyla v autech rádia, nebyly mobily apod., ale mohl jste se kochat krajinou...
Mimojiné, víte že lidský mozek a je jedno jestli u žen či můžů, není schopen provozovat více věcí najednou?
Jinak bych Vám poradil, pokud mohu - stačí pokud budete používat rozum a na nějaké předpisy / značky se vykváknete. Pokud pojedete v silném provozu ve městě, tak Vás určitě nenapadne jen 90. Naopak v noci na prázdné silnici nepojedete 130 ale mnohem více. Pokud se začnete používat zdravý rozum, uleví se Vám a zjistíte, že 99% značek jsou k ničemu, čáry na silnici jsou jen omalovánky, budete spokojený a zjistíte, že nepotřebujete rady "chytřejších", že se na dálnici za deště musí jen jen 110, ale klidně pojedete 180
Reknu to asi tak. Mel jsem pilotak drive nez ridicak a tudiz si nesu jiste dodrzovani kazne z letectvi. Tedy tam narozdil tech dopravnich predpisu je nedela kazdy kdo udrzi pero a moc. A ridicak jsem si delal az v USA - kde ho dostane pomalu kazdy kdo umi tocit volantem a ma cim kroutit. Tudiz predpisy musi byt dostatecne stupidni aby to prumerny americky teenager pochopil.
To ze mam v aute radio,mobil nebo infotainment neznamena ze ho budu pouzivat za jizdy. Za jizdy maximalne pouzivam navigaci. Potrebuji-li odbavit telefon zastavim. Nelze-li to tak smula. Volajici pocka. Maji-li decka zabavu tak maji svuj tablet/smatlafoun a bt sluchatka. Radio jako vecnou kulisu nepotrebuji. Vyjimecne si pustim neco z hudby na zabraneni mikrospanku pred dalsim kafem. Ted uz nemaji vyznam ani dopravni hlaseni takze predvolby stanic mam jen na ozdobu.
Muj otec se treba take nenecha rozptylovat mobilem. A to ma v zadku miliony kilometru i v nakladacich.
Takze vam vadi ze se snazim ridit bezpecne a v souladu s predpisy? Ze nechci na konci mesice nabrat body protoze kdejaka vesnice v Dolni Polomi ma radar a vzhledem k blizkosti prahy tu jezdi dost kliftonu?
Neni muj problem omezeni rychlosti v danem miste. To je problem mistni samospravy na kterou se jako zodpovedny obcan provadejici obcanskou kontrolu muzete obratit. Vadi-li vam ze jede nekdo dle znacek budte rad ze nejste treba v nemecku nebo rakousku. Asi byste se zblaznil.
V Praze mate pravdu ze se dostavam do urovne "obrazku" a "car" jdoucich rychle za sebou. Je jich totiz tolik ze uz neni v lidskych silach to videt vsechno a jen domorodec projizdejici trasu dnes a denne je schopen se vse naucit. Bez automatu bych si nedokazal predstavit pojizdeni v kolonach nebo rychly odpich i se slabsim autem s radou ktera chce stihnout zelenou aby byli o 2 minuty drive v praci (tez sport prazskych pepiku).
6. 3. 2023, 11:03 editováno autorem komentáře
V Toyotě je spousta ovladačů integrovaných ve volantu a těmi je ovládá řidič. Pak je ve středové konzoli obrazovka (dotyková) a spousta ovladačů kolem obrazovky a ty může používat spolujezdec. jako "mozek" se používá řidičův telefon, ale spolujezdec to může ovlivnit. Případně se jako mozek využije spolujezdcův telefon. A stále existuje možnost ovládat vše na telefonu připojeném k infotainmentu.
Jedu uz roky carplay plus tomtom aplikaci.
Mam dobry auto s opravdu velkym displayem, na tom displayi neni v podstate nikdy nic jinyho nez carplay. Andoid neznam, protoze ho nemam.
Samozrejme vsechno vypada lip, protoze vsechno ma mnihem vic prostoru nez na zdejsich screenshotech. Proste vetsi / sirsi display.
Navigace, hudba, radia. vsechno jedu pres telefon.
Funguje to jakz takz, ale hlavne to je stejny ve vsech autech.
Mam na volatu i tlacitko a muzu mluvit na siri, ale ta je retardovana - muzu aspon rict “prepni se do aplikace xyz”, “next” pro dalsi pisnicku, “play” aby zacala hrat a to je tak cely.
Co je dobry je, ze muzu pouzivat kolecko pro ovladani infotainmentu na carplay a nemusim matlat po displayi.
Z posledních let mám zkušenost jak s Android Autem, tak s CarPlay a s názorem, že vlastně obě platformy dělají totéž a vlastně dobře v zásadě souhlasím. Jen několik postřehů k tomu:
- U Android Auta to bylo zpočátku velké laborování s kabely, až třetí USB-C kabel za poměrně netriviální částku fungoval opravdu spolehlivě. U CarPlay od začátku nebyl s původním USB-C / Lightning kabelem nejmenší problém.
- Obecně UX (nejen) při prvotním připojení u CarPlay je krásně přímočaré. U Android Auta je vyžadováno více potvrzování včetně voleb z rozbalovacího menu, myslím, že i tohle věčné obtěžování (při opakovaném připojení) bylo důvodem, proč třeba manželka AA odmítá používat.
- Zajímavá věc je, že při aktivním AA stále můžu současně používat menu pro volání (přes bluetooth), které je přímo v infotainmentu auta. U CarPlay ne a musím pro volání vždy použít aplikaci v CarPlay. To mě prvně překvapilo (jsem zvyklý na menu auta a používám často telefon jen v režimu připojení přes bluetooth).
- CarPlay klasicky u Apple využívá výhod jednotné platformy. Zažil jsem AA postupně na třech různých telefonech (a narazil na různé potíže). Až s Androidem 11 a výš vše fungovalo dobře vesměs na první dobrou.
- Rozhraní CarPlay mi designem vyhovuje o něco více než u AA (subjektivně) a rychlost startu CarPlay (s iPhone SE jde prakticky o okamžité spuštění) oproti AA a Xperii XA2 je někde jinde. Ano, XA2 je letitý kousek, ale pomalejší připojení pozoruji i na manželčině Samsungu A21. Ale nic dramatického.
- Jo a Mapy.cz na iPhone neumí nastavit alternativní hlasové podklady... Tipuji to na omezení iOS. Takže žádný Janek Rubeš :(
Specifickou kategorií je, co zažije uživatel Linuxu a zároveň iPhone :)
Do iPhone si třeba nenahrajete hudbu [1] tak, aby byla dostupná pro výchozí aplikaci pro hudbu... Řeknete si, žádný problém, stejně roky v telefonu používáte VLC (a pro VLC díky libmobiledevice do iPhone hudbu už nahrajete) a... zjistíte, že VLC není podporované v CarPlay. Nakonec zjistíte, že třeba Evermusic CarPlay umí, ale strávíte čas hledáním.
Suma sumárum se vrátím k prvopočátku, obě platformy jsou použitelné a aktuálně fungujují dobře. CarPlay mi vyhovuje asi o něco málo víc, ale neměl bych problém se vrátit k AA, což se dost možná v budoucnu stane.
Pokud se nepletu, mapy od Apple používají TomTom. Před hodně lety byly v jablečné mapy v ČR težký průser, to se hodně změnilo, ale i tak znám dost adres v Praze, kde mají fakt problém.
Sice CarPlay v autě nepoužívám, navigaci obecně nemám rád, protože z lidí dělá hlupáky a člověk jede slepě podle šipek, ale to sem nepatří, ale z mého pohledu pokud navigace neumožňuje offline, tak je k ničemu (a to neřeším data), už se mi kolikrát stalo v cizině, že z nějakého důvodů nešlo 5G a Edge je nepoužitelný. Takže mi to přijde, že je to stále takový kompromis a to jak u Apple Maps, tak u Google Maps (paskvil mapy.cz neberu jako mapy).
Ta situace je dnes na poli navigací v případě AA nebo ACP diametrálně odlišná. Apple mapy a Google mapy jsou spíše ty horší. Naopak mapy.cz patří jednoznačně k tomui nej, co se dá zdarma sehnat. Waze trpí tím, že se hůře vyhledávají konkrétní adresy. Absolutní jistotu vám dají TomTom Go mapy nebo Sygic. Dnes už to není v tom, jaké mapové podklady máte, ty už jsou pro ČR na dostatečně dobré úrovni ve všech případech (TomTom vs Seznam vs OSM vs Sygic). Řešíme obslužnou aplikaci nad mapovými podklady. Tam jsou top Mapy.cz, TomTom Go a Sygic. Zklamáním jsou mapy od Apple a Google. A jednoznačný propad u Mapfactor Navigatoru. Právě to testuju a bude i podrobnější recenze.
Tak, jak to říkáte teď, to rapidně mění situaci. V tuto chvíli se bavíme o navigaci v rámci ČR. Tady nemají mapy.cz konkurenci. Ve chvíli, kdy jedu do ciziny, přepíná aplikace na podklady z OSM a ty samozřejmě nemusejí být dokonalé, nicméně taková hrůza to není, odzkoušel jsem všechny okolní státy. Mám samozřejmě reálnou zkušenost s Evropou a USA a tam jsem jezdil také s TomTom Go a offline. A porovnání s Google a Apple mapami to nesneslo kvůli offline možnostem, pokud hodnotíme ovládací aplikaci bylo to ještě horší. Ale tyhle parametry to celé otočí jinam.
Primárně se bavíme o tom, že navigujeme v rámci ČR a tam to je dáno tak, jak jsem psal...
Podklady ale nejsou jedina vec kterou bych mapy.cz vycital(za ne nemuzou a chapu ze platit za mapove podklady se jim nevyplati). Dokonce jsem si dal namahu jim i bugy/nesmyslnosti reportovat a zlepseni jsem nevidel (patrne ze se jedna o pouzivani v zahranici tak to nikdo neresi). Uvedu priklad - bydlim v US, iphone mam nastaven casem na svou konkretni US timezone, mapy.cz maji povolene gps, korektne zjisti mou pozici, presto mi nabizeji evropske km misto mile. Zadam cil, odhadne mi to vzdalenost v km, kliknu na edit a vyberu si route weather. Misto navigate kliknu na krizek (chci se podivat na mapu) a mapy.cz netusi kde je muj start pritom 5 sekund predtim to tusili. Vyhledavani dle zip - zadam svuj kod a mapy mi nabizi PCS v Italii, pritom tusi ze jsem v US a dokonce by mohli dle GPS vedet ze jsem v tom samem zip. Nebo zadam adresu v us formatu - cislo ulice ulice cislo baraku, mesto stat zip a mapy se me zeptaji jestli chci hledat tu adresu nearby. Tak dam ze ano a vysledkem je adresa EO.CZ Novy Bydzov v CR ktere je jenom 8000km daleko. Tohle s mapovymi podklady nesouvisi, tohle jsou konkretni problemy aplikace mapy.cz mimo CR.
Používám Apple CarPlay delší dobu a funguje mi celkem dobře. Ale.... nechť autor najede na jižní spojku v Praze, ideálně od Kačerova směr Černý most a z jižní spojky odbočí u budovy ČTK do ulice v Korytech... tam se mi to vždy z neznámých důvodů rozpojí s telefonem... a totéž se děje na Spořilově v ulici Hlavní u kostela Anežky České.... něco mi tam ruší spojení a telefon se při použití Apple CarPlay na pár minut vždy odpojí.... loni se s tím samým autem a telefonem projel Rakousko, Německo, Francii a Švýcarsko a nestalo se mi to ani jednou.... jen zde na výše uvedených místech se to stává pravidelně....
Nuže a k mapám - ať použiju Waze nebo třeba Sygic, vždy narazím na chybné mapové podklady na dálnici D11 ( Hradec Králové směr Kuks zhruba u Černožic - mi to na mapě zobrazí při jízdě po dálnici ve 130, že jedu blbě, že mám jet max 30 a že bude železniční přejezd, pak se mám eventuleně i otočit do protisměru.... děje se v obou směrech, vadné mapové podklady.
Stejně tak placený Sygic má upozorňovat na radary a ve Švýcarsku to funguje skvěle... v Čechách ani ťuk .... prostě to nefunguje jak má. Waze funguje s radary obstojně.
Tak nechť si autor dá práci a tohle si projede, pak teprve uvidíte kvalitu map u nás a v zahraničí.
Koupila jsem si do svého auta 2DIN rádio s podporou Apple CarPlay i Android Auto. CarPlay používám neustále, jediné, co mě trochu zlobí, že mám pouze drátovou verzi, ale zase se telefon nabíjí. A funguje to bezvadně, teď bych dala 95%, až bude česká Siri tak klidně i 100% (dokáže přečíst zprávy v češtině a najít mi na Apple Music české interprety, což teď nejde). Zkusila jsem jednou i Android Auto, se Samsung S23 kamaráda a upřímně, bylo to o dost horší. Hlavně to během 60 km třikrát spadlo, což se mi s CarPlay nikdy nestalo. Navigaci používám Apple Maps, minimálně Dynavix, Apple Maps mě ani v Česku nikdy nezklamaly, nevidím důvod, proč je nepoužívat.
S23 nie je reprezeentativna vzorka, bohuzial prave tieto modely maju s AA problemy a caka sa na updaty. V tomto ma Apple velku vyhodu, ze ma par modelov, ktore moze otestovat vsetky. Pouzivatelia Andriodov testujeme AA priebezne s kazdym updatom :D Za mna mozem povedat, ze S10 a S21 drzia v pohode az doteraz, a bezdrotove AA je s nimi radost. Jediny problem je, ako urcit prioritu telefonov, ak nastupime obaja soferi naraz, ale to je skor problem auta+AA wireless ako telefonu.
Neznam ani jedno, bych musel zaplatit nekolik tisic za aktivaci v aute a mel bych jen dratovou verzi, tak na to kaslu… ale v clanku mi zaujalo:
“Zatímco Android Auto se chlubí tím, že využívá modul GPS z auta a čte údaje ze systémů vozu a následně je využívá v navigaci, Apple CarPlay naopak tvrdí, že systémy auta nevyužívá a proto se používá GPS z telefonu.”
Takze AA umi navigovat i v tunelu? Obecne tedy v mistech, kde neni GPS signal?
Mam na mysli hlavne ruzne mestske tunely se spoustou vjezdu a vyjezdu, kde kdyz se stane zacpa a jede se vyrazne pomalejs, tak navigace jen podle GPS je k nicemu a proto jsem si oblibil vestavenou navigaci v aute, ktera naviguje presne i v tunelu.