U těch infotainmentů mne fascinuje, nakolik jsou integrované s pozicí řidiče a nastavené tak, aby se mohl věnovat řízení a nemusel se o nic starat - až do té míry, že veškeré ovládání má přímo pod rukama.
Jen to poněkud nekoresponduje s (možná trochu nekonvenčním) využíváním v našem rodinném voze, kdy - bez ohledu na to, zda řídím já nebo žena - navigaci, muziku a komunikaci má na starosti výhradně spolujezdec. Jenže ze sedadla spolujezdce je to téměř neovladatelné a navíc je řidič rozptylován ovládáním hovorů, které nejsou určené jemu (protože spárovaná je telefon spolujezdce). Takže: jedinou reálnou možností je ten telefon nepřipojovat a tím veškeré *Auto služby nevyužíváme... ;o(
Jde o to, že řidič má řídit a ne se starat o to, jakou muziku budeme poslouchat, natož telefonovat či číst/psát SMSky; řidič má koukat na cestu, nikoliv se snažit nastavit v navigaci další postupný cíl. Takže pokud to dělat nemusí, protože na to má lidi, může se lépe soustředit na řízení.
Jenže ty systémy tak nějak předpokládají, že jede v autě sám, případně že opravdu chce mít vše pod kontrolou. Z mého pohledu to pak spíše škodí a rozptyluje.
Líbilo by se mi, kdyby to prostě šlo přepnout do režimu ovládáno spolujezdcem - a pak ať to klidně na řidičovy ovladače nereaguje.
Kvuli tomu se ty systemy snazi byt chytrejsi. Muj deda mel v aute radio ktere slo ladit jenom kdyz auto stalo, jinak jste proste koleckem za jizdy nemel sanci trefit rozhlasovou stanici. Dnes mohu rict Siri aby hrala me oblibene pisnicky, nebo aby me navigovala na nejblizsi benzinku, nebo aby mi precetla zpravy nebo muzu odpovedet. Vse mluvenym jazykem jako se spolujezdcem. Oci mohu mit porad na silnici.
To ano, ale to nic nemění na tom, že by bylo dobré, aby totéž mohl ovládat spolujezdec. Není nic lepšího, než se začít ve dvě hodiny ráno s pěti spícícími dětmi nahlas dohadovat s autem (nebo čímkoliv podobným) o tom, co potřebuju. Že je to nezajímavé? Nevím; u nás dost běžný scénář. A u nás naštěstí bez hlasového ovládání už proto, že nemám ani nic, co by připomínalo ty dnešní šílené tablety na kolech.
Ve dve hodiny rano s 5ti spicimi detma asi nebudete ladit muziku nebo doplnovat mezicile v navigaci, ale rozumim tomu, ze mate use case kdy by jste chtel mit moznost mit dva aktivni uzivatele navigace, radia, atd. Ono to nikdo nema a patrne nebude mit protoze treba k ovladani navigace v aute jsou nejake normy ktere vyrobce aut musi splnovat stejne jako je musi splnovat s barvou palubni desky. Se zdrojem hudby v telefonech evoluce jeste nepokrocila natolik aby kazdy z cestujicich mel moznost mit svou zabavu, vim jenom o dvou autech ktere maji infotaiment pro pasazera a ridice castecne oddelen (MB S a Escallade) ale uprimne je to tragedie a treba v Escallade to se zenou nepouzivame.
Ono asi není třeba mít možnost mít dva aktivní uživatele
. Úplně by stačilo, aby se jediným aktivním uživatelem mohl plnohodnotně stát spolujezdec.
Chápu, že onen infotainment musí splňovat přísné normy, ale ty jsou stanovené s ohledem na většinový use case ovládání řidičem. S tím, že by to mohlo být ovládáno (výhradně?) spolujezdcem, se prostě nepočítalo. Vůbec.
My sice nejezdíme s pěti dětmi ve dvě v noci, ale typický zádrhel začíná ve chvíli, kdy řidič má telefon vypnutý (protože řídí...) a spolujezdec si ten svůj připojí na USB, aby se nabíjel - nejpozději v tu chvíli se auto rozhodne, že je to vlastně řidičův telefon, aktivuje ovládání na volantu a hlasem, nastaví hands-free a aktivuje mapu.
Další oblíbenou kratochvílí je upravování plánu cesty do původní podoby, například když navigace odposlechne diskusi, zda za týden pojedeme do ZOO v Liberci - a promptně se pokusí změnit trasu.
Nebo když na část věty "budeme muset zavolat babičku" začne vytáčet kontakt "babička"...
V autě se prostě mluvit nemá. ;oD
možná nebude problém v moderních vozech, které mají podobné infotainmenty, ale v řidiči (obecně se mi ale nelíbí, že automobilky přecházení na dotykové sra**ky namísto klasických ovládacích čudlů). Nemyslím to nijak špatně, abyste to tak nechápal. Já si běžně vybírám co budu poslouchat, šteluji teloty a prodění vzduchu pokud je ženě zime / teplo a sleduji za jízdy TV / film. Nepíšu sice SMS, ale pokud je potřeba zapnu diktování a za zprávu odpovím. Z mého pohledu, pokud nejste schopen dělat více věcí najednou, nepatříte na silnici. Nikdy to není jen o řízení - ale otázkou je, co myslíte řízením, jestli s vyplazeným jazykem, v rádiovce a platem vajec za zadním oknem skriktně dodržujete 90 ve smyslu někdy méně je lépe, takže raději jedete 70, pak jste na silnici rušivý element a nemáte tam co dělat
Asi se úplně neshodneme, ale IMHO se má řidič věnovat řízení vozu. Ono to je docela dost náročné, pokud opravdu musíte sledovat provoz, značky a ještě se orientovat v neznámých místech - a neztratit pozornost po dobu několika hodin. To samo je už docela slušný multitasking.
Chápu, že vyřídit krátký a nenáročný telefonát či nadiktovat zprávu je možné, ale už si nedovedu představit, jak po telefonu řeším něco skutečně důležitého (co by třeba znamenalo nahlédnout do dokumentace...). Pro mne je tedy mnohem jednodušší telefon před jízdou vypnout.
Pevně doufám, že to sledování TV/filmu byla nadsázka - řidič, který by se tomuhle věnoval by byl opravdovým nebezpečím pro provoz.
Tu devadesátku dodržuji stylem "cca o pět méně" a nebývá s tím problém, rychlejším uhnu, ať se proženou okolo. A pokud se přede mnou někdo plouží osmdesátkou, zařadím se a s odstupem tří sekund jedu za ním - to mi nestojí za to ho někde předjíždět, byť to já i můj vůz zvládneme. Na mých trasách stejně neušetřím tolik minut, aby to první semafory ve městě zase nesežraly...;o)
jako sorry, podle toho co píšete fakt na silnici nepatříte... Řízení je náročné? :-D Co proboha sledujete na těch Vaši silničkách ve středočeském kraji? Provoz? Auto pana lékárníka a traktor...? Neohánějte se tu multitaskingem, páč asi ani nevíte co to je. Orientovat se v neznámých místech? No, milý pane / paní, mám nájezd kolem 70tis ročně, z 90% v místech kde to "neznám", navigace nepoužívám a nikdy jsem neměl problém s tím, že bych nebyl schopen řídit, páč jsem ztratil pozornost - a to jezdím trasy PHA - Gibraltar nonstop
Nepsal jsem, že nahlížím do dokumentace za jizdy. Jak rozlišujete "náročný" a "nenáročný" telefonát? :-D Znám pár lidí, pro které je "náročný" telefon s vlastní ženou... Znáte u telefonu třeba funkci "Ztlumit" nebo "Řídím"? Samozřejmě je to Vaše volba, já jen nechápu, že vlastně vůbec řídíte, když Vás v podstatě úplně vše odtahuje od pozornosti při řízení. Ale docela si V8s umím představit - rádiovka na hlavě, křečovitě se držíte volantu, vyplazený jazyk, jak se soustředíte a plato vajec za zadním oknem...
Myslím to smrtelně vážně, TV i filmy sleduji za jizdy běžně a to jak ve městě, tak na dálnici (kde opravdu 130 nejedu). Už mě tak i zastavila PČR a nic. S nájezdem přes 800tis km, nemám ani jednu nehodu. Ono víte co, ono je bezpečná jízda a bezpečná jízda. Já osobně nemám problém "porušit" nesmyslná pravidla - rychlost / omalovánky na silnici / omezení apod. To jestli se dívám na film / jím / kouřím / telefonuji je v podstatě stejné, z Vašeho pohledu Vás to odtrhuje od pozornosti.
85km/h ? A víte, že tachometry mají nepřesnost +-10% a radary také? Najezdil sem fakt hodně, ale ještě nikdy se mi nestalo, že bych dostal pokutu za to, že jedu o trochu více. Jsem přesný opak Vás, raději přidám, abych podobné řidiče měl za sebou něž před sebou. 50 dodržuji v podstatě jen ve městě, jinde mě rychlost nezajímá. Úplně s Vámi nesouhlasím, protože podle toho co píšete, si nejsem jistý, že zvládnete předjíždět... V kolika předjíždíte v 92km/h a třese se strachy, aby Vás nechytla PČR?
No nic nebudeme se hádat, z mého pohledu, jste přesně ten typ řidiče, který nikdy neměl dostat papíry a problém na silnici jste Vy (určitě nejsem sám, kdo si to zde myslí).
Problem na ceste su idioti, ktori by ostatnym brali papiere lebo nesoferuju rovnako idiotsky ako oni. Teda vy. A urcite sa najdu ludia, ktori budu aj so mnou suhlasit.
Ja zhodou okolnosti soferujem podobne ako Vy (teda radsej +5 ako -5) ale urcite popri ceste nepozeram TV/video. To ze mate nahodou 800k km zatial bez nehody neznamena ze zajtra popri videu nezramujete autobus alebo babku na prechode. A vtedy sa PCR zacne zaujimat, preco ste autobus alebo babku nevideli. Aj ked im to neprezradite, potom si nadavat do idiotov bude uz neskoro.
Uvedomte sa trochu clovece a netvarte sa ze vam patri svet - nepatri, na svete su aj ini ludia, funguju inak a musite s nimi obcas spolupracovat, aj na tej ceste.
Dovolím si tu malinko oponovat Vašim názorům.
Řízení je náročné. (Ostatně: kdyby nebylo, proč by mělo být placené lépe, než třeba úklid toalet?) Pokud člověk nejede právě po dálnici, ale přejíždí mezi krajskými vesnicemi, potkává rozhodně více, než auto pana lékárníka a traktor
, polskými kamiony počínaje a mladíky s motorem silnějším než schopnosti řidiče zdaleka nekonče.
Drtivá většina telefonátů, které musím vyřizovat, vyžaduje více, než stručnou odpověď (Přijedu brzy.
, Vajíčka jsem koupil, vezu je vzadu za oknem.
, Ano, teple jsem se oblékl - rádiovku mám i teď.
), ale spíše je potřeba vyřešit nějaký logický problém, byť jen v časování schůzí s dodavatelem či nalezením parametru pro volání nějaké funkce v systému. A to opravdu nelze řešit během řízení. Takže buď musím zastavit nebo použít funkci Ztlumit
, Řídím
, Letadlo
(když jedu hodně rychle ;oD ) nebo ten mobil prostě vypnout.
Pokud má tachometr nepřesnost 10 % (a pominu, že by to mělo být z celého rozsahu), pak jedu vlastně příliš rychle: při 85 km/h by to mohlo být i nepovolených 93.5 km/h. Asi bych měl zpomalit.
Byť je mnoho situací, kdy jsou úprava rychlosti, vodorovné značení či nějaká omezení zbytečná
, není radno na to spoléhat. (Stačí jedna skutečně platná třicítka a než zjistíte, že dělníci tu silnici odfrézovali fakt až na hlínu, jste vprostřed pole.) Takže to dodržuji, byť si o tom často myslím své.
Při řízení vozu je potřeba počítat s tím, že ostatní řidiči jsou mnohem horší, mají pomalé reakce a budou se chovat nepředvídatelně - a to platí tím více, čím vyšší řidičské schopnosti si přisuzujete.
Nelze se chovat dle hesla: Všichni jsou lepší řidiči než já, takže uhnou - a když nejsou, bude ta havárka na ně.
Rizeni automobilu je primarne lepe placene protoze ridic ma vetsi odpovednost. Je rozdil jestli zlomite koste za 100Kc nebo jestli rozflakate kamion za 10M. Dale jsou tam i naklady na ziskani prislusneho ridicaku (na mop ridicak nepotrebujete) a samozrejme x hodin rizeni vyzaduje pozornost takze je svym zpusobem i narocnejsi nez brazdit mopem po hale.
Jestli je rizeni narocne je podle me individualni, nekdo zvlada bravurne multitasking, nekdo neni schopen tocit volantem a u toho pridavat plyn.
Kdyz jedu tam ridim. Nezvedam telefony, nepisu sms, neposloucham radio a neseznamuii se s tim jak funguje infotainment za jizdy protoze musim davat pozor na cestu.
A multitasking? Ten se dal v USA kde jsou siroke cesty a dlouho nic neni.
Tady ve stredoceskem kraji mezi vesnicemi neustake clovek musi davat pozor na rychlost protoze 2 z 5ti vesnic maji radar, omezeni 20,30 za vesnici lup 70 hned po 500m 50, kvadriliony znacek kdyz je clovek uz praze rychle za sebou. Taky davat pozor na emancipovane matky s pohonem " honem to prodej" a utkvelou prednosti v jizde vsude kde jedou s deckama :-/
A to je situace jeste dobra protoze tu nejsou hory a zradne pocasi jako v me rodne hroude.
Ja nevim ale tohle uz je dost sila na multitasking. Ne jeste k tomu pridavat kraviny nad tim.
Řekla bych, že ty emancipované matky zvládají ten multitasking daleko lépe než vy, takže se do nich nenavážejte. Například já bych se cítila bezpečněji v autě s emancipovanou matkou než vámi, na kterého se nesmí za jízdy ani promluvit, jinak by nezvládl sledovat značky.
2. 3. 2023, 07:27 editováno autorem komentáře
Mam uplne stejny pristup v praci nebo jeste kdyz jsem letal. Kdyz premyslim mluvte na mne co nejmene a nebo si sjednejte meeting. Stejne tak v aute neresim zasadni spolecenske otazky ani budget na pristi rok. Lehkou diskusi o nicem tak maximalne nekde na dalnici kde dlouho nic neni. Je to z bezpecnostnich duvodu.
Draha polovicka ma totez a to bych rekl ze je vycepovana ze zeme vychazejiciho slunce podstatne vice nez my tady - autoskola je tam dost tezka. Ma spise muzske premysleni a rozhodne nekvoka cely den na chudaka chlapa o nicem protoze to same nema rada.
Ale mozna mam trochu trauma kdy se do mne takova matka s autem plnych deti jednou oprela jako chodce - na velmi prehlednem useku.
Druha takova si odepsala auto pri opreni o naraznik a kolo freelandera - nedani prednosti a jeste mela tu drzost vystrkavat male dite jestli pry jsem ho nechtel zabit :-). Nejak jsem nemel odvahu ji rici ze si ted vlastne nejsem jistej. My svoje deti nevystrkavali :-)
tak vy jste také řízek... Další adept na odebrání papírů. Vůbec se divím, že jste schopen řídit v dnešním provozu. Vy asi ještě pamatuje, když auto měl jen pan lékárník a továrník, že? To chápu, to nebyla v autech rádia, nebyly mobily apod., ale mohl jste se kochat krajinou...
Mimojiné, víte že lidský mozek a je jedno jestli u žen či můžů, není schopen provozovat více věcí najednou?
Jinak bych Vám poradil, pokud mohu - stačí pokud budete používat rozum a na nějaké předpisy / značky se vykváknete. Pokud pojedete v silném provozu ve městě, tak Vás určitě nenapadne jen 90. Naopak v noci na prázdné silnici nepojedete 130 ale mnohem více. Pokud se začnete používat zdravý rozum, uleví se Vám a zjistíte, že 99% značek jsou k ničemu, čáry na silnici jsou jen omalovánky, budete spokojený a zjistíte, že nepotřebujete rady "chytřejších", že se na dálnici za deště musí jen jen 110, ale klidně pojedete 180
Reknu to asi tak. Mel jsem pilotak drive nez ridicak a tudiz si nesu jiste dodrzovani kazne z letectvi. Tedy tam narozdil tech dopravnich predpisu je nedela kazdy kdo udrzi pero a moc. A ridicak jsem si delal az v USA - kde ho dostane pomalu kazdy kdo umi tocit volantem a ma cim kroutit. Tudiz predpisy musi byt dostatecne stupidni aby to prumerny americky teenager pochopil.
To ze mam v aute radio,mobil nebo infotainment neznamena ze ho budu pouzivat za jizdy. Za jizdy maximalne pouzivam navigaci. Potrebuji-li odbavit telefon zastavim. Nelze-li to tak smula. Volajici pocka. Maji-li decka zabavu tak maji svuj tablet/smatlafoun a bt sluchatka. Radio jako vecnou kulisu nepotrebuji. Vyjimecne si pustim neco z hudby na zabraneni mikrospanku pred dalsim kafem. Ted uz nemaji vyznam ani dopravni hlaseni takze predvolby stanic mam jen na ozdobu.
Muj otec se treba take nenecha rozptylovat mobilem. A to ma v zadku miliony kilometru i v nakladacich.
Takze vam vadi ze se snazim ridit bezpecne a v souladu s predpisy? Ze nechci na konci mesice nabrat body protoze kdejaka vesnice v Dolni Polomi ma radar a vzhledem k blizkosti prahy tu jezdi dost kliftonu?
Neni muj problem omezeni rychlosti v danem miste. To je problem mistni samospravy na kterou se jako zodpovedny obcan provadejici obcanskou kontrolu muzete obratit. Vadi-li vam ze jede nekdo dle znacek budte rad ze nejste treba v nemecku nebo rakousku. Asi byste se zblaznil.
V Praze mate pravdu ze se dostavam do urovne "obrazku" a "car" jdoucich rychle za sebou. Je jich totiz tolik ze uz neni v lidskych silach to videt vsechno a jen domorodec projizdejici trasu dnes a denne je schopen se vse naucit. Bez automatu bych si nedokazal predstavit pojizdeni v kolonach nebo rychly odpich i se slabsim autem s radou ktera chce stihnout zelenou aby byli o 2 minuty drive v praci (tez sport prazskych pepiku).
6. 3. 2023, 11:03 editováno autorem komentáře
V Toyotě je spousta ovladačů integrovaných ve volantu a těmi je ovládá řidič. Pak je ve středové konzoli obrazovka (dotyková) a spousta ovladačů kolem obrazovky a ty může používat spolujezdec. jako "mozek" se používá řidičův telefon, ale spolujezdec to může ovlivnit. Případně se jako mozek využije spolujezdcův telefon. A stále existuje možnost ovládat vše na telefonu připojeném k infotainmentu.