A co když mám např. ISDN BRI linku nebo telefony jinde než server? Dají se u nás sehnat tyto rozhraní i v externí variantě, připojitelná po Ethernetu? Nehledě na to že bych si asi nedovolil strčit dráty od Telecomu přímo do serveru. To bych ho taky mohl po každé větší bouřce měnit.
Krátky slovník slovenského jazyka, 4., doplnené a upravené vydanie, Bratislava: Veda 2003:
- softvér, pôv. pís. software -u L -i mn. -y m. inform. (angl.) programové vybavenie počítača;
- hardvér, pôv. pís. hardware -u L -i mn. -y m. tech. vybavenie počítača;
a moja poznámka: spisovné boli tieto slová už pred rokom 2003. Okrem toho, používanie cudzích slov je spisovné tiež. ;-)
U nás na firmě máme 2 počítače, jeden s kartou od Digium Wildcard TE120P
ovladač wcte11xp Asterisk větve 1.2
Druhý počítač má 4 portovou E1 od Openvox, osazen jen jeden E1 kanál, ovladač wct4xxp. Asterisk verze 1.4.18.
V obou případech se občas náhodně stane, že u odchozích hovorů volaný vůbec neslyší volajícího.
Zdá se, že se to stává ve vlnách, takže se volající úspěšně nedovolá třeba ani na potřetí, poté zase vše funguje bez problému. Stává se to poměrně vzácně a nedaří se mi přijít na to čím by to mohlo být.
IRQ se nesdílí.
je to neprijemne , ked kricite do sluchatka halo , halo a na druhej strane ticho .... Problemov moze by samozrejme viac , ak vylucime operatora , tak najviac pravdepodobne sa mi zda zaptel a snim suvisiaci hardware (Digium a OpenVox), tak ako som uviedol nepriamo v clanku maju svoje "muchy" . Samozrejme ak by ste potrebovali diagnostikovat Vas Asterisk , potrebujem trosku viac informacii :-) . Co Vam ale poradit mozem skuste Sangomu, ziadny problem ani pri zatazi niekolko desiatok hovorov sucasne. Ak by ste mali zaujem mozeme Vam kartu zapozicat.
Děkuji za typ. Také jsem toho názoru že bych měl zkusit tu Sangomu. Prostě velká zátěž je velká zátěž a dějí se pak divné věci. I kdyby měl hardware vytuhnout jen jednou za čtvrt roku tak se vyplatí si připlatit. I když mít jistotu nelze nikdy :) Co mi ale není jasné je to že spousta lidí hardware od Digium provozuje a nestěžují si. Možná za to nemůže vyloženě zaptel, ale změna ovladače na úplně jiný by mohla pomoci. Na druhou stranu ti co si koupí Sangomu asi vědí proč :) (není levnější jako třeba openvox, ani se tím přímo nepodporuje firma co přišla s Asteriskem ...)
Je to urcite problem v hw? "One-way audio problem" je totiz obvykle dosledkom nespravneho skakania cez NAT/firewall.
Aka je topologia siete (co vsetko je na drate medzi sluchatkom a PSTN rozhranim)?
Děkuji za typ. V tomto případě to ale tímto nebude, protože většina hovorů žádným natem vůbec neprochází a pokud se stejný hovor směruje přes VoIP, vždy je slyšet dobře.
Kartou ani ovladacema to nebude. Jakmile je alespon jedna strana slyset, neni duvod hledat chybu v HW. Navic se to vyskytuje na verzi 1.2 i 1.4, takze bych vyloucil i problem s asteriskem.
Na 99% jsem si ze zkusenosti jisty, ze to bude jednosmerne uz na vstupu do asterisku na urovni site (spatnej voip telefon) nebo je problem u poskytovatele hlasu, coz je bez E1 meraku a napichnuti se na RX/TX nemozne. Nicmene stalo se me to a muselo dojit na merak, ktery jednoznacne prokazal, ze byl problem u poskytovatele. Doporucuju sniffovat IP a pote analyzovat, cimz se potvrdi/vyvrati, ze to skutecne je problem az asterisk -> E1 -> poskytovatel.
Děkuju za typ. Zní to logicky. Problém však je, že se to stává náhodně, poměrně vzácně, takže kdy jakékoli testování je velmi obtížné. Leda že bych sniffoval všechen trafik a pak se zpětně snažil najít zkažené hovory a ty nějak analyzovat. Prostě až tam bude někdo stát s měřákem na 99% bude vše fungovat bez problémů, leda že by zase nahrával trafik za několik dní a později jej analyzoval.
Špatnej voip telefon mohu vyloučit, protože to dělá se všemi, dokonce i když je hovor přesměrován tak, že přes žádný voip telefon nejde - jen přes Asterisky. Měnit jsem se snažil už všechno možné, např. echo cancelaci.
Ale kdosi mi kdysi říkal, že má vliv na jaké číslo se volá. U některých se to stává častěji - což ale zase ukazuje spíš na toho dodavatele hlasu. Není to ale 100% ověřené informace.
No já to hodlám řešit tak, že ty E1 zruším.
Já se do toho chtěl v trochu omezené formě původně pustit taky, než jsem přišel na to, že už je tady takových firem dost a že nabízí docela dobré služby. :-)
My ve firmě používáme českého poskytovatele virtuálky (asi taky na asterisku) http://www.voipex.cz.
Akorát máme problém u jednoho kolegy co je na wifi, že se občas trhá.
Máme k té virtuálce koupené telefony aastra ty maj jednu pěknou fičuru, že přes http dokážou dohledat k volajícímu co je zač takže vidím třeba jestli má zaplacené faktury.
Jinak na voipu se mně proti ISDN a naší staré 2N ústředně líbí, že při přesměrování vidím původního volajícího. To bude asi taky funkce asteriska.
Takže už zbývá jenom naimplementovat hlášku: "Vážený zákazníku, Váš hovor byl odmítnut z důvodu nezaplacení faktury. Prosím uhraďte své závazky a zkuste to znovu. Pro úhradu on-line stiskněte prosím jedničku".... :-))
Zobrazeni puvodniho cisla volajiciho pri presmerovani je mozne i na ISDN lince, jen objednani teto sluzby u O2 je na pomezi mezi obtizne a nemozne. Nejakou sanci mate na PRI ISDN pri utrate pres 50k mesicne.
Porad mi chybi v nabidce levna karta, pro SOHO nasazeni. Kdyz se podivate kolik stoji SOHO VoIP routery a telefony, tak mi neni jasne, proc jeste na trhu neni karta, karta v podobne cenove kategorii. At uz pro USB anebo PCI sbernici. Mam jedine vysvetleni, pokazilo by to trh... Pri soucasne situaci se vyplati nedavat do VoIP serveru zadnou kartu a pripojit telefony pres externi VoIP adapter, pripadne primo nasadit VoIP telefony.
Ano je to tak, podobné karty se normálně nevyplácí. Tento článek zní trochu jako PR. Minimálně nadpis. Asterisk je tu už docela dlouho, a byl něco víc než hračoku pro kutily už i před šesti lety, kdy ovšem na českém internetu o něm neexistovala zmínka.
Jediná vyjímka je pokud máte staré rozvody, a telefonní ústředna musí být na jednom místě.
Pokud by jste tam koupil 30 Linksys PAP2 adaptérů, tak se to bude taková halda drátů, že se Vám o tom bude zdát. Proto může být výhodnější si trochu připlatit a mít to přehledně ve formě karet do PC, bude se to pak hlídat snadněji.
Možná máte na firmě ISDN2 linku, jako záloha, když nejde internet se to může hodit.
No a karty pro E1 připojení - lepší si je pořídit kvalitní internet a připojovat se pomocí VoIP.
Smysl to má třeba jen tehdy, pokud potřebujete propojit VOIP se starší stávající ústřednou.
Odkazovana stranka www.zapatatelephony.org je nejaky stary relikt, ktery s aktualnim stavem ovladacu od Digia nema asi uz nic spolecneho. Podpora Tormenta karet byla uz asi zrusena - v aktualnim ovladaci z rady 1.6 jsem je uz nevidel.
jen předávám špatnou zkušenost..
máme Asterisk ústřednu od LAM plus, s.r.o. a dovolat se jim je fakt problém. Když nám nefungujou telefony tak poměrně zásadn věc :(
Na maily taky zásadně neodpovídají..