Vlákno názorů k článku ASUS Eee: jak se mi dostal do rukou od -vh- - Když jsem četl o objednání přes internet a...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 3. 2008 11:32

    -vh- (neregistrovaný)
    Když jsem četl o objednání přes internet a vyzvednutí v kamenném obchodě, tak mi to nedá a musím napsat varování: při objednání přes internet má člověk právo tuším do 14 dnů zboží vrátit zpět bez udání důvodu a dostane zpátky peníze. JENŽE - tohle platí, jen když si to nechá poslat poštou. Když si zboží necháte poslat do nějaké výdejny, kde to zaplatíte, přes pult dostanete krabici a bez možnosti vyzkoušení s ní odejdete, je z toho rázem prodej v kamenném obchodě a ztrácíte možnost zboží vrátit zpět. Píšu to, protože firmy to sice mají napsané v obchodních podmínkách, ale ne každému dojde, že ta výdejna je formálně kamenný obchod.
  • 14. 3. 2008 11:44

    anonymní
    Tohle není pravda. Samozřejmě to nepoctiví obchodníci zkouší, jak píšete, ale má to právní hodnotu zhruba jako "za odložené věci se neručí". Důležité je, jakou formou uzavřete smlouvu (tzn. pošlete objednávku a obchodník jí akceptuje), nikoliv, jakou formou převezmete zboží.
    Dovolím si kopii ze stránek Sdružení na ochranu spotřebitele:
    Dotaz zodpovězený dne 03. 07. 2007
    DOTAZ:
    Dobrý den, u jisté brněnské firmy provozující internetový obchod s PC komponenty a ostatní elektronikou jsem si objednal mp3 přehrávač. Nechal jsem si poslat zboží na jejich výdejní místo do Prahy, kde jsem si ho i v hotovosti zaplatil. Bohužel výrobek mi nevyhovuje, mimo jiné také proto, že má celkem složité ovládání, a není k němu připojen podrobný český návod (v češtině je pouze příručka "pro rychlý start", kde zdaleka není popsáno vše důležité k prozozu přístroje). Proto bych chtěl odstoupit od kupní smlouvy. Ovšem v obchodních podmínkách této firmy je následující:

    "Vrácení zaslaného zboží je možné v souladu s reklamačním řádem a zákonen 367/2000Sb bez uvedení důvodu do 14 dnů (§ 53 odst. 7 OZ). Toto ustanovení se týká pouze zaslaného zboží a netýká se zboží, které bylo zakoupeno osobně v naších kamenných provozovnách. Objednávka a rezervace zboží přes Internet není závazné povahy a uzavření smlouvy nastává nákupem zboží v provozovně."

    Chci se tedy zeptat, zda skutečně výše uvedený zákon platí pouze pro internetové obchody (nebo jiné obchody "na dálku") a nebo zda platí i pro klasické kamenné obchody? A nebo druhá otázka, je můj způsob uzavření kupní smlouvy srovnatelný s nákupem přes internet (a tedy pod ochranou výše uvedeného zákona), a nebo se jedná o koupi v kamenném obchodě? Můj názor je takový, že ono osobní vyzvednutí na výdejním místě a platba v hotovosti je pouze "způsob dopravy" objednaného zboží.

    Předem děkuji za odpovědi, s pozdravem

    Ondřej Gojda
    ODPOVĚĎ:
    Byla-li objednávka uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí plnění. Ustanovení firmy je v rozporu ze zákonem a je teda neplatné. Objednáte-li si zboží pomocí prostředků komunikace na dálku máte právo od smlouvy odstoupit a je jedno jestli jste si zboží vyzvedl v kamenném obchodě.
  • 14. 3. 2008 14:42

    Milan Kvasnica
    http://slv.cz/1964/40/53
    odstavec sedm: "Byla-li *smlouva* uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku..."

    Objednávka je úkon jedné strany - návrh na uzavření smlouvy. Pokud někdo ze SOS tvrdí, že "objednávka je uzavřena", nepohybuje se v mantinelech práva.

    Ne vše, co je na webu SOS, je pravda.
  • 14. 3. 2008 15:27

    anonymní
    Jenže, opakuji, k uzavření smlouvy dojde podáním objednávky a jejím akceptování obchodníkem, nikoliv tím, že si zboží přijdu vyzvednout.

    Viz věta, která je často (v různých obměnách) uvedena v podmínkách elektronických obchodů:
    Smluvní vztah (kupní smlouva) mezi prodávajícím a kupujícím vzniká následně doručením přijetí objednávky (návrhu na uzavření kupní smlouvy), jež je prodávajícím zasláno kupujícímu elektronickou poštou, a to na adresu elektronické pošty kupujícího.