Obsah
- Úvod
- Instalace a kompilace
- Uživatelské rozhraní
- Nástroje kreslení
- Vzory a štětce
- Barvy
- Text
- Výběr a schránka
- Transformace a efekty
- Zobrazení a zoom
- Vrstvy
- Závěr
- Odkazy
Úvod
mtPaint se v žádném případě nesnaží konkurovat programům typu Gimp nebo Photoshop. Spíše vyplňuje díru, která je na Linuxu v oblasti free 2D editorů. Patří do stejné kategorie programů jako Kolourpaint nebo xpaint. Program je velmi vhodný pro práci v malém počtu barev s indexovanou paletou, třeba při tvorbě ikon nebo grafiky pro mobilní telefony. Je ovšem také schopen plnohodnotné práce ve 24 bitech, např. při úpravě fotografií. Součástí programu je česká lokalizace včetně dokumentace.
Instalace a kompilace
mtPaint je k dispozici v podobě zdrojového kódu a binárky pro MS Windows na adrese http://www.btinternet.com/~mark.tyler4/mtpaint/. Po stažení a rozbalení archívu se program kompiluje a instaluje klasickým
$ ./configure
$ make
$ make install
Program vyžaduje GTK+1/2 knihovnu. Pro podporu formátů GIF, JPEG a TIFF musí být v systému přítomny patřičné knihovny. V mém případě byly součástí linuxové distribuce. Já jsem spustil skript configure takto:
$ ./configure intl --cpu=x86-64
Volba intl
zapne podporu češtiny a volba --cpu
přepne kompilaci z výchozího CPU i586 na x86–64.
Při make install
se mohou vyskytnout problémy s neexistencí adresářů pro lokalizační soubory. Stačí je pouze vytvořit a pak již proběhne instalace v pořádku.
Uživatelské rozhraní
V režimu malování (ikona tužky) se kreslí levým tlačítkem myši barvou A a pravým barvou B. Tato funkce známá z DeluxePaintu je nenahraditelná při kreslení po jednotlivých pixelech. Vlevo nahoře je možné vybrat vzor nebo štětec a upravit barvu, kterou chceme kreslit. Vlevo si vybíráme barvu z palety a kreslíme na plátno v hlavním okně. Dole je stavová lišta s různými informacemi.
Nástroje kreslení
Chování nástroje malování je ovlivněno zejména výběrem štětce. Pokud nevyhovuje jedna z předvoleb, je možné upravit velikost štětce, či ještě bohatost v případě spreje. V menu je také volba spojitého malování. Dále je zde nástroj pro přeházení bodů, jehož funkce je mi značně nejasná, a také režim vyplnění, kreslení rovné čáry, rozmazání a klonování. Funkce rozmazání funguje pouze v RGB režimu.
Vzory a štětce
Vzorů je ve verzi 2.0 k dispozici celkem 80 + 1 volba bez vzoru. Jedná se o různě tvarované čáry, čtverce, tašky a další pravidelné vzory. V návodu je popsáno, jak je možné si vytvořit vlastní sadu vzorů. Štětce jsou k dispozici v podobě čtverce, kruhu, čáry a spreje o různých velikostech. Vzory a štětce se objeví na ploše v matici 9×9 a jejich změna je otázkou okamžiku.
Barvy
Barvu vybíráme v levé části okna programu levým resp. pravým tlačítkem pro barvu A resp. B. V režimu indexované palety se po změně odstínu barvy změní všechny body na plátně kreslené touto barvou. Pro změnu více barev najednou lze otevřít editor barev. Můžeme také snížit počet bitů na barevnou složku, takže místo palety 16777216 barev můžeme vybírat z palety 256 nebo třeba 4096 barev. To je vhodné na kreslení obrázků pro zařízení s omezeným počtem zobrazitelných barev (PDA, mobily apod.). Dále je možné vytvořit barevnou škálu, převádět mezi RGB a indexovanou paletou, slučovat duplicitní barvy, snižovat počet barev nebo je uspořádat. Vynikající funkce je maskování barev, kdy kliknutím vpravo vedle barvy v paletě ji zamkneme (objeví se tam křížek) a body na ploše, kde je barva použitá, není možné překreslit.
Text
Funkce Text umožňuje vložení nápisu libovolným systémovým písmem do obrázku. Čeština je funkční u fontů, které obsahují příslušné znaky. Je možné vybrat barvu pozadí a úhel natočení textu. V režimu RGB funguje i funkce vyhlazování písma.
Výběr a schránka
Pokud chceme nějakou část obrázku přesunout, smazat nebo zkopírovat, použijeme k tomu funkci výběru. Kromě klasického označení oblasti obdélníkem je možno označit oblast mnohoúhelníkem nebo lasem. Označenou oblast můžeme dále kopírovat do schránky, oříznout, nakreslit prázdnou nebo vyplněnou elipsu či obdélník. Kromě klasické schránky je možné použít dalších 12 schránek, které se ukládají na disk a jsou k dispozici i po ukončení a znovuspuštění programu.
Transformace a efekty
V posledním menu se nacházejí různé efekty, např. transformace barev na základě jasu, kontrastu, saturace, gamma či počtu bitů na barvu. Můžeme měnit buď všechny, nebo jen některé ze složek RGB. Dále funkce pro inverzi barev, převod do šedé škály a různé izometrické transformace. Jsou tu efekty pro zaostření, zjemnění, rozmazání, reliéfy a baktérie.
Zobrazení a zoom
Hlavní okno, kde kreslíme, lze přibližovat a vzdalovat v rozahu 10 % až 2000 %. Funguje i kolečko myši. Při práci s velmi rozsáhlými obrázky využijeme funkci přehledového okna, kde se přesunujeme po obrázku. Připomnělo mi to hru Lemmings. Maximální velikost obrázku je 16384×16384 bodů a minimální 1×1 pixel. Další vynikající funkcí je okno zobrazení. To se hodí v případě, že v hlavním okně pracujeme s detailem a v okně zobrazení koukáme na celkový pohled. V okně lze nastavit zoom v rozsahu 10 % až 1000 %.
Vrstvy
Ve verzi 2.0 se nově objevily také vrstvy. V okně vrstev vidíme jejich přehled, je možné je libovolně vytvářet, mazat, přejmenovávat a vypínat jejich viditelnost. Každá vrstva může mít jinou velikost, jiný počet barev a být v jiném formátu palety. S vrstvami je pak možné vůči sobě libovolně hýbat či měnit jejich průsvitnost. Vrstvy je možné uložit jako celkovou kompozici s obrázkem a s textovým souborem, který obsahuje popis jednotlivých obrázků, ze kterých je kompozice složena.
Závěr
mtPaint je velmi stabilní a rychlý i na slabším hardware. Výborně se hodí pro tvorbu grafiky do her. Ovládání je většinou intuitivní, ale místy trochu chaotické. Menu také nejsou uspořádána úplně logicky. Rozhodně se vyplatí přečíst si manuál, kde člověk objeví mnoho vychytávek, které nejsou na první pohled zřejmé. Chybí mi zde animační možnosti a podpora průhlednosti u formátu PNG, nicméně autor skvěle reaguje na podněty k vylepšení a bleskově opravuje chyby. Myslím, že se jedná o velmi zdařilý program, který by neměl chybět ve výbavě žádného grafika.