Hlavní navigace

Catacomb Snatch: hra napsaná za 60 hodin

24. 2. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Perexový obrázek k recenzi na Catacomb Snatch
Perexový obrázek k recenzi na Catacomb Snatch
Akce Humble Bundle měla tentokrát malinko jiný průběh než posledně. Vývojáři z týmu Mojang, stojícím za herním hitem Minecraft, se rozhodli za 60 hodin vytvořit hru na téma určené fanoušky. Jejich souboj s časem bylo možné sledovat online, neboť jej streamovali na internet. Jaký je výsledek maratonu?

Asi není moc linuxových hráčů, kteří by nezaregistrovali, že existuje charitativní akce s názvem Humble Bundle. Pro jistotu ale raději neználkům v krátkosti vysvětlím. Vývojáři indiovek dají k dispozici své vybrané hry a vy si sami zvolíte, kolik za ně zaplatíte. Může to být jeden cent, ale klidně i milion dolarů. Rozhodnutí je na vás. Část výtěžku jde na charitu a zbytek na konto vývojářů. Sami si můžete určit, jak chcete, aby byly vaše peníze přerozděleny. Pro linuxáky je ale obzvlášť zajímavé, že skoro všechny hry nabízené skrze tuto akci jsou portovány i na Linux.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Netradiční charitativní akce

Poslední Humble Bundle konaný mezi 17. až 19. únorem byl však lehce netradiční. Jednalo se spíš o happening, za nímž z největší části stojí vývojáři z týmu Mojang. Ti mají na svém kontě notoricky známou hru Minecraft. Akce byla bezpochyby inspirovaná Ludum Dare nebo Game Jamem a ti bystřejší z vás už asi tuší, že se jednalo o maraton ve tvorbě her. Limit pro vývoj byl určen na 60 hodin, což je malinko více než u konkurence a téma bylo předem známo. Vybírali ho sami fanoušci v anketě na webu Mojangu. Nakonec z téma vznikla na první pohled dost nerealizovatelná směska. Vytvořit totiž kolektorskou strategii střihnutou steampunkem a egyptskou kulturou asi není nejednodušší. Jako bonus bylo počínání týmu Mojang a dvou dalších hostů natáčeno a online streamováno.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Na vývoj měl tým jen 60 hodin

Vývojářům z Mojang se nakonec podařilo hru Catacomb Snatch dokončit včas. Dokonce dodrželi i lehce nelogické zadání od komunity. Ač se to na první pohled nezdá, jedná se o multiplayerovou hru pro dva hráče. Pokud jste vlk samotář a hrát online vás nebaví, obsahuje hra i režim pro jednoho, který je též zábavný a minimálně na hodinku vydrží. Slouží spíš ale jako demonstrace herních možností.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Vaším virtuálním avatarem se stane Lord Lard. Ten se snaží nejen zbohatnout mrzačením zvířátek a bývalých egyptských panovníků, ale také získat nesmrtelnost díky fontáně života. Příběh ve hře není, a proto nezbývá, než trochu nešťastně hádat, o co se vlastně jedná. Vývojáři dokonce nevytvořili ani žádný manuál. Musíte si tak hlavní zadání odvodit, což zabere chvilku času. Obzvlášť vzhledem k poměrně neintuitivnímu ovládání.

Mix několika herních žánrů

Lord Lard se může pohybovat do všech směrů a střílet ze své pušky. Nábojů je na rozdíl od životů nekonečno, a tak vás nemusí nijak tížit, že mezerník, jímž střílíte, vlastně máte zmáčknutý skoro pořád. Monstra se rodí ze sarkofágů. Ty se automaticky objevují po mapě a za jejich zničení získáte asi největší peněžní odměnu. Pouhým zabíjením nepřátel je oproti tomu podstatně menší.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Za nasbírané peníze si můžete koupit automaticky střílející věže. Ty se hodí pro ochranu vaší železnice a tábora. Ano, slyšeli jste správně, budete stavět i železnici a vlakem dovážet vodu z fontány věčného života. Do poslední komnaty, v níž se fontána nachází, se dostanete jedině bombou. Ta je též k dispozici ve vašem táboře za peněžní odměnu, a kdyby se vám už nechtělo sbírat diamanty vypadané z příšer, je možnost si pořídit i automatický sběrač.

Ovládání se z manuálu nedozvíte

Catacomb Snatch nemá zcela tradiční ovládání, tedy až na šipky a mezerník pro střílení. Nový předmět kupujete stisknutím Z (jedná se o českou klávesnici) a koleje stavíte klávesou X. Vláček vypustíte na trať opět Z. Musíte jít ale na začátek železnice, jinak vozík nevyjede. Pokud vám automatické sběrače nefungují a nedostáváte z nich žádné příjmy, tak k nim přijďte a klávesou Z je zvedněte. Peníze se pak na vás vysypou.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Byl to záměr nebo chyba? 

Za 60 hodin je velmi složité hru odladit tak, aby byla jakžtakž hratelná. Těžko ale říct, jestli vedení vody života do vašeho tábora a tím přidáváním bodů soupeři měli vývojáři opravdu v plánu. Minimálně to působí dost nelogicky a poprvé jsem tím byl dosti zaskočen. Občas se také stává, že automatické věže střílí za zeď nebo hra spadne. Jakožto majitele notebooku s úhlopříčkou monitoru 13 palců mě štvalo, že nejde obrazovka aplikace zmenšit nebo roztáhnout do fullscreenu. Měl jsem tak část obrazu jednoduše pod lištou. Naštěstí nebyly zahaleny všechny důležité ukazatele.

Obrázky ze hry Catacomb Snatch

Audiovizuální stránka a závěr

Grafická i zvuková stránka vsází na retro stylizaci. Musím říct, že se vývojářům z Mojang povedla audiovizuální prezentace na jedničku. Na Catacomb Snatch se příjemně kouká a nemíval jsem v záplavě nepřátel ani problém s orientací. Jen menu po spuštění hry by neuškodila ještě trocha péče. Vypadá opravdu příšerně.

ict ve školství 24

Od 60hodinového happeningu nelze čekat, že bude stvořeno dílo, jež by vstoupilo do zlatého herního fondu. Přesto je trochu překvapivě Catacomb Snatch velmi návykovou hříčkou, a to i v módu pro jednoho hráče. Sbírání drahokamů, zabíjení nepřátel a stavění železnice je zábavné a skvěle se při tom relaxuje. Hru lze v současné době získat jen přispěním na charitu v rámci akce Humble Bundle. Mimo dobrého pocitu z přispění peněz na dobrou věc, ale moc bonusů nečekejte. Hra samotná oproti konkurenci jak v komerční, tak freeware scéně nemá šanci uspět. Je to spíš demonstrace toho, co lze v krátkém časovém limitu vytvořit.

Výhody

  • Grafika
  • Zvuky
  • Zábavná hratelnost
  • Multiplayer

Nevýhody

  • Bugy
  • Hnusné menu
  • Bez nápovědy nebo tutoriálu
  • Nelogické podmínky vítězství