Vlákno názorů k článku Centrum.cz a Atlas.cz nedoručí odkazy na dezinformační weby, kvůli špatné reputaci je filtruje služba Virusfree od Ondrej Nemecek - Pokud hodně lidí označí nějaký mail jako spam,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 2. 2018 12:35

    Ondrej Nemecek

    Pokud hodně lidí označí nějaký mail jako spam, mělo by to vést k tomu, že se mi ten mail přesune také do spamu - či lépe, že se mě předem zeptá, zda ho tam chci přesunout.

    Nemělo by to rozhodně vést k tomu, že se mail tiše nedoručí. Pokud se tak navíc stane na základě nějakého pochybného seznamu z konspiratori.sk, je to tristní stav.

    A ano, samozřejmě bych měl mít možnost komukoli posílat odkaz na libovolný konspirační, dezinformační či propagandistický web. Mohu přeci například studovat použité manipulační techniky, rozporovat tam uvedená tvrzení, korelovat slovní zásobu s množstvím uvedených zdrojů atd... atd...

    Takovýto antispam tedy kvalitní žurnalistiku jedině potlačuje a je neomluvitelný. Rozhodně jej nelze omluvit použitými algoritmy nebo tím, že „to tak dělá každý“ nebo že „tak e-mail prostě funguje“.

    Připomínám, že tu pořád mluvíme o reputaci webu, nikoli o tom, že by se web choval škodlivě, tedy že by například sloužil k šíření virů, k přímé propagaci trestné činnosti apod.

  • 14. 2. 2018 13:32

    . . (neregistrovaný)

    ze soukromého emailu mi tyhle odkazy na centrum chodí, očividně to je ještě ve spojení s freemailem či jinou kombinací, používám ale vlastní doménu se všým co lze mít.

    Jo, myšlenka to je dobrá, ale těch emailů, které ti freemaily filtrují mohou být stovky až tisíce denně, to se nedá procházet, nic v tom nenajdeš a začneš si stěžovat.

    Pokud jde o firemní schránky, u kterých vidím logy emailového filtru, chodí spousty odkazů na aeronet, které zaměstnanci označují jako spam, filtr se už také naučil tyhle odkazy filtrovat, zajímavé, prostě to bere jako závadný odkaz.

    Aeronet v minulosti právě sloužil k šíření virů, nemají v pořádku svoji digitální hygienu, nejspíš v tom bylo i několik dalších hledisek.

  • 14. 2. 2018 14:34

    jouda (neregistrovaný)

    V tom případě ale má ty maily odmítnout (smtp error 5xx) a ne zahazovat.

    Dovedu si představit pošťáka nebo soukromého dopravce, který odmítne doručit poštu, protože buď je v rozporu s jeho podmínkami, nebo v minulosti měl s daným zákazníkem problémy. To je za mě OK. (odpovídá oné 5xx)
    Dokážu si představit pošťáka, který nedoručí zásilku na základě výslovného přání adresáta. ("Nepřeji si žádne reklamní ...."). To je taky OK (uživatelem naučený spamfiltr a/nebo automatický filtr)
    Taky si dokážu představit (byť s prskáním) že pošťák balík prostě nedoručí a místo toho dostanu výzvu o uložení zásilky (s odřenýma ušima by se sem možná vešlo to smazání, pokud by uživatelé dostali notifikaci o X smazaných zprávách z domény xyz).

    Co je ale krajně za hranou je:
    Protože sousedi na patře nechtějí reklamní letáky, tak je nedoručí ani mě a nahází je do popelnice. (údajná výmluva provozovatele na spamfiltr)
    Protože si pošťák myslí, že je ten dopis špatný, tak ho rovnou hodí do popelnice a nic neřekne.

    P.S. Schválně jsem si narychlo prošel Obchodní podmínky, mluví se tam sice že služba je poskytována tak je (což je pochopitelné, chyby se vyskytnou), ale pochybuji že by před soudem prošel extenzivní výklad "včetně úmyslného mazání čehokoli se provozovateli nebo subdodavateli zlíbí, i když to není naprosto nezbytné pro zajištění funkce".

  • 14. 2. 2018 15:05

    . . (neregistrovaný)

    s tím souhlas. Dříve se emaily neodmítali, aby se nedala najevo existence schránky, dnes to je jedno.

    Technicky realtime odmítat emaily a řešit spam není vůbec snadné. Na vstupu je v smtp nějaká gateway, která má za úkol pouze email příjmout do fronty ke zpracování. Vyhodnocování spamu a zpracování se provádí hromadně nad třeba tisíci emaily v kuse, řeší se věci jako jestli stejný email nedošel vícekrát více lidem, dávkuje se doručování emailů od jednoho adresáta (asi jak trest za to, že toho poslal tolik).

    Tohle vše se dělá v době, kdy už smtp komunikace je ukončená a už není jak oznámit druhé straně, že email neprošel. Kvůli špatné implementaci smtp protokolu u řady klientů nemám tolik času na odpověď, ten protokol s kontrolou spamu nepočítal. Pokud email odmítnu, řada klientů se mi ho stejně pokouší doručit znovu, co kdyby, excello se tím chrání a ulehčuje si práci.

    Tohle mají trochu jednodušší hodně vělcí provozovatelé jako Google, mohou to vyhodnocovat rovnou, bulkováním si moc nepomohou a mají i realtime dostatek statistických dat na vyhodnocení, excello musí chvilku počkat, aby to mohlo vyhodnotit.

    U excella třeba ani není možné získat report toho, která uuid emailů skončila kde, jestli byla doručena, odmítnuta, kdy tomu nastalo. To je také blbé.

    Neobhajuji excello, mám s nimi spousty problémů, snažím se jen technicky vysvětlti jak to funguje, aby si každý mohl udělat názor lepší než "je to politická objednávka".

  • 14. 2. 2018 15:53

    jouda (neregistrovaný)

    Ano, můžeme s bavit o konkrétních implementacích, i o takových věcech jako Zero Intent (Barracuda) případně odpovídající hodinová karanténa u Ironportů.
    Což jsou přesně věci které dokáží udělat pár false pozitiv nebo negativ na začátku spamové kampaně, než si databáze "sedne", a tam by asi nebyl žádný spor.

    Jenže to se bavíme v řádech desítek minut, a naroubovat na to podobné chování jak je popsáno v článku (podle reakcí v diskusi zde a na Lupě) v řádu několika měsíců půjde jen těžko a hlavně ne důvěryhodně.
    (a i tady je přiměřené, pokud už detekujeme problém, to vyčistit a hodit do spam folderu, než bez jakékoli notifikace mail zahodit.)

    Stačí si přečíst zpětně argumenty - maily z určité domény se odmítají podle IP obvykle už na začátku session a neexistuje ospravedlnitelný důvod to dělat později než v nejhorším případě po mail from: headeru. A maily s regex matchem? Opět nic tak náročného co by nešlo už v DATA fázi.

    P.S. Neřeším věci jako pozdější antivirová kontrola, případně emulaci spuštění aktivního obsahu mailu ve virtuálním prostředí - zde je situace už mnohem zajímavější, ale daného případu se to opravdu netýka.

  • 14. 2. 2018 16:56

    . . (neregistrovaný)

    excello jsou sice profíci, ale pouze 3, či kolik jich je. Zrovna nejlépe to nedělají a mám zkušenosti, že hodně agresivně začínají cokoliv blokovat, v kontaktu s nimi jsem každýho půl roku, jsou schopní klidně zablokovat objednávkové emaily z Alzy, protože jich posílá až příliš.

    Centrum si u nich platí určitý objem zpráv a samozřejmě ve špičce se to nestíhá, takhle vypadal jejich vztah před dvěma lety. Mám trochu štěstí, že dohoda se Seznamem nenastala a nedělají filtr i pro seznam.

    U Excella jsou schopné false positive mít týdny a týdny tvrdit na podpoře, že vše je v pořádku, v tom množství kolik toho omylem blokují nevěřím tomu, že to někdo dělá ručně, prostě mají robota jen moc přísného, přijímají snad vše co se jim pošle, což je také super.

    Odmítat podle IP moc nejde kvůli těm velkým na gmail a dalším. Technické řešení u excella neznám, avšak vzhledem k počtu lidí, kteří to dělají a vzhledem k tomu jaké s nimi mám zkušenosti, prostě si špatně naučili filtr a to je vše, v kombinaci s laxním přístupem a mazáním místo nějaké evidence či ukládáním do spam složky tady máme důsledek :)