Na osmibitech? :-D
Nějaké překladače byly, ale spíš na ukázku, že to taky jde – navíc osekané. Nevím, že by to někdo někdy někde (tj. nejen u nás) prakticky používal. Navíc C se začalo masivně rozšiřovat až v 80. letech a to na 16ti a 32ti bitech, takže k nám to dorazilo samozřejmě s určitým zpožděním.
Osmibity se rozumně nedaly programovat prakticky v ničem jiném, než v Assembleru. BASIC byl pro úplné lamy a sloužil spíš jako takový „shell“, ostatní jazyky se implementovaly dle mého názoru hlavně proto, aby se je majitel osmibiťáků mohl naučit a procvičit, ale jen ztěží prakticky používat.
Určitě jich je minimálně několik – ze spectra vzpomínám na Hisoft C.
Ono se do těch pár KB paměti toho dalo nacpat docela překvapivě dost – navíc se používaly různé techniky overlay jak se s paměťovými omezeními vyrovnat – vzpomínám na fakt sofistikovaný systém Mikrobáze Pascalu s docela slušným editorem. Třeba s 8bit Turbo Pascalem 3 se na 64KB pohodově pracovalo. Prostě to byla jiná doba.
http://en.wikipedia.org/wiki/HiSoft_Systems
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^HiSoft$&model=spectrum
http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo_Pascal
Na osmibitove Atarko napriklad existoval Deep Blue C, takove dost orezane cecko (neumelo to treba pracovat s floaty ani vicedimenzionalnimi poli), ale pro zkouseni prvnich programku to stacilo:
http://www.atariarchives.org/APX/showinfo.php?cat=20166
Ale urcite nebylo mozne mit vsechno v 64kB RAM, tj. operacni system, editor, prekladac, linker i knihovny, proto Cecko na Atarku moc pouzivane (AFAIK) nebylo, to spis jazyk Action!, ktery z neho vychazel.