Hlavní navigace

Childsplay: kolekce her pro nejmenší

21. 9. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Už Jan Amos říkal, že škola má být hrou. Hledáte způsob, jak naučit děti pracovat s počítačem, ovládat myš, klávesnici, a zároveň písmena, barvy, číslice a mnoho dalšího? Pak právě pro vás je připravený balík her Childplay, který je určený pro předškoláky i žáčky prvních dvou tříd základní školy.

Je poměrně řešenou pedagogickou otázkou, zda by měly děti již v předškolním věku začít používat počítač, respektive kdy je ten správný okamžik, ve kterém by měly začít. Jedni budou tvrdit, že vysedávání u počítače je nezdravé a děti by měly spíše běhat po parku či hřišti. Příliš brzké probouzení vztahu dítě – počítač podle nich může vést k obezitě nebo řadě patologických sklonů. Druhý tábor říká, že počítač je běžnou součástí naší civilizace a čím dříve jej přijme mladý člověk do svého života, tím lépe. Navíc může jejich vhodné používání rozvíjet analytické a logické myšlení nebo kreativitu či pomáhat s učením.

A právě druhou skupinou pedagogů je inspirovaný balíček s názvem Childsplay, který je zřejmě určený pro děti od 2 do 10 let. Osobně se ale domnívám, že cílová skupina bude někde mezi pátým a osmým rokem. Aplikace je plně lokalizovaná, šířená pod licencí GNU GPL 3 a je dostupná pro operační systémy Linux, MAC OS i Windows.

12 modulů aktivit

Program je rozdělen do dvanácti samostatných modulů, které rozvíjejí různé schopnosti dítěte. Obecně je možné říci, že používání myši či klávesnice ale rozvíjejí všechny. První skupinou jsou nástroje na rozvoj paměti, s tím, že je možné začít pamatováním si obrázků, následují malá a velká písmena, pak čísla a zvuky. Procvičování je realizováno pomocí pexesa, s tím, že postupně narůstá počet kartiček. Nechybí ani statistiky, takže se může rodič či dítě dívat na to, jak se podařilo zapracovat na výsledcích.

Další aktivita se týká práce s myší, ale rozvíjí i soustředěnost a postřeh. Dítě musí kliknout na plovoucí rybu v akváriu a tím ji odstraní. S přibývajícími levely se zvětšuje i rozmanitost směrů, ze které ryby připlouvají. Další aktivita spočívá v tom, že aplikace vyslovuje anglické číslovky a hráč má kliknutím co nejrychleji určit, o jaké číslo se jedná. V prvním levelu je opět vše jednoduše uspořádané, v dalším se setříděnost čísel postupně snižuje.

K dispozici je také hra, kde je obrázek rozdělen čtvercovou sítí, dole je vidět vzor a cílem dítěte je přesunout čtverce tak, aby obrázek odpovídal drobnému náhledu dole. Opět je pěkně zajištěna zvyšující se obtížnost obrázků i množství částí, ze kterých se skládají. Nechybí ani jednoduchá hra s padajícími písmenky, která má naučit práci s klávesnicí.

Z klasických čistě výukových her jsou k dispozici ještě dva projekty. První se jmenuje obrázková abeceda a nepodařilo se mi jej spustit. Máte-li s ním někdo zkušenost, podělte se prosím v diskusi pod článkem. Pak je zde ještě hříčka na rozpoznávání zvuků různých zvířat, hudebních nástrojů a dalších objektů, která je velice pěkná a bez počítače si ji s dítětem zahrajete takto kvalitně těžko.

Poslední část aktivit představuje jednoduché hry, které mají především rozvinou koncentraci a naučit dítěte nebát se počítače. Tenis má k dispozici i multiplayer, ale bohužel mi u něj nefungovala raketa, takže jsem si moc nezahrál. Za vyzkoušení ale rozhodně stojí kulečník, který je dle mého soudu poměrně hodně obtížný. V něm musíte dostat kouli do díry a s přibývajícími úrovněmi se do hry zapojují také koule dalších barev. Nevím, zda je ovládání tak nastavené naschvál, nicméně vás nutí k poměrně velké pečlivosti, neukvapenosti a myslím, že hra může velice dobře oslovit především děti v horní hranici cílové skupiny.

ict ve školství 24

Poslední hrou je klasický pacman, který je založený na tom, že musíte sníst písmena ve správném pořadí tak, aby vyšlo určité slovo. Zde se mi nezdá nějaký zásadní nárůst obtížnosti, ale je třeba říci, že jde o zajímavý nápad, jak naučit děti přirozeně skládat písmenka za sebe. Hra ničím nepřekvapí, ale také ani neurazí.

Závěrem

Až na dvě zmíněné chyby jde o balík aplikací, které mohou dětem, zvláště těm předškolním, udělat radost. Naučí se při nich písmena, čísla, pracovat s myší, klávesnicí a nebudou se bát počítače. Osobně se mi líbí postupný vývoj obtížnosti v řadě aktivit, takže dítě neustále překračuje své předchozí možnosti a učí se od jednoduchého k složitějšímu. Během testování se aplikace chovala velice stabilně a rychle. Ovládání je triviální a rychle jej zvládne také dítě. Celkově je možné jej tedy rozhodně doporučit. Variantou k němu může být například Gcompris, na který se podrobně podíváme v příštím díle našeho seriálu.

Autor článku

Vystudovaný středoškolský učitel fyziky a informatiky, ale dnes vysokoškolský pedagog technologií ve vzdělávání na KISKu na FF MU. Věnuje se především kurátorství digitálního obsahu, online vzdělávání a učící se společnosti.