Chrome mění pravidla pro rozšíření, éra uBlock Origin tím končí

28. 2. 2025
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Prasklé logo prohlížeče Chrome vyrobené ze skla
Autor: Root.cz s využitím Zoner AI
Google rozhodl, že přechází u rozšíření prohlížeče na striktnější Manifest v3. S tím nastává konec efektivních blokátorů obsahu (reklam) jako uBlock Origin, které potřebují širší oprávnění.

Google postupně ukončuje podporu rozšíření WebExtensions dle léta zavedeného standardu Manifest v2. Přechod na Manifest v3 byl oznámen dlouho dopředu a dokončen bude letos v létě, kdy skončí v Chrome (a jistě i řadě dalších prohlížečů, které ze stejného jádra vycházejí) možnost byť ručně povolit běh verze 2. Otázkou tak je, co bude dále s internetem, co bude s během blokátorů reklam / filtrů obsahu jako uBlock Origin třeba ve Firefoxu, případně jak Google donutí skrze své weby a webové technologie i ostatní přejít na Manifest v3.

Přechod se datuje do doby vydání Chrome 88, které jako první podporu Manifest v3 v lednu 2021 přineslo. Nyní máme na světě Chrome 133.

O co s Manifest v3 jde

Google chce přechodem na Manifest v3 změnit několik věcí. Rozšíření by například měla být nově bezpečnější. Ostatně vzpomeňme na doby minulé a XUL/XPCOM, které skončilo s Firefoxem 57. Tehdy mohla rozšíření prohlížeče dělat téměř cokoli, přistupovat tam či onde, aniž by o tom uživatel věděl. Tehdy také ve Firefoxu skončila některá rozšíření, která principiálně po přechodu na WebExtensions nebylo možné implementovat – a dalo by se dodat, že „vesmír se nezhroutil, byť si někteří možná poplakali“.

Posuňme se o oněch téměř 8 let dál, do současnosti. Google si vedle lepší bezpečnosti od verze 3 slibuje vyšší výkon rozšíření, též zlepšení kompatibility či vylepšené možnosti ovládání. Vše je logické: pokud přichází architektonicky nová verze rozšíření, která více omezuje jejich možnosti, lze předpokládat, že zúžením možných vlastností klesnou problémy s jejich používáním v různých webových prohlížečích (čemuž jde v ústrety i prostý fakt, že drtivá většina dnes používaných prohlížečů je beztak variací na Chrome. 

Stejně tak pokud nebudou moci rozšíření dělat tolik různých činností, lze předpokládat, že budou schopna běhat efektivněji, tedy i na slabším hardwaru či s menším zatížením procesoru daného stroje obecně).

O co s Manifest v3 jde také

Jenže to jako bychom si povídali na základě PR materiálů tvůrců Manifestu v3. Co však nelze přehlédnout, je holý fakt, že omezením možností dojde k omezení nabídky rozšíření, a to zejména v oblasti, která škodí „dojné krávě“ Googlu, tedy reklamám na webech a ve videích. Ano, řeč je o uBlock Origin (případně jiných blokátorech obsahu).

Omezení možností zahrnuje mimo jiné limitování přístupu rozšíření k síťovým požadavkům či často využívanou možnost, kdy si rozšíření průběžně stahuje ze vzdáleného zdroje další data. Stejně tak už rozšíření nebudou moci využívat modifikace síťových požadavků, tato funkcionalita bude (muset být) přímo v prohlížeči (serwice workers). Zkrátka končí věci, které využíval i uBlock Origin, jehož tvůrce už před časem založil projekt odlehčeného blokátoru uBO Lite vyhovujícího Manifestu v3. Tento blokátor ale nedisponuje tak širokými možnostmi jako původní uBlock Origin.

Technicky vzato dnes rozšířením stahované seznamy filtrů pro blokaci reklam / sledování uživatele bude možné distribuovat formou nové verze rozšíření, ale paranoik ve mě očekává, že za prvé má na toto Google připraven nějaký plán a za druhé se jistě objeví nějaké nové cesty, jak běh blokátorů vyhovujících Manifestu v3 zesložitit víc, než to šlo u Manifestu v2.

Vzpomeňme v tomto kontextu tažení proti uživatelům YouTube blokujícím reklamy, pár posledních textů u nás na toto téma:

Další velké prohlížeče

Internety se v posledních 15 letech značně konsolidovaly, a tak se nám i svět prohlížečů velmi zredukoval. Máme tu Google Chrome stavějící na (v mnoha ohledech Google vyvíjeném) prohlížeči Chromium / jádru WebKit/Blink. Na tomtéž staví Microsoft Edge, Vivaldi, Opera, Brave. Snad jedině Mozilla s Firefoxem se vymyká (ano, je tu i rýsující se Ladybird), ale ta je zase finančně závislá na Googlu a příjmu z výchozího vyhledávače Google ve Firefoxu (jak toto dopadne, je na jiný článek). 

Safari od Apple si samozřejmě jede po svém, jde asi o jedinou sílu, která se může dominanci Googlu na internetu postavit. Teoreticky.

Ale i kdyby byly věci jinak, všechny prohlížeče chtějí spolehlivě zobrazovat služby od Googlu, v čele s YouTube. Takže když to s omezením blokátorů nepůjde po dobrém, Google jistě zase přijde s nějakou další vlnou znepříjemňování života uživatelům YouTube, aby buď blokovat přestali (a polovinu času na YouTube strávili koukáním na pořád stejné zbytečné reklamy), nebo si zaplatili Youtube Premium, což je aktuálně 209 Kč měsíčně, případně 389 Kč měsíčně s rodinným tarifem pro až 5 členů domácnosti či 129 Kč měsíčně pro studenty.

Doplňme, že kupříkladu prohlížeč Brave obsahuje vlastní integrované blokování reklam a sledovacích prvků, takže přechod na Manifest v3 by na něj vliv mít neměl, nicméně výše uvedený odstavec se ho může týkat tak jako tak. Podobné bude platit i pro Vivaldi. Uvidíme.

Mozilla vedle podpory Manifest v3 hodlá i nadále držet podporu Manifest v2. Zde jsem nejvíce zvědav na další vývoj, zejména v kontextu toho, jak pozoruji rozdílnost chování YouTube na Firefoxu oproti Chrome.

Co čeká běžného uživatele

Změna by neměla být zásadní. Dovolím si predikovat, že nápaditost tvůrci různých „adblocků“ je dostatečná na to, aby nakonec i pro Manifest v3 vznikly nástroje, které budou plnit většinu podstatných funkcí tak, jako dnes uBlok Origin. 

zabbix_tip

Ostatně tento věčný boj mezi touhou webů si na sebe vydělat pomocí reklamních systémů a potřebou uživatelů nebýt kognitivně přetíženi hromadou irelevantních reklam, je věčný doslova a nemůže mít 100% uspokojivé řešení pro všechny strany sporu.

Předloni jsme vícekrát psali o tažení Googlu proti blokování reklam na YouTube, letos to zjevně bude přechod na Manifest v3. Běh dějin ale zásadně neovlivní a „zabrušovat“ do rozjímání o pokračujícím zpoplatňování internetu je v tuto chvíli zbytečné. Manifest v3 je zde, bude prosazen silou Googlu a vedle konce standardního uBlocku Origin přinese i některá zmíněná pozitiva.

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.