Diky za super clanek.
Ja bych se zeptal na to svetelne pero - to me kdysi zajimalo. Neni nekde nejaky blyzsi popis jak tohle zarizeni fungovalo, a dalo by se to zprozvoznit i na dnesnich masinach?
Dokonce jsem premyslel o tom jak by mohl fungovat ovladac na dnesnim okenim systemu. A jediny zpusob co me napadl, je pri zmacknuti nejakeho tlacitka testovat (treba pomoci problikavani) proste pixel po pixelu celou plochu focusovaneho okna, aby se dala urcit poloha pera. Ale jednak mi to prijde trochu jako metoda hrube sily a jednak jsem se zatim nikdy nedostal k tomu to vyzkouset prakticky. Ale jak jsi se o tom zminil v clanku, tak jsem si na to vzpomel....
Nefunguje světelné pero tak, že pošle do GPU signál v moment, kdy se sledovaný pixel rozsvítí? GPU ví, jaký pixel teď kreslilo (jaký pixel byl teď rozsvícen paprskem). Proto to nefunguje na LCD (všechny pixely svítí furt). Podle toho, jak to popisuju, to funguje u světlých prvků (černou nemá, jak zjistit). U her na starých konzolích to bylo tak, že po stisku spouště na pistoli vykreslil na moment celou obrazovku nějakou světlou barvou (bílá, červená, ...), takže poznal zamíření na kterýkoli pixel (aby pak udělal efekt výstřelu na správném místě).
Přesně jak píše Ladislav - prostě se na žádost vybarví celá obrazovka a světelné pero (tedy v podstatě fototranzistor + nějaké primitivní zapojení okolo) pošle signál zpět do karty. A ta dokáže přesně zjistit okamžik příjmu - protože 6845 má počitadla adresy znaku + znaku na řádku + počitadlo řádků (a mikrořádků). Adresa znaku, který se právě vykresloval (tedy jehož adresa byla poslána na MA) se zapíše do registrů pro světelné pero.
Je to relativně nepřesné a hlavně si nedovedu představit celej den takto stylusem máchat nad stolem :-)
Je to ukázáno tady někde okolo druhé minuty: https://www.youtube.com/watch?v=Nu-Hoj4EIjU