Hlavní navigace

Grafika

Tvorba a úprava grafiky.

Aktualizace AMDGPU firmware přidává podporu Vega M v procesorech Intel

Aktualizace firmwarů ovladače AMDGPU vycházející z Radeon Software 18.20 a následné patche již zahrnují podporu pro GPU část v procesorech Intel Kabylake-G, kterou má Intel licencovánu od AMD a je na bázi archivetury AMD Vega (aktuálně nejvyšší)…

David Ježek

18. 7. 2018 10:00 |

Grafické ovladače ve Windows 10 pomalejší než v Ubuntu

Zajímavý test přinesl server Phoronix, měřil grafický výkon se současnými kartami GTX 1060, GTX 1080 Ti, RX 580 a RX Vega 64 ve Windows 10 a v Ubuntu. Překvapivě v Ubuntu byl výkon většinou lepší, nebo podobný jako ve Windows 10. NVIDIA v Linuxu…

Jan Fikar

2. 7. 2018 16:25 |

Krita 4.1 beta 1 ukazuje nová vylepšení

Příští verze grafického programu Krita přinese několik důležitých novinek, které lze vyzkoušet v rámci prvního beta vydání. Jedním z nich je nový nástroj pro referenční obrazy, který nahrazuje dřívější dok. Dále přibyla podpora ukládání a…

David Ježek

22. 6. 2018 14:24 |

Debian hledá vzhled pro verzi 10 (Buster)

Jonathan Carter zveřejnil výzvu projektu Debian, který hledá grafický vzhled pro budoucí vydání 10 s kódovým označením Buster. Návrhy je možné zasílat do 5. září, další detaily najdete na wiki. Vybíráno bude podle toho, jak bude daný vzhled…

Petr Krčmář

18. 6. 2018 7:16 |

Intel představuje vylepšení grafického ovladače pro Linux 4.19

Jádro 4.18 sice ještě nemá uzavřené začleňovací okno, ale Intel už nyní posílá první úpravy pro verzi příští, 4.19. DRM ovladač i915 bude pokračovat v aktivaci podpory GPU 11. generace, tedy IceLake (přibude podpora zobrazení, opravy registrů…

David Ježek

13. 6. 2018 10:40 |

Intel chystá vlastní grafické čipy na rok 2020

Když v loňském roce přešel Raja Koduri z AMD do Intelu, začalo se mluvit o tom, že Intel připravuje vlastní dedikované grafické čipy. Nyní společnost potvrdila, že se zabývá vývojem grafik a očekávat je můžeme už za dva roky. Další detaily zatím…

Petr Krčmář

13. 6. 2018 9:49 |

X.Org se přesouvá na GitLab

Další z velkých open-source projektů se přesouvá na GitLab. X.Org na GitLab přesune jak kód, tak chybový systém FreeDesktop.org. Nejde o snahu demonstrovat postoj vůči akvizici GitHubu Microsoftem, GitLab zde poslouží jako náhrada za stávající…

David Ježek

12. 6. 2018 9:05 |

Použití MoviePy společně s knihovnou Vapory a raytracerem POV-Ray

Dnes spojíme dvě témata, kterým jsme se věnovali v předchozích týdnech. Jednalo se o knihovnu MoviePy určenou pro manipulaci a vytváření video souborů a o knihovnu Vapory, která umožňuje deklarovat 3D scény pro raytracer POV-Ray.

Pavel Tišnovský

7. 6. 2018 0:00
Doba čtení: 33 minut

Apple macOS 10.14 již označuje OpenGL a OpenCL za zastaralé

Společnost Apple ohlásila novou verzi 10.14 „Mojave“ svého operačního systému macOS, ve kterém posílá otevřená API OpenGL a OpenCL „do důchodu“. Nejde o žádné zásadní překvapení, mezi next-gen API je o Apple Metal vedle AMD Mantle / Vulkan a MS…

David Ježek

5. 6. 2018 17:00 |

XWayland v případě potřeby automaticky použije EGLStreams pro grafiky Nvidia

Nedávný X.Org Server 1.20 přišel s počáteční podporou EGLStreams pro XWayland, umožňuje tak běh Wayland klientů s uzavřeným ovladačem Nvidia, jenže implementace se nespouští automaticky v případě potřeby. Na světě tak je patch, který to napravuje a…

David Ježek

31. 5. 2018 13:59 |

Projekt Vapory: kombinace možností Pythonu a POV-Raye

V dnešním článku se seznámíme s projektem Vapory. Jedná se o knihovnu určenou pro Python, která umožňuje popis 3D scén pro raytracer POV-Ray přímo v Pythonu, což možnosti POV-Raye do značné míry rozšiřuje.

Pavel Tišnovský

31. 5. 2018 0:00
Doba čtení: 21 minut

Imagination přišla o svého posledního aktivního vývojáře Mesa

Podpora grafických jader PowerVR vyvíjených firmou Imagination Technologies byla prakticky vždy bídná (vzpomeňme GPU jádro „Intel Poulsbo“). Eric Engeström, který stojí za příspěvky týkající se PowerVR jader do projektu Mesa, přešel do Intelu, kde…

David Ježek

30. 5. 2018 9:32 |

Vyšel GIMP 2.10.2 s podporou HEIF

Včera vyšel GIMP 2.10.2, opraveno bylo 44 chyb. Hlavní změnou je podpora nového HEIF formátu, který je licencovaný a autorem zásuvného modulu je Dirk Farin. Více detailů v seznamu změn. (zdroj: phoronix)

Jan Fikar

21. 5. 2018 12:20 |

Ceny grafických karet klesají, dostupnost se zlepšuje

Zdá se, že klesající cena ETH i ostatních kryptoměn má za následek pokles ceny grafických karet Radeon RX 570 a RX 580. Navíc jsou karty konečně dostupné v prodeji. Podobně na tom jsou GeForce 1070 a 1080, ale tam je pokles menší. Navíc v polovině…

Jan Fikar

30. 4. 2018 15:21 |

libjpeg-turbo 2.0 beta1 přináší podporu AVX2

V tichosti vydaná první beta verze budoucí řady 2.0 projektu libjpeg-turbo přináší několik vylepšení. Předně je zde podpora použití instrukční sady AVX2 pro konverzi barevného prostoru, chroma downsampling/upsampling, kvantizaci a konverzi a…

David Ježek

25. 4. 2018 16:22 |

GIMP 2.10 RC2, jen 7 chyb blokuje finální vydání

Uběhly tři týdny od vydání GIMPu 2.10 RC1. Od té doby tvůrci pohnuli s řadou věcí a tak vychází RC2. Dle aktuálního soupisu zbývá vyřešit už jen 7 věcí blokujících vydání ostré verze. Pro uživatele možná nejznatelnější novinkou v RC2 je plánovaný…

David Ježek

18. 4. 2018 7:26 |

Akcelerované GPU Intel v QEMU

Nedávno vydané jádro 4.16 přineslo podporu Intel Virtual GPU (vGPU). To lze použít společně se zatím nevydaným QEMU 2.12 (například tedy 2.12.0-rc2), který má podporu pro vGPU. Gerd Hoffmann popsal vše potřebné k rozjetí vGPU na svém blogu. (zdroj: phoronix)

Jan Fikar

9. 4. 2018 15:46 |

Nová verze FreeCAD 0.17 po dvou letech

Po dvou letech po verzi 0.16 vychází open source 3D CAD systém FreeCAD 0.17. Mezi novinky patří přepracovaný Workbench pro součástky (PartDesign), nový manager rozšíření a Sketcher nyní podporuje B-spline. Více v podrobném seznamu změn. Instalační…

Jan Fikar

9. 4. 2018 9:17 |

Lytro zcela končí, Google chce jen know-how

Kdysi velkým hypem tlačený systém plenoptických fotoaparátů Lytro je u konce. Firma Před pár dny vydala zprávu na svém blogu, že končí. Tato zpráva byla posléze (i s blogem jako takovým) stažena a dnes se k ní dá dopracovat jen skrze webový archiv…

David Ježek

5. 4. 2018 9:00 |

GIMP 2.10 je ve stádiu Release Candidate

Příští velká verze grafického editoru GIMP už má kandidáta na vydání. Pomalu se tak začíná završovat vývoj trvající posledních několik let. GIMP 2.10-RC1 obsahuje všechny novinky, které jsme až dosud vídali pouze ve vývojové řadě 2.9. GIMP 2.10…

David Ježek

27. 3. 2018 16:39 |

RawTherapee 5.4 nabízí vylepšené rozhraní i HDR

Půl roku po 5.3 přichází projekt RawTherapee s verzí 5.4 obsahující několik zajímavých novinek: vylepšená podpora formátů RAW, upravené ovládání a hlavně lepší podpora nástrojů pro zpracování HDR.

David Ježek

23. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Krita 4.0 přináší podporu SVG a lepší práci s textem

Vývojáři uvolnili novou verzi grafického editoru Krita 4.0. Mezi hlavní novinky patří zvýšení výkonu, podpora vektorů a formátu SVG, nový nástroj pro práci s textem, možnost skriptování v Pythonu, nové štětce, vylepšení filtrů a mnoho dalšího. Novinky shrnuje následující video:

Petr Krčmář

22. 3. 2018 16:25 |

Nová Mesa podporuje open source ovladače pro SoC Tegra X1

Vývojová verze knihovny Mesa 18.1-devel dostala počáteční podporu SoC NVIDIA Tegra K1 a novější. Jako ovladače se používá open source nouveau. Vše by mělo dobře fungovat s Tegra X1, kterou najdete například v NVIDIA Shield Android TV, Pixel C, a…

Jan Fikar

9. 3. 2018 16:08 |

Vulkan 1.1 je tu, Nvidia má první ovladač pro Linux

The Khronos Group vydala specifikaci nové verze API Vulkan 1.1, která přináší několik novinek. Jde o první větší aktualizaci první verze 1.0, vydané zhruba před dvěma roky. Ve stejné době přichází též SPIR-V 1.3. Hlavním úkolem verze 1.1 bylo…

David Ježek

7. 3. 2018 16:15 |

X.Org Server 1.20 přinese řadu novinek, přichází RC verze

Loni se kolem projektu X.Org moc zásadních věcí nedělo, nicméně vydání nové verze 1.20 se pomalu blíží. Phoronix shrnuje novinky, které tato verze navazující na 1.19 z listopadu 2016 přinese. Očekávejme lepší podporu Steam VR, resp. kitu HTC Vive…

David Ježek

28. 2. 2018 17:00 |

Intel vydal OpenCL kompiler Neo jako open source

Intel v tichosti vydal OpenCL kompiler Neo jako open source. Je založený na LLVM a Clang. Podporuje Skylake a novější procesory. Nyní by měl umět OpenCL 2.1 a do konce roku 2.2. Zdrojové kódy compute-runtime i kompileru jsou dostupné na GitHubu…

Jan Fikar

16. 2. 2018 13:41 |

Jak používat nové funkce v Inkscape

Oblíbený vektorový editor Inkscape je od poloviny loňského roku ve verzi 0.92.2. Inkscape si dal za úkol implementaci SVG 1.1 a až toho dosáhne, tak jeho verze poskočí na 1. V loňském roce Inkscape také dostal řadu zajímavých funkcí. Sedm z těchto…

Jan Fikar

26. 1. 2018 13:17 |

Bude JPEG nahrazen novým otevřeným formátem AV1?

JPEG je tu s námi již 25 let a pravidelně se objevují snahy jej nahradit něčím novějším a lepším. Aktivní je například Google, který před sedmi lety přišel s formátem WebP založeným na formátu V8. Apple loni u svých mobilních produktů uvedl podporu…

Jan Fikar

22. 1. 2018 12:03 |

NVIDIA změnila EULA a zakazuje karty GeForce a Titan v serverech, kromě práce na blockchainu

NVIDIA nedávno změnila EULA ke svému software a zakazuje grafické karty GeForce a Titan v serverech, kromě „blockchain processing“. No Datacenter Deployment. The SOFTWARE is not licensed for datacenter deployment, except that blockchain processing…

Jan Fikar

8. 1. 2018 16:01 |

Blender oslavil 20 let od první veřejné verze, 24 let od svého vzniku

Ton Roosendaal v rekapitulaci pro letošní rok připomíná výročí 20 let od vydání první veřejné verze Blenderu. Tehdy šlo o Blender 1.0 pro platformu IRIX. Kromě toho na svém Twitteru vzpomíná také výročí 24 let od vůbec prvního nesmělého kroku. Pro…

David Ježek

3. 1. 2018 13:45 |