Hlavní navigace

Grafika

Grafika v procesorech Coffee Lake bude alfa až do Linuxu 4.15

I když se GPU v procesorech Coffee Lake prakticky neliší od GPU v Kaby Lake, jen došlo k přeznačení z HD Graphics 630 na UHD Graphics 630. Nicméně je jádru potřeba dávat parametr i915.alpha_support=1, nebo mít tuto volbu zkompilovanou v jádře,…

Jan Fikar

13. 10. 2017 9:07 |
| 1

Podpora S3TC je v Mesa, patent už vypršel

V pondělí vypršel patent na kompresní algoritmus S3TC, který se používá především pro kompresi textur (nejen u her). Kvůli patentu nemohl být algoritmus součástí knihovny Mesa, což se ale nyní mění. Matt Turner z Intelu poslal do Mesa-dev patch,…

Petr Krčmář

3. 10. 2017 9:56 |
| 1

GIMP 2.9.6 zvládne využít více procesorových jader

Grafický editor GIMP vyšel ve verzi 2.9.6. Asi největší novinkou je, že hlavní grafická knihovna GEGL začala využívat více procesorových jader. Dále přibyla částečná podpora Hi-DPI, plná přijde až ve verzi 3.0. Podporu formátu WebP nově zajišťuje…

Roman Bořánek

25. 8. 2017 9:59 |

Krita 3.2 opět umožňuje kreslení dotyky prstů

Grafický editor Krita, který se zaměřuje hlavně na kreslení, byl vydán ve verzi 3.2. Opět je k dispozici možnost kreslení dotyky prstů, která musela být dočasně odstraněna kvůli portaci na Qt5. Mezi další novinky patří nový retušovací nástroj nebo…

Roman Bořánek

18. 8. 2017 11:59 |

Inkscape 0.92.2 opravuje hromadu chyb

Po půlroce vyšla nová verze vektorového grafického editoru Inkscape 0.92.2. Jde převážně o údržbové vydání, ale chyb bylo opraveno opravdu hodně, včetně různých regresí. S tím souvisíc také přechod z Launchpadu na GitLab, který si v vývojáři zatím…

Roman Bořánek

11. 8. 2017 8:39 |
| 1

Unreal Engine 4.17 vylepšuje podporu Vulkanu a VR

Unreal Engine vyšel ve verzi 4.17 s celou řadou novinek. Jde např. o počáteční podporu Xbox One X nebo podporu diváckého režimu u virtuální reality (Oculus Rift a HTC Vive). To znamená, že další lidé mohou sledovat dění na běžném monitoru. Také…

Roman Bořánek

7. 8. 2017 19:53 |

Microsoft po 32 letech končí s vývojem Malování

Podzimní aktualizace Windows 10 přinese nejen dobré zprávy. Microsoft zveřejnil seznam věcí, se kterými se plánuje rozloučit, a objevilo se mezi nimi i legendární Malování. Program zatím v systému zůstane, ale už nebude dále vyvíjen a dá se…

Roman Bořánek

24. 7. 2017 19:17 |

Herní engine Unity ukončí podporu DirectX 9

Herní engine Unity oznamuje, že koncem roku plánuje vypnout podporu stařičkého, ale dlouhodobě hodně používaného, grafického API DirectX 9. Hlavně to znamená, že hry už nepůjdou exportovat pro Windows XP. Aby to bylo možné, musel by vývojář…

Roman Bořánek

10. 7. 2017 22:06 |
| 8

GIMP dostane editor metadat

Vývojáři grafického editoru GIMP se na Google+ pochlubili novou a velmi žádanou funkcí. Není tomu tak dlouho, co se GIMP naučil zobrazovat podrobná metadata o souborech, zejména EXIF. Nově tyto údaje bude možné také editovat, a to pomocí…

Roman Bořánek

10. 7. 2017 13:04 |

LibreOffice hledá maskota, návrh může poslat každý

Kancelářský balík LibreOffice hledá maskota. Svůj návrh může do konce prázdnin poslat kdokoliv, jedinou podmínkou je, aby byl zveřejněn jako volné dílo. Na blogu LibreOffice jsou k dispozici nějaké nápady, ale představivosti se meze nekladou…

Roman Bořánek

30. 6. 2017 10:04 |

Asus a Saphire vyrábějí speciální karty pro těžení

I na vrcholu „zlaté GPU horečky“ Bitcoinu výrobci grafických karet nedělali speciální těžební hardware. To se však změnilo nyní, kdy Asus i Saphire speciální karty pro těžení vydávají. Jedná se o karty s čipy AMD RX 470, RX 560 a NVIDIA GP106 často…

Jan Fikar

28. 6. 2017 10:31 |
| 1

Testy Serious Sam 3 Fusion: Vulkan na Nvidii se vyplatí

Croteam vydal Serious Sam 3: BFE v technicky předělané edici Fusion a dokončil tak předělávky všech her série. Jednou z předností edice Fusion je, že hry podporují nové grafické API Vulkan. Phoronix se jal testovat, zda se použití Vulkanu vyplatí…

Roman Bořánek

26. 6. 2017 9:05 |

Inkscape přechází z Launchpadu do GitLabu

Oblíbený open source editor vektorové grafiky Inkscape v sobotu oznámil, že po roce rozhodování a plánování přechází z Launchpadu do GitLabu. Uvažovalo se také o GitHubu, ten je však proprietární. Po velkém testování bylo tedy rozhodnuto pro GitLab. (zdroj: linux.org)

Jan Fikar

13. 6. 2017 11:15 |

Google AutoDraw promění vaši čmáranici v kresbu

Google spustil službu AutoDraw, na které předvádí možnosti strojového učení a umělé inteligence. Jednoduchá stránka vám umožní namalovat libovolný obrázek a stroj se pak snaží odhadnout, co jste chtěli namalovat. Nabídne vám podobné obrázky, vy si…

Petr Krčmář

13. 4. 2017 10:08 |

Staré GPU nebudou podporovány v Ubuntu 17.04

Ubuntu 17.04, které by mělo vyjít během pár dní, nebude podporovat DRM na starých grafických kartách. Konkrétně jde o 3Dfx Banshee/Voodoo3+, ATI Rage 128, Matrox G200/G400, SIS, VIA unichrome a Savage. Důvodem je používání jen jaderných ovladačů…

Jan Fikar

11. 4. 2017 15:20 |
| 7

GNOME možná dostane jednoduchou kreslící aplikaci

Marcin Kolny z GNOME začal pracovat na nové aplikaci, která by měla být obdobou Malování ve Windows. Zkrátka pro jednoduché kreslení a ty nejzákladnější úpravy grafiky. Aplikace se zřejmě bude jmenovat GNOME Paint. Tento název už nese jeden projekt…

Roman Bořánek

7. 4. 2017 10:57 |

Unity 5.6 podporuje Vulkan: až o 60 % lepší výkon ve hrách

Herní engine Unity, který používají tisíce menších a středně velkých her, vyšel ve stabilní verzi 5.6. Velkou novinkou je podpora nového grafického API Vulkan. Hry s podporou Vulkanu lze exportovat pro Linux, Android a Windows. Dosavadní zkušenosti…

Roman Bořánek

31. 3. 2017 21:58 |

Hra Star Citizen prý bude podporovat pouze Vulkan

Nové grafické API Vulkan se rozšiřuje jen pozvolna a her, které ho podporují, je jen hrstka. Proto zaujalo vyjádření vývojářů hry Star Citizen, že Vulkan bude zřejmě jediné podporované API na úkor starších OpenGL a DirectX. „DirectX 12 bychom…

Roman Bořánek

20. 3. 2017 10:09 |

Google má nový enkodér JPG, ušetří 35 % dat

Google se v posledních letech snaží všemožnými cestami zmenšovat obrázky. Teď do svého portfolia přidal další nástroj – JPG enkodér Guetzli. Podle vývojářů dokáže zmenšit obrázky o průměrně 35 % bez toho, aniž by uživatel poznal rozdíl v kvalitě,…

Roman Bořánek

17. 3. 2017 9:35 |

Nové binární ovladače NVIDIA pro Linux 378.13 s podporou více vláken

Dnes vyšel nový binární ovladač NVIDIA pro Linux 378.13 s podporou nových Quadro Pascal karet, podporou ARB_parallel_shader_compile pro více vláken v GLSL. Více vláken v OpenGL je nyní zapnuto již ve výchozím nastavení. Více v detailech k vydání. (zdroj: phoronix)

Jan Fikar

14. 2. 2017 17:26 |

GIMP možná přejde rovnou na GTK+ 4

Grafický editor GIMP už je téměř pět let portován na GTK+ 3, ale v poslední době se práce poněkud zastavily. Vývojář Alexandre Prokoudine na blogu píše, že bude třeba projekt revidovat a rozhodnout, jak se bude pokračovat dál. Ve hře je možnost, že…

Roman Bořánek

3. 2. 2017 7:51 |

WebP 0.6 přidává nástroj pro vytváření animací

Knihovna libwebp, která slouží pro práci s obrázkovým formátem WebP, vyšla ve verzi 0.6. Jedná se o další velkou verzi po více než roce. Nová verze přináší řadu menších vylepšení včetně optimalizace výkonu. Nejzajímavější novou funkcí je přidání…

Roman Bořánek

2. 2. 2017 9:07 |
| 1

Vývojář editoru GIMP žádá o finanční podporu

Vývojář grafických knihoven GEGL a babl, které jsou součástí editoru GIMP, žádá o finanční podporu na serveru Patreon. Øyvind Kolås prosí o 1000 dolarů měsíčně, které mu umožní věnovat se vývoji knihoven na plný úvazek. Druhou metou je pak částka…

Petr Krčmář

23. 1. 2017 9:48 |

Mozilla má nové logo a grafiku

Mozilla začala používat nové logo a grafiku na svých webech. Výběr trval sedm měsíců a postupně byly zveřejňovány různé návrhy. Nakonec vyhrál nápis Moz://a, který má odkazovat na smysl organizace a má vést k lepšímu přijetí značky mezi uživateli…

Petr Krčmář

19. 1. 2017 6:44 |

Jaké novinky přinese GIMP 2.10?

Na serveru OMG Ubuntu vyšel přehled novinek, které vývojáři editoru GIMP chystají do verze 2.10. Ta by měla vyjít během letošního roku a půjde o první major aktualizaci po pěti letech, změn se tedy chystá celá hromada. V první řadě bude GIMP při…

Petr Krčmář

18. 1. 2017 10:42 |
| 7

Mesa mění číslovaní, místo 13.1 bude 17.0

Knihovna pro 3D zobrazování Mesa mění číslovaní verzí, místo verze 13.1 vyjde v únoru 17.0. Nový formát číslovaní bude  rok.číslo-vydání-v-tomto-roce.menší_opravné_vydání. Dříve se číslo verze Mesa měnilo při přidání například další důležité…

Jan Fikar

10. 1. 2017 15:24 |

Grafický editor Krita 3.1 už plně podporuje macOS

Grafický (nebo spíš malovací) editor Krita vyšel ve verzi 3.1, která potěší hlavně uživatele systému macOS. Byly vyřešeny všechny zásadní nedostatky a Krita systém už plně podporuje, od verze 10.9 Mavericks. Dále přibyla např. možnost exportu…

Roman Bořánek

14. 12. 2016 13:17 |
| 1

OpenSUSE nebude podporovat proprietární ovladače AMD

Vývoj ovladačů AMD Catalyst (fglrx) byl ukončen a místo nich přicházejí ovladače AMDGPU skládající se ze svobodné části a proprietárního přídavku s přízviskem Pro. Bruno Friedmann, který spravuje ovladače v openSUSE, oznámil, že distribuce…

Roman Bořánek

9. 12. 2016 19:20 |
| 7

Byla vydána Mesa 13.0 s OpenGL 4.5 a ovladači Vulkan

Před dvěma dny byla vydána Mesa 13.0. Obsahuje ovladače Intel i965 pro procesory Broadwell a lepší s OpenGL 4.4 a 4.5. Procesory Haswell musí prozatím vystačit s OpenGL 3.3. Byl také vylepšen ovladač ANV pro Vulkan, který se dostal již do…

Jan Fikar

3. 11. 2016 14:35 |

Příchod hackerů: Boeingův muž

Počítačová grafika se zrodila jako nástroj průmyslového designu a simulací. Po několika letech si našla si cestu z vojenských laboratoří Boeingu do světa reklamy a posléze i filmu.

Lukáš Erben

11. 10. 2016 0:00
| 1