Hlavní navigace

Grafika

Google AutoDraw promění vaši čmáranici v kresbu

Google spustil službu AutoDraw, na které předvádí možnosti strojového učení a umělé inteligence. Jednoduchá stránka vám umožní namalovat libovolný obrázek a stroj se pak snaží odhadnout, co jste chtěli namalovat. Nabídne vám podobné obrázky, vy si…

Petr Krčmář

13. 4. 2017 10:08

Staré GPU nebudou podporovány v Ubuntu 17.04

Ubuntu 17.04, které by mělo vyjít během pár dní, nebude podporovat DRM na starých grafických kartách. Konkrétně jde o 3Dfx Banshee/Voodoo3+, ATI Rage 128, Matrox G200/G400, SIS, VIA unichrome a Savage. Důvodem je používání jen jaderných ovladačů…

Jan Fikar

11. 4. 2017 15:20
| 7

GNOME možná dostane jednoduchou kreslící aplikaci

Marcin Kolny z GNOME začal pracovat na nové aplikaci, která by měla být obdobou Malování ve Windows. Zkrátka pro jednoduché kreslení a ty nejzákladnější úpravy grafiky. Aplikace se zřejmě bude jmenovat GNOME Paint. Tento název už nese jeden projekt…

Roman Bořánek

7. 4. 2017 10:57

Unity 5.6 podporuje Vulkan: až o 60 % lepší výkon ve hrách

Herní engine Unity, který používají tisíce menších a středně velkých her, vyšel ve stabilní verzi 5.6. Velkou novinkou je podpora nového grafického API Vulkan. Hry s podporou Vulkanu lze exportovat pro Linux, Android a Windows. Dosavadní zkušenosti…

Roman Bořánek

31. 3. 2017 21:58

Hra Star Citizen prý bude podporovat pouze Vulkan

Nové grafické API Vulkan se rozšiřuje jen pozvolna a her, které ho podporují, je jen hrstka. Proto zaujalo vyjádření vývojářů hry Star Citizen, že Vulkan bude zřejmě jediné podporované API na úkor starších OpenGL a DirectX. „DirectX 12 bychom…

Roman Bořánek

20. 3. 2017 10:09

Google má nový enkodér JPG, ušetří 35 % dat

Google se v posledních letech snaží všemožnými cestami zmenšovat obrázky. Teď do svého portfolia přidal další nástroj – JPG enkodér Guetzli. Podle vývojářů dokáže zmenšit obrázky o průměrně 35 % bez toho, aniž by uživatel poznal rozdíl v kvalitě,…

Roman Bořánek

17. 3. 2017 9:35

Nové binární ovladače NVIDIA pro Linux 378.13 s podporou více vláken

Dnes vyšel nový binární ovladač NVIDIA pro Linux 378.13 s podporou nových Quadro Pascal karet, podporou ARB_parallel_shader_compile pro více vláken v GLSL. Více vláken v OpenGL je nyní zapnuto již ve výchozím nastavení. Více v detailech k vydání. (zdroj: phoronix)

Jan Fikar

14. 2. 2017 17:26

GIMP možná přejde rovnou na GTK+ 4

Grafický editor GIMP už je téměř pět let portován na GTK+ 3, ale v poslední době se práce poněkud zastavily. Vývojář Alexandre Prokoudine na blogu píše, že bude třeba projekt revidovat a rozhodnout, jak se bude pokračovat dál. Ve hře je možnost, že…

Roman Bořánek

3. 2. 2017 7:51

WebP 0.6 přidává nástroj pro vytváření animací

Knihovna libwebp, která slouží pro práci s obrázkovým formátem WebP, vyšla ve verzi 0.6. Jedná se o další velkou verzi po více než roce. Nová verze přináší řadu menších vylepšení včetně optimalizace výkonu. Nejzajímavější novou funkcí je přidání…

Roman Bořánek

2. 2. 2017 9:07
| 1

Vývojář editoru GIMP žádá o finanční podporu

Vývojář grafických knihoven GEGL a babl, které jsou součástí editoru GIMP, žádá o finanční podporu na serveru Patreon. Øyvind Kolås prosí o 1000 dolarů měsíčně, které mu umožní věnovat se vývoji knihoven na plný úvazek. Druhou metou je pak částka…

Petr Krčmář

23. 1. 2017 9:48

Mozilla má nové logo a grafiku

Mozilla začala používat nové logo a grafiku na svých webech. Výběr trval sedm měsíců a postupně byly zveřejňovány různé návrhy. Nakonec vyhrál nápis Moz://a, který má odkazovat na smysl organizace a má vést k lepšímu přijetí značky mezi uživateli…

Petr Krčmář

19. 1. 2017 6:44

Jaké novinky přinese GIMP 2.10?

Na serveru OMG Ubuntu vyšel přehled novinek, které vývojáři editoru GIMP chystají do verze 2.10. Ta by měla vyjít během letošního roku a půjde o první major aktualizaci po pěti letech, změn se tedy chystá celá hromada. V první řadě bude GIMP při…

Petr Krčmář

18. 1. 2017 10:42
| 7

Mesa mění číslovaní, místo 13.1 bude 17.0

Knihovna pro 3D zobrazování Mesa mění číslovaní verzí, místo verze 13.1 vyjde v únoru 17.0. Nový formát číslovaní bude  rok.číslo-vydání-v-tomto-roce.menší_opravné_vydání. Dříve se číslo verze Mesa měnilo při přidání například další důležité…

Jan Fikar

10. 1. 2017 15:24

Grafický editor Krita 3.1 už plně podporuje macOS

Grafický (nebo spíš malovací) editor Krita vyšel ve verzi 3.1, která potěší hlavně uživatele systému macOS. Byly vyřešeny všechny zásadní nedostatky a Krita systém už plně podporuje, od verze 10.9 Mavericks. Dále přibyla např. možnost exportu…

Roman Bořánek

14. 12. 2016 13:17
| 1

OpenSUSE nebude podporovat proprietární ovladače AMD

Vývoj ovladačů AMD Catalyst (fglrx) byl ukončen a místo nich přicházejí ovladače AMDGPU skládající se ze svobodné části a proprietárního přídavku s přízviskem Pro. Bruno Friedmann, který spravuje ovladače v openSUSE, oznámil, že distribuce…

Roman Bořánek

9. 12. 2016 19:20
| 7

Byla vydána Mesa 13.0 s OpenGL 4.5 a ovladači Vulkan

Před dvěma dny byla vydána Mesa 13.0. Obsahuje ovladače Intel i965 pro procesory Broadwell a lepší s OpenGL 4.4 a 4.5. Procesory Haswell musí prozatím vystačit s OpenGL 3.3. Byl také vylepšen ovladač ANV pro Vulkan, který se dostal již do…

Jan Fikar

3. 11. 2016 14:35

Příchod hackerů: Boeingův muž

Počítačová grafika se zrodila jako nástroj průmyslového designu a simulací. Po několika letech si našla si cestu z vojenských laboratoří Boeingu do světa reklamy a posléze i filmu.

Lukáš Erben

11. 10. 2016 0:00
| 1

Radeon vylepšuje podporu Vulkanu, už zvládá Dotu 2 i Talos Principle

Vzhledem k tomu, že AMD zřejmě neotevře všechny části ovladačů AMDGPU, pracuje komunita nadále na vývoji svobodných ovladačů Mesa/Radeon. Teď hlavně na podpoře nového grafického API Vulkan, a to s ovladačem RADV Vulkan. Ovladač už si poradí s těmi…

Roman Bořánek

30. 9. 2016 21:57
| 1

Mesa komunita: Česká republika má autoritu v OSS

Marek Olšák z AMD len 29. 9. 2016 vyzval na nové vydanie Mesa a už je stanovené, že to tak bude koncom októbra a dokonca je pravdepodobné, že súčasťou bude RADV (open source podpora Vulkanu pre Radeony architektúry GCN s ovládačom AMDGPU). To je neuveriteľná autorita. Vďaka Marek.

Peter Fodrek

30. 9. 2016 14:59
| 4

Příchod hackerů: křemíková grafika

Dvě slova, která se v první polovině devadesátých let stala synonymem pro počítačovou 3D grafiku. Dvě slova, jež byla tajným a nedostižným snem snad každého počítačového nadšence. Dvě slova: Silicon Graphics.

Lukáš Erben

27. 9. 2016 0:00
| 6

Jak pracovat s obrázky z příkazové řádky

Na serveru linux.com vyšel návod, jak pracovat s obrázky z příkazové řádky. Popsán je nástroj feh, který zobrazuje obrázky, zmenšeně, přes celou obrazovku, jako prezentaci a dokáže zároveň zobrazit EXIF data. Poté je popsán nástroj identify…

Jan Fikar

1. 9. 2016 16:57
| 6

Práce s rastrovými obrázky v knihovně OpenVG (okomentované demonstrační příklady)

Osmá část seriálu o knihovně OpenVG navazuje na obě části předchozí, v nichž jsme se seznámili s funkcemi pro operace s různými typy rastrových obrázků. Dnes budou tyto operace použity v šestici demonstračních příkladů.

Pavel Tišnovský

25. 8. 2016 0:00
| 2

Mozilla chce nové logo. Prohlédněte si odvážné návrhy

Současné logo Mozilla používá už mnoho let a prý je čas na změnu. Do finále postoupilo sedm návrhů a některý z nich by se ještě do konce roku měl stát oficiálním logem organizace.

Redakce

20. 8. 2016 0:00

Mozilla hledá nové logo. Podívejte se na sedm finalistů

Mozilla před několika týdny zahájila soutěž, ve které požádala komunitu o návrhy nového loga, resp. celého brandingu. Teď bylo vybráno sedm nejpovedenějších návrhů a cca za měsíc se výběr ještě zúží na tři. Komunita sice nemůže výběr ovlivnit…

Roman Bořánek

19. 8. 2016 19:11

Vývojový GIMP dostal podporu formátu WebP

Vývoj grafického editoru GIMP probíhá pozvolna a většinou se jedná o různé malé změny. Tentokrát však přibyla i jedna velká – prostřednictvím patche o velikosti dvou tisíc řádků kódu byla přidána podpora formátu WebP, který se pomalu, ale jistě…

Roman Bořánek

10. 8. 2016 20:50
| 5

Nové patche pro AMDGPU a Radeon ovladače v Mesa přinášejí nárůst výkonu

Dnešních osm patchů od Marka Olšáka pro svobodné ovladače AMD Gallium 3D v knihovně Mesa přinášejí značný nárůst výkonu. Ve hře BioShock Infinite jde o 23 % s ovladačem AMDGPU, v případě Radeonu to bude pravděpodobně ještě více. V kombinaci…

Jan Fikar

2. 8. 2016 16:57

Práce s rastrovými obrázky v knihovně OpenVG (pokračování)

V sedmé části seriálu o knihovně OpenVG budeme pokračovat v popisu práce s rastrovými obrázky. Zbývá nám popsat šestici důležitých funkcí určených pro přímou i nepřímou manipulaci s pixely (BitBLT).

Pavel Tišnovský

28. 7. 2016 0:00

Práce s rastrovými obrázky v knihovně OpenVG

V šesté části seriálu o knihovně OpenVG se seznámíme se způsoby manipulace s rastrovými obrázky, protože prakticky ve všech aplikacích se kromě 2D vektorových objektů setkáme i s běžnými bitmapami.

Pavel Tišnovský

21. 7. 2016 0:00

2D grafika s využitím knihovny OpenVG: práce s cestami (dokončení)

S konceptem „cest“ v knihovně OpenVG jsme se již seznámili. Ještě si však musíme vysvětlit tvorbu na sebe hladce navazujících Bézierových křivek a taktéž tvorbu kružnicových a popř. i eliptických oblouků.

Pavel Tišnovský

14. 7. 2016 0:00

digiKam 5.0.0 přechází na Qt 5 a běží lépe na Windows

Oblíbený správce fotografií digiKam se po dvou letech vývoje dočkal verze 5.0.0. Nových funkcí tolik není, úsilí se věnovalo hlavně portaci na Qt 5. Ta sice ještě nebyla úplně dokončena, ale už tak se software zbavil cca 80 % původních závislostí…

Roman Bořánek

6. 7. 2016 7:42
| 1