Hlavní navigace

Grafika

Intel vydal OpenCL kompiler Neo jako open source

Intel v tichosti vydal OpenCL kompiler Neo jako open source. Je založený na LLVM a Clang. Podporuje Skylake a novější procesory. Nyní by měl umět OpenCL 2.1 a do konce roku 2.2. Zdrojové kódy compute-runtime i kompileru jsou dostupné na GitHubu…

Jan Fikar

16. 2. 2018 13:41 |

Jak používat nové funkce v Inkscape

Oblíbený vektorový editor Inkscape je od poloviny loňského roku ve verzi 0.92.2. Inkscape si dal za úkol implementaci SVG 1.1 a až toho dosáhne, tak jeho verze poskočí na 1. V loňském roce Inkscape také dostal řadu zajímavých funkcí. Sedm z těchto…

Jan Fikar

26. 1. 2018 13:17 |
| 2

Bude JPEG nahrazen novým otevřeným formátem AV1?

JPEG je tu s námi již 25 let a pravidelně se objevují snahy jej nahradit něčím novějším a lepším. Aktivní je například Google, který před sedmi lety přišel s formátem WebP založeným na formátu V8. Apple loni u svých mobilních produktů uvedl podporu…

Jan Fikar

22. 1. 2018 12:03 |

NVIDIA změnila EULA a zakazuje karty GeForce a Titan v serverech, kromě práce na blockchainu

NVIDIA nedávno změnila EULA ke svému software a zakazuje grafické karty GeForce a Titan v serverech, kromě „blockchain processing“. No Datacenter Deployment. The SOFTWARE is not licensed for datacenter deployment, except that blockchain processing…

Jan Fikar

8. 1. 2018 16:01 |

Blender oslavil 20 let od první veřejné verze, 24 let od svého vzniku

Ton Roosendaal v rekapitulaci pro letošní rok připomíná výročí 20 let od vydání první veřejné verze Blenderu. Tehdy šlo o Blender 1.0 pro platformu IRIX. Kromě toho na svém Twitteru vzpomíná také výročí 24 let od vůbec prvního nesmělého kroku. Pro…

David Ježek

3. 1. 2018 13:45 |
| 1

darktable 2.4.0 poprvé i pro Windows

Jako obvykle, když darktable povýší svoji verzi o desetinku či dvě, znamená to důležité novinky. Verze 2.4.0 přichází také ve verzi pro Windows (ano, v pekle zjevně mrzne), byť pár posledních drobností v této verzi ještě nefunguje. Na darktable…

David Ježek

27. 12. 2017 16:28 |
| 6

NVIDIA dodala firmware k GP108 Pascal, v Nouveau bude fungovat 3D akcelerace

NVIDIA včera poslala do linux-firmware podepsaný firmware ke svým kartám GP108 Pascal. Díky tomu začne ve svobodném ovladači Nouveau fungovat 3D akcelerace, která doposud nefungovala. K rozjetí budete potřebovat kernel 4.14 a firmware z gitu…

Jan Fikar

22. 12. 2017 9:59 |
| 9

AMD otevírá oficiální ovladač pro Vulkan

Možná jste slyšeli o projektu RADV, což je otevřený ovladač pro Vulkan na grafických kartách AMD. Vznikl, protože neexistoval oficiální otevřený multiplatformní ovladač přímo od AMD. To se nyní mění, protože AMD svůj ovladač otvírá. Zároveň nabádá…

Petr Krčmář

13. 12. 2017 15:01 |

Vyšel GIMP 2.9.8 s lepší podporou Waylandu

Nová verze spadající do vývojové řady GIMPu pomalu směřuje projekt k ostrému vydání 2.10 s řadou novinek. Hlavní novinkou této verze však je lepší podpora Waylandu (vedle již dříve obsaženého GNOME/Wayland přibyl KDE/Wayland pro screenshoty a výběr…

David Ježek

13. 12. 2017 10:06 |
| 7

Polovina fotografií nahraných letos na Flickr pochází z telefonů

Flickr jako svého druhu fotografický zeitgeist, zveřejnil své každoroční statistiky. Z nich vyplývá, že nejčastějším typem fotoaparátu použitého k pořízení na Flickr nahrané fotografie, je (chytrý) telefon. Autor: Flickr Podíly za rok 2017…

David Ježek

12. 12. 2017 10:00 |

NVIDIA vydala grafickou kartu TITAN V za 3 tisíce dolarů

NVIDIA včera vydala grafickou kartu TITAN V založenou na architektuře Volta a vyrobenou 12 nm procesem s 21 miliardami transistorů. Karta má 12 GB HBM2 paměti s rychlostí až 1455 MHz a 640 Tensor jader a 5120 CUDA jader. Bude se tedy hodit na deep…

Jan Fikar

8. 12. 2017 17:05 |

Binární linuxové ovladače NVIDIA mají menší výkon ve hrách

Nejnovější binární ovladače pro Linux a pro grafické karty NVIDIA mají problém, který citelně snižuje jejich výkon ve hrách. Rozdíl mezi verzemi ovladačů 375.82 a 387.34 je v Deus Ex Mankind Divided až 27 %. Přitom obsazení VRAM vzrostlo o 50 %…

Jan Fikar

1. 12. 2017 11:52 |

Grafika v procesorech Coffee Lake bude alfa až do Linuxu 4.15

I když se GPU v procesorech Coffee Lake prakticky neliší od GPU v Kaby Lake, jen došlo k přeznačení z HD Graphics 630 na UHD Graphics 630. Nicméně je jádru potřeba dávat parametr i915.alpha_support=1, nebo mít tuto volbu zkompilovanou v jádře,…

Jan Fikar

13. 10. 2017 9:07 |
| 1

Podpora S3TC je v Mesa, patent už vypršel

V pondělí vypršel patent na kompresní algoritmus S3TC, který se používá především pro kompresi textur (nejen u her). Kvůli patentu nemohl být algoritmus součástí knihovny Mesa, což se ale nyní mění. Matt Turner z Intelu poslal do Mesa-dev patch,…

Petr Krčmář

3. 10. 2017 9:56 |
| 1

GIMP 2.9.6 zvládne využít více procesorových jader

Grafický editor GIMP vyšel ve verzi 2.9.6. Asi největší novinkou je, že hlavní grafická knihovna GEGL začala využívat více procesorových jader. Dále přibyla částečná podpora Hi-DPI, plná přijde až ve verzi 3.0. Podporu formátu WebP nově zajišťuje…

Roman Bořánek

25. 8. 2017 9:59 |

Krita 3.2 opět umožňuje kreslení dotyky prstů

Grafický editor Krita, který se zaměřuje hlavně na kreslení, byl vydán ve verzi 3.2. Opět je k dispozici možnost kreslení dotyky prstů, která musela být dočasně odstraněna kvůli portaci na Qt5. Mezi další novinky patří nový retušovací nástroj nebo…

Roman Bořánek

18. 8. 2017 11:59 |

Inkscape 0.92.2 opravuje hromadu chyb

Po půlroce vyšla nová verze vektorového grafického editoru Inkscape 0.92.2. Jde převážně o údržbové vydání, ale chyb bylo opraveno opravdu hodně, včetně různých regresí. S tím souvisíc také přechod z Launchpadu na GitLab, který si v vývojáři zatím…

Roman Bořánek

11. 8. 2017 8:39 |
| 1

Unreal Engine 4.17 vylepšuje podporu Vulkanu a VR

Unreal Engine vyšel ve verzi 4.17 s celou řadou novinek. Jde např. o počáteční podporu Xbox One X nebo podporu diváckého režimu u virtuální reality (Oculus Rift a HTC Vive). To znamená, že další lidé mohou sledovat dění na běžném monitoru. Také…

Roman Bořánek

7. 8. 2017 19:53 |

Microsoft po 32 letech končí s vývojem Malování

Podzimní aktualizace Windows 10 přinese nejen dobré zprávy. Microsoft zveřejnil seznam věcí, se kterými se plánuje rozloučit, a objevilo se mezi nimi i legendární Malování. Program zatím v systému zůstane, ale už nebude dále vyvíjen a dá se…

Roman Bořánek

24. 7. 2017 19:17 |

Herní engine Unity ukončí podporu DirectX 9

Herní engine Unity oznamuje, že koncem roku plánuje vypnout podporu stařičkého, ale dlouhodobě hodně používaného, grafického API DirectX 9. Hlavně to znamená, že hry už nepůjdou exportovat pro Windows XP. Aby to bylo možné, musel by vývojář…

Roman Bořánek

10. 7. 2017 22:06 |
| 8

GIMP dostane editor metadat

Vývojáři grafického editoru GIMP se na Google+ pochlubili novou a velmi žádanou funkcí. Není tomu tak dlouho, co se GIMP naučil zobrazovat podrobná metadata o souborech, zejména EXIF. Nově tyto údaje bude možné také editovat, a to pomocí…

Roman Bořánek

10. 7. 2017 13:04 |

LibreOffice hledá maskota, návrh může poslat každý

Kancelářský balík LibreOffice hledá maskota. Svůj návrh může do konce prázdnin poslat kdokoliv, jedinou podmínkou je, aby byl zveřejněn jako volné dílo. Na blogu LibreOffice jsou k dispozici nějaké nápady, ale představivosti se meze nekladou…

Roman Bořánek

30. 6. 2017 10:04 |

Asus a Saphire vyrábějí speciální karty pro těžení

I na vrcholu „zlaté GPU horečky“ Bitcoinu výrobci grafických karet nedělali speciální těžební hardware. To se však změnilo nyní, kdy Asus i Saphire speciální karty pro těžení vydávají. Jedná se o karty s čipy AMD RX 470, RX 560 a NVIDIA GP106 často…

Jan Fikar

28. 6. 2017 10:31 |
| 1

Testy Serious Sam 3 Fusion: Vulkan na Nvidii se vyplatí

Croteam vydal Serious Sam 3: BFE v technicky předělané edici Fusion a dokončil tak předělávky všech her série. Jednou z předností edice Fusion je, že hry podporují nové grafické API Vulkan. Phoronix se jal testovat, zda se použití Vulkanu vyplatí…

Roman Bořánek

26. 6. 2017 9:05 |

Inkscape přechází z Launchpadu do GitLabu

Oblíbený open source editor vektorové grafiky Inkscape v sobotu oznámil, že po roce rozhodování a plánování přechází z Launchpadu do GitLabu. Uvažovalo se také o GitHubu, ten je však proprietární. Po velkém testování bylo tedy rozhodnuto pro GitLab. (zdroj: linux.org)

Jan Fikar

13. 6. 2017 11:15 |

Google AutoDraw promění vaši čmáranici v kresbu

Google spustil službu AutoDraw, na které předvádí možnosti strojového učení a umělé inteligence. Jednoduchá stránka vám umožní namalovat libovolný obrázek a stroj se pak snaží odhadnout, co jste chtěli namalovat. Nabídne vám podobné obrázky, vy si…

Petr Krčmář

13. 4. 2017 10:08 |

Staré GPU nebudou podporovány v Ubuntu 17.04

Ubuntu 17.04, které by mělo vyjít během pár dní, nebude podporovat DRM na starých grafických kartách. Konkrétně jde o 3Dfx Banshee/Voodoo3+, ATI Rage 128, Matrox G200/G400, SIS, VIA unichrome a Savage. Důvodem je používání jen jaderných ovladačů…

Jan Fikar

11. 4. 2017 15:20 |
| 7

GNOME možná dostane jednoduchou kreslící aplikaci

Marcin Kolny z GNOME začal pracovat na nové aplikaci, která by měla být obdobou Malování ve Windows. Zkrátka pro jednoduché kreslení a ty nejzákladnější úpravy grafiky. Aplikace se zřejmě bude jmenovat GNOME Paint. Tento název už nese jeden projekt…

Roman Bořánek

7. 4. 2017 10:57 |

Unity 5.6 podporuje Vulkan: až o 60 % lepší výkon ve hrách

Herní engine Unity, který používají tisíce menších a středně velkých her, vyšel ve stabilní verzi 5.6. Velkou novinkou je podpora nového grafického API Vulkan. Hry s podporou Vulkanu lze exportovat pro Linux, Android a Windows. Dosavadní zkušenosti…

Roman Bořánek

31. 3. 2017 21:58 |

Hra Star Citizen prý bude podporovat pouze Vulkan

Nové grafické API Vulkan se rozšiřuje jen pozvolna a her, které ho podporují, je jen hrstka. Proto zaujalo vyjádření vývojářů hry Star Citizen, že Vulkan bude zřejmě jediné podporované API na úkor starších OpenGL a DirectX. „DirectX 12 bychom…

Roman Bořánek

20. 3. 2017 10:09 |