Hlavní navigace

Grafika

GIMP 2.10 RC2, jen 7 chyb blokuje finální vydání

Uběhly tři týdny od vydání GIMPu 2.10 RC1. Od té doby tvůrci pohnuli s řadou věcí a tak vychází RC2. Dle aktuálního soupisu zbývá vyřešit už jen 7 věcí blokujících vydání ostré verze. Pro uživatele možná nejznatelnější novinkou v RC2 je plánovaný…

David Ježek

18. 4. 2018 7:26 |

Akcelerované GPU Intel v QEMU

Nedávno vydané jádro 4.16 přineslo podporu Intel Virtual GPU (vGPU). To lze použít společně se zatím nevydaným QEMU 2.12 (například tedy 2.12.0-rc2), který má podporu pro vGPU. Gerd Hoffmann popsal vše potřebné k rozjetí vGPU na svém blogu. (zdroj: phoronix)

Jan Fikar

9. 4. 2018 15:46 |
| 7

Nová verze FreeCAD 0.17 po dvou letech

Po dvou letech po verzi 0.16 vychází open source 3D CAD systém FreeCAD 0.17. Mezi novinky patří přepracovaný Workbench pro součástky (PartDesign), nový manager rozšíření a Sketcher nyní podporuje B-spline. Více v podrobném seznamu změn. Instalační…

Jan Fikar

9. 4. 2018 9:17 |

Lytro zcela končí, Google chce jen know-how

Kdysi velkým hypem tlačený systém plenoptických fotoaparátů Lytro je u konce. Firma Před pár dny vydala zprávu na svém blogu, že končí. Tato zpráva byla posléze (i s blogem jako takovým) stažena a dnes se k ní dá dopracovat jen skrze webový archiv…

David Ježek

5. 4. 2018 9:00 |

GIMP 2.10 je ve stádiu Release Candidate

Příští velká verze grafického editoru GIMP už má kandidáta na vydání. Pomalu se tak začíná završovat vývoj trvající posledních několik let. GIMP 2.10-RC1 obsahuje všechny novinky, které jsme až dosud vídali pouze ve vývojové řadě 2.9. GIMP 2.10…

David Ježek

27. 3. 2018 16:39 |
| 5

RawTherapee 5.4 nabízí vylepšené rozhraní i HDR

Půl roku po 5.3 přichází projekt RawTherapee s verzí 5.4 obsahující několik zajímavých novinek: vylepšená podpora formátů RAW, upravené ovládání a hlavně lepší podpora nástrojů pro zpracování HDR.

David Ježek

23. 3. 2018 0:00
Doba čtení: 4 minuty

Krita 4.0 přináší podporu SVG a lepší práci s textem

Vývojáři uvolnili novou verzi grafického editoru Krita 4.0. Mezi hlavní novinky patří zvýšení výkonu, podpora vektorů a formátu SVG, nový nástroj pro práci s textem, možnost skriptování v Pythonu, nové štětce, vylepšení filtrů a mnoho dalšího. Novinky shrnuje následující video:

Petr Krčmář

22. 3. 2018 16:25 |

Nová Mesa podporuje open source ovladače pro SoC Tegra X1

Vývojová verze knihovny Mesa 18.1-devel dostala počáteční podporu SoC NVIDIA Tegra K1 a novější. Jako ovladače se používá open source nouveau. Vše by mělo dobře fungovat s Tegra X1, kterou najdete například v NVIDIA Shield Android TV, Pixel C, a…

Jan Fikar

9. 3. 2018 16:08 |

Vulkan 1.1 je tu, Nvidia má první ovladač pro Linux

The Khronos Group vydala specifikaci nové verze API Vulkan 1.1, která přináší několik novinek. Jde o první větší aktualizaci první verze 1.0, vydané zhruba před dvěma roky. Ve stejné době přichází též SPIR-V 1.3. Hlavním úkolem verze 1.1 bylo…

David Ježek

7. 3. 2018 16:15 |

X.Org Server 1.20 přinese řadu novinek, přichází RC verze

Loni se kolem projektu X.Org moc zásadních věcí nedělo, nicméně vydání nové verze 1.20 se pomalu blíží. Phoronix shrnuje novinky, které tato verze navazující na 1.19 z listopadu 2016 přinese. Očekávejme lepší podporu Steam VR, resp. kitu HTC Vive…

David Ježek

28. 2. 2018 17:00 |

Intel vydal OpenCL kompiler Neo jako open source

Intel v tichosti vydal OpenCL kompiler Neo jako open source. Je založený na LLVM a Clang. Podporuje Skylake a novější procesory. Nyní by měl umět OpenCL 2.1 a do konce roku 2.2. Zdrojové kódy compute-runtime i kompileru jsou dostupné na GitHubu…

Jan Fikar

16. 2. 2018 13:41 |
| 1

Jak používat nové funkce v Inkscape

Oblíbený vektorový editor Inkscape je od poloviny loňského roku ve verzi 0.92.2. Inkscape si dal za úkol implementaci SVG 1.1 a až toho dosáhne, tak jeho verze poskočí na 1. V loňském roce Inkscape také dostal řadu zajímavých funkcí. Sedm z těchto…

Jan Fikar

26. 1. 2018 13:17 |
| 2

Bude JPEG nahrazen novým otevřeným formátem AV1?

JPEG je tu s námi již 25 let a pravidelně se objevují snahy jej nahradit něčím novějším a lepším. Aktivní je například Google, který před sedmi lety přišel s formátem WebP založeným na formátu V8. Apple loni u svých mobilních produktů uvedl podporu…

Jan Fikar

22. 1. 2018 12:03 |

NVIDIA změnila EULA a zakazuje karty GeForce a Titan v serverech, kromě práce na blockchainu

NVIDIA nedávno změnila EULA ke svému software a zakazuje grafické karty GeForce a Titan v serverech, kromě „blockchain processing“. No Datacenter Deployment. The SOFTWARE is not licensed for datacenter deployment, except that blockchain processing…

Jan Fikar

8. 1. 2018 16:01 |

Blender oslavil 20 let od první veřejné verze, 24 let od svého vzniku

Ton Roosendaal v rekapitulaci pro letošní rok připomíná výročí 20 let od vydání první veřejné verze Blenderu. Tehdy šlo o Blender 1.0 pro platformu IRIX. Kromě toho na svém Twitteru vzpomíná také výročí 24 let od vůbec prvního nesmělého kroku. Pro…

David Ježek

3. 1. 2018 13:45 |
| 1

darktable 2.4.0 poprvé i pro Windows

Jako obvykle, když darktable povýší svoji verzi o desetinku či dvě, znamená to důležité novinky. Verze 2.4.0 přichází také ve verzi pro Windows (ano, v pekle zjevně mrzne), byť pár posledních drobností v této verzi ještě nefunguje. Na darktable…

David Ježek

27. 12. 2017 16:28 |
| 6

NVIDIA dodala firmware k GP108 Pascal, v Nouveau bude fungovat 3D akcelerace

NVIDIA včera poslala do linux-firmware podepsaný firmware ke svým kartám GP108 Pascal. Díky tomu začne ve svobodném ovladači Nouveau fungovat 3D akcelerace, která doposud nefungovala. K rozjetí budete potřebovat kernel 4.14 a firmware z gitu…

Jan Fikar

22. 12. 2017 9:59 |
| 9

AMD otevírá oficiální ovladač pro Vulkan

Možná jste slyšeli o projektu RADV, což je otevřený ovladač pro Vulkan na grafických kartách AMD. Vznikl, protože neexistoval oficiální otevřený multiplatformní ovladač přímo od AMD. To se nyní mění, protože AMD svůj ovladač otvírá. Zároveň nabádá…

Petr Krčmář

13. 12. 2017 15:01 |

Vyšel GIMP 2.9.8 s lepší podporou Waylandu

Nová verze spadající do vývojové řady GIMPu pomalu směřuje projekt k ostrému vydání 2.10 s řadou novinek. Hlavní novinkou této verze však je lepší podpora Waylandu (vedle již dříve obsaženého GNOME/Wayland přibyl KDE/Wayland pro screenshoty a výběr…

David Ježek

13. 12. 2017 10:06 |
| 7

Polovina fotografií nahraných letos na Flickr pochází z telefonů

Flickr jako svého druhu fotografický zeitgeist, zveřejnil své každoroční statistiky. Z nich vyplývá, že nejčastějším typem fotoaparátu použitého k pořízení na Flickr nahrané fotografie, je (chytrý) telefon. Autor: Flickr Podíly za rok 2017…

David Ježek

12. 12. 2017 10:00 |

NVIDIA vydala grafickou kartu TITAN V za 3 tisíce dolarů

NVIDIA včera vydala grafickou kartu TITAN V založenou na architektuře Volta a vyrobenou 12 nm procesem s 21 miliardami transistorů. Karta má 12 GB HBM2 paměti s rychlostí až 1455 MHz a 640 Tensor jader a 5120 CUDA jader. Bude se tedy hodit na deep…

Jan Fikar

8. 12. 2017 17:05 |

Binární linuxové ovladače NVIDIA mají menší výkon ve hrách

Nejnovější binární ovladače pro Linux a pro grafické karty NVIDIA mají problém, který citelně snižuje jejich výkon ve hrách. Rozdíl mezi verzemi ovladačů 375.82 a 387.34 je v Deus Ex Mankind Divided až 27 %. Přitom obsazení VRAM vzrostlo o 50 %…

Jan Fikar

1. 12. 2017 11:52 |

Grafika v procesorech Coffee Lake bude alfa až do Linuxu 4.15

I když se GPU v procesorech Coffee Lake prakticky neliší od GPU v Kaby Lake, jen došlo k přeznačení z HD Graphics 630 na UHD Graphics 630. Nicméně je jádru potřeba dávat parametr i915.alpha_support=1, nebo mít tuto volbu zkompilovanou v jádře,…

Jan Fikar

13. 10. 2017 9:07 |
| 1

Podpora S3TC je v Mesa, patent už vypršel

V pondělí vypršel patent na kompresní algoritmus S3TC, který se používá především pro kompresi textur (nejen u her). Kvůli patentu nemohl být algoritmus součástí knihovny Mesa, což se ale nyní mění. Matt Turner z Intelu poslal do Mesa-dev patch,…

Petr Krčmář

3. 10. 2017 9:56 |
| 1

GIMP 2.9.6 zvládne využít více procesorových jader

Grafický editor GIMP vyšel ve verzi 2.9.6. Asi největší novinkou je, že hlavní grafická knihovna GEGL začala využívat více procesorových jader. Dále přibyla částečná podpora Hi-DPI, plná přijde až ve verzi 3.0. Podporu formátu WebP nově zajišťuje…

Roman Bořánek

25. 8. 2017 9:59 |

Krita 3.2 opět umožňuje kreslení dotyky prstů

Grafický editor Krita, který se zaměřuje hlavně na kreslení, byl vydán ve verzi 3.2. Opět je k dispozici možnost kreslení dotyky prstů, která musela být dočasně odstraněna kvůli portaci na Qt5. Mezi další novinky patří nový retušovací nástroj nebo…

Roman Bořánek

18. 8. 2017 11:59 |

Inkscape 0.92.2 opravuje hromadu chyb

Po půlroce vyšla nová verze vektorového grafického editoru Inkscape 0.92.2. Jde převážně o údržbové vydání, ale chyb bylo opraveno opravdu hodně, včetně různých regresí. S tím souvisíc také přechod z Launchpadu na GitLab, který si v vývojáři zatím…

Roman Bořánek

11. 8. 2017 8:39 |
| 1

Unreal Engine 4.17 vylepšuje podporu Vulkanu a VR

Unreal Engine vyšel ve verzi 4.17 s celou řadou novinek. Jde např. o počáteční podporu Xbox One X nebo podporu diváckého režimu u virtuální reality (Oculus Rift a HTC Vive). To znamená, že další lidé mohou sledovat dění na běžném monitoru. Také…

Roman Bořánek

7. 8. 2017 19:53 |

Microsoft po 32 letech končí s vývojem Malování

Podzimní aktualizace Windows 10 přinese nejen dobré zprávy. Microsoft zveřejnil seznam věcí, se kterými se plánuje rozloučit, a objevilo se mezi nimi i legendární Malování. Program zatím v systému zůstane, ale už nebude dále vyvíjen a dá se…

Roman Bořánek

24. 7. 2017 19:17 |

Herní engine Unity ukončí podporu DirectX 9

Herní engine Unity oznamuje, že koncem roku plánuje vypnout podporu stařičkého, ale dlouhodobě hodně používaného, grafického API DirectX 9. Hlavně to znamená, že hry už nepůjdou exportovat pro Windows XP. Aby to bylo možné, musel by vývojář…

Roman Bořánek

10. 7. 2017 22:06 |
| 8