Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Grafika
Grafika
Tvorba a úprava grafiky.
61
–
90
/
1 574
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
10
20
Následující strana
Poslední strana
Vydán digiKam 8.4.0 s řadou vylepšení
Nová verze nástroje pro fotografie digiKam 8.4.0 je na světě po pěti měsících vývoje. Vyřešeny jsou některé letité chyby (nejstarší – viz přehled – pochází už z roku 2004), před začleněním oprav do tohoto vydání bylo vše ověřováno s uživateli,…
David Ježek
17. 7. 2024
Vylepšený Adaptive Sharpening pro Intel Lunar Lake, podpora v GNOME Mutter na cestě
Vedle všemožné podpory nadcházející platformy Lunar Lake jí také Intel dá do vínku ještě lepší obecný mechanismus adaptivního doostřování, který je určen pro integrované GPU generace Xe2. Filtr je psán tak, aby měl zcela minimální vliv na výkon a…
David Ježek
9. 7. 2024
AMD přepsala Radeon Developer Tool Suite pod Qt6
Další aplikací přepsanou pro Qt6 je sada vývojářských nástrojů pro Radeony, kterou vytváří vývojáři společnosti AMD v rámci firemní otevřené iniciativy GPUOpen. Doplňme, že části této sady tvoří nástroje jako Radeon Developer Panel, Radeon GPU…
David Ježek
2. 7. 2024
Změna podmínek služeb Adobe budí rozpaky a kontroverze
V únoru 2024 provedla společnost Adobe v tichosti změny podmínek vztahujících se k jejich softwarovým produktům a uživatelé si změny nevšimli. O čtyři měsíce později přišlo uživatelům upozornění s žádostí o přijmutí těchto nových podmínek…
Svatopluk Vít
10. 6. 2024
Beta verze Blenderu 4.2 LTS vylepšuje nejen GPU akceleraci
Příští vydání Blenderu 4.2 přechází s vydáním beta verze do fáze feature freeze a už se jen bude ladit kvalita kódu. Můžeme se tak podívat na novinky, které opět stojí za to. Nově běží s GPU akcelerací compositing pro fine rendery (výsledek by měl…
David Ježek
6. 6. 2024
Od Lorenzova atraktoru k dalším typům atraktorů v ploše i prostoru
Na článek Lorenzův systém: ideální pomůcka pro studium chaosu dnes navážeme. Pokusíme se totiž popsat si některé další dynamické systémy s podivným atraktorem, které je možné vykreslit ve 2D rovině či v 3D prostoru.
Pavel Tišnovský
30. 5. 2024
Doba čtení:
32 minut
Lorenzův systém: ideální pomůcka pro studium chaosu
Dnes navážeme na článek Emergence: struktury vzniklé ze zdánlivého chaosu, ve kterém jsme si ukázali, jak si můžeme pomocí jednoduchých pravidel nechat vygenerovat komplexní systém. Toto téma souvisí s teorií chaosu a v této oblasti má výsadní postavení Lorenzův systém.
Pavel Tišnovský
28. 5. 2024
Doba čtení:
26 minut
Emergence: struktury vzniklé ze zdánlivého chaosu
V některých dynamických systémech mohou i na základě aplikace mnohdy velmi jednoduchých pravidel vznikat složitější emergentní struktury. Dnes si jeden takový systém nazývaný ParticleLife popíšeme a naprogramujeme.
Pavel Tišnovský
16. 5. 2024
Doba čtení:
24 minut
GIMP 2.10.38 patrně poslední před 3.0.0
Včera vyšel oblíbený editor obrázků GIMP 2.10.38, jde patrně o vydání poslední před velmi dlouho očekávanou verzí 3.0.0. Je možné, že ještě bude vydáno poslední opravné vydání 2.10.40 a to buď těsně před 3.0.0, nebo potom. GIMP 3.0.0 se měl…
Jan Fikar
6. 5. 2024
AMD zpřístupní další části svého software pro GPU a dokumentace
Společnost AMD oznámila, že má brzy v plánu otevřít další části svého softwarového stacku pro grafické karty a také chce zveřejnit více dokumentace k hardware. V současné době jsou nástroje pro GPU a framework ROCm od AMD velmi otevřené, uzavřený…
Petr Krčmář
3. 4. 2024
V komunitě kolem Darktable to vře, vznikl kontroverzní fork nazvaný Ansel
Ve svých článcích jsem několikrát zmínil, že fotografie zpracovávám v open-source aplikaci Darktable. Poslední roky se kolem ní vede „nepěkná“ diskuze, která odhaluje dost ze zákulisí správy komunity kolem ní.
Svatopluk Vít
22. 3. 2024
Doba čtení:
10 minut
Grafické ovladače v Linuxu 6.9: nejen AMD RDNA3 Refresh, RDNA4 a Intel Xe
Linuxové jádro 6.8 je již venku a běží naplno proces prací na jádře 6.9. Do příslušné větve jádra míří spousty novinek, David Airlie zaslal kupříkladu řadu patchů pro DRM ovladače. Jako obvykle se majorita aktivit točí kolem podpory nových Radeonů,…
David Ježek
13. 3. 2024
HDMI 2.1 nebude v open source ovladačích AMD, může však být v Nouveau
HDMI 2.1 tu je od roku 2017 a umožňuje vysoké snímkové frekvence například 4K@120Hz a 8K@60Hz. Ovladače grafických karet AMD v Linuxu HDMI 2.1 nepodporují. Je tu například tři roky otevřená chyba. Minulý týden HDMI Forum odmítlo implementovat HDMI…
Jan Fikar
4. 3. 2024
GIMP 3.0 vyjde v květnu: jaké novinky přinese po deseti letech vývoje?
GIMP 2.99.18 je na světě a s ním se završuje série vývojových verzí, které vedou projekt k revolučnímu skoku vpřed, k vydání GIMPu 3.0. Novinek je spousta, ale bude to na konkurenci stačit?
David Ježek
23. 2. 2024
Doba čtení:
8 minut
GIMP 3.0 má poslední vývojářskou verzi, měl by vyjít v květnu
Vývojáři uvolnili GIMP 2.99.18, což je poslední plánovaná vývojová verze před očekávaným vydáním dekádu připravovaného GIMPu 3.0. Vývojáři pracují na vylepšené práci s barvami, vylepšených algoritmech barev, na možnosti nedestruktivních úprav,…
Petr Krčmář
22. 2. 2024
Na novějších GPU bude nouveau pro OpenGL používat Zink a NVK
Do Git větve balíku Mesa budoucí verze 24.1 zamířil kód implementující úvodní část infrastruktury podporující možnost ovladačů určit, zdali pro běh OpenGL použijí Zink (tedy „OpenGL-on-Vulkan“), namísto obvyklého nativního OpenGL. Cílem je u nových…
David Ježek
21. 2. 2024
RawTherapee 5.10 s lepší opravou přepalů
Rok a čtvrt po předchozí verzi 5.9 bylo vydáno nové Rawtherapee. Tvůrci začlenili řadu dílčích novinek pochopitelně ale s ohledem na číslování nic přelomového. Nastavit si tak lze více uživatelských externích editorů, v preferencích lze nastavit…
David Ježek
20. 2. 2024
Debian opravil balíčky s ovladači pro karty Nvidia
Před týdnem vyšla opravná verze Debianu 12.5, která ovšem rozbila balíčky s ovladači pro grafické karty Nvidia. Aktualizované linuxové jádro totiž změnilo inline funkci na volání dvou symbolů, které jsou k dispozici pouze pod GPL, čímž se tato…
Petr Krčmář
17. 2. 2024
Asahi Linux podporuje vyšší verzi OpenGL než macOS
Tým nezávislých vývojářů, kteří stojí za projektem Asahi Linux, se již zhruba tři roky snaží provozovat Linux na počítačích společnosti Apple, a to i přes naprostou neúčast výrobce. Během let se projekt změnil z velmi nestabilního experimentu na…
Petr Krčmář
15. 2. 2024
Zranitelnost GPU LeftoverLocals
Bezpečnostní experti z firmy Trail of Bits v úterý zveřejnili zranitelnost GPU Apple, Qualcomm a AMD nazvanou LeftoverLocals (CVE-2023–4969). GPU NVIDIA a ARM nejsou zranitelné. Jde o nedostatečné mazání grafické paměti při použití AI. Potom jiný…
Jan Fikar
19. 1. 2024
Nikon, Sony a Canon budou digitálně podepisovat fotografie kvůli AI podvrhům
Přední výrobci digitálních fotoaparátů Nikon, Sony a Canon se dohodli, že budou ve fotoaparátech digitálně podepisovat fotografie. Tím se zajistí jejich autentičnost a bude například složitější podvrhnout fotografie vytvořené umělou inteligencí, či…
Jan Fikar
8. 1. 2024
Blender oslavil 30 let
Výstavní projekt open-source světa, jehož kód byl otevřen v roce 2007, oslavil 30 let od první verze. Na původní vydání vzpomínal krátce zakladatel projektu Ton Roosendaal už před pěti lety. Více asi netřeba dodávat, ostatně Blender je už…
David Ježek
3. 1. 2024
Nvidia zpomalila RTX 4090 o 11 %, aby je mohla exportovat do Číny
USA zavedlo v říjnu exportní restrikce na vývoz čipů pro umělou inteligenci do Číny. Nvidia nyní vydala zpomalenou verzi grafické karty RTX 4090 označenou RTX 4090D a určenou právě pro čínský trh. RTX 4090D obsahuje méně CUDA jader (14 592 místo…
Jan Fikar
29. 12. 2023
Změna velikosti kurzoru ušetří na Intelu kolem 0,5 W
Ville Syrjälä z Intelu si všiml, že v ovladačích X11 xf86-video-modesetting je pro HW kurzor alokováno místo 256×256. Pokud se však kurzor vejde například do 64×64, tak na Intel Alderlake klesne spotřeba o 0,5 W. Tak velká hodnota patrně znamená,…
Jan Fikar
18. 12. 2023
GIMP 3.0 bude v květnu
Na začátku roku to vypadalo, že by dlouho očekávaný GIMP 3.0 mohl vyjít již letos. V úterý však vývojáři GIMPu napsali, že do konce roku se to nestihne a verzi 3.0 máme očekávat až v květnu příštího roku. Cílem je konference Libre Graphics Meeting…
Jan Fikar
24. 11. 2023
Nouveau / NVK vyhovuje specifikaci API Vulkan 1.0
Otevřený ovladač API Vulkan pro grafické karty Nvidia dosáhl milníku. Na hardwaru generace Turing projde testy Khronos Group na shodu s Vulkan 1.0. Kombinace Nouveau a NVK je tak prvním řešením, které vyhovuje specifikaci API Vulkan 1.0, tedy…
David Ježek
21. 11. 2023
Nové binární bloby od Nvidie pro GeForce RTX 20/30/40 míří do Linuxu 6.7
Nové binární bloby pro inicializaci GeForce RTX 2000, RTX 3000 i RTX 4000 jsou nyní v příslušné vývojové větvi jádra, která bude obsažena v Linuxu 6.7. Inicializace skrze Nvidia GPU System Processor (malý RISC-V koprocesůrek) je zde vyextrahována…
David Ježek
15. 11. 2023
Vydán Blender 4.0 s řadou novinek
Na světě je nová velká verze 3D animačního programu Blender 4.0. Přináší řadu novinek, mezi nimiž nechybí podpora světel/stínů v enginu Cycles, tamtéž přibyla podpora cest pro lesklé povrchy a další vylepšení. Na platformě macOS dostal Cycles…
David Ježek
14. 11. 2023
Vydán GIMP 2.10.36, nejspíš předposlední verze před GIMPem 3.0
GIMP 2.10.36 je venku a vývojáři hlásí, že pokud půjde vše jako dosud, jde o předposlední verzi dvojkové řady. Každopádně šestatřicítka nepřináší žádné zásadní novinky, jen udržuje loď v chodu, přidává pouze podporu načítání palet z Adobe Swatch…
David Ježek
8. 11. 2023
Photopea má nově vektorovou sestru Vectorpea
Známý grafický editor běžící ve webovém prohlížeči, projekt Photopea vývojáře Ivana Kuckira, dostává kolegyni cílící na vektorovou grafiku. Jmenuje se Vectorpea a momentálně se nachází v beta stádiu a funkcionalita bude jistě časem přibývat…
David Ježek
17. 10. 2023
61
–
90
/
1 574
První strana
Předchozí strana
1
2
3
4
5
10
20
Následující strana
Poslední strana