Články
Zprávičky
Fórum
Podpořte Root
Školení
Galerie
Root do mailu
RSS
Blogy
Knihy
Speciály
Manuály
Licence
Jak na Linux
Zdroják
Hledat
Root.cz
»
Grafika
Grafika
Tvorba a úprava grafiky.
91
–
120
/
1 574
První strana
Předchozí strana
2
3
4
5
6
10
20
Následující strana
Poslední strana
Unicode 15.1 přidává emodži pro hříbek, limetku a kroucení hlavou
Specifikace Unicode 15.1 vyšla minulý týden v úterý. Přidáno bylo šest nových emodži. Jsou to hříbek, kroucení hlavou, přitakání hlavou, prasklý řetěz, limetka a Fénix. K tomu ještě je tu přes sto nových variací na již stávající emodži většinou…
Jan Fikar
18. 9. 2023
Knihovna libavif 1.0 se stabilním ABI a experimentální podporou AV2
Alliance For Open Media vydala novou stabilní verzi knihovny libavif 1.0, referenční implementace AV1 Image File Format (AVIF) pro kódování i dekódování v tomto formátu, podporující AV1 implementace libaom, dav1d, libgav1, rav1e i SVT-AV1…
David Ježek
29. 8. 2023
Ubuntu 23.10 nepřinese vývojovou verzi GIMP 3.0
Do uvedení Ubuntu 23.10 už zbývá jen několik týdnů a tak na přetřes přišla otázka, zdali by s ohledem na velmi pokročilou fázi vývoje nebylo možné podzimní verzi Ubuntu obohatit rovnou o snapshot budoucího GIMPu 3.0, namísto už notně vousaté řady…
David Ježek
24. 8. 2023
Vyšel Inkscape 1.3 s přepracovaným importem PDF
Včera vyšel vektorový editor obrázků v SVG Inkscape 1.3. Mezi novinky patří nástroj na vytváření tvarů (Shape Builder tool). Nový je také dialog pro výběr fontů a přepsán byl import PDF souborů. Více detailů najdete v oficiálním oznámení. Editor…
Jan Fikar
24. 7. 2023
Vyšel GIMP 2.99.16, port na GTK+3 je hotov
Další vývojový krůček na cestě ke GIMPu 3.0 je za námi. GIMP 2.99.16 přináší dokončení portace projektu na GTK+3 (až na pár zanedbatelných varování, která nebrání užívání), dále vylepšené vyhledávání akcí (Action Search) či vylepšenou integraci…
David Ježek
11. 7. 2023
Nově otevřená geodata pro Českou republiku
Od začátku července zpřístupnil Český úřad zeměměřický a katastrální další sady geografických dat pro Českou republiku jako otevřená data, a to pod licencí CC BY 4.0. Patří mezi ně polohopisná i výškopisná data nebo ortofotomapy. Zveřejněné sady…
strepon
4. 7. 2023
Blender 3.6 s podporou raytracingu na Intel Arc, pro AMD Radeony zatím jen s Windows
Ač Intel naskočil do raytracingu se svými velkými GPU jako poslední, jeho karty rodiny Arc mají v novém Blenderu 3.6 už funkční podporu (dodejme, že raytracing na GeForce funguje už dávno). Na Radeonech od AMD lze s novým Blenderem akcelerovaný…
David Ježek
28. 6. 2023
Alyssa Rosenzweigová pracuje pro Valve
Jedním z nejnovějších zaměstnanců Valve Software je Alyssa Rosenzweigová, známá vývojářka věnující se mimo jiné zprovoznění Apple M1 a M2 na Linuxu, zejména GPU části. Před časem odstoupila z ovladačového projektu Panfrost a nyní se ukazuje, že…
David Ježek
27. 6. 2023
Vyšel darktable 4.4.0, vylepšuje práci se styly a presety
Projekt darktable, software pro zpracování fotografií, dnes vydal verzi 4.4.0. Mezi hlavní změny patří vylepšení práce se styly a presety, přepracované rozhraní pro kreslené masky, nabídka alternativního workflow s modulem sigmoid místo filmic rgb…
Michal Kubeček
22. 6. 2023
FFmpeg dostává podporu animovaných JPEG XL
Ve zhruba stejné doby, kdy nyní Apple oznamuje podporu JPEG XL v prohlížeči Safari, přichází do projektu frameworku FFmpeg podpora animovaných obrázků ve formátu JPEG XL. Podpora tak rozšiřuje již existující knihovnu libjxl v tomto balíku, který…
David Ježek
8. 6. 2023
Experimentální podpora OpenGL 3.1 pro Apple M1/M2
Alyssa Rosenzweig hlásí, že s ARM čipy Apple rodin M1 a M2 už je k dispozici experimentální podpora OpenGL ve verzi 3.1 a 3.0, v rámci Asahi Linuxu. Oproti dosavadní podpoře OpenGL 2.1 / ES 2.0 tak jde o významný posuv vpřed. Kód zatím není…
David Ježek
7. 6. 2023
NVIDIA představila GeForce RTX 4060 a RTX 4060 Ti
NVIDIA včera představila dvě grafické karty GeForce RTX 4060 a RTX 4060 Ti. RTX 4060 Ti má 22 TFlops a typickou spotřebu ve hrách jen 140 W (3060 Ti mělo spotřebu 197 W). RTX 4060 má 15 TFlops s typickou spotřebou ve hrách jen 110 W (3060 mělo…
Jan Fikar
19. 5. 2023
Experimentální podpora pro AV2 v libavif
Knihovna libavif od Alliance for Open Media pracuje s obrázky ve formátu AVIF (AV1 Image File Format). Před dvěma týdny byla přidána podpora nového formátu AV2, o kterém se hovoří již přes dva roky. Podpora AV2 je zatím experimentální, specifikace…
Jan Fikar
5. 5. 2023
Grafický ovladač i915 pro integrované karty Intel může být až o 15 % rychlejší
Syed Faaiz Hussain z Google se podíval na grafický ovladač i915 pro integrované karty Intel a zjistil, že v současnosti jsou parametry ovládající zvyšování a snižování frekvence GPU „zadrátovány“ v ovladači. Jde o threshold_up a threshold_down,…
Jan Fikar
28. 4. 2023
Vyšel digiKam 8.0.0, vylepšení ve všech oblastech doprovází i přechod na Qt6
Po dvou letech vývoje byla dokončena nová generace fotografického nástroje digiKam, která kromě spousty jiných novinek podporuje plně běh na Qt6 (ač zatím využívá jako výchozí Qt5). Mezi novinkami najdeme zbrusu novou online dokumentaci…
David Ježek
18. 4. 2023
Linux 6.4 přidá podporu mnoha grafických tabletů Genius
V rámci vývojového cyklu, ze kterého vzejde Linux 6.4, byl začleněn kód zprovozňující podporu řady grafických tabletů od společnosti KYE Systems, známější pod značkou Genius. Linux už jsou řadu podporuje, ale díky datům sebraným z ovladačů pro…
David Ježek
29. 3. 2023
Vyšel Blender 3.5 s vylepšeným enginem Cycles
Nová verze Blenderu stál neobsahuje podporu raytracingu přes AMD HIP či Intel oneAPI, vývoj se nestihl včas, takže si počkáme minimálně ještě o verzi dál. Co se však stihlo, byly různé další optimalizace v renderovacím jádru Cycles (např…
David Ježek
29. 3. 2023
Udržovací vydání digiKam 7.10.0, osmička příští měsíc
Projekt digiKam se pomalu blíží k osmičkové verzi, a tak máme na světě další aktualizaci v rámci současné stabilní řady 7.x. Desítkové vydání aktualizuje svůj základ na kombinaci prvků Qt frameworks 5.15.8 LTS, KDE Frameworks 5.102.0, Libraw…
David Ježek
14. 3. 2023
GIMP 2.10.34 nabízí export do JPEG XL ve stabilní verzi
Stabilní větev GIMPu má nový přírůstek v podobě verze 2.10.34. Ta v GIMPu definitivně zakotvuje Googlem zatracený, přitom skvělý formát JPEG XL, přidává vylepšenou podporu exportu do TIFF, backportuje mnohé změny v podpoře formátu Adobe Photoshop…
David Ježek
28. 2. 2023
Cíl pro Blender 4.0: podpora API Vulkan, optimalizace až poté
Jelikož je API Vulkan důležité jak pro Intel, tak pro AMD, dospěli vývojáři Blenderu k jedinému možnému závěru: síly v letošním roce v rámci prací na verzi Blender 4.0 – a o jejich velikosti rozhodne objem dostupného financování – budou primárně…
David Ježek
14. 2. 2023
Open source dekodér a enkodér pro H.266/VVC
Versatile Video Coding (VVC) H.266 je tu od roku 2020. Slibuje poloviční bitrate oproti staršímu HEVC H.265 obzvláště pro 4K a 8K. Fraunhofer HHI pracuje na open source dekodéru a enkodéru s názvem VVenC. Je napsaný v C++ s C rozhraním. Používá…
Jan Fikar
13. 2. 2023
GIMP 3.0 bude snad ještě letos
Včera vývojář Jehan Pagès zveřejnil oficiální zprávu o vývoji oblíbeného grafického editoru GIMP v roce 2022. Píše tu, že by neměl v souvislosti s dlouho očekávaným GIMPem 3.0 zmiňovat žádná data, nic neslibuje, ale že jej plánuje vydat ještě…
Jan Fikar
30. 1. 2023
V Mesa se objevil next-gen ovladač pro GPU Intel Xe
Intel už nějakou chvíli pracuje na DRM ovladači nové generace pro svá GPU architektury Xe. Do projektu Mesa nyní zamířil dostatek kódu, který umožňuje ovladač testovat, byť je nutno počítat s občasnými chybami či pády. Ovladač jednoho dne nahradí…
David Ježek
18. 1. 2023
Nová verze G'MIC 3.2.0 s řadou vylepšení
Po měsících prací ohlašují tvůrci balíku G’MIC (GREYC’s Magic for Image Computing) novou verzi 3.20. Ta přináší několik nových filtrů a algoritmů, samostatná Qt verze pak přidává novou předvolbu --layers, s níž lze specifikovat, že balík…
David Ježek
18. 1. 2023
Microsoft Dozen, Vulkan nad Direct3D 12, plní z 98,5% specifikaci Vulkan 1.0
Loni se v projektu Mesa objevila nová součást, překladač API Vulkan na Direct3D 12. Stojí za ním Microsoft a říká mu Dozen (zkráceně Dzn). Nyní Jesse Natalie z Microsoftu hlásí, že Dozen už z 98,5% zvládá to, co požaduje specifikace Vulkan…
David Ježek
10. 1. 2023
Z praxe amatérského fotografa: jak vyvolávám fotografie?
V třetí části minisérie se rozepíšu o softwarových nástrojích, které používám. Nestačí jen prohlížeč fotografií a pro hromadné zpracování stovek až tisíců fotek si nevystačíte s grafickým editorem typu GIMP. Co použít?
Svatopluk Vít
5. 1. 2023
Doba čtení:
8 minut
Funkční HDR na Linuxu, díky Valve
Valve pracuje v rámci herní platformy Steam, potažmo SteamOS pro Steam Deck, na podpoře HDR ve hrách a tudíž i obecně na Linuxu jako takovém. Jeho vývojáři nyní hlásí, že HDR je funkční, otestované minimálně na herních titulech jako Halo Infinite,…
David Ježek
3. 1. 2023
Vyšel darktable 4.2 s podporou JPEG XL
Novinek v darktable 4.2 je opět požehnaně. Tvůrci nabízí například dva nové algoritmy rekonstrukce přepalů, a sice “inpaint opposed” (stabilní, dobré výsledky vždy = je novým výchozím ) a “segmentation based”. Přepracovány jsou některé pixelové…
David Ježek
21. 12. 2022
Hugin 2022.0.0 přístupnější začátečníkům
Od loňské verze slepovače panoramat Hugin 2021.0.0 došlo k několika změnám. Tvůrci přidali volbu pro jednoduché vyplnění okrajů panoramatu jednolitou barvou. Zjednodušili též stránku asistenta, která nyní obsahuje jen nezbytné UI prvky, pročež…
David Ježek
21. 12. 2022
Z praxe amatérského fotografa: jak probíhá focení gymnastických závodů?
V první části jsem mluvil o sportu a hardware, který používám. Ve druhé části se podíváme na specifické podmínky a jak řešit boj s překážkami, které se vám při focení staví do cesty.
Svatopluk Vít
20. 12. 2022
Doba čtení:
9 minut
91
–
120
/
1 574
První strana
Předchozí strana
2
3
4
5
6
10
20
Následující strana
Poslední strana