Hlavní navigace

Co zajímavého na poli softwaru?

Michal Krause

Podívejme se společně, co zajímavého se během několika posledních dní událo na poli software pro Linux...

Úterý 16. 2.

Seznam knihoven pro práci s audio a video soubory se rozšířil o Apple Quicktime video. Na adrese http://heroine­.tampa.fl.us/qu­icktime/ naleznete knihovnu, která umožňuje číst i zapisovat Quicktime video s kompresí JPEG, RAW, nebo YUV2 a to včetně audio stopy. Prostý uživateli nejásej, jde jenom o knihovnu, ke které musí někdo napsat nějaký přehrávač. Myslím ale, že to nebude trvat dlouho.

Pondělí 15. 2.
Ještě než se firma Macromedia rozhoupala, začal Olivier Debon vývoj pluginu pro přehrávání Flash souborů v prohlížeči Netscape Navigator na Linuxu. Dnes už Macromedia sama tvoří i verzi svého pluginu pro Linux a tak tu máme konkurenční boj. Jak to asi dopadne je celkem nasnadě, nicméně zatím mohou zavilí příznivci Open Source Softwaru tu ošklivou komerční firmu :) ignorovat a používat Olivierovu verzi, kterou naleznete na adrese http://www.ge­ocities.com/Ti­mesSquare/Laby­rinth/5084/flas­h.html. Najdete zde i odkazy na jiné projekty související s Flashem.
No a když už jsme u toho Flashe, možná leckoho potěší dvě utilitky, které Vám práci s tímto formátem usnadní (hlavně asi ta pro zkoumání obsahu hotového Flash souboru :) a které jsou k nalezení na http://perso.club-internet.fr/o­debon/swift.html.

Neděle 14. 2.
Objevila se nová verze oblíbeného MP3 přehrávače x11amp, konkrétně 0.9 alpha 3. Jedná se podle mého skromného názoru asi o nejlepší unixový přehrávač MP3 audia z hlediska výkonu i vzhledu. Umožnuje pohodlné vytváření a editování playlistů, podporuje skiny pro WinAMP 2.x a má všechny takové ty vylomeniny jako je spektrální analyzér a podobně, které sice jenom zdržují, leč oko potěší (a pak je stejně většina lidí vypne :)
Ke stažení na obligátní adrese http://www.x11am­p.org/

Sobota 13. 2.
Pokud jste si stáhli x11amp, nebo už vlastníte jiný přehrávač MP3 souborů, možná zvažujete, že si nějaké ty „empétrojky“ splácáte sami. Pak by se vám mohl hodit Blade's MP3 Encoder (http://home8­.swipnet.se/~w-82625/encoder/), který je založen na stejných rutinách jako mpegEnc, takže by měl produkovat minimálně srovnatelně kvalitní audio, ale je údajně až třikrát rychlejší. Nedisponuje žádným rozhraním, ale můžete si stáhnout některý třeba Krabber, což je front-end nejenom k tomuto encoderu, ale třeba i k cdparanoia.

Pátek 12. 2.
V pátek mě zaujali hned dvě aplikace. Nejdříve to byl 3D modelovací softík se záhadným jménem mg2 (http://www.op­.net/~finkles­k/3d.html), jehož jméno bylo odvozeno z m jako modeller (nebo také Mesa) a tří G (Gtk, openGl a Gnu). Jenže pak se to autorovi nějak znelíbilo, tak to zkrouhnul na dvě G :). V oblasti 3D modelování a vizualizace se toho vůbec poslední dobou vyrojilo poměrně dost, ovšem otázkou zůstává, zda je některý z produktů už na dostatečné úrovni, aby byl v praxi použitelný.
Další věc, kterou by bylo škoda přehlédnout je asp2php (http://www.in­link.com/~naken/as­p2php/), což (jak už sám název napovídá) je utilitka pro konverzi microsoftích ASP na oblíbené multiplatformní PHP, která se již přehoupla přes číslo verze 0.6 a kromě geniálního loga disponuje už i GTK rozhraním.

Čtvrtek 11. 2.
Vůbec nejvíce mě za několik posledních dní potěšila informace o programu GILT (http://www.vic­ksburg.com/~pho­enix/main.html), který se teď objevil v první veřejné verzi 0.1.0. Jedná se de facto o přepis GIMPa (tedy hlavně uživatelského rozhraní) na vektorový kreslící program na bázi OpenGL (Mesa). Sice se mi ho nepodařilo zkompilovat :), ale pokud se to povede, mohlo by jít o další krok směrem k lepším zítřkům na poli uživatelských aplikací. Ovšem jak se píše přímo na www.gimp.org, GILT je v nebezpečném stádiu hledání programátorů. Jak to všechno dopadne, to teprve uvidíme…

Středa 10. 2.
Když jsem v sobotu narážel na to, že v oblasti 3D animací a renderingu je poslední dobou vidět velký pohyb, myslel jsem mimo jiné i na Blender (http://www.blen­der.nl/), který vypadá opravdu velice pěkně. Doufám, že se někdy najde trochu víc času a napíšeme o Blenderu nějaký delší článek.

Našli jste v článku chybu?