Jinymi slovy jsou lide studujici informaticke obory v CR dele nez jeden rok vlastne tak trosku blbi, protoze je jim to k nicemu a mohli by uz davno vydelavat?
To musi mit clovek slusne ego, aby takhle shodil nekolik tisic vysokoskolaku a pritom udelal jen v prvni vete tri gramaticke chyby...
Nechcem vyvolavat flame-war na temu VS ano/nie. Kazdy to asi vidi trochu inak. Ja si myslim, ze velmi zalezi na konkretnej skole. Myslim, ze po strednej skole som na tom s programovanim nebol tak najhorsie (podla vysledkov roznych celostatnych sutazi), ale na VS som na toho naucil naozaj dost. Poznam aj zopar dobrych programatorov, ktori nemaju VS, ale myslim si, ze ak by vystudovali informatiku na dobrej skole, boli by este lepsi.
Mnoho ludi co zacali VS a nedokoncili ju, ani nevedia co vsetko este nevedia... Viem, ze vidina dobreho platu je velmi lakava. Sam som zacal pracovat v 3.rocniku na VS. Bolo to na nieco dobre (clovek sa uisti, ze to co studuje ma dobre uplatnenie v praxi), na druhej strane brala praca vela casu, ktory som mal radsej venovat studiu - firma chce vysledky a uz nie je tolko casu na experimentovanie.
Dovolim si malu radu pre stredoskolakov: zistite si co najviac o skole kam chcete ist. Ak ponuka hlavne prakticke prednasky (praca v konkretnych systemoch - DB, OS, prog.jazyky), chodte radsej do praxe. VS je hlavne o ziskani prehladu v oblasti. Uplatnenie teorie v praxi musi zvladnut kazdy sam.
Moje zkusenost (pracoval jsem jiz u dvou zamestnavatelu) je takova, ze VS programatori byli ve vsech pripadech lepsi nez SS programatori. Mozna je to proto, ze VS nauci cloveka samostatne myslet (vystudoval jsem FJFI CVUT v Praze, obor matematicke inzenyrstvi), kdezto na SS (gymnazia) zaci jen papouskuji to, co je v ucebnicich. Navic pochybuji, ze by stredoskolaci vedeli, co je to heapsort nebo quicksort, neznaji maticovy pocet, ... . Programuje-li pak takovy stredoskolak trideni nebo tvori-li nejake SQL se slozitejsimi vazbami, neuvedomuje si, co bude rychle a co pomale --> podle toto to pak vypada (kupte si dvouprocesorovou masinu). Nechci nejak pausalizovat, i mezi SS se mohou vyskytovat esa, ale ja jsem se s takovymi nesetkal.
Co se tyce sporitelny, odborna uroven NEKTERYCH jejich programatoru/spravcu site je zalostna. Jako (byvaly) zamestnanec jedne firmy, co do SP dodavala soft, jsem se na dostal v SP do styku s lidmi, co si rikali NT administrator a nevedeli, co to je Notepad a ani v nem neumeli pouzit funkci hledej (F3). To neni vtip, kdybych se s tim osobne nesetkal, tak bych tomu neveril.
Problém některých "administrátorů" ve velkých firmách je odvozen od toho, kdo a k čemu je přijímá. Pokud práce daného zaměstnance je čistit monitory a jednou za čas spustit ikonu na ploše, pak ani nemá možnost se více naučit, pokud sám nechce. Mnohem závažnějším problémem je, že do funkcí je přijímají lidé,kteří sami o IT nevědí nic a v jejich pohledu je zůženo na vyměňování pásek v tiskárnách. Odborníka by museli zaplatit. Takhle mají body za zaplácnutí místa.
Souhlas, mam podobne zkusenosti. Stredoskolak je obvykle schopen pochopit syntaxi jazyka (+ funkce odpovidajicich knihoven), ale nema absolutne zadnou predstavu, jak jazyk/funkce pracuji uvnitr.
Rozdil je jednoduse v tom, ze stredoskolat programuje v danem jazyce, zatimco vysokoskolak vymysli "algoritmus" a jazyk bere pouze jako prostredek k zapisu.
Samozrejme existuji vyjimky (dokonce jsem se s nimi setkal :-) ), ale ty jsou v radech desetin (cisly 1/10) procent.
quicksort? heapsort? A vy snad víte, který zmiňovaný algoritmus ten který výrobce db engine použil? Od toho jsou manuály, kde slušný výrobce říká, co je v jeho produktu rychlé a co ne. Navíc, obecné zásady tvorby SQL příkazů jsou platné všude!
A co se týká dalších tzv. "hlubších znalostí". Vy snad víte, jak udělal Borland (pardon, Inprise) překladač céčka? Víte, co mu půjde "pod nos" lépe a co ne?
Na co si, pánové, hrajete? Je fajn, že jste absolvovali VŠ a že máte nějaké znalosti a vědomosti navíc, ale to samé se při troše vůle absolvent SŠ naučí také. Dokud bude v této zemí kvalifikací absolvovaní nějaké VŠ a nikoliv reálná úroveň znalostí a použitelnost člověka v praxi, budeme pořád jako země v těch samých sračkách. Pro NĚKTERÉ VŠ: Přestaňte se povyšovat a cítit jako elita.
Poznámka na závěr: Znám spousty lidí, které ani nenapadne, aby vyžadovali oslovení "pane inženýre" a u některých jsem jejich skutečné tituly neznal. Jsou skromní a bývají NEJLEPŠÍ, co se týká znalostí, vědomostí a úspěchů v praxi.
Ad db) Hmm, jak rychle co? Na jak velka data? A co myslite temi "obecnymi zasadami"? Kdyz pisu neco slozitejsiho nez select/insert/.. z/do jedne tabulky, tak mam zatracene mnoho moznosti jak to napsat (kolik prikazu, tmp-tabulky atd.) a rozhodne se neridim "obecnymi zasadami", ale treba velikosti onech tabulek, nejcastejsim a nejslozitejsim pripadem (vstupu).
Ad Borland) Struktura prekladacu se myslim uci na kazde VS (informaticky obor samozrejme), nicmene u C++ jde spis o algoritmy ci knihovny, ktere clovek vyuziva, nez o samotny preklad jazyka (i kdyz opet ze zkusenosti z praxe prasit se da samozrejme cokoli).
Ad zbytek) Nikdo se tu nad nikoho nepovysuje, ani nevyzaduje osloveni "pane inzenyre" (sam ostatne VS (zatim) nemam). Pouze tu par lidi vyjadrilo nazor, ze dle jejich zkusenosti VS byvaji v praxi schopnejsi nez SS, protoze se na skole (maji-li snahu) muzou neco naucit.
Jestli mi zas spadne Konqueror, tak uz na to...
A SS nemaji do knihovny pristup? Myslite si, ze na SS je zakazano cist "Algoritmy a struktury udajov"? Ano, je pravda, ze ve skupine VS bude mozna vetsi zastoupeni lidi, kteri znaji i pozadi ne jenom jazyk, ale pro praci na nejakem miste jsou podstatne znalosti a ne vystudovana skola. To je to, na co upozornuji i mi predchudci v diskuzi. Sporitelna se ohani vysokymi naroky, profesionalitou a pak si tam da podminku ze to musi byt VS. Jinymi slovy rika, ze si nebude delat obecny pruzkum vedomosti, protoze kdyby ho delali nemuseli by to limitovat skolou.
Popravde navstevuji VS a stejne jako ostatni navstevnici a mnozi jeji absolventi muzu konstatovat, ze cloveka nenauci vubec nic. Nedozvedel jsem se tam zatim o IT nic co bych nevedel uz pred tim. Nejde jenom o IT. Kazdy prumyslovak Vam rekne, ze na VS vystacil bohate s vecmi co znal ze stredni. VS titul pouze, rika "ten clovek je schopnej zabrat a pracovat v noci, samostane snaset pakarny" nijak ovsem nekvalifikuje jeho odbornost v problematice. Znam spoustu lidi, kteri se v IT slusne zivi a nemaji VS. A znam spoustu VS, kteri siice bravurne ovladaji princip ruznych algoritmu ale technicky o pocitaci nevi vubec nic. Jsou to spis programatori teoretici.
dovolim si malu poznamku, heapsort, quicksort, rekurziu, oop, databazy, etc. sme preberali na strednej skole v druhom, resp. tretom rocniku (gymnazium). za dva semestre informatiky/programovania na vysokej skole som sa nenaucil absolutne nic co by som uz nevedel, v drvivej vacsine bolo ucivo obsiahnute menej. (a perly typu: ISDN ma dva 64 kilobajtove kanaly, DNS je skratka pre Domain Net Server, a dalsie boli na kazdodennom poriadku..)
Ja uz si teda heap nebo qsort sort nepamatuju :-). (K cemu taky, kdyz kazda poradna objektova knihovna tyhle radici algoritmy implementuje). Na druhou stranu si ale pamatuju, jak se generujou ruzny parsery a tak. Mimochodem, kdo tu ze SS vi co je treba lex, yacc, JavaCC a tak ? Kdo ze SS vi, k cemu je dobrej ADT u Oracle, k cemu je dobry vedet slozitost algoritmu, co je deadlock (tohle jsem mozna prehnal :-)). Tak se ukazte, makaci :-).
tak ja to skusim.
lex - Unix-program na vyhladavanie paternov v textoch
yacc - ak sa nemylim, tak program na vytvorenie parsera na zaklade def.syntaxe jazyka
JavaCC - yacc pre Javu (?)
ADT u Oracle - tak co je ADT netusim, "Oracle" uz som niekde pocul ;)
deadlock - zjednodusene: vznika, ak min. dva procesy cakaju navzajom na uzamknute zdroje
pre uplnost priznavam, ze zatial jedine z vymenovaneho, co mi bolo prakticky treba, je chapanie toho deadlocku...
jen pro doplneni:
slozitost algoritmu je dulezite vedet protoze je na nem primo zavisle strojove zpracovani. zjistovani teto zavislosti je velmi obtizne ze dvou duvodu:
a) dve stejne instance mohou mit ruzne dlouhou dobu vykonavni
b) na ruznych pocitacich mohou stejne instance pracovat dlouhou dobu...
Tak doufam ze to staci, ulohy umele inteligene tady snad nemusim rozebirat... jsem zatim pouze stredoskolak :)
Nemohu se vsim souhlasit, protoze stale jeste navstevuji stredni skolu (IT) a znam nekolik programatoru (a nejen programatoru) kteri dokazi veci ktere by nektery vysokoskolak nedal dohromady. Nerikam tim, ze VS je nanic, ale zalezi na osobnim pristupu a zajmu o obor. Nekdy zaniceny "laik" toho muze vedet vic nez vystudovany vysokoskolak. Je smutne ze treba na nasi skole se bude diky ADMINISTRATOROVI (VS) prechazet z Linuxu na WinNT. Potom ale opravdu nevim na co VS...
Haha, teda neznam moc SS, ktery umeji doopravdy programovat a hlavne vyvijet a navrhovat. Zajimalo by me, kolik z tzv. programatoru pise v necem lepsim nez je VB nebo pripadne Delphi a kolik jich zna napriklad UML.
Podle me je hlavni vyhoda VS ta, ze se dokazou v dany oblasti a problematice vyrazne rychlejs zorientovat nez SS. Na druhou stranu je ale pravda, ze VS nezarucuje ze danej clovek bude dobrej ... pravdepodobnost by ale mohla bejt vyssi :-).
Myslim, ze Vys. skoly jsou zamereny na pripravu studenta v sirokem spektru znalosti. To znamena, ze se predpoklada, ze vysokoskolak je schopen se rychle zorientovat v nove problematice a nalezt reseni.
Pokud je nekdo dobrej v assembleru a celej zivot pise drivery pro graficky karty, tak na to vys. skolu nepotrebuje - pokud ale takoveho cloveka postavite pred c++ a budete po nem chtit frontend k databazi, bude zrejme ztracen. U vysokoskolaka se ovsem predpoklada, ze zalovi v pameti a vyrazi studovat literaturu (a taky, ze na zaver to vyresi). To jsou ovsem jen predpoklady - praxe byva trosku jina - jestli jsem se ja neco na vysoke dobre naucil, tak to bylo chlastat az do rana :-)
Spoustu veci znam uz jen z doslechu a .... tak
Mam dojem, ze v Delphi (popr. ve VB) se nepise proto, ze programator je SS, ale proto, ze kdosi potrebuje RYCHLE napsat APLIKACI pro realny usery (treba klienty nad necim). S takovejma vykrikama bych se radeji uklidnil. To by ses i treba podivil, jak muzes v pascalu napsat rychlou zalezitost (no pravda, moc citelny to pak neni:), pokud vis co je pod poklickou, a neznamena prece, kdyz pises zrovna v necem jinym nez C++, ze ignorujes analyzu.
Musim tedy priznat, ze v Delphi neumim (Pascal jsem opustil s verzi TP 6.0 :-)) a VB znam jen tak, ze jsem si vyzkousel nejakou trivos aplikaci (GUI). Je asi pravda, ze pro delani nejakejch formularu a GUI veci to asi neni tak nejhorsi, ale nechtel bych psat pulku programu ve VB a zbytek dopsat treba v C++.
Jinak me se spis nelibily OO rysy u techle jazyku - prislo mi to vzdycky jen jako. Vono ani u C++ s tou objektovosti to neni zrovna nejlepsi, ale furt lepsi nez u VB a Delphi. Osobne se mi nejvic libil Smalltalk, ale vzhledem k uziveni se delam v Jave (sice to neni Smalltalk, ale porad lepsi nez C++, VB a Delphi).
Take nepovazuji VS za zbytecnost, sam jsem v patem rocniku na FJFI CVUT. Skola hlavne da prehled v oboru, naucite se SAMI ucit nove veci, samostatnosti v reseni probnlemu, mate moznost pracovat s novymi technologiemi, podivat se do zahranici (byl jsem na semestr v UK)...
Samozrejme take pracuji a obcas je velmi tezke to skloubit dohromady se skolou, ale nelituji toho, VS za to urcite stala(stoji :-)
No pratele - taky neco podotknu :
Sam jsem absoloventem Vysoke Skoly, fakulty Elektro, obor Technicka Kybernetika/Mikroprocesorove systemy rizeni s titulem ing. (diplomka a statnice v roce 1991)
Titul ing. nepouzivam a neuvadim nikde, kde to zalezi na me, z nekolika duvodu :
- zahranicni partneri to nechapou (pravem), podobne ptakoviny pred jmenem u nich temer neznaji. Uplne staci, kdyz obcas musim vysvetlovat, co ze to mam na te vizitce (kterou jsem samozrejme nevymyslel ja :-) - no uz je to posledni sada - ta dalsi uz konecne bude s normalnim jmenem)
- spolu se mnou proslo statnicema tolik lidi, kteri se honosi tim hrdym titulem a vystudovanym oborem, ale kteri po statnicich ani snad netusili, jak funguje von Neumannuv pocitac, kteri, ac "udelali" obor Mikroprocesorove systemy rizeni, v zivote nenapsali smysluplny kod v Assembleru a kteri ani neumeli vyjmenovat registry tehdy u nas nejpouzivanejsiho mikroprocesoru I8080, pripadne Z80 ... Ale ten titul - to je pro ne modla - na ten jsou hrdi... Dekuji, mezi ne nechci byt razen...
No a ted k veci : Z meho rocniku je schopno (alespon pokud jsem mel moznost pozorovat) v oboru _skutecne_ pracovat tak max. 25%-30% lidi !!! Ti ostatni o to nikdy ani nemeli poradny zajem, v lepsim pripade jsou z nich lepici databazovych frontendu, bez hlubsich znalosti toho, co je pod povrchem... Takze - ac maji za sebou Linearni algebru s maticovym poctem, ac maji za sebou spoustu uspesne(!!) slozenych zkousek z teorie datovych struktur, z operacnich systemu atd... atd... SPOUSTA SIKOVNYCH KLUKU Z PRUMYSLOVKY, KTERI MAJI ZAJEM SE UCIT A POZNAVAT, JE HRAVE STRCI DO KAPSY. to rikam zcela zodpovedne - jako absolovent vysoke skoly v oboru.
Nevim, jak je to na dnesnich fakultach, ale co ja poznal pred temi 10 - 15 lety... Zalezelo vzdy spis na konkretnim cloveku - zda mel o vec zajem. Kolem nas chodi spousta vysokoskolaku s tituly z oboru, kteri (a to rikam zcela zodpovedne) nemaji o pocitacich, procesorech, programovani, administraci ani poneti... :-(( Je to smutne, ale je to tak.
No tak ja uz jsem na studui inf. 3rokem ... o nejakem qsortu etc jsem se docetl pri samostudiu, ktere slo uplne mimo skolu. Vas skveli prog. jazyk byl pascal. jediny OS o kterem se neco reklo byly M$ windows 95 (o NT nikdo nic nevi) .... Ja delam zarputile v linuxu. O tom jak migruji procesy, vnitrnosti OS, filesistemy, hardware, TCP/IP, sprava velkych siti .... jsem se naucil uplne sam ... no priznavam cerpam taky ze zahranicnich vys. skol (v anglictine) a zalostne lituji ze tady taky nejsou takovi lidi ... napr. pan Barak (vyvoj mosixu) by se mi hodil. Jo a k tomu SQL ... no nas ucil jeden prof. a tvrdil ze foxpro je nejlepsi ... cela teorie DB o foxpro ... no a pak kdyz mi nekdo rekne ze VS je dobry ... no muze byt, ale je to tim ze studoval sam (dejte mu 5 let a nauci se toho vic i bez VS) a k tem programatorum ... tak znam SS co bere 70 000Kc (nastupni plat dnes mozna vyssi) programuje hry v c++
Jo a ktomu mysleni ... no ja delal strojku (prumyslovka) a tam jsem prave samostatne vymyslel) a na VS po vas jen chcou definice + veta .... staci, kdybych byl totalne blby tak jsem premiant (devcata pokud mate dobrou pamet, jdete studovat VS zvladnete ji levou zadni ... (praze ze strojky kde devcata umela vse na spamet .. ja bych to na spamet nezvlad i u maturity jsem odvozoval a nehazel vzorecky))
No a uplne na zaver znam taky VS strojare keti velmi dobre programujou DB aplikace .... taky samouci.
PS: pokud znate fakt dobrou VS kde se neco naucim tak dejte vedet do diskuze ... mozna se tam podivam
No ja nevim, mam kolem sebe nekolik lidi, ktery sice maj VS, ale nestudovali pocitace (takze se daj vzdelanim v informatice prirovnat k SS), hodne veci se naucili sami a ten job je urcite bavi. Ale prece jenom si myslim, ze obecnej prehled v pocitacich mam vetsi - oni prece jenom nestudovali jak fungujou site, jak funguje vevnitr Unix, nevi nic moc o objektovych databazich (potazmo o objektovych rysech u objektoverelacnich databazich treba u Oracle), o principu distribuovanych systemu a tak. Na druhou stranu si myslim, ze me moje prace bavi, takze spoustu techle veci jsem se naucil taky sam z vlastni vule.
Takze zaver by moh bejt - VS kterej dela praci rad a bavi ho to bude asi lepsi nez SS, kteryho to taky bavi, jelikoz bude mit prave ten prehled. BTW studoval jsem informatiku na FAV v Plzni a myslim si, ze tahle skola opravdu neco nauci (osobne ji povazuju za jednu z nejlepsich v CR), jelikoz je tam dost mladejch lidi, ktery ta prace bavi (i za ty maly prachy).
Mimochodem, tech 70 litru - takovych stredoskolaku asi moc nebude, ne ? Nebo jsou tady ve foru i nejaky jinaci SS (nebo i VS), ktery takovejhle plat bezne maj ? (jestli jo, mel bych si asi domluvit schuzku se sefem :-)).
Take jsem resil na kterou skolu jit. Z elktro fakulty jsem utek po prvnim roce a po dlouhem hledani jsem usoudil, ze v Praze neexistuje vysoka skola/obor, kde by ucili na urovni a bez velkych primesi (predmety poplatne nazvu skoly) informatiku. Ted nastupuji na hnojarnu a jestli to neprekousnu, tak koncim se skolstvim - stejne vsechno co umim, naucil jsem se sam ve volnem case. Dokud u nas nebude kvalitni skola, tak spousta lidi z oboru budou SS s rozhledem a s nedokoncenym VS vzdelanim.
Dobra fakulta? Mozna, ze spousta lidi nebude souhlasit, ale ted jsem budu zacinat 4. rok na Fakulte informatiky v Brne (http://www.fi.muni.cz) a myslim, ze mi ta fakulta zatim dala dost -- a to se tu vylozene prakticke programovani bere jen vcelku sporadicky, spis je to zalezitost samostudia. Zalezi, co od te VS cekate.
Je jasne, ze pri srovnani vynikajiciho stredoskolaka a nejhorsiho vysokoskolaka vyjde lepe stredoskolak -- kdyby se ale srovnaval nadprumer z obou (brano ne podle znamek, ale podle zapalu pro studium IT), tak by mel vysokoskolak vyhrat. Je to opravdu o _moznosti_ naucit se neco vic, jit vic do hloubky. Pracujici stredoskolak ma obvykle mene casu, VS je urcena pro vcucavani znalosti :)
Nikdo netvrdi, ze po peti letech na VS predcite v programovani vetsinu SS. Ale dostanete sanci se naucit i neco vic, nez jen syntaktickou podobu Pascalu/C++/Javy/SQL/cehokoliv.
BTW: Kdosi se tu zminoval o NT spravci bez znalosti Notepadu... kdovi, treba pan spravce radeji napsal v NT 'vim' a vyhledaval pres uplne jinou klavesu nez F3 ;-))
Ono nejde jen sedet ve skole a cekat, ze se clovek neco nauci. Platilo a plati, ze se clovek najvic nauci tim, ze si danou vec vyzkousi sam a tim, ze pri tom komunikuje s jinymi lidmi. V tom je hlavni vyhoda VS, pokud clovek chce, tak se tam setka s furou lidi, od kterych muze neco pochytit. Na druhou stranu, takovi lide nejsou jen na VS, ale mohou se sejit i na SS, v ruznych firmach, krouzcich ...
Ad MFF UK v predchozim prispevku - mam dojem, ze diky zvysenemu podilu povinnych predmetu ubyva te komunikace ubyva. Podle toho, co jsem slysel a cetl mi momentalne nejlepsi skoulou zamerou na informatiku prijde fakulta v Brne.
Had
Ony ty povinne predmety taky nejsou od veci, i kdyz nevidel jsem ted nove studijni plany (aneb co me ceka a co nemine na externi magisterske informatice), cloveku to rozsiri obzor a tom presne vysoka skola je. A i kdyz me z vlastni lenosti ze skoly vylili, tak je ze me po par letech stravenych na MFF jiny clovek nez ten trouba co vylezl ze stredni skoly (mluvim o sobe, tak si to nikdo nevztahujte na sebe.) a proto se taky hlasim na skolu znova.
O.
Ony ty povinne predmety taky nejsou od veci, i kdyz nevidel jsem ted nove studijni plany (aneb co me ceka a co nemine na externi magisterske informatice), cloveku to rozsiri obzor a tom presne vysoka skola je. A i kdyz me z vlastni lenosti ze skoly vylili, tak je ze me po par letech stravenych na MFF jiny clovek nez ten trouba co vylezl ze stredni skoly (mluvim o sobe, tak si to nikdo nevztahujte na sebe.) a proto se taky hlasim na skolu znova.
O.
Dobrý den,
nedá mi, abych nezareagovala na uvedené příspěvky. Pracuji v personálně poradenské společnosti na pozici senior konzultant. Česká spořitelna patří k našim nejvýznamnějším klientům a z dosavadní zkušenosti mohu potvrdit, že klade na uchazeče do svého IT týmu vysoké požadavky a také jim dokáže nabídnout velmi motivující finanční ohodnocení. Ráda bych vyvrátila stále přetrvávající předsudek o zázemí České spořitelny, protože díky probíhajícím technologickým změnám se stala i pro odborníky v IT vysoce atraktivním městnavatelem.*
z mého pohledu na VŠ moc nezáleží. Jestliže je IT vaším koníčkem a jste v něm zaměstaní a i doma mu věnujete spoustu času, pak si myslím, že 5 let je více takové práce je více než 5 let vš.
Sám VŠ nemám ale chci si ji udělat. Sice to možná na první pohled odporuje mé první větě, ale
a) chci studovat dálkově
b) čímž bych měl získat výhodu při přijímáku i potom v práci, neboť bych měl jak zkušenosti, tak školy
c) mohl bych odpovídat i na takovéhle inzeráty, kde striktně vyžadují VŠ
d) očekávám že získám větší obecný přehled, při samostudiu máte pravděpodobnost, že se budete věnovat jen tomu co chcete, ale je dobré znát i jiná možná řešení
e) nyní jsem zaměstnán na vyšší technické pozici a často musím říkat "ne, já nejsem inženýr"
Jinak jsem ale již dvakrát pracoval na místě, kde požadovali VŠ. Jsem od přírody drzý a školy se snažím dohánět certifikáty ala MS Proffesional a tak jsem u obou míst uspěl. Přesto si myslím, že ten pouhý fakt, že bych byl VŠ by zvýšil můj plat alespoň o 20%
Může se zeptat, kolik Vám je let? Mě je 26 a mám podobné zkušenosti a chtěl bych příští rok začít dálkově také studovat.
I když..., člověka potěší, když je se šéfem na jednání, a ptají se ho, jakou studoval VŠ, načež šéf pohotově opáčí: "žádnou, on aní žádnou nepotřebuje" :-)... Přeci jen, do budoucna bude ten diplom potřeba.
No jedina vec kvoli ktorej ja chodim do skoly popri zamestnani je prave to zvysenie platu a vsetci co chodia so mnou tam chodia tiez len pre to.
A co sa tyka urovne naposledy som profesorovi na skuske vysvetloval ze aku chybu spravil so studentmi z denneho studia pri instalovani linuxu a preco im potom nesiel windows.
A to rozsirenie obzoru to su len keci aspon u nas.
Tak kybernu na FAVce... No co jsem na FAVce byl ja (konec pred cca 2 roky), tak kyberna byla pro lidi, kteri na ni chteli jit (velice malo) a pro ty, kteri se nedostali na IVT, popripade tam byli nasilim prerazeni, protoze se jich na IVT hlasilo moc (pred 5 lety). O KKY se tradovalo, ze kdo chce mit titul, jde tam, protoze "to tam davaji". Ovsem jestli te to zajima, tak ti holt neni pomoci...
Mozna to tak nevypada, ale ja jsem byl na ZCU spokojen :-) Studoval jsem informatiku a myslim, ze tam bylo hodne lidi, kteri mne hodne predali (byli tam sice i taci, co toho moc nepredali, ale otazkou je procentni zastoupeni. Taci lide budou vzdy). Neodpustim si, abych zde nektere z tech, co mne neco naucili, nevyjmenoval -- doc. K. Jezek, doc. Racek, doc. Bokr, Dr. Rychlik, Dr. Smrha, ing. Brada, ing. Petrlik, ing. Herout, ing. Ledvina.
Timto bych jim chtel podekovat za jejich snahu a praci se studenty. Urcite to nebyla ztracena leta (i kdyz mohla byt, kdyby to clovek "flakal"). Jestli mas nejake dotazy, tak klidne napis...
Jo jo, obvzlast doc. Bokr - to je trida. Jeho hodiny (ackoli mi logicky obvody nejak nevonely) byly naprosto bombasticky. Kdyz uz nic, tak mi jeho hodiny daly mensi lekce ze spisovny cestiny, stavby vet a tak. Ty jeho skripta byly ale humus --- kdo ho zna, pochopi :-). Vzpominam na to ale rad :-).
Jako nejlepsi mi ale pripadal Racek, prece jenom jeho OOP a paralelni programovani byly naprosto skvely. Na oba dva predmety vzpominam s laskou :-).
A nakonec, na KKY bych nesel, na IVT jo :-). A myslim si, ze je tam i radovej rozdil v kvalite. (ne ze by na KKY byli jen samy neschopny, ale zda se mi, ze je jich tam nejak vic ...). Navic IVT je opravdu usity pro lidi, ktery se chtej zivit pocitacema a vecma okolo, takze se tam zbytecne nevyucujou predmety, ktery nejsou pak vubec potreba (ne ze by se tedy nevyucovaly vubec, ale zda se mi, ze na srovnatelnych skolach je jich vic).
..VS moze byt zarukou (alebo skor naznakom) toho, ze dotycny ma vseobecny prehlad a chape zaklady... ale rozhodne by to v IT nemala byt klucova otazka pri nabore ludi !! Na zaklade vlastnych skusenosti som hlboko presvedceny o tom, ze priemerne talentovany clovek sa za 5 rokov samo-vzdelavania, prip. i praxe nauci podstatne viac ako za 5 rokov VS (pokial sa bude spoliehat len na vedomosti, ktore mu naleju do hlavy na skole a nebude sam aktivny - a to myslim, nie je zriedkavy pripad). Titul VS dokazuje len jedine - ze je clovek dobry v cykle "nadriluj sa a zabudni" - a ci je aj dobry v niecom inom by sa uz malo preukazovat inak.... Mne osobne totiz pride divne, ak pri takom nedostatku schopnych ludi v IT su personalne oddelenia niektorych firiem schopne zahodit do kosa zivotopis cloveka hned pri druhom riadku kde je uvedene v kolonke ukoncene vzdelanie len SS - a dalej sa o vec nezaujimaju (ako sa to stalo nedavno mne). Ano, sam nemam VS (robil som humanitny odbor a nedokoncil ho) - ale sam dobre viem, ze som v progr.mysleni i v konkretnych znalostiach a v skusenostiach minimalne porovnatelny z mnohymi kolegami - a pri osobnom pohovore som schopny to aj dokazat... No nic, ich skoda...
Uznavam, ze uz v prvobytne pospolne spolecnosti vymyslena delba prace ma neco do sebe... Sef nemusi znat do detajlu tvoji praci a radit ti, ale dokazat s tebou pracovat a prodavat tvoji praci... Jestlize nekdo koukne v zivotopisu na, treba, SS a zahodi tvuj zivotopis, je to debil a rozhodne by to nebyl muj sef... On by se casem ukazal v plne sve krase... // U sporky, takoveho molocha, si nedokazu predstavit, ze by nade mnou nebyl alespon jeden debil... Ale to uz je zivot...
problem ale je, ze sa ten zivotopis k tomu sefovi nedostane (tj. ten by ho asi nezahodil) - zahodi ho slecna z personalneho, ktora zbada, ze jedno z kriterii, ktore jej dodali "zhora", nesedi - a viac ju nezaujima. Nekompetentne pers. odd. ale este neznamena, ze firma je nanic...
Proste se smirte s tim, ze zamestnavatele zamerne precenuji pozadavky na uchazece (CS neni vyjimkou), i kdyz v praxi da solidni firma prednost hlubokym znalostem v oboru pred vzdelanim. Jenom chteji mit jiz v prvnim kole uzsi vyber z pokud mozno opravdu "supermanu". Predstavte si inzerat typu "...staci aspon nejaka znalost PC, stejne jen budete klikat na ikonky..." a poleze k nim kdejakej cikan :O
Machri v oboru jdou za lepsim jobem stejne spise s osobnimi referencemi, nez s usmolenym papirem vo tom, ze se jako mamincinejm mazlickum nechtelo na vojnu ani makat (=VS) :)
Vysokoskolakum chybi cit pro reseni KONKRETNICH problemu a pochopeni JEDNODUCHYCH veci ci ZAKLADNICH trivialit. Tak jsou sice dobri ekonomove nebo pravnici, ale v IT praxi jsou vetsinou tezkopadni.
do podobnych diskusi zasahuju jen velmi nerad, ale tady neodolam:
do podobnych diskusi jsem uz parkrat spadl i se spoluzaky na srazech. opravdu je it jen bouchani kodu a nejvetsi machr v it je nejlepsi bouchac kodu?
ja si nemyslim, ze otazka zni vs ano nebo ne. kdo nezkusil sam, nemuze rict jestli je vs v it prezita instituce nebo mel jen smulu na mizernou skolu ci kantora, ktery chtel znat vsechny parametry msdos prikazu zpameti. predchozi tvrzeni, ze absolvent vs je nepouzitelny v konkretnostech - a nemel by se opravdu s konkretnim setkavat minimalne? o osobnich vlastnostech pak nerika vubec nic.
**************
typicka ukazka borce, ktery vs nepotrebuje a odesel z ni vcas je muj uhlavni nepritel kill gates (ale to je fakt jen zlomyslnost :-))) ).
Ano, VS tohle mozna dokazuje (i kdyz urcite ne ve vsech pripadech). Ale ted je otazka jestli Vy to potrebujete nekomu dokazovat, to ze jste schopnej se 'naucit mnozstvi informaci'. Myslim, si ze 'SS nadsenec' je schopnej se naucit za pet let minimalne to samy jako 'VS nadsenec', akorat ze na to nema 'papir'. Je pravda, ze VS mozna da cloveku sirsi obzor, ale dalsi otazka je, jestli neni ten obzor zbytecne sirokej. Tedy SS se v uceni muze soustredit na to, co ho zajima (treba programovani) a nemusi se 'zdrzovat' ucenim se na predmety, ktery pravdepodobne nikdy nevyuzije (kdyz nepocitam dokazovani do sebe hustit informace).
Diskuse by mohla byt asi nekonecna. Urcite je to ale hlavne o individulanim pristupu. A tam ma mozna 'SS nadsenece :)', trosku vyhodu. I kdyz... :)
Hm, ja myslim, ze pozadavek na VS je tam hlavne z toho duvodu, ze kdo zvladnul VS, ma urcitou zodpovednost a je schopen resit dane ukoly. Na oboru az tolik nezalezi. Znalosti se vzdycky musi overit u vstupnich pohovoru a ve zkusebni dobe. Tim nerikam, ze SS tyto vlastnosti mit nemuze. No a vyber zuzeny jen na VS neni az tak zuzeny, aby se v nem nedali najit slusni odbornici :).
Predstava, ze u vstupnich pohovoru do zamestnani se overuji znalosti, je zcela zcestna. Firmy maji predstavu, co a jak se na VS uci, coz je vetsinou diametralne odlisne od toho, co ta ktera firma potrebuje. Proto overi uchazecovu schopnost komunikace a orientace v oboru a pak si ho vyskoli sama.
A co se tyce vyuky IT na VS, jak zde jiz pomerne dost lidi poznamenalo, vetsinu toho, co umi, se naucili samostudiem. A opravdu, na to, aby se clovek naucil C, VB, SQL, HTML, apod, mu staci manual, ucebnice, pocitac, a pokud ho to bavi, prijde na VS a zjisti, ze uz toho vetsinu umi. Duvodem je to, ze na tech pocitacich toho ke studiu (zjednodusene receno) az tak moc ke studiu neni. Syntaxi je schopen se naucit kazdy, ale jde o ten zpusob mysleni, ktery je potreba k tomu, aby dotycny byl schopen vytvorit neco, co dava smysl, zapada do sebe a jeste navic efektivne funguje. A to je misto kde muze (ale nemusi, to podle zajmu studenta) pomoct VS - naucit ho urcitemu zpusobu mysleni. Ne kazdy si to uvedomuje, ale VS obor pocitacoveho smeru neni o znalostech, neb ty je kazdy schopen naucit se sem, jak uz jsem napsal a ostatni vlastnim prohlasenim dokazali. S tim souvisi i obtize s nalezenim VS, kde by se vyucovala pouze samotna informatika. Prace v IT neni jen o programovani, je i o analyze problemu, vzdy se implementuje nejaky problem z realneho zivota, a na softwarovem inzenyrovi (lisi se od programatora schopnosti samostatneho uvazovani) je RYCHLE zorientovani se v neznamem oboru. Uceni se na zkousky, prace na diplomce, to vse je zorientovavani se v neznamem oboru - kdyz se nekdo cely semestr vali v hospode, potrebuje se v tom predmetu pred zkouskou aspon rychle zorientovat, kdyz uz ne do nej poradne proniknout.
Doufam, ze pointa meho prispevku je zrejma.
S pozdravem
Vlada