Zdravím všechny diskutující a mám dotaz (nedal jsem ho přímo do článku, boj s novým RedSysem byl i tak náročný :)
Co byste si přáli v dalších pokračováních seriálu? Mám se ještě zabývat zvukovkami, nebo již jít na další téma? Popř. jaká další témata byste uvítali?
Hlasuju pro zvukovky! ;-) Rad bych si precetl jeste i o Rolandech, OPL4, S3 Sonic Vibes, AU88×0, SB Live! atd. atd. Jeste by ses treba mohl nekdy vratit k 8bitum, treba vsemozne audio rozsireni pro MSX jsou jiste zajimave, nebo ten nestastny TED z Commodore Plus/4. :-) Nebo aspon clanek o wavetable modulech, napr. DB50XG. (Prave jsem ulovil svuj prvni wavetable modul, jakysi francouzsky Dream, to jsem zvedav… :)) Z jineho soudku by treba byl skvely clanek o ruznych MPEG akceleratorech, videkoartach (Buz, Movie Machine, nebo obecne V4L zarizenich). No, snad jsem si nedovolil moc. :-D Jinak diky za skvely serial!!!!
Ach jo, DB50XG sa mi tu povaluje na policke.. a Dream chipset, taky bol na poloprofesionalnych kartach Terratec EWS64.. vynikajuce analog-like filtre vo svojej dobe, ale mizerna sw podpora (a Terratec specialne).. ak sa nemylim, bola to zjednodusena verzia chipsetu, ktory bo pouzity v Roland sampleroch.
Vedle už navržené grafiky bych uvítal jeden dva články o „relativně posledních“ novinkách na úrovni chipsetu. Už tady byly sběrnice. Nevšiml jsem si, že by se tu mluvilo o ACPI. Také linux už objevil APIC (legendární PIC 8253 byl popsán bokem u zvukovek), což je významné, zejména u snižování spotřeby procesoru. Vůbec pokud něco víte o metodách úspory energie…
Dál by mě také zajímaly mechanismy spolupráce více procesorů
Pokud dojde i na grafiky tak bych mel tri oblasti zajmu, kde je velmi tezke ziskat zajimave info (nebo vubec nejake)
1)Neco z ranne historie vyrobcu grafik – ted nemyslim zrovna nvidii nebo 3dfx o kterych je zname vsecko od a do z, ale treba takovej matrox u prilezitosti vyroci fungovani napr. zverejnil ze uz v roce 1979 mel prvni multimonitorovou grafiku na svete Quad Video (pritom najit grafiku od matroxu do ISA je temer nemozne). Dalsi vec co mne zajima je jak vypadala vubec prvni grafika pro IBM PC standart. Da se docist ze vydali snad zaroven? MDA a CGA karty. Ale obrazek, nazev, ci popis nikde nic. A tech modelu naplacali casem spoustu, takze ruzne sbirky starych IBM PC komplet nejsou moc relevantni. Je mi proste divne proc vsichni vi ze prvni procesor delal intel, zvukovka pro pc byla adlib, ale prvni grafika – nezjistitelne.
2)nestandartni konektory – myslim tim ty ruzne feature konektory co byvaly na isa grafikach – napr. zde http://82.114.193.227/…ach51aaf.jpg dale na PCI S3 kartach byvaly take casto 1 nebo dokonce 2 rady pinu na pripojeni dalsich veci – napr zde jsou rovnou 3 :) http://82.114.193.227/…/s3/988f.jpg Ale ani intel 740 se tomu nevyhnul – http://82.114.193.227/…ni/i740f.jpg Pak je taky zajimavy onen konektor na S3 co vypada jako jack na sluchatka apod. Chtelo by to mozna shrhnout lehce historii techle vecicek a pripadne zjistit co se na tyhle konektory ve sve dobe pripojovalo – par tehle veci mam, takze ilustracni fotky pripadne na vyzadani dodam.
3)profi cad a jine karty – pole naprosto neorane. Jeden by se domnival, ze kdyz ty karty stavaly tisice dolaru za kus, ze bude o nich vsude spousta informaci, ale kde nic, tu nic. Asi vsichni prodavali zajice v pytli. Je pravda ze vsichni prakticky casem zkrachovali, ale mensi pruzkum a srovnani s dostupnymi grafikami te doby by nebyl od veci – napr mam Integraph Realizm 1.3 na kterem snad v ID softu dokonce v 1996 roce delali i na Quakovi. Pritom ta karta ma 16MB framebuffer a sla upgradovat pres sdram pameti az na myslim 32MB texture pameti. To v dobe kdy si normalni lidi mohli koupit max 4MB Voodoo 1 :). Tam je vubec hodne zajimavych znacek a silenych multigpu reseni – grafiky od HP jsou obrovske, Integraph si s nimi vubec nezada, ale je tam i spousta neznamych vyrobcu jako Evans & Sutherland, Accel Graphics (Eclipse ma 3D cip od Mitsubishi), IBM dela taky profi karty – nedavno jsem videl nejaka monstra na yjfy.com dokonce made in czech republic. Tady je treba k nalezeni i Nec a jini – http://www.geocities.jp/…eum_cpu.html Proste staci si obcas jednou za cas otevrit ebay a clovek pak jen hledi na karty a vyrobce o kterych nikdy ani neslysel.
Jeste edit k bodu jedna – ona to nemusi byt jen prvni IBM PC grafika, ale vubec bych shrnul milniky vyvoje grafik celkove. Napr snad prvni 64bit grafika byla od matroxu (otazkou je jestli to nemysleli mimo profi veci), ale ktera grafika byla prvni pro PCI nebo AGP, pro koho vlastne vymysleli Opengl, proc a ktera grafika to umela jako prvni. Ke skode by ani nebylo lehke shrnuti programovacich jazyku pro karty – DX a Opengl zna asi kazdy, Glide dost lidi, ale spousta tech mensich firem mela take vlastni reseni (rendition v quake, s3 v unrealu). To ani nevim jestli se neco pouzivalo na profi resenich na linuxu krome opengl.
Dobře, začnu někde od prvopočátků (vektorové obrázky na minipočítačích) a přes osmibity a obě A* platformy (Atari ST, Amiga) se dostaneme k PCčkům i grafickým stanicím. Bude toho dost, ale například taková PixelPlane byla IMHO dost zásadním průlomem v grafických kartách, takže to snad bude zajímavé.
Ha,
tak těhle mám několik někde zašitých.
Samozřejmě fungovaly i bez zapojení toho maličkého 3-dotekového kontaktu za ISA.
Byly nacpány v Compaq Deskpro s procesorem PentiumPro, skříň byla zvláštní: MB naležato, v ní rozšiřující karta a na ní ISA sloty naležato z obou stran. Na MB bylo asi 8 slotů pro SIMM 32 vývodové paměti. Pokud se dalo dost paměti, běhaly na tom obstojně i W98SE. Ve fabrice jich bylo kdysi mnoho v konstrukci pro autocad (s přidamou lepší grafikou Matrox) a na nich WinNT…
q.