Vlákno názorů k článku Don't be evil aneb O budování drogové závislosti v 21. století od Mintaka - Ajaj, můj milý "skoro spolužáku" Davide Ježku. IMHO: Je...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 12. 2022 5:36

    Mintaka

    Ajaj, můj milý "skoro spolužáku" Davide Ježku.

    IMHO: Je to v tom článku poskládáno dosti překotně, zkratkovitě snad až zamotaně.
    Ale díky za něj. Třeba zase rozvíří zajímavou peřej v řece vířících peřejí.


    Na Strategii 2020 jsem se, i na půdě ministerstva, snažil aktivně podílet. Tehdá tam bylo pěkných cca 760 000 000 000 (sedumsetšede­sátmiliard), které jsme měli šanci použít na rozvoj naší zemičky a tedy využít i pro oblast rozvoje ICT.

    K tomu jak to v definovaných "7 směrech rozvoje" nedopadlo, mým úhlem pohledu, z velké části kvůli neschopností námi (občany/ovčany) volených i nevolených zástupců je vidět zde: https://web.archive.org/web/20191124131353/http://digivzdelavani.jsi.cz/

    Tak aspoň ten Covid někoho pozitivním způsobem "nakopnul do zadku".

    Snad to s Digi2030 dopadne lépe.


    Namíchat Google + Facebook a k tomu přidat Spitzera s jeho "slavnou", leč mnohokrát rozporovanou, teorií o "Digitální demencí", to je trochu medvědí služba tématu negativního působení kybersvěta na lidstvo.

    Do placu můžeme hodit např článek z 2014 od Michala Rybky.
    https://pctuning.cz/article/digitalni-demence-a-antidigitalni-dzihad-manfreda-spitzera

    nebo něco odbornějšího (sry. chtěl jsem dát duckduckgo, ale výsledky hledání byly chabé tedy:)
    https://www.google.com/search?q=site%3Amuni.cz+%22vliv+digit%C3%A1ln%C3%ADch+technologi%C3%AD%22


    Celý tenhle náš svět se posouvá. To není novinka, tak to bylo už od pradávna a dokud tu bude působit síla nějaké "inteligence", tak to tak bude i dál. Všechny tydlecty digitální udělátka jsou nástroje.

    Mohou sloužit, mohou škodit. Nejspíš se shodneme na tom, že, když už mají tak významné místo v našich životech, měli bychom jim i jejich pozadí dobře rozumět a nebýt v jejich vleku.

  • 2. 12. 2022 21:39

    David Ježek

    No ahoj. Ano, je to zkratkovité, aby to nebylo dlouhé. Hranice mezi něčím elegantním a bramboračkou nebývá moc velká :-). Já nemám problém s tím, že existují nástroje. Mám problém s tím, na jakých principech jsou postaveny a jaký mají dopad. A bohužel nikdy nenastane moment, kdy by všichni rodiče v republice rozuměli mechanismům a důsledkům používání sociálních sítí jejich dětmi. Ostatně co já vím. Třeba už dnes přecházejí z tiktoku na něco jiného, jen my stařešinové se to dozvíme zase až minutu po dvanácté.

    PS: toho Rybku jsem tehdy četl a pamatuji si, že mi hnul žlučí víc než Spitzer. Byl to jeden z těch případů, kdy jsem si rozpracoval na to reagující článek s pracovním názvem "Digitální demence Michala Rybky". Ale pak jsem nad tím mávl rukou a řekl si, že mi za to nestojí. Ostatně si to jinými články u mě jako čtenáře zase vyžehlil.

  • 3. 12. 2022 5:24

    Mintaka

    Tak zrovna v případě Spitzerovy "Digitální demence" bych byl obezřetný. On tam sice zmiňuje řadu věcí, nad kterými je dobré se zamyslet, ale nedává moc prostoru k polemice, čiší z toho takový ten "Katolický" dobro nebo zlo.
    Přitom život má mnohem víc odstínů, než jen tyhle dva.

    My co jsme se dostali ke kompům už v mládí, byť to bylo za totáče, jsme v tomhle předběhli generaci, můžeme tedy čerpat i ze svých zkušeností.
    Jsme dementnější než naši vrstevníci? Nemám ten pocit. Spíš to vidím na tu klasickou gausovku.

    Učím žáky na prvním stupni, pak je mám na VOŠ. Vedu kurzy pro dospělé.
    Přicházím tedy do styku s velkým spektrem věkových kategorií.
    Ano, určité dovednosti mizí, jiné se zase objevují. Například schopnost pojmout a zpracovat informace z různých oblastí, je dovednost , která se za poledních 100 let obrovským způsobem posunula. Mapy dávají dětem víc zabrat, běžně po těch/neelektro­nických už tolik nesáhnou. Se sextantem je to ještě horší. Logaritmické pravítko se krčí kdesi v dědově šuplíku.

    Pokud něco, co považujeme za důležité mizí, tak můžeme vytvořit takové podmínky, abychom to vrátili do stavu, který považujeme za "správný".
    Extrémem jsou rodiny, nebo společenství, které žijí téměř odstřižené od "běžného zápaďáckého" stylu života.

    Je zcela legitimní zajímat se o to, jak to co používáme (ne-li to co používá nás) funguje. Jsem pro, aby zdrojové kódy algoritmů, na kterých fungují klíčové funkce elektronických služeb byly veřejně přístupné. Stejně jako mají velké firmy schopnost zaplatit si profíky, kteří "kopou za jejich business", měly by být posíleny možnosti psychologů/ne­urologů a dalších ...logů, kteří mají chuť "kopat za nás".

    Za velmi přínosný považuji projekt Solid https://www.nytimes.com/2021/01/10/technology/tim-berners-lee-privacy-internet.html ve kterém Tim Berners-Lee navrhuje jiné principy fungování webu a přístupu k privátním datům.

    Takže nepropadejte panice, nejsme bezmocní. Šiřme osvětu: https://contrachrome.com/comic/cz01/ zkoumejme věci pod povrchem, debatujme, jednejme. Naše budoucnost je, stále, z velké části na nás. A nejspíš víc, než kdy byla.

    3. 12. 2022, 05:24 editováno autorem komentáře

  • 3. 12. 2022 10:10

    David Ježek

    "... "čiší z toho takový ten "Katolický" dobro nebo zlo..."

    No jasně, tohle je věc, kterou vždycky hned dodávám jedním dechem: u Spitzera je prostě potřeba si z toho odečíst tu křesťanskou agitku, která tvoří asi 5-10% textu.

    "My co jsme se dostali ke kompům už v mládí, ... Jsme dementnější než naši vrstevníci? Nemám ten pocit..."

    A já snad i jo. My jsme zasedli ke kompům, ne k sociálním sítím a tisíci notifikací denně.

    Jinak vesměs souhlas, až na tu utopii na závěr. Dnes žijeme v době, kdy prakticky nelze dostat akutní dítě k dětskému psychologovi, takže čekat, že to "nějak někdo spasí" je blbost. Ukázalo se to i během COVIDu, kdy nám kolabovaly špitály a něla to "nějak spasit" armáda. Ano, osvětu je potřeba šířit, ostatně se o to také snažím kudy chodím :-). Problém ale je, když tě spokojený bohatý západní život protkaný sociálními sítěmi a elektronickými pomocníčky vygumovává natolik, že tě ani nenapadne myšlenka, že by něco bylo špatně či mohlo být jinak (lépe). To je ten zásadní problém současných generací ve věku pod zhruba 25 let. A nemám pocit, že by to směřovalo k nějakému rozumnému řešení.

  • 3. 12. 2022 21:23

    Mintaka

    <i>...že tě ani nenapadne myšlenka, že by něco bylo špatně</i>

    Tak to není jen dnešek, to jde napříč celou existencí, viz. např . Budhismus "základní příčinu utrpení a neprospěšného jednání je nevědomost".

    Jako neméně významné bych považoval, že i když už ví, tak jsou přesvědčení, že s tím nic nezmůžou.
    Takže jsem i pro ty "utopické návrhy", pokud míří dobrým směrem.
    Spousta věcí nejdříve vypadala jako utopie.

    <i>Digitální demence není způsobena prací s počítači, ale nepoužíváním mozku k řešení k problémů. </i>

    V tom případě by dost záleželo například na výběru typu her. A při vhodném výběru by nikdy v dějinách nebyla tak snadno k dispozici tak velký výběr rozmanitých problémů k řešení (byť ve virtuálních světech).

    Nespíš to tedy nebude jen o "demenci" ale o tom, že se nabízí větší škála možností. Podobně jako v případě fyzické zdatnosti, naši dědové na tom byly v průměru o dost lépe než průměrně my, ale špičkoví sportovci dneška by je významně převyšovali.

    Je to o tom, čeho tady chceme dosáhnout, kam míříme.
    Jestli je to "ráj na zemi", tak pro to už máme v Calhounově experimentu myšího ráje.

    3. 12. 2022, 21:24 editováno autorem komentáře

  • 3. 12. 2022 17:54

    kvr kvr

    > My co jsme se dostali ke kompům už v mládí, byť to bylo za totáče, jsme v tomhle předběhli generaci, můžeme tedy čerpat i ze svých zkušeností.
    Jsme dementnější než naši vrstevníci? Nemám ten pocit.

    Digitální demence není způsobena prací s počítači, ale nepoužíváním mozku k řešení k problémů. Například byla studie, že profesionálním řidičům se značně snížila schopnost řešit prostorové problémy poté, co začali používat navigaci. Podobně to bude, když budu na všechno používat kalkulačku - neschopnost základních počtů značně ovlivní i schopnost řešení komplexnějších matematických problémů.

    Takže je třeba rozlišovat. Za totáče jsme se dostali k počítačům, které nic neuměly a naopak my jsme se je učili programovat, takže naopak rozvíjely naši schopnost analytického a logického myšlení. Tedy za předpokladu, že jsme jenom na nich nehráli hry (ale i ty tehdejší hry byly asi častěji mozkově náročnější, asi proto, že na efekty tehdy nebyl výkon ;-) ).

    Primární problém dnešních sociálních sítí je to, že způsobují (i fyzickou) závislost a nutí člověka trávit na telefonu více času. V důsledku toho se mozek omezuje na velmi úzkou činnost, navíc extrémně pasivní, což ovlivňuje jeho schopnost se rozvíjet - viz první odstavec.

  • 3. 12. 2022 12:26

    thr

    Tedy nic ve zlém, ale odkázaný článek od M. Rybky je dost děsný. Například jeho práce s korelací a kauzalitou u toho "suverénního vyvrácení Spitzera počtem patentů" je vyloženě směšná a když se člověk zamyslí nad důvody tohoto růstu, tak je to z velké části zcela bez souvislosti s touto polemikou a pokud bych to do souvislosti za každou cenu dal, tak by se z toho spíš dal zkounstruovat bod pro Spitzera :-) Dál jde hodně za hranu v osobních útocích, přičemž v reálu "křesťanský aktivismus" u Spitzera zas tak velkou roli nehraje atd.
    V pár věcech s Rybkou souhlasím, třeba v té části o vlivu počítačových her mne také pár věcí při četbě Spitzera trklo, ale seriózní recenze/polemika to prostě z velké části není :-(