Hlavní navigace

Don't Starve: kdyby se Tim Burton zamiloval do Minecraftu

24. 5. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Don't Starve perexový obrázek
Představte si, že se Tim Burton zamiluje do Minecraftu a rozhodne se udělat jeho kopii. Tyto informace vám bohatě stačí na to, abyste si udělali představu o tom, jak Don't Starve vlastně vypadá. Pod skořápkou kresleného leporela se však ukrývá víc, než jen obyčejná sandboxová hra. Pokud se nebojíte tmy, čeká vás jedna z nejlepších indie her vydaná v tomto roce.

Kdybych začal popiskem, že hra se odehrává v otevřeném světě a hlavním cílem je přežít ve všeobecně nepřátelském prostředí pomocí těžení a zpracování surovin, většina čtenářů by asi začala nadávat, že se jedná o další z nekonečné řady článků o Minecraftu. Naštěstí tomu tak není, i když hra Don't Starve má s Minecraftem mnoho společného. Zážitek ze samotného hraní je však u obou her unikátní záležitostí a není vyloučené, že tomu, komu nesedl Minecraft, sedne spíše Don't Starve a naopak.

Hra váš celkem příjemně překvapí už svým vizuálním zpracováním. Tohle není žádné retro, dokonce si troufnu říct, že se ve světě nic vyloženě kostičkovatého nenachází. Don't Starve působí na první pohled jako rozpohybované leporelo, jehož autorem je samotný Tim Burton. Se stylizací též dokonale korespondují i hratelné charaktery a příběh. I když se jedná převážně o hru odehrávající se v otevřeném světě, v němž je vašim úkolem přežít, budete mít vytyčený jasný cíl. Tedy, pokud si nezvolíte mód volné hry.

Obrázky k recenzi ke hře Don't Starve.

Don't Starve na první pohled docela nudí

Do Don't Starve jsem se dlouhou dobu neodvážil pustit. Z obrázků a herních videí mi přišlo, že se jedná jen o jakési běhání tajemným lesem a česání bobulí ze stromů, kterými poté ukájíte potřeby vašeho avatara. Podobně jako je tomu například v sérii The Sims. Nemohl jsem si mýlit více. Nepohybujete se sice ve 3D prostoru jako u Minecraftu a náplní není stavba monumentálních hradů či podzemních základen, přesto si tvoření svého vlastního tábora užijete dosytosti. Není to však na rozdíl od Minecraftu povinností.

Abych herní mechanizmy osvětlil, popíšu jednoduše začátek hry. Se svou postavou se zjevíte uprostřed tajemného světa. Při vašich prvních krůčcích sbíráte vše, co jde utrhnout nebo ulomit. Později si všimnete přehledné craftovací nabídky. Dojde vám, že musíte hledat určitý druh surovin, ale nejste si jistí, kde se nacházejí. Svět je rozdělen do mnoha biomů a každý se vyznačuje něčím jiným. Díky náhodě nakonec naleznete správné suroviny na výrobu sekyry, po jejím zhotovení začnete kácet stromy a hromadit dřevo. Pak náhle přijde šok. Setmí se.

Obrázky k recenzi ke hře Don't Starve.

Strach budí to neviděné

Tma, to je nepřítel, o kterém se vám ani nesnilo. Vaší postavě z ní dokonce může i přeskočit. Příčetnost je spolu s hladem a zdravím jedna ze základních hodnot, které nesmí klesnout na nulu. Pokud se vám nepovede rozdělat oheň nebo strávit období vlády měsíce v nějakém osvětleném místě – čeká vás záhuba. Ani po rozdělání ohně ale nejste v bezpečí. Mohou na vás útočit smečky vlků nebo i monstra vylézající jen za svitu úplňku.

Časem vás pravděpodobně neustále cestování unaví a začnete se poohlížet po místě pro stavbu vašeho tábora. Je to nutné z důvodu vytváření a zkoumání složitějších nástrojů. Vybrat vhodné místo je docela alchymie. Na poušti vám rychle dojde jídlo, v lese zase není bezpečno. Časem zjistíte, že potřebujete suroviny, které se nachází až někde na druhé straně mapy. Nikdy není lehké rozhodnutí zapustit kořeny na určitém místě. Nikde to jednoduše není dokonalé.

Obrázky k recenzi ke hře Don't Starve.

Svět žije a řídí se určitými pravidly

Ve hře se mění i roční období. Zima znamená delší noc a méně potravy. Podobných prvků je ve hře mnoho. Déšť je například pro takového nováčka velkým neštěstím, zvlášť když nese pouze pochodeň nebo založil základní táborák. Důležitou roli hraje i faktor náhody. Někdy se mi stalo, že jsem dvanáct nocí přežil v naprostém klidu a míru. Jindy mě v tu třetí napadlo hejno netopýrů nebo strom, pod nímž jsem složil hlavu.

Jedna herní seance může trvat kolem pár minut a také i několik hodin. Překvapivě čas ve skutečném světě ubíhá hraním Don't Starve neskutečně rychle. Díky požitku z prozkoumávání světa a nalézání podivných artefaktů hra jen tak neomrzí a když umřete, připočtou se vám body zkušenosti na profil, čímž se vám otevřou další postavy.

Obrázky k recenzi ke hře Don't Starve.

Faktor náhody dodává hře náboj i vytáčí

Jestli lze něco hodnotit jako zásadní chybu či mínus, může to být pro nějaké hráče již zmiňovaný faktor náhody. Opravdu není příjemné, když si založíte nový kemp a strom vedle vás povstane a začne vás pronásledovat. Bez faktoru náhody by ale hra byla nudná. Díky ní se neustále bojíte o život a stále vás něco nového překvapuje. Ne všem však tento typ hraní může sednout. Je to stejné jako u všech sandboxoých her. Pokud vás tento žánr nebere, je dost pravděpodobné, že se ani z Don't Starve neposadíte na zadek, i když mu do karet hraje hutná atmosféra a skvělá stylizace.

CS24_early

Obrázky k recenzi ke hře Don't Starve.

Pokud máte rádi nezávislé hry v otevřeném světě, v němž se budete cítit jako vlastní „pán“, může být pro vás Don't Starve skvělým oživením žánru, kterému poslední roky dominují klony Minecraftu. Jste-li fandové Tima Burtona, připočtěte si ke konečnému hodnocení ještě půl hvězdičku a vrhněte se do světa, který vás chytne jako kořeny oživlého stromu a nepustí vás, dokud z vašeho těla nezůstanou jenom od krys ohlodané kosti.

P. S.: Hru je možné zakoupit i prostřednictvím služby pro online distribuci her Steam.

Výhody

  • Audiovizuální zpracování

  • Otevřený svět

  • Herní mechanizmy

  • Radost z prozkoumávání

  • Atmosféra

Nevýhody

  • Faktor náhody

  • Pro někoho depresivní

  • Nechutný žrout času během zkouškového období

Byl pro vás článek přínosný?