Hlavní navigace

E-byznys? Zatím často e-blbost

Tomáš Krause

Ze všech stran se na nás hrnou slova jako e-byznys a e-komerce. Softwarové firmy se předhánějí v nabídkách toho nejlepšího řešení pro podnikání na netu. Jenže jaksi zapomínají, že celý e-byznys začíná u lidí, kteří s danou technologií musí umět pracovat a to je ten největší problém. Nedávno jsem zažil menší šok, když jsem se pokusil objednat lyžařský zájezd na Internetu.

Vybral jsem si zájezd v papírovém katalogu, a protože se v něm skvělo i ono důvěrně známé www......cz, zamířil jsem na web dopátrat podrobnosti. Zjistil jsem vše potřebné a zbývalo už jen ověřit, zda je termín volný (podle zkušeností z dřívějších let vím, že lidé kupují zimní zájezdy snad už v červenci a klidně se vám stane, že v říjnu už váš zájezd prostě není). Protože cestovní kancelář sídlí v Plzni, logicky jsem zavrhl meziměstský telefon a poslal dotaz e-mailem. A tím to začalo:

----------
Date: Wed, 27 Oct 1999 11:35:58 +0200 (CEST)

Dobry den,
prosim o informaci, zda je volny zajezd c. 2060407 (ALPE d'HUEZ 03.03. – 12.03.2000) pro 6 lidi (AP6C**) za cenu 12 490,– Kc.

Dekuji


Samozřejmě nepředpokládám, že v CK čtou poštu každých 30 minut, tajně jsem doufal, že jednou denně by jí číst mohli a čtení aspoň obden by mělo být samozřejmostí. Po týdnu (!) marného čekání, jsem trochu znervózněl – co když mi zájezd někdo vyfoukne jen proto, že někdo neumí odpovědět na mail. Takže přichází ke slovu telefon a během minutky vím, že zájezd už je dávno vyprodán. Chtěl jsem si ještě rejpnout a zeptat se oné slečny, zda u nich někdo čte maily, ale nakonec jsem to nechal být.

Zájezd jsem tedy hned objednal u jiné CK, která sice nemá svůj web, ale zase měla volný požadovaný termín.

Už jsem skoro zapoměl na CK, ve které ignorují e-maily klientů, když náhle po 20 (!) dnech přichází odpověď, kterou jsem dávno znal – zájezd není již volný:

----------
Date: Wed, 17 Nov 1999 11:42:07 +0100 (CET)

Vazeny kliente,
ve vami vybranem terminu do Alpe d´Huez je bouhuzel plno.

Dekujem CK xyz slečna abc
----------

Neodpustil jsem si kousavou poznámku (koho by to nenaštvalo, že?)

----------
Dekuji za odpoved po 14 (!) /to jsem odhadl, to, že to bylo dní 20, jsem spočítal později/ dnech, kdybych cekal na vasi reakci, nejel bych asi nikam.
----------

To jsem asi neměl dělat, ale zase bych se nepobavil a nemohl se o zážitek podělit s vámi. Najednou začala komunikace fungovat a odpověď jsem měl druhý den:

----------
Vazeny kliente,

nikde neni psano, ze rezervace se maji provadet internetem. Pocitace jsou mene spolehlive nez jine komunikacni prostredky. – Pretizena sit a preplneny kos.


Chtělo se mi napsat, že mě jejich problém s odvozem domovního odpadu nezajímá :)), ale to jsem nakonec zavrhl a hbitě odpověděl následovně (trochu ironicky, pravda, ale fakt mě to začínalo bavit :)

---------
Ja to nechtel rozvadet, ale timhle jste me pobavila. Jste na webu? Jste! Mate tam katalog? Mate! Je tam e-mail? Je! Tak mi snad nechcete tvrdit, ze to tam mate pro srandu. Me vyjde mnohem levneji poslat vam mail, nez volat mezimesto do Plzne a ocekavam na nej odpoved cca do tri dnu, zijeme snad na prahu 21. stoleti a Internet je plnohodnotny informacni kanal, ne??
Za tech 14 dni bych k vam dosel z Prahy pesky. A uznejte, ze vase pretizena sit a plny kos (?) me nezajima.

Neberte to jako zlomyslny vysmech, ale prisli jste o 6 zakazniku cca po 12.000 Kc, vase skoda.

Tesim se na spolupraci az nebudete mit plny kos…
---------

Odpověď mě dorazila:

--------
Vzeny kliente,

v nasich podminkach je vyslovne uvedeno, ze rezervace se má provadet telefonicky, nebo osobne u nas v Plzni, ci u nektereho z nasich proviznich prodejcu.

Dale nehodlam odpovidat na Vase ironicke narazky.
--------

V CK si už určitě mysleli cosi o tom „blbečkovi, co otravuje s Internetem“, ale mě to nedalo a ještě jsem odpověděl. Hlavně jsem chtěl zdůraznit, že jsem nechtěl nic rezervovat, ale pouze zjistit, zda je zájezd ještě volný:

--------

Vy me bavite. Posledni otazka: K cemu ma Vase CK internetovou prezentaci a e-mailovou adresu? Abyste ji meli na vizitkach a v katalogu? Trochu malo, nemyslite?

Nehlede na to, ze ja neprovadel rezervaci, pouze jsem se snazil zjistit, zda je zajezd volny a jako cloveku pohybujicimu se na Internetu, mi prislo uplne normalni vyuzit e-mail, kdyz ho mate. Asi jsem vas precenil, priste uz to neudelam (najdu si totiz CK, ktera umi Internet pouzivat).

Skoda, ze nechapete vyznam Internetu, snad to casem napravite, ale aby nebylo uz pozde …


Na to už jsem odpověď nedostal a tím pro mě skončil pokus zajistit si zimní dovolenou na webu.

Nezatracuji onu cestovku, proto neuvádím ani její jméno, domnívám se, že je to v lidech. Ani bych se nedivil, kdyby majitel neměl vůbec tušení o tom, co vyvádějí jeho zaměstnanci s klienty. Zarážející je ale to, že firma vydá nemalé peníze za webovou prezentaci a už nedá pár stokorun za, aspoň základní, vyškolení zaměstnanců. Kdyby totiž první odpověď na můj mail došla do tří dnů a nebo klidně za dvacet, ale s vysvětlením, že firma měla technické problémy, neřekl bych ani slovo a tento článek by nevznikl. Když se mě ale někdo snaží oblbovat plným košem a podobnými nesmysly, musí počítat s tím, že narazí.

BTW: Samozřejmě, že i já mám spousta kladných zkušeností, ale uznejte, koho by zajímal článek o tom, jak jsem si objednal pouzdro na mobil a ono mi opravdu přišlo nebo jak jsem se e-mailem zeptal na cenu zarámování obrazu a týž den jsem měl kalkulaci v mailboxu?

Našli jste v článku chybu?