Vlákno názorů k článku Eschalon Book I: RPG jak má být od Michal Kára - Safrys, tohle jsem chtel recenzovat taky, uz to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 25. 1. 2008 14:43

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Safrys, tohle jsem chtel recenzovat taky, uz to mam rozmyslene, ale jeste nenapsane. Ale mel bych to asi o dost delsi ;-)

    Zkratkou: Je to dobra hra, i kdyz mam trochu vyhrady k vyvazenosti herniho systemu a k linearite celeho pribehu (vpodstate hlavni linie + par subquestu ktere spolu vubec nesouvisi).

    Kdyby nekoho zajimala plna verze, muzu ji zkusit zapsat ;-)
  • 25. 1. 2008 16:19

    Michal Kára (neregistrovaný)
    Tak jsem to preci jen napsal:

    Grafika: Isometrická, pěkně provedená. Poněkud drobná a jelikož hra umí pouze
    mód 800x600, na větších monitorech není reálné hrát hru v okně, musí se
    používat fullscreen. Bohužel hra neobsahuje žádné "meziscény" - ty by mohly
    ještě přidat na atmosféře.

    Zvuk: Žádné výhrady, hudba pěkná, neomrzí ani při delším hraní, zvuky dobré.

    Dialogy: Pouze textové, vidíte jen obraz obličeje toho s kým mluvíte. A ani ty
    obličeje nejsou moc povedené, toto asi nejslabší místo grafiky. Ozvučení
    dialogů by zlepšilo atmosféru, zřejmě vývojáři nechtěli hru o těch pár desítek
    MB zvětšovat a platit namluvení.

    Herní systém: Vybíráte si:

    1) Rasu - dává bonusy k vlastnostem

    2) Víru - dává různé speciální vlastnosti jako odolnost na magii (ale i na tu
    pro vás dobrou), upravené dobývání životů a many atp.

    3) Povolání - jedna dovednost na první úrovni zdarma

    4) Vlastnosti - Základní vlastnosti se určí náhodně (můžete "házet znovu"), pak
    si je můžete ještě zvýšit za použití bodů

    5) Dovednosti - Musíte utratit 3 SP za první úroveň, 1 SP za každou další.

    Za každou úroveň dostanete k utracení 3 body do vlastností, 3 do dovedností pus
    se vám zvýší životy a mana.

    Výhrady mám pouze k systému dovedností - přijde mi poněkud nevyvážený. Zatímco
    veškerá magie je obsažena ve DVOU dovednostech, pro zbraně je jich asi ŠEST,
    pro každý druh zvlášť (beze zbraně, krátké čepele, dlouhé čepele, tupé zbraně,
    pádné zbraně, luky). Dovednosti se vzájemně neovlivňují, takže to, že umíte
    perfektně bojovat dlouhým mečem vám nijak nepomůže při boji s krátkým mečem.

    Pokud máte rádi roleplaying, tak vás asi nepotěší, že je dost obtížné vytvářet
    čisté postavy - například bojovníka pouze s mečem, beze znalosti magie. A i
    čistý mág se nehraje moc dobře. Na druhou stranu alchymie je velmi silná
    vlastnost. Takže buď si uděláte kombinovaného všeuměla (alespoň ve stylu
    Paladinana), nebo máte docela problém.

    Co jsem naopak ocenil je fakt, že dveře a truhly nemusíte otevírat paklíčem,
    pokud se to nechcete učit, můžete úspěšně používat pouze hrubou sílu :-)

    Unikátní dovedností je kartografie. Hra má automapu, ale její funkčnost závisí
    na úrovni vaší dovednosti v oblasti kartografie. Jelikož je mapování pro hru
    víceméně nutné, musíte do ní nutně nějaké body dát. Nebo splnit jeden vedlejší
    kvest a pak se ji můžete do určité úrovně učit za peníze.

    Příběh: Hlavní linie tvoří cca polovinu questů přístupných ve hře. Příběh je
    pěkný, chytlavý, napaditý (odhalení identity tajemného přítele který vám
    nechává vzkazy bylo super :-) ), pouze trochu lineární, i když na website tvrdí
    opak. Tedy, ono v zásadě jediné co potřebujete udělat je sehnat čtyři předměty
    a dojít s nimi na určitém místo, ale to bez projití celé linie nevíte, takže
    tuhle zkratku použít normálně nemůžete.

    Questy: Vedlejší questy spolu nijak nesouvisí, neexistuje žádná vedlejší linie
    příběhu (postup v nějaké guildě atp.). Obecně jsou questy přiměřeně složité,
    pouze by se hodilo mít možnost nějakou klávesou zvýraznit věci na které se dá
    kliknout, jako je to v Diablu, aby člověk nemusel prohledávat obrazovku myší.

    Deník ve kterém jsou questy je jednoduchý, ale plně dostačující.

    Předměty související s questy můžete vesměs prodat, takže si znemožníte
    dokončení questu. Mně se to stalo s questem za který se můžete učit
    kartografii. Musíte tedy dávat pozor a předměty kategorie "Special" neprodávat,
    i když zatím nevíte, k čemu by mohly být :-)

    Inventář: Na ten jsem nadával z celé hry nejvíce. Stejné předměty se
    automaticky nedávají na sebe, takže jej musíte čas od času projít a udělat to
    ručně. Stejně tak není možné "vyfiltrovat" jen předměty určitého druhu, i když
    alespoň zbraně a zbroj jsou odlišeny podkladem.

    Kolový systém je integrován velmi dobře, jak už napsali předřečníci, za to má
    hra velké plus.

    Hru jako celek bych charakterizoval slovy "relativně jednoduché, ale dobře
    provedené", myslím, že to za ty peníze stojí, i když to možná z mé recenze
    nevypadá, hra má velmi dobrou hratelnost. Takže si ji kupte, ať tu máme brzy i
    knihy II a III :-)