Safrys, tohle jsem chtel recenzovat taky, uz to mam rozmyslene, ale jeste nenapsane. Ale mel bych to asi o dost delsi ;-)
Zkratkou: Je to dobra hra, i kdyz mam trochu vyhrady k vyvazenosti herniho systemu a k linearite celeho pribehu (vpodstate hlavni linie + par subquestu ktere spolu vubec nesouvisi).
Kdyby nekoho zajimala plna verze, muzu ji zkusit zapsat ;-)
Grafika: Isometrická, pěkně provedená. Poněkud drobná a jelikož hra umí pouze
mód 800x600, na větších monitorech není reálné hrát hru v okně, musí se
používat fullscreen. Bohužel hra neobsahuje žádné "meziscény" - ty by mohly
ještě přidat na atmosféře.
Zvuk: Žádné výhrady, hudba pěkná, neomrzí ani při delším hraní, zvuky dobré.
Dialogy: Pouze textové, vidíte jen obraz obličeje toho s kým mluvíte. A ani ty
obličeje nejsou moc povedené, toto asi nejslabší místo grafiky. Ozvučení
dialogů by zlepšilo atmosféru, zřejmě vývojáři nechtěli hru o těch pár desítek
MB zvětšovat a platit namluvení.
Herní systém: Vybíráte si:
1) Rasu - dává bonusy k vlastnostem
2) Víru - dává různé speciální vlastnosti jako odolnost na magii (ale i na tu
pro vás dobrou), upravené dobývání životů a many atp.
3) Povolání - jedna dovednost na první úrovni zdarma
4) Vlastnosti - Základní vlastnosti se určí náhodně (můžete "házet znovu"), pak
si je můžete ještě zvýšit za použití bodů
5) Dovednosti - Musíte utratit 3 SP za první úroveň, 1 SP za každou další.
Za každou úroveň dostanete k utracení 3 body do vlastností, 3 do dovedností pus
se vám zvýší životy a mana.
Výhrady mám pouze k systému dovedností - přijde mi poněkud nevyvážený. Zatímco
veškerá magie je obsažena ve DVOU dovednostech, pro zbraně je jich asi ŠEST,
pro každý druh zvlášť (beze zbraně, krátké čepele, dlouhé čepele, tupé zbraně,
pádné zbraně, luky). Dovednosti se vzájemně neovlivňují, takže to, že umíte
perfektně bojovat dlouhým mečem vám nijak nepomůže při boji s krátkým mečem.
Pokud máte rádi roleplaying, tak vás asi nepotěší, že je dost obtížné vytvářet
čisté postavy - například bojovníka pouze s mečem, beze znalosti magie. A i
čistý mág se nehraje moc dobře. Na druhou stranu alchymie je velmi silná
vlastnost. Takže buď si uděláte kombinovaného všeuměla (alespoň ve stylu
Paladinana), nebo máte docela problém.
Co jsem naopak ocenil je fakt, že dveře a truhly nemusíte otevírat paklíčem,
pokud se to nechcete učit, můžete úspěšně používat pouze hrubou sílu :-)
Unikátní dovedností je kartografie. Hra má automapu, ale její funkčnost závisí
na úrovni vaší dovednosti v oblasti kartografie. Jelikož je mapování pro hru
víceméně nutné, musíte do ní nutně nějaké body dát. Nebo splnit jeden vedlejší
kvest a pak se ji můžete do určité úrovně učit za peníze.
Příběh: Hlavní linie tvoří cca polovinu questů přístupných ve hře. Příběh je
pěkný, chytlavý, napaditý (odhalení identity tajemného přítele který vám
nechává vzkazy bylo super :-) ), pouze trochu lineární, i když na website tvrdí
opak. Tedy, ono v zásadě jediné co potřebujete udělat je sehnat čtyři předměty
a dojít s nimi na určitém místo, ale to bez projití celé linie nevíte, takže
tuhle zkratku použít normálně nemůžete.
Questy: Vedlejší questy spolu nijak nesouvisí, neexistuje žádná vedlejší linie
příběhu (postup v nějaké guildě atp.). Obecně jsou questy přiměřeně složité,
pouze by se hodilo mít možnost nějakou klávesou zvýraznit věci na které se dá
kliknout, jako je to v Diablu, aby člověk nemusel prohledávat obrazovku myší.
Deník ve kterém jsou questy je jednoduchý, ale plně dostačující.
Předměty související s questy můžete vesměs prodat, takže si znemožníte
dokončení questu. Mně se to stalo s questem za který se můžete učit
kartografii. Musíte tedy dávat pozor a předměty kategorie "Special" neprodávat,
i když zatím nevíte, k čemu by mohly být :-)
Inventář: Na ten jsem nadával z celé hry nejvíce. Stejné předměty se
automaticky nedávají na sebe, takže jej musíte čas od času projít a udělat to
ručně. Stejně tak není možné "vyfiltrovat" jen předměty určitého druhu, i když
alespoň zbraně a zbroj jsou odlišeny podkladem.
Kolový systém je integrován velmi dobře, jak už napsali předřečníci, za to má
hra velké plus.
Hru jako celek bych charakterizoval slovy "relativně jednoduché, ale dobře
provedené", myslím, že to za ty peníze stojí, i když to možná z mé recenze
nevypadá, hra má velmi dobrou hratelnost. Takže si ji kupte, ať tu máme brzy i
knihy II a III :-)