Jak se postupně přechází na Wayland, tak pozoruji, že se různé aplikace začínají v Xkách rozbíjet (regrese), naposledy třeba GIMP. Fakt doufám, že to nedopadne tak, že se Xka rozbijou a Wayland ještě nebude mít implementované potřebné featury…
OT: Nezdá se vám, že se poslední dobou Linux nějak strašně sype? Například jsem před chvílí řešil - doslova po 13 letech - problém s wifi kartou (Intel!) jako kdyby byl rok 2008 a wifiny nefungovaly out of the box.
Tak holt MATE ještě něco neimplementovalo, no vždyť ho dělá pět a půl člověka. Tohle je prostě daň za tu roztříštěnost či bohatost open-source světa. Tvůrci GIMPu nemůžou testovat všech 100 hlavních desktopů, tvůrci MATE zase nemůžou testovat všech 100 hlavních aplikací. Na masoxu je tohle jednodušší žejo.
Ale abych zareagoval i na otázku: já ne, ale to je dáno tím, na jakém bezproblémovém železe jedu (deska+CPU Intel, letitá grafika AMD, GLAN Realtek, zvuk ani nevím, asi nějakej Realtek a toť vše). Obecně ale je Linux už příliš komplikovaný a rozkošatělý. Lidí co na něm pracují je imho relativně málo na objem toho, co je potřeba implementovat a udržovat. Tohle se jednoho dne začne hroutit jako domeček z karet, tak do 10-15 let. Pokud tedy Microsofti neudělají to, o čem mluvím už dobrejch 15 let, tedy nepřejdou u Windows na Linux jádro, což by dalo Linuxu tisíce dalších vývojářů.
Nezdá se vám, že se poslední dobou Linux nějak strašně sype?
Každý den ráno. :-( (Ale abych byl fér, tenhle problém existuje už dlouho, teď jen přestal fungovat tradiční workaround.) Boužel s waylandem to není o moc lepší a navíc má své specifické mouchy. :-(
Dovolim si nesouhlasit, jako denodenni uzivatel Fedory 34 s X11 a KDE a to jak na pracovnim "velkem" desktopu (Intel i7, 2 monitory), tak na pracovnim notebooku Lenovo i5 nepozoruji zadne zasadni problemy (cti: hudba hraje, monitory i externe pripojene ukazuji co maji, NB se uspava jak ma, probouzi jakbysmet, web, posta, komunikatory, LibreOffice, konzole - vsechny tyto aplikace jedou jak ocekavam).
@Jenda ad problem s Wifi Intel.. .je tam zminena 8260, tu nemam s 7260 sem roky problem nemel, presel na Intel AX200 (AX+BT5.1 mPCIe model: MPE-AX3000H) a take nemam problem...
Já mám 9260, naštěstí se zjistilo, že se to projevuje jen s APčkem co máme v kanclu (nějaké ubnt), a jaké AP se bude používat v destinaci si můžu vybírat. Pak mi ještě přes tu wifi nepříjemně laguje SSH, pomohlo udělat iwconfig wlan0 power off, ale to mohl pokazit výrobce že se třeba nějak špatně detekuje, že je připojený zdroj a není potřeba šetřit.
Ano, ocividne opadla kontrola kodu. Na ntb od aktualizace na 18.04 resim problemy se zvukovkou, nekdy jde, nekdy nejde. Nekdy pomuze restart subsystemu, jindy ne. Od 20.04 zase problemy s wifi Intel, nekdy jde, nekdy nejde. Takze kdyz se to sejde, tak misto filmu si s tim 2h hraju a pak jdu spat.
Na pc to same, prisel asi pred 6 mesicema update a od ty doby se taky s* zvukovka.
Pravo na opravu lze krasne obejit a uz se to tak delalo. Vyrobce proste nabizel nahradbi dily v cene noveho zbozi. Zim lidi prestali opravovat, vyrobce pak prohlasil ze o dily neni zajem a zrusil je.
To zase v EU sedej nabubrelci, co nepremysli nad dusledky, tohle jejich sezeni nic nevyresilo. Baterie bude vymenitelna a bude stat 3tis. Dalsi rok 4tis a po 3 letech bude v cene noveho zarizeni. Vyrobce to bude obhajovat nakladama na drzeni dilu a nizkyma prodejema.
Displej bude za 10tku a novy telefon za 8tis.
Za 5 let se to fiasko zrusi, s tim ze lidi dily nechtel.
To je bolest všech direktivních, jednosměrných nařízení. Ono by to bylo pěkné, myšlenka je dobrá, ale je potřeba se o tom šířeji pobavit s výrobci různých odvětví a zemí. Nejen něco nařídit. Výrobce by třeba potřeboval vědět, kolik jeho produktů té které řady ještě žije. Jak tuto informaci získá? Internet věcí? To se zase třeba dost nelíbí mně, že bude moje lednička něco někomu cizímu povídat...
To, že se takhle chová jeden výrobce, neznamená, že se tak budou chovat všichni. Zákazníci si budou moci porovnat, kolik stojí náhradní díly na zboží od jednoho výrobce a kolik od jiného. Zůstane to na trhu – možná si své místo najdou oba typy výrobců, možná jeden z typů výrobců skončí, protože o jeho produkty nebude zájem.
Pokud jste si myslel, že EU něco nařídí a tím se vyřeší problém, takhle to nefunguje. EU jen odstraní selhání trhu (tady je to ukázková informační asymetrie mezi výrobcem a spotřebitelem) a nalezení optimálního stavu nechá na trhu.
To je jako z pohádky "O neviditelné ruce trhu", populární začátkem 90. let, na kterou už dnes snad nikdo nevěří. To přece nemyslíte vážně - jako že by zákazník mohl ovlivnit, jakého dodavatele náhradních dílů si vybere servis? Vždyť on ani předem neví, co konkrétně se v jeho zařízení vlastně pokazilo!
Vidím to plasticky - pračka přestane prát, Vy voláte servis a hned jej vyslýcháte, od koho berou motory, hladinové spínače, termostaty, řídicí jednotky atd. Navíc brát cenu jako hlavní kritérium je nesmysl, viz šmejdy tahané z Polska.
Problém máte i pokud jste kutil a leccos byste dokázal sám - výrobce náhradních dílů vám požadovanou věc neprodá, protože nemáte formální kvalifikaci (živnostenský list apod.). Viz potřeba "odborně" zapojit třeba myčku, jinak vám hrozí ztráta záruky.
jako že by zákazník mohl ovlivnit, jakého dodavatele náhradních dílů si vybere servis?
Jste poněkud vedle. Neřeší se, jakého dodavatele náhradních dílů si vybere servis, ale aby vůbec dodavatel náhradních dílů existoval.
výrobce náhradních dílů vám požadovanou věc neprodá, protože nemáte formální kvalifikaci
Kde v tom návrhu vidíte, že výrobce může prodej náhradních dílů podmínit formální kvalifikací?
Trpíte omezeností rozhledu, podle toho vypadá argumentace.
Rozbil se mi vysavač, sotva si odkroutil záruku, ulomil se zámek na papírový sáček a bohužel, výrobce náhradní díl nedodává. Jinými slovy, plně funkční vysavač za pár tisíc je mi k ničemu, protože se ulomil kousek plastu. Jediné řešení je oprava svépomocí. Dlouhé hodiny s 3D tiskárnou ve snaze vyrobit si vlastní náhradní díl, nebo vyříznout a natavit/nalepit onen kousek plastu zpět.
Takových příkladů najdete tisíce, kdy kvůli kousku plastu musíte vyhodit jinak funkční výrobek, protože zkrátka náhradní díly neseženete a právě o tom EU mluví.
Stejně tak jsou výrobci, u kterých bez problému seženete náhradní díly i po 20 letech a budou sloužit celou věčnost. Vlastně s tím počítají už v návrhu, nikoliv proto, že by díl byl poruchový, ale protože ho člověk zkrátka nějakým způsobem rozbije.
Jde o více než nějaké pitomé šmatlafouny.
jj omezený rozhled. Protože většina na populace opravovat nechce , neumí a nezaplatí.
Vzpomínáte na domácí výuku a nouzové homeoppice co se zjistilo je mezi lidma za zařízení? Nebo při přechodu z analogu na T1 a T2? Stáří vozového parku atd....
Něco od 3D tiskárně tak jsou trochu hraběcí rady páč to pro lidi ve spotřebním segmentu je krapet stále drahá hračka.
....výsledek je ten, že na Letné, Karlíně, Holešovice a jiné gebtrifikaci nakažené lokality to za ty lidi udělá vousatý hošan v kostkované košili, který nima 100% bio a fair trade vyje_a a řekne si v součtu X>50%.
Problém je , že opravu prodražuje lidská práce.
hodne oprav elektroniky prodrazuje lidska prace, protoze nejsou dostupna schemata. Pred 4 lety jsem si blbym omylem s hranim s arduinem znicil zakladni desku za 6000. Nastesti jsem sehnal uplne stejnou ... asi posledni kus v republice, protoze ji vratil nekdo do obchodu. Jine desky na dane cpu uz vlastne nebyly. Rozbitou desku mam praod doma, ze az budu mit cas, zkusim ji opravit. Bez schematu je to ale velikej vopruz i pro servis, kdyz to zrovna nejsou prorazene mosfety nebo prasklej keramickej kondenzator. Schemata jsou ted dostupna na pro me obskurnich webech za penize. Kdo s tim ma zkusenost ziska co je potreba ale me se experimentovat za 20 usd zase tak moc nechce :) vrchol pak je, ze vyrobce treba nahradni cipy neproda neautorizovanemu servisu a spoustu opraven, aspon v usa proste autorizovani treba pro apple ani nechteji byt. Apple ma podminku, co jsem slysel, ze kdyz chci autorizaci a mit pristup k jejich vecem, nesmim pouzivat pouzite soucastky z neopravitelnych veci ... a tim samozrejme zlevnit zakaznikovi cenu opravy a dilu :)
Mě v tomhle nejvíc fascinujou pračky. Zejména protože vidím ty doslova desítky kg surových materiálů co v tom jsou, a přitom se to opravovat v podstatě nevyplatí pokud není závada zjevná a nejste technik (protože (hodinovka opraváře + jeho cesta) / (šance že se to podaří opravit) = (1000 + 1000) / 0.5 = 4000 > zbytková hodnota pračky co před pěti lety stála 5k).
Jako člověka co dělá jinou oblast elektroniky, ale občas by zkusil někomu v rodině opravit tu pračku, mě pak zarazí nedostatek diagnostiky (proč to proboha nemá UART na který se vypisuje jak probíhá program, jaké jsou očekávané naměřené hodnoty a na jakém sanity checku to selhalo) a manuálů, třeba i jen těch pro nedestruktivní rozebrání (komponenty co jsou zacvaknuté zevnitř a musí se na ně na nějakém konkrétním místě zatlačit, aby se to odcvaklo).
To spíš lidé (okruh známých), co mi přinesou elektroniku a hele sprav mi to. Jasně, studoval jsem elektrotechniku, projektuji, vyrábím a dokážu opravit hodně průmyslových řídících jednotek, ale zkrátka jim nevysvětlím, že bez schématu toho moc neudělám a těžko zjistím, kde je závada.
Třeba u televizí Samsung je prakticky jistota, že to budou ošizené kondenzátory mejd in šmejd, tedy nejlevnější odpad zaručující, že si půjdeš v předem stanovené době koupit novou. Takových řídících jednotek záložních průmyslových zdrojů Schneider už jsem opravil snad 130 ks (shodou okolnosti se prodávají pod značkou APC a vždy je to stejné, stačí přepájet pár kondenzátorů a je to jako nové. Za hodinu není co dělat a součástky stojí pár korun i když o parník jinde v kvalitě. Od výrobců jako Socomec, USV, Schneider mám i schémata.
Třeba u televizí Samsung je prakticky jistota, že to budou ošizené kondenzátory mejd in šmejd, tedy nejlevnější odpad zaručující, že si půjdeš v předem stanovené době koupit novou.
Hm... a jaká je tedy ta předem stanovená doba? U minulé televize značky Samsung mne po devíti a půl letech přestalo bavit čekání, až konečně přestane fungovat. Tu současnou budu mít za týden šest let a také zatím nejeví známky toho, že by se "kondenzátory mejd in šmejd" chystaly vypovědět poslušnost.
Ty kondíky jsou radost. Po 4 letech se mi jeden vyfouk u aktivních reprobeden M-Audio. Smrad strašnej. Týden se to větralo a když už se konečně zdálo, že smrad vyčichl, pšouknul si druhej, ten navíc lehce zahořel. Krám za 8 tisíc letěl ihned z domu a značka na blacklist.
11. 4. 2022, 15:02 editováno autorem komentáře
Jako nic ve zlém, ale zaprvé naprosto nechápu, jak někdo může dál provozovat zařízení, kde viditelně bouchnul kondenzátor (a ještě se divit, když bouchne druhý).
A zadruhé zrovna výměna kondenzátoru v nf audio zařízení v situaci, kdy opravdu vyhořel a je tedy vidět, co se má měnit, je z hlediska opravy banalita - žádná potřeba schématu, atypických součástek, atd... Tohle je zrovna příklad situace, kdy opravdu žádná směrnice o právu na opravu není potřeba :-)
Jsem ve FB skupine "Nevyhazujeme - opravujeme" https://www.facebook.com/groups/334916730554996 a vsechno se da opravit a ti lide do dokazi uz ted. Jestli to bude jeste snadnejsi pak super.
Nesouvisí to sice přímo, ale té dostupnosti náhradních dílů (dle mého skromného názoru) hodně pomohly i jiné změny. Jednak nevyrábět tisíc modelů od každé blbosti, ale nějak rozumně to omezit (a místo tísíce modelů po dobu jednoho roku jich vyrábět třeba sto lépe navržených po dobu několika let). A za druhé použité díly v rámci možností unifikovat.
Tím by se zjednodušila výroba a skladová dostupnost dílů a daly by se potenciálně i využívat napříč různými výrobci (respektive "lepiči svých log") - což už tu máme i dnes, ale není vždy jednoduché se dopátrat toho, kdo je skutečným výrobcem toho či onoho výrobku bez ohledu na jeho značku, popř. čí "střeva" použil do jinak vypadajícího obalu.
Banda impotentu z unie, ale bude to kazdopadne vesele.
V dnestnim svete je polovina chyb nejen hw, ale zhusta sw problem. I takovy vypinac spotrebice treba muze byt obsluhovan pomoci sw (firmware). Pulka sw dnes pouziva i opensource casti kodu. Ted to neni problem, zminite to jen v licencich (obcas) a basta.
Az budu mit pravo na opravu, kdo bude mit povinnost opravit hw nefunkcni kvuli vlozenemu kousku opensource kodu zpusobujicimu chybu, kdyz software bude napriklad uz davno abandoned ?
Vyrobce telefonu, ktery si ten software kupuje od treti (komercni) firmy (ktera mezitim zkrachovala) a ktery ted vydava treba u mobilu typicky 1-3 podstatne opravy behem prvnich 2 let zivotnosti pristroje ?
To bude jiste mit jen a jen pozitivni dopady na cenu a spotrebitele. Nebo se k tomu (rocni prace bandy EUpotentu za nase penize) postavi vyrobci stejne, jako se uz postavili k EU smernici pro "digitalni prava".
V licenci Microsftu se napriklad pokracovanim uzivani produktu dobrovolne vzdavate svych prav vyplyvajich Vam ze smernice EU cislo ....
Kluci bruselsky proste pet let utraceli nase penize za neco, co Microsoft dokazal osetrit za jediny mesic (pred vstoupenim do platnosti) a navic jednou jedinou dobre ukrytou vetickou v licencnich podminkach.
Takhle, jak to píšeš, to na mě působí jako pouhé výmluvy. Jaké jsou možnosti dotyku živé části pro laika třeba u klasického (ATX) zdroje, monitoru, ledničky, fénu, cirkulárky nebo jakéhokoliv jiného spotřebiče? Omlouvat nerozebiratelnost jenom tím, že se může najít idiot se šroubovákem v ruce, není moc dobrý nápad. Onen idiot si cestu stejně nejspíš najde a těm, kteří vědí, co dělají, to jenom znemožňuje nebo hodně komplikuje práci a obírá je to o čas.
Skutečnost je taková, že výrobce spojí příjemné s užitečným a kromě asi rychlejší montáže (slepení/zatavení) ještě dostane příjemný bonus ve formě prodeje dalších napájecích adaptérů. A to proto, že ty s např. zmíněným poškozeným kabelem skoro nikdo nebude zkoušet opravovat.
Proč by krabička nemohla být rozebíratelná? To přece nemá s bezpečností ani s dvojitou izolací (u daných krabiček je exaktně vzato pouze jednoduchá). Paranoici by mohli použít atypické šroubky.
Minulý týden jsem opravoval vysoušeč vlasů. Taková věc by asi laikům do rukou vůbec přijít neměla. Je také na 230 V, přitom je do ní díra, za kterou je živé topné těleso, kterého se lze kusem drátu dotknout. Provozuje se ve vlhkém prostředí, a hlavně - kryt je při troše šikovnosti dobře rozebíratelný.
je tam podle me vic aspektu, proc to nedelaj. Zalepit krabicku je jednodusi, rychlejsi, usetri obrovske mnozstvi mista (kdo si nekdy neco postavil a delal i krabicku tak vi, ze proste ten sroub musi byt kam zasroubovat + izolacni vzdalenosti atd) a dalsi vec, co souvisi taky s velikosti, ze vetsina tehle zdroju (a nejen v krabicce ale i do pc a jinych zarizeni) je proste neopravitelna ikdyz vim, ze je prorazenej mosfet nebo dioda nebo nafouklej kondik. Je to tak zkomprimovane, zalepene zapajene, mosfety nebo diody prinytovane k chladici, ze to rozebrat nedestruktivne v kratkem case proste nejde. Parkrat do roka dostanu chut nejakej takovej zdroj opravit ale vetsinou s tim po hodine rozebirani slehnu do kose.
Takove UPS treba od APC taky stoji za to. Ikdyz tam jsou srouby a neni to lepe, dostat se dovnitr a neulamat plastove zamky prakticky nejde ikdyz si clovek pusti video, jak to lidi delaji.
A tim to nehajim, naopak, chtel bych radsi vetsi zdroj, co jde opravit. Klasickou ups jsem taky uz zavrhnul. nemam na to naladu, do peti let odejde neco nebo je baterie tak draha, ze nema cenu koupit original a kolikrat ups pak nejde ani zkalibrovat
13. 4. 2022, 09:17 editováno autorem komentáře
ze vetsina tehle zdroju (a nejen v krabicce ale i do pc a jinych zarizeni) je proste neopravitelna ikdyz vim, ze je prorazenej mosfet nebo dioda nebo nafouklej kondik. Je to tak zkomprimovane, zalepene zapajene, mosfety nebo diody prinytovane k chladici, ze to rozebrat nedestruktivne v kratkem case proste nejde.
A tim to nehajim, naopak, chtel bych radsi vetsi zdroj, co jde opravit.
Tady souhlas, ta přehnaná kompaktnost nebo honba za co nejmenší hmotností a podobně je často jen na škodu. Bohužel to ale asi "běžnému spotřebiteli" moc nevysvětlíš - tady narážím třeba na notebooky. Je otázka, jestli by tohle šlo ošetřit nějak legislativně v souvislosti s právem na opravitelnost, ale obávám se, že nikoliv, aby to nebyl akorát nějaký paskvil.
Klasickou ups jsem taky uz zavrhnul. nemam na to naladu, do peti let odejde neco nebo je baterie tak draha, ze nema cenu koupit original a kolikrat ups pak nejde ani zkalibrovat
Asi mám jen štěstí nebo příliš malý vzorek, ale mám jiné zkušenosti. Rukama mi prošlo cca 5 kusů UPS od APC (2x "klasika" CS, 2x novější RS, 1x ES - taková "naplacato" s několika zásuvkami). Všechny až na ES fungovaly OK a vždy jsem jen jednou za pár let vyměnil baterii, typicky tam dávám Panasonic a problémy nemám. Ta ES po pár letech začala trpět problémem, že když došlo k přepnutí na baterii, tak zdechla a začala trvale pískat a jediné, co pomohlo, bylo ji odpojit a odpojit baterii. Vyřešeno (jak jinak) výměnou vadných kondenzátorů.