Reálná rada - pokud použijete alternátor z nějakého starého auta a nabíječku notebooku do auta ta všechny popisované problémy ani nevzniknou.
Případně mezi alternátor a nabíječku ještě autobaterii pro vyrovnání výkonu - ale pak poklesne motivace k šlapání :-)
K alternatoru auta je potreba slozita regulace buzeni, ktera navic zere proud. Alternator od auta taky sam od sebe nenastartuje protoze je potreba prekonat ubytek na usmernovacich diodach.
Novější alternátory mají regulátor zabudovaný v sobě, takže o starost méně, nabudit se dá i plochou baterií (bramborou jsem to kdysi viděl, ale nevím jak by to fungovalo dnes s polovodičovým regulátorem). Akorát by to chtělo brutální převod do rychla, aspoň tak 5000 otáček ;-)
v nejakem fordu v 50km/h na jednicku (osobni zkusenost).
Staci dat na kazde vinuti schottkynu primo do buzeni s tim, ze po prekroceni nejakeho kritickeho napeti tuhle vec odpoji rele/tranzistor - myslim, ze by stacil TL431, 4 odpory a dva tranzistory ...
BTW: clocku, jak jsi z trifazu udelal 6ti diodami jednofaz? Nebylo by dobre varovat uzivatele, ze vystup je stejnosmerny a nektere pristroje muze odpalit? Nebo je to nejaky trik, ktery nas na silnoproudu neucili :-)?
Vzhledem k tomu, že to má sloužit jako zdroj pro PC, které má spínaný zdroj, tak se žádná jedna fáze nekoná, ale prostě se to krmí stejnosměrným napětím :-)
He? To akoze pocitacu rovnako dobre postaci 230 V * sqrt(2) jednosmernych?
A vobec, tema je to zaujimava :) kde sa dozviem viacej o tom, aky kondenzator alebo diodu kam zapojit, aby stroj ziskal nejake ine vlastnosti? Fyziku som mal, ale tam sme to zapajali do obvodu so ziarovkou a nic sme sa z toho nedozvedeli :)
Ano pocitaci staci 230*sqrt(2) stejnosmernych, cili 324V. Zdroj pocitace totiz nejdriv sitove napeti usmerni. Kdyz uz je usmernene, jeho usmernovac vlastne jen pak uz primo propousti. Stejne tak to je u uspornych zarivek a spinanych sitovych adapteru. Zkousel jsem adapter od pridavneho disku a ten normalne fungoval a disk sel namountovat.
Hmm... a to som si doteraz myslel, ze to najprv ide cez transformator, aby sa z toho urobilo slusnych bezpecnych 12V.... lebo co urobi taky prieraz bez oddelovacieho transformatora... ale mozno doba bezpecnych radii, ked sa priamozhavene seriove elektronkove obvody odporucali zapojit cez 1:1 oddelovaci transformator "pre istotu" uz pominula.
Trafo tam zadne neni. Proti prurazu to je odolne, ma to tridu 1, viz http://en.wikipedia.org/wiki/Appliance_classes . Kdyz nastane pruraz, indukce zmizi napeti klesne na 0 a masina se protoci.
Usměrněné napětí se rozkmitává na cca 20KHz FET tranyistory. Pak 400W trafo skutečně vychází 200Gramů místo deseti kilo a malinkaté. Materiál ale musí mít zanedbatelnou ztrátu vířivými proudy a hysterezí.
Přenos řídících signálů zpět na FETy je též oddělen trafíčkem nebo optikou.
Vypínání zdroje je řešeno tím, že FETy přestanou kmitat
Jen nevím jak je dělané 5v stable