Naproti tomu port slouží pro připojení pouze jednoho zařízení, které jednosměrně či obousměrně komunikuje s počítačem. Typickým zástupcem portů, se kterým se ještě i dnes můžeme u některých počítačů setkat, je sériový port RS-232 (označován jako COM) a port paralelní (na osobních počítačích bývá označen jako LPT).A co hardwarovy klic? Ten se daval mezi tiskarnu a PC => na jeden port 2 zarizeni.
Ano přátelé, sběrnici CAN využívá v plnohodnotné míře OPRAVDU již v roce 1993 Tatra 613–4, model Elektronic .
Motor a jeho příslušenství má autonomní ECU a zbytek palubních přístrojů využívá další ECU. Některé informace pro „palubu“ jsou
přenášeny po seriové lince do ECU palubní desky. Tato dále zpracovává, vyhodnocuje případně ovládá některé, dále popsané funkce.
Tak například, T613Elektronic je vybavena elektronickým palivoměrem. Tento pokud začne docházet palivo dodává hodnotu, kterou ECU palubní desky vyhodnocuje a: vydá povel podružné jednotce hlasového výstupu a ta potom generuje některý z hlasových informací např: „zásoba paliva pouze na 50 kilometrů“, jak palivo dále ubývá, jednotka přehrává hlášení, 40km…, 30km…, a „pozor, zásoba paliva pouze na 20 kilometrů“ a na závěr, pozor a na 10. b: samozřejmě zobrazuje na bargrafu aktuální hodnotu paliva a tuto je možno i číselně odečíst na displeji palubní desky jako přesnou číselnou hodnotu.
Toto, byl pouze jeden případ aplikace komunikace jednotek v podpalubí Tatry 613. Má jich ještě nepřeberné množství, umí testovat světla, sleduje okolní teplotu a varuje v případě poklesu teploty a námrazy, sleduje např. ještě hladiny důležitých kapalin a jiné. Celé auto má pouze několik tavných pojistek a to především na okruhy topení, klapek vzduchu a klimatizace. Zbytek „silařiny“ je řešen přes relé a tranzistory.
Jedná se o dnes neuvěřitelný a průkopnický pokus Tatry Příbor, jejich automobilu T613 elektronic (2 série v letech '93 a '94) a firmy Datamer Brno, která systém navrhla a dodávala.
Uvědomme si zejména že celý projekt byl vlastně 1. svého druhu v Česku a jeden z prvních v Evropě.
Jsem majitelem jednoho kousku T613–4 Elektronik a nevěřícím klidně předvedu :-)
Osobní automobil Tatra 613 alespoň v elektronické výbavě modelu „Elektronic“ značně předběhla dobu.
Vzhledem ke složitosti, nechuti a ceně se ovšem vyrobilo pouze 15kusů tohoto typu a vývoj dále nepokračoval, dalším důvodem byla rovněž tragická smrt velkého inovátora a průkopníka elektroniky a pokroku v osobních automobilech tatra pana Bazaly.
Většina těchto aut je pod dobrým dohledem udržována šťastnými majiteli.