No, že svůj operační systém dostanou dovnitř jiných operačních systémů, takže tvůrce aplikací nebude muset udržovat více verzí svého software, vše mu pojede v jednom standardním prostředí FirefoxOS. A vlastnosti, které ostatní nepodporují, dostane do jejich prohlížeče přes nativní javascript.
že na cloud si budete ukládat nejen data, ale i část zpracování a to díky tomu, že na serveru poběží vaše privátní kopie FirefoxOS, která může být vybavena výkonným JIT compilerem pro nativní kód stroje, na kterém poběží. Získáte tak jednotné prostředí, jak na klientovi tak i na serveru v rámci jednoho mobilního zařízení a to i ze zařízení, které pojedou pod Androidem, W8, iOS ...
No ono by to mohlo datový provoz i omezit, na serveru by běžela kopie prohlížeče, a přenášely by se jen rozdíly v zobrazení a povely z klienta, něco na způsob protokolu VNC. Například aplikace na editování fotografií, by nejprve přenesla fotografii na server, tam by proběhlo zpracování a zpět by se poslaly jen rozdíly, nakonec zobrazení na mobilním zařízení by mohlo být jen orientační, takže by se ani všechny rozdíly nepřenášely, upravený originál by zůstal na serveru, a odtud by se přímo posílal třeba k vyvolání, nebo do TV k zobrazení, takže by nešel ani přes mobilní zařízení, které by jakoby mělo v paměti. Originály by se postahovaly až přes wifi.
Copak foťáku, ale závislost telefonu na spojení je fakt nepředstavitelné zlo :-D
A pomalost se řeší přes cache, tohle se už i redmondští odchovanci QBasicu naučili používat.
Že moje fotky zůstanou komusi na serveru? To je fakt problém, zvlášť když všechno co si přes IE stáhnete za chvíli po vás stáhne i bot ze Seattle. Proti M$ jsou v Google žabaři.
Pár malých tajemství: telefony mají foťák, a ne všude máte datové spojení (například v přírodě, na roamingu apod).
Cache vám nepomůže. Jak bude server pracovat s fotkou, kterou jste vyfotil? A jak bude asi cachovat to co server spočítal? A proč to celé řešit takhle debilně, když telefon technicky může odstranit červené oči, upravit kontrast a barvy lokálně? Jen aby ten telefon mohl běžet na Firefox OS?
URL discovery je jedna věc, nechávat někde svoje fotky je jiná věc.
Když správně udělají backendy, tak se to dá docela minimalizovat. Např. WebGL, optimalizace Gecko pro mobilní GPU, offline slovníky mohou používat nějaké sqlite/nosql API, apod.
Ostatně nevidím nikde napsáno, že by ten smartphone v sobě nemohl mít webový server v nativním kódu.
Chválím snahu multiplatformnosti, ale HTML5+JS je podle mě prostě slepá cesta v oblasti full-blown aplikací. Ale tak něco na zpomalení je potřeba vymyslet, ne? Jinak by nám systémy šlapaly moc rychle a nebyl by důvod uvádět nové výkonnější modely.
Po tom co jsem testoval tohle: http://www.onlive.com/ bych to s tou přenosovou rychlostí neviděl tak černě.
"Hraní stříleček na mobilu je sen každýho hráče :-D To asi nebude zrovna cílová skupina..."
Já nevím, ale stejně počítám, že se to časem vytříbí a zklidní. podle mě tvorba složitějších dokumentů, editace a úprava fotografií, rendering 3D atpd, na smartphonech mi přijde tak trochu drbání se levou nohou za pravím uchem :-D
ZX Spectrum také neměl dost výkonu na 3D hry, a přesto existovaly. Jen se programátoři museli trochu víc snažit, a to je zrovna věc které kódovací opice vyšlechtěné na .NETu a C# nejsou schopné. Holt si budou muset najít povolání lépe odpovídající jejich schopnostem, třeba sklízení banánů :-D
Napisane zbytocne urazlivo, ale v principe suhlasim.
V poslednej dobe pocujem z kazdej strany "takto sa to nerobi" a "to nejde", pretoze "programatori" si zvykli robit vsetko rovnako cez metody uz existujucich objektov a programovanie sa zmenilo na skladanie kociek. Ziadna kreativita, optimalizacia spociva v doporuceni prikupit RAM a CPU a podobne...
Smutne.
Samozrejme, cest vynimkam - nastastie sa stale najdu.
Podle mě autor článku pomíjí několik podstatných faktů.
1) Patentové spory, které vede MS nebo Apple s výrobci telefonů s Androidem se vůbec netýkají Androidu, ale základních ovládacích prvků dotykových OS (pinch to zoom, přepínání obrázků v galerii, pružinový doraz atd.) Jakýkoliv jiný OS bude mít úplně stejné patentové problémy.
2) HTML je opravdu jediné plně multiplatformní prostředí pro vývoj. Ale dělat aplikaci v HTML je neskutečný opruz. Neexistují pro to pořádné vývojové nástroje a výkon také není dobrý.
3) Co nativní kód? Android i iOS umožňuje psát klíčové funkce programu v nativním kódu. Dokonce i MS už pochopil, že .NET je blbost a pro WP8 umožňuje psát v nativním kódu. Pokud tedy nebude Firefox OS jako jediný podporovat nativní kód, bude to obrovský handicap. Mimo jiné nebude možné napsat solidní offline navigaci, video přehrávač, editor obrázků nebo alternativní webový prohlížeč.
1) To samozřejmě není pravda. Zoomování se dá vyřešit jinak, stejně jako posuv v seznamech, oznámení o konci posuvu atd. Tyhle problémy mají OS, které opsaly technologie bez licence. 2) Souhlas.
3) .NET není blbost, a většina aplikací pro WP8 i W8 se píše nadále v .NETu. Pro některé aplikace je samozřejmě native code vhodnější, například pro 3D hry.
Jenomže WebOS přišlo ještě než proběhla rychlostní válka prohlížečů... Nehledě na to, že dneska už toho umí webové prohlížeče o velké kvantum více.
PS: Výše zmíněné... Nativní aplikace pro Android, tedy C++, C a C# jsou samozřejmě rychlejší než HTML5 aplikace. HTML5 aplikace však je výkonější nežli Dalvik aplikace...
Jo. A proto se operacni systemy pisou v Java nebo C#. :-P Nechcete nakonec tvrdit, ze virtualni stroj je rychlejsi nez nativni? Chimera o stejnem vykonu je hodne rozsireny omyl podporovany peclivym vyberem testu. Nakonec je ale fakt, ze Java (.NET, C#,..) do OS nepatri, protoze nativni kod je proste rychlejsi.
Neplette si rychlost behu s rychlosti vyvoje. Pro ruzna prostredi jsou dulezita ruzna kriteria. (Serverova aplikace bezpecnost, OS rychlost)
Důvodem pro používání Javy nebo C# v OS je hlavně bezpečnost a spolehlivost. Kód píšou lidé, a vyrobit chybu v C/C++ je nesmírně snadné. Naopak managed code řadu chyb vůbec nedovolí, například buffer overflow nebo přístup za hranice pole. K tomu lze managed code formálně verifikovat, a například dokázat, že v něm nedochází k ovlivnění jiného než daného úseku paměti, že nedojde k deadlocku apod.
Samozřejmě ohledně výkonu má managed code svou cenu. Nicméně jsou techniky, které jsou naopak výrazně rychlejší než u klasického kódu (software-isolated processes místo klasických procesů). Otázkou je, jaká ztráta výkonu je akceptovatelná, a jestli ji dokážou vynahradit získané vlastnosti (bezpečnost, stabilita). Vždyť kód psaný v assembleru bývá také rychlejší než ten psaný v C/C++, a přesto se v ASM moc nepíše.
http://computerworld.cz/securityworld/kratce-po-aktualizaci-javy-objevena-kriticka-chyba-48745
Měsíce neopravená kritická díra, pak záplata která v podstatě nic neopravila a další kritická díra... Jo, tomu se dneska říká bezpečnost. Bodejť by ty chyby nebyly notiricky známé, když se o nich pořád dokola píše a nic se neděje ;-)
Takže pro psaní rádoby bezpečnějších aplikací použijete platformu děravou jak americký protiraketový deštník.
Neboli bezpečnost ve stylu "nikomu neříkejte že jeden klíč je pod rohožkou a druhý v zeleném květináči", za půl roku je stejně přehodíme pod jiný roh rohožky a do jiného květináče...
No ale co jiného čekat od scvrklého mozku widlousáka, který podobné "běžné vlastnosti" už ani nevnímá :-D
Děravá je implementace Javy od Sunu, nikoliv Java jako jazyk. Technicky lze v managed prostředí napsat celý OS, například Singularity nebo JX. Pro takový OS potom můžete psát aplikace v .NETu nebo Javě. Výhodou je vysoká bezpečnost i spolehlivost. Taková implementace je samozřejmě v některých aspektech pomalejší než klasický OS, ale v některé věci jsou zase daleko rychlejší (třeba model procesů).
http://en.wikipedia.org/wiki/JX_(operating_system)
http://en.wikipedia.org/wiki/Singularity_(operating_system)
Jinak se mi váš příspěvek zdá věcně mimo, a k tomu zbytečně urážlivý. Zkuste psát k věci a s trochou úcty k adresátům sdělení.
Tak sorry, měl to být spíš zavirovaný mozek.
Technicky je možné napsat celý OS v i Pascalu, BASICu, nebo Brainfucku. Každý z nich by měl své výhody.
Spíš by mě zajímalo, který implementace Javy nebo .NETu není děravá!
Mimochodem, IE neumí nahrazovat závorky v adrese, aby fungovaly ty vaše odkazy? Mě to dost starý FF dělá automaticky.
Pro srovnání s těmi vyšimi pohádkovými systémy si zkuste nastudovat tohle: http://cs.wikipedia.org/wiki/Miraculix
No to je ten trik. Managed jazyky lze překládat i přímo do strojáku, takže virtuální stroj a Framework Class Library (zjednodušeně .NET Framework nebo JRE) vůbec nepotřebujete. Při psaní kernelu OS a driverů by to ani nebylo praktické.
MSIE nenahrazuje závorky v URL, protože podle RFC 1738 k tomu není důvod. To akorát autoři tohoto webu si chybně myslí, že závorka nemůže být součástí URL.
Co konkrétně si mám nastudovat na Miraculixu? Vypadá to na opuštěný studentský projekt, který se svého času podařilo někomu dotlačit až k jednoduchému process modelu a triviálnímu GUI. Podobných projektů vznikají na školách spousty. Jestli se hodně nudíte, napište si také vlastní OS. A můžete si k tomu přibrat stavbu procesoru a počítače. Kolegové vám to připravili jako online kurz.
http://www.ted.com/talks/shimon_schocken_the_self_organizing_computer_course.html
http://www.nand2tetris.org/course.php
BTW celkem pobaví ty komentáře k Miraculixu:
'your file manager could use a scrollbar... and it freezes on vpc with the filemanager if you use arrow buttons and hit down a lot, past the screen it will start going real slow and the mouse will quit updating'
http://forum.osdev.org/viewtopic.php?f=2&t=656
Nejen tohoto webu, je to zcela běžná vlastnost všech redakčních systémů které znám. A o "vlastnostech" by v Redmondu měli vědět své ;-)
I BASIC jde překládat do strojáku, ale ztratí se při tom řada jeho výhod.
Zajímavé na Miraculixu je třeba to, že je to celkem funkční a použitelné, a přitom je to celé menší než samotný widlousí bootloader...
Vlastní OS jsem napsal, ze znechucení nad chybami Windoze, ale pak jsem přešel na Linux. Má větší podporu.
Vlastní procesor jsem také navrhnul, jestli budu mít někdy chuť pospájet pár kilo TTL hradel, tak si ho i postavím. Zatím běhá v simulátoru víc než uspokojivě, takže pochybuji že by mi v tomhle ohledu ten kurz dal něco nového.
V tom případě to redakční systémy dělají špatně, protože se nedrží RFC, které jsem uvedl.
V tomto případě překlad do strojáku právě nevede ke ztrátě těch zajímavých vlastností.
Miraculix že je celkem funkční a použitelný? O tom mám (i na základě těch komentářů) dost pochybností. Nicméně například Windows 95 byly také malé, po očesání o multimédie ještě menší, a na novějším HW zatraceně rychlé. Co to o nich říká? Asi vůbec nic.
Na autora vlastního OS a procesoru jste dokázal v minulosti napsat dost velké koniny, takže vám to moc nevěřím.
W95 měl po očesání sto kilobajtů? To neměl ani W1, který navíc běžel na DOSu!
O koninách bych na vašem místě vůbec nemluvil.
Kolika RFC se nedržel IE, když se pokoušel M$ prosadit vlastní verzi HTML? Zajímavé bylo, že ty byly jiné pro IE a jiné pro FrontPage, zvlášť že některé jím vytvořené stránky v IE vyšly úplně blbě, na rozdíl od jiných prohlížečů...
Nemluvil jsem o 100kB, říkal jsem "malé". Ono "malé" je relativní. Zvlášť dnes, když máme TB disky a GB paměti v každém telefonu, a do těch 100kB se nevejde ani pozadí desktopu, natož škálovatelný font. Nacpat do 100kB implementaci FAT, pár funkcí na kreslení po obrazovce a zárodek shellu je ten nejmenší problém. Pořád mi ale není jasné, proč by takový systém měl být něčím zajímavý.
Pokud jsem si všiml, tak se v době prosazování MSIE nedržel specifikací nikdo, a W3C to korunovalo přijímáním doporučení, které byly v rozporu s faktickým stavem v nejrozšířenějších browserech (vizte třeba box model). Díky tomu se web rozbil. Dnes to není o moc lepší, když se na netu používá řada tagů s vendor prefixy. Ale mluvil jste původně o tom, že MSIE neescapuje závorky. Neescapuje je správně, a redakční systém je špatně. To jsou prostá fakta.
Proč by měl být zajímavý? Že navzdory redmondskému Pramini je to možné. A dokonce to není zase tak obtížné, když se kašle na gigabajtové kraviny typu .NET.
Web se rozbil právě kvůli těm "nejrozšířenějším" prohlížečům, všechny oba byly od M$ a kvůli nim se musely dělat weby, které nešly zobrazit v konkurenčních prohlížečích. Ale tenhle postup známe, viz Lotus a DOS 2, žejo ;-) Takže naštěstí ve W3C tenhle korporátní fašismus včas odhalili a zarazili.
Ono nejde ani tak o nějaké RFC, jako třeba o diakritiku v odkazech, protože díky omezenosti widláckých znakových sad vám odkaz uložený v české verzi nemusí jít otevřít v německé. Inteligentní systémy už dávno přešly na přenositelné UTF-8, dementi si opakovaně nabíjejí nenažraná ústa v UTF-16 na ARMu s jinou endianitou.
Co je možné? Napsat zárodek systému bez threadingu, bezpečnosti, grafických služeb včetně škálování fontů, knihovny driverů, síťování atd. s malým kusem kódu? Jistě, to je možné. A k čemu to má jako být dobré?
Přečtěte si něco o W3C a box modelu. W3C rozbilo web. A koukněte se na HTML5. Sice ještě nevyšlo, ale už je web plný stránek založených na nefinálních verzích a vendor prefixech. To je interoperabilita jak víno. Ale W3C se při tom všem špatném musí nechat obrovská efektivita a rychlost. Například od CSS 2 k CSS 2.1 se dostali za pouhých 13 let :D
O RFC v tomto případě samozřejmě šlo. MSIE posílá URL podle RFC. Nicméně zobrazovat uživateli v URL boxu http://www.xn--hkyrky-ptac70bc.cz místo http://www.háčkyčárky.cz/ nemá moc smysl.
Ukládání jakých odkazů? URL do textového souboru? Uložte si ten soubor v Unicode. Na ARMu si s UTF-16 nenabijete ústa, protože Windows píšou do souborů Byte Order Mark. UTF-8 je berlička pro unixy, které mají tradičně API s 8-bitovými stringy, a díky mrtvolnosti celé platformy nic lepšího nepřijde. Celkem zábavná je absence Byte Order Mark v textových souborech, díky které nezjistíte, jestli je text v 8859-x nebo UTF-8. No co, tak budeme prostě předokládat, že je to UTF-8 :). A zábavné jsou i problémy ve stringových funkcích libc. Například hledání znaku (char) ve stringu (string) nefunguje, protože ten char nemůže obsahovat znak v UTF-8. No co, tak změníme dokumentaci z hledání znaku na hladání bytu :D. A ještě zábavnější jsou nadstavby. Například Qt/KDE používá UTF-16 (QChar, QString). Když načtete seznam souborů z adresáře, předpokládá se že jde UTF-8. Když jméno souboru není v UTF-8, nastane chyba konverze :/. Z výsledného listu souborů si uživatel jeden vybere, jeho jméno se převede zpět do UTF-8, a aplikace ho otevře. V efektivitě je holt síla :D
Vetsina prispevku v diskuzi semruje k tomu, ze to prece nebude dost vykonu na tohle a tohle a lidi to prece nebudou chtit. To je podle me dost nepochopeni. Tady jde o to, ze operatori to budou chtit. A BFU si takovy laciny smartphone zrejme koupi. Lidi co maj pocitac na "internet a maily" pri koupi taky neresi vykon a jestli tam pude nejaka hra. Tohle je podle me stejny.
1. Zalozit to cele na webatych aplikaciach.
2. S nulovym podielom presvedcit klucovych hracov aby si "webové aplikace vzaly za své i tvůrci konkurenčních systémů".
A ak sa ten zazrak podari, tak vysledkom bude, ze budu mat na stole OS, ktory nikto nepotrebuje. Pretoze je to uzasne multiplatformove a hocikto si to spusti na existujucich platformach.
Uslo mi nieco?
Já jsem to pochopil tak, že mezi bodem 1 a 2 je ještě bod "přesvědčit autory aplikací" s ohledem na to, že ty aplikace půjdou jak v androidu, tak na PC, tak ve firefox OS - a ten bod 2 přijde až ve chvíli, kdy bude dost aplikací.
A až se to podaří, tak tu budu mít nabídku několika systémů, které se liší svými funkcemi, ale ne aplikacemi - a mohu si tedy vybrat systém jaký chci, aniž bych musel řešit, jaké aplikace mám k dispozici. Je sklenice z poloviny prázdná, nebo plná?
Příslib čeho?
Já bych spíš řekl, že jde o další příslib kapesních šmíráků, okrádajících uživatele o poslední zbytky soukromí.
Zatímco Android jde pořád ještě znásilnit tak, že je to použitelné bez těch debilních "Cloudů", tady tento "vynález" to už je totální průšvih. Dávat do toho svá soukromá data může jen idiot a nebo blbá konzumní ovce bez vlastního úsudku.
O to je to smutnější, že se k těmto blbostem zneužívá _svobodný_ software.
http://www.youtube.com/watch?v=LoXpLUr5WB4
ale je pravda, že když jsem si včera spustil starý android, tuším 2.1, došlo mi, že bych byl vážně raději, aby vše běželo v cloudu a telefon fungoval jen jako konzola.
zdravim, hladam nejaky levný mobil - http://www.primamobil.cz/mobilni-telefony/c-1120/ , tak do 150 e, ma niekto typ? je iba na firemne ucely, takze nejake funkcie to nezalezi, ale aby nieco vydrzal :)