Veda a technika jde dopredu, na kvalitnejsim obsahu to nic ale neprida.
Je to trochu mimo tema, ale ted jsem byl na Amazonu. Chtel jsem koupit hudbu, ktera se mi opravdu libi a je mi jedno kolik za to dam. Jsou tam tri moznosti:
MP3
Audio CD
Vinyl
Za mp3 platit nechci, kvalita nestoji za to. Audio CD si na smartphonu neprehraju. Vinyl je kvalitativne na tom asi nejlepe, ale ja rad posloucham hudbu nejenom doma. A gramofon cestou nepotahnu.
Takze pokracujte s evoluci kompresi videa jak chcete, ale ja bych chtel videt to same i u audia.
Jaky bude mit vyznam jestli audio soubor bude mit 12mb v mp3 nebo 50mb nekomprimovane? Na treba 2tb disk dostanete nejakych 21000 nekomprimovanych audio souboru z CD v delce 5min pro soubor. Nebo chcete vylepsit pocet kanalu? Vzdyt je k dispozici treba Hamasaki 22.2 se svymi 24 kanaly. Co chcete tedy na zvuku vylepsit aby to znam investovat do toho cas a bude to zajimave pro vetsinu lidi?
Dovolím si polemizovat s nejlepší kvalitou na vinylu.
I audioCD s pitomým 44.1 kHz vzorkováním z 16 bit rozlišením má větší dynamický i frekvenční rozsah.
Uznávám, že vás může hudba víc tešit z vinylu, ať už je to z důvodu "živosti", méně "suchého" a "přiliš čistého" zvuku nebo jen čiré nostalgie. Navíc psychoakustika... Ale to bych nenazýval lepši audio kvalitou.
Taky samozřejmě v různých dobách se muzika produkovala a míchala jinak. Naprosto chápu, že někomu se mohl více líbit starší styl (kolem 70. let). A zkazit nahrávku je strašně jednoduché.
Na jednu stranu chápu nekonečné hádky o "loudness wars". Na druhé straně vidím mnoho "magorů hifistů" co poslouchají DR metrem a plácají nesmysly o plochém zvuku...
Někdy je moc fajn vyrazit na koncert. Tam atmosféra udělá svoje a prožitek z hudby je zase někde jinde. A to to muzikanti hrajou technicky podstatně hůř a zdaleka se tam nehledá dokonalost, jako ve studiu.
Máte pravdu v tom, že digitální záznam má omezenou šířku pásma by design, kdežto analogové medium je omezeno jen kvalitou technologie.
A jistě existuje i gramofon, který přenese i vyšší kmitočty. Ale takový systém, který to skutečně zvládne (tzn. že signál na výstupu bude odpovídat signálu vstupu přeš všechny frekvence) by byl fakt drsný.
Pokud se bavíme o běžných gramofonech a běžných deskách (tzn. ne šílenostech jako třeba maxisingl), tak při desátém přehrání desky bych byl hodně překvapený, kdyby tam byl užitečný signál.
Spoustu kritiků digitálu (jak já říkám hifistických fanatiků) absolutně nerozumí principům ditheringu a oversamplingu a pak se hádají.
Jistě. Vždyť jsem to tak i napsal. U analogového záznamu nemáš žádné principiální omezení. Ale velmi často dříve narazíš na to, že tvoje konkrétní implementace technologie (tvůj gramofon, tvoje přenoska...) ti nebude kvalitou dostačovat.
Jistě byly i gramofony, které přehrávaly vyšší frekvence. Ale nebylo to běžné. S běžnou aparaturou za (v přepočtu na dnešní koruny) přibližně deset, dvacet tisíc to Jiné výhody to ovšem mělo (jak jsem psal). Takže ano, technologicky to možné samozřejmě je.
Chápu, že nelze srovnat kazeťák a Studer A80 1/4" masteringový kotoučový magneták.
Ale proti super high end analogové technice tomu zase argumentuji s SACD - speciálním formátem, kde se místo PCM ukládalo DSD. Tam lze také přenést vyšší frekvence. Jen je to narozdíl od klasického audioCD složitější - málokdo má má SACD přehrávač (stejně jako gramofon s přenoskou, která rozumně přenese frekvence nad 18 kHz).
Vzhledem k dnešní ceně za uložení jednoho bytu a velikostem běžných pamětí lze audio docela slušně ukládat i pomocí bezztrátové komprese. Třeba flac je velmi fajn.
Audio ti totiž neroste tak rychle. Pokud mi někdo bude tvrdit, že pozná rozdíl mezi 192 a 384 vzorkováním ve 24 bitech, tak mu to žrát nebudu.
U audio je problém, že je leckdo podceňuje a šetří na koncovém zařízení. Sluchátka za pětistovku nebo bedny za dva tácy (a nedejbože akustika místnosti) budou vždy daleko větší problém než samotné formáty uložení.
Opus je samozřejmě dobrý kodek. Jen má využití spíš při živých přenosech, HD komunikacích...
Ale samořejmě v běžných přehrávačích taky proč ne. Pokud se lidi naučí používat správně enkodery.