Jako clovek, co vi o feceni a hlavne technice vice nez vetsina profiku, prodejcu a casto i servisaku ;-) muzu s klidnym svedomim rict, ze to sklo je smejd, ale tak co cekat od Tamronu ze ;-) - zlata Sigma art
https://opticallimits.com/sony/tamron-28-75mm-f-2-8-di-iii-vxd-g2-review/
Takze na sirokem konci to skolo jeste kresli, na dlouhem uz je to katastrofa, jako bonus silena chromaticka aberace - chromaticka aberace neni veci hran v protisvetle, jak jste cetli u amateru na webech, nastudujte si co je to apochromaticke sklo a proc ma tak vybornou kresbu a co je to LEICA-SL na FF a jejich skvele skla ;-) - cili chrom. aberace vam mrvi celou kresbu, projevuje se to napr. tim, ze cerna na papire (a ne jen tam) je mimo DOF jiz fialova a tak vam to mrvi cely kontrast, barvy a vse.
Mereni a grafy mluvi za vse - zde pan fotograf co si vybere je malem katastrofa ;-) - jeste ze sahl aspon po SONY a ne zas po nejake polofunkcni exotice
:-) Bude článek Socka foťák v roce 2025? Něco na tenhle způsob? :-) ...Těším se...
Nene, bude to digitální éra, ale nechte se překvapit. Jinak k té nitce o Miroslavu Tichému jen krátce dodám, že mám už X let (jo, jsou jiné priority, třeba dvě malé děti mají přednost :-)) rozprojektovánu/rozestavěnu kamerku na svitkový film ze špejlí a vlnité lepenky. Původně to začlo jako idea na dírkovou komoru 6x9, ale pak jsem objevil fenomén X-panového formátu 65:24, což by ve svitku dávalo negativy cca 150×56mm. Nojo, ale co teď s tím? Udělat to jako pinhole, tak ... asi jo, to mě prostě nedá nemít to jako dírkovku a rvát do toho Fomapan s brutálním Schwarzschildem :-). Ale co takhle vymyslet špejlo-lepenkovou konstrukci ala Kodak Panoram, na bázi nějakého toho Belaru od Meopty z Flexarety? To mě láká ještě víc. Nechci jít srabáckou cestou, že na to osadím nějakej starej Rodenstock či Schneider pro 13x18, co se čas od času objevují i na aukru. Primárně si tohle říká o dírku, ale zatím nebyl čas se tomu víc věnovat.
No prostě to je ještě hodně předběžné.
3D tisk by se pochopitelně nabízel jako řešení, nicméně ... pan Průša a spol mě asi budou nenávidět ... já v tom rozmachu 3D tisku, kdy si člověk dnes může doma tisknout hromady úžasných věcí a zalevno, nevidím ta pozitiva - já se prostě raději bez věci obejdu / nebo jí opravím jinou cestou ("postaru"), než abych měl doma zařízení, které živí trh plastových drátků a bůhvíkolik toho končí ne-optimálně recyklováno atd atd atd. Vím, že to teď nastiňuji blbě a riskuji, že budu pochopen zcela jinak, než to myslím, ale já prostě v rozmachu desítek miliónů zařízení zpracovávajících plasty v nějaké výtvory nevidím to kouzlo. Stejně jako nevidím kouzlo Vánoc v tom, když paní na trzích prodávají adventní věnce vytvořené tavnou pistolí. Chápu úžasnost domácího 3D tisku. Ale já ji domů nechci.
Pro nás amatéry postačuje legendární Dirkon z ABC....
https://cs.wikipedia.org/wiki/Dirkon
No a o použití zde - https://www.pinhole.cz/cz/pinholecameras/dirkon_01.html
Takhle, pokud srovnáme dva stejné objektivy, kupodivu dostaneme skoro stejné hodnocení (viz https://opticallimits.com/category/sony/sony-fe-full-format/)
Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN ART
https://opticallimits.com/sony/sigma-24-70mm-f-2-8-dg-dn-art-review/
Celkové hodnocení 6,5
Tamron 28-75mm f/2.8 Di III VXD G2
https://opticallimits.com/sony/tamron-28-75mm-f-2-8-di-iii-vxd-g2-review/
Celkové hodnocení 7
Z tohoto pohledu je hodnocení Sigmy pro prakticky stejný objektiv (z hlediska parametrů) o trochu horší a to i v ART řadě...
Jasně, odkazovaná Sigma 70-200mm f/2.8 DG DN OS Sports má vysoké hodnocení 9, a srovnatelný Tamron 70-180mm f/2.8 Di III VXD má hodnocení 7.5. Nicméně v sekci konkurence pro Sigmu je věta o tom, že rozdíl mezi Tamronem a Sigmou není veliký...
Za mne: v kategorii, ve které jsem vybíral jsem asi zvolil dobře, protože Tamron 28-75 je oproti Sigma ARTu 24-70 o 10 000 levnější a dle hodnocení z vaší stránky o trochu lepší než Sigma, nicméně prý je Sigma vyváženější (píše se v její recenzi).... Ale cenový rozdíl je značný za skoro stejné objektivy.
Proto není Tamron takový propadák, jak se snažíte říct.
Mrkni raději na novější revizi Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN II a ne tu původní, ta opravdu není moc dobrá, jedná se o jeden z prvních ART objektivů a ještě to nebylo ono.
Ta původní Sigma 24-70 mm ART již není v prodeji, tu cenu si zase taháš z té novější verze II a podsouváší jí kvalitu 15 let starého objektivu. To je trochu nefér, ne?
Pokud je to takto, omlouvám se, nebyl to záměr. O verzi II jsem nevěděl, respektive nevšiml, že je to ona při hledání ceny.
Poslední Sigma v tomto rozsahu pro Sony na těch stránkách, je Contemporary verze (z roku 2023), která je za stejnou cenu, ale dle recenze říká, že je horší. Ale protože jsme se bavili o ART řadě, chtěl jsem najít ART verzi téhož a ta vyšla také hůř. A je z roku 2020, takže chápu podstatu toho, že je nesrovnáme. Ale i tak nemá 15 let.
Nicméně pokud budeme srovnávat stejný rozsah za stejnou cenu (Tamron G2 vs Sigma Contemporary, oba jsou za +- 25 000) není volba Tamronu katastrofa.
pardon, 5 let a ne patnáct, překlep v hlavě.
On ten Tamron není takový problém, pokud teda ti nevadí ten nefungující fokus na plnou díru, nejsem proti němu, jen jsem chtěl doplnit ty rozpory u Sigmy.
Nějak nerozumím té honbě za co nejlepší papírovou kvalitou. Fotím prostě s tím, kde produktuji pěkné fotky a s čím se mi dobře fotí.
Lepší technika může ušetřit čas na přípravu a postprocessing, teda pokud ten čas nevěnuješ jejímu výběru, pak je to nula nic a jen si o pár tisíc chudší :).
Spíše jde o to, že člověk svádí vnitřní boj. Protože má dcera dělá nějaký sport a kdysi jsem skončil u toho, že jsem se pokusil ji vyfotit. A vzbudilo to ve mně zvědavost. Vždycky jsem byl a vždycky budu člověk, který má doma fotoaparát a umí s ním něco vyfotit. Je to úroveň koníček.
Rozdíl je v tom, že naprosto logicky je ten hlavní parametr množství peněz, které můžete utratit. Ne kolik byste chtěli, ale kolik reálně máte v ruce. A ten boj pak spočívá v tom, jak ty peníze efektivně utratit. Vždycky to bude v tom, že kdybyste utratili jen o něco více, nemusíte teď dělat kompromis v tom a tom. A ten můj osobní boj je v tom, jaký kompromis chci udělat, co má nebo nemá význam. A proto studuju papír.
Když to vztáhnu k tomu, co znám. Když si koupím notebook za 10 000 Kč, nemůžu uvěřit tomu, i když se prodejci snaží, že na něm sestříhám video z dovolené. Takže vytáhnu 20 000 Kč. Za tomhle už patrně pořídím něco, kde vše půjde o dost lépe. Pořád to nebude z pohledu profesionála použitelný stroj, jenže takové video z dovolené už tam asi "nějak" sestříhám. Samozřejmě, že vím, že když koupím notebook za 40 000 Kč, tak už to půjde snáz. A na těch 40 000 by profesionál nejspíše třeba začínal.
Z mého pohledu je těch 20 000 naprosto mrtvých. Nikdy je nedostanu zpět. Nikdy mi nikdo nebude za video z dovolené platit.
A pak se dostáváme k tomu - jak efektivně utratit těch 20 000? Koupit nový stroj nebo třeba 3 roky starý, který ale třeba původně stál těch 40 000? No a pak slyšíte - musíš si koupit notebook s OLED displejem, jinak to prostě nemá smysl. Ale jak moc je dobře udělat to, že budu mít "jen" LCD a ušetřené peníze nacpu do grafické karty? Jako profesionál si prostě koupíte OLED displej, slušnou grafickou kartu. Jenže já stojím před volbou, kterou profesionál neřeší. Můžu mít to či ono.
A přesně tak to je u mně. Já jsem se rozhodl, že nějaký upgrade provedu. Cokoliv, co v tuto chvíli pořídím, bude na míle daleko od toho, co mám teď. Je to kompletní změna generace. Tak jak tady už zaznělo - i lowend bezzrcadlovka dnes nabízí tolik jiných možností, než zrcadlovka, kterou mám teď. Pokud se pro bezzcadlovku rozhodnu, řeším ne jakou si pořídím, ale na jakou mám peníze. A jak moc dobrá nebo špatná za ty peníze bude. A vím, že kompromisy budu muset dělat. A opět poněkolikáté - kolik a jak velké budou? A kolik by případně stálo, aby to nebylo tak strašné?
Problém je v tom, že třeba i testy aut se nikdy nezaměřují na modely v nejnižší výbavě. A ten, kdo dělá recenze fotoaparátů je člověk, který je buď profesionál nebo s tím statusem koketuje. To, co mám já, je to, že mám kopu tvrdě získaných zkušeností a motám se na opačné straně spektra zařízení, kterými by někdo chtěl fotit. Jasně pořídit model A1 nebo třeba A9 III a udělat recenzi asi není problém. Kolem vás se točí hodně lidí, kteří vám řeknou, že by si nikdy nekoupili A7 III, protože je to výběhový typ a určitý objektiv je otřesný, že s ním nejde ani fotit. Protože profesionál by si ho nekoupil. Jenže mne zajímá, jaký levný a použitelný přístroj a objektiv si pořídit? Jasně, má fotografická kategorie je natolik specifická, že těch kompromisů moc dělat nelze, ale potřebuji znát hranice toho, kam lze zajít. Co ještě ano a co už ne. A na tohle obvykle nenarazíte, protože všichni fotí tou A9 nebo A1 se sony objektivy, protože jsou prostě dobré.
A já jsem si sedl, a svou cestu a argumenty jsem dal na papír. A přichází reakce. Různé. A to je dobře. A občas se objeví někdo, kdo řekne, že ho můj článek přinutil přemýšlet nebo že se snad hodil k tomu, že se inspiroval. A o to jde. Protože takových textů není moc.
A i z reakcí tady vidím, že se čtenáři najdou. A o to jde taky.
Jenom nadhodím jednu věc, doufám, že není trapné o tom psát veřejně :)
Podle mě, když člověk opravdu chce a umí se odvděčit (což u vás je automatické, viz níže), tak do cca 20000 se dá říct, že je to "nula peněz". Samozřejmě mě berte s rezervou, nastřelil jsem přibližné číslo. Jde spíš o ten argument: proč? Jak jsem na to přišel? Jednoduše: jsme tu všichni dospělí a to s sebou nese jisté věci... Např. kolikrát jste si lámali hlavu, co komukoli jinému dospělému koupit k narozeninám, Vánocům apod.? A kolikrát, ruku na srdce, jste za poměrně dost peněz koupili de facto "blbůstku", co třeba chvilkově potěší oko, ale jinak dlouhodobě ji ten dotyčný užije chvíli nebo jednou za rok atp.? A kolikrát jste byli ve skutečnosti strašně rádi, když se o dotyčné(m) ví, co by rád(a)? Takže moje zkušenost je, že složit se někomu z rodiny na nový foťák je VÍTANÁ věc, protože všichni konečně vědí, co pořídit. Pak už se musí jen vydat nenápadná "ostrá prosba" (pro znalce Cimrmana), aby se necítili trapně, že k tomu musí každý dát rádobyvtipný hrníček apod. Nemusí. Ať děti či vnoučata namalují obrázek a bude fajn.
A když pak uvidí, že v rámci toho nového koníčka taky uděláte něco zase zpátky pro rodinu jako když vy fotíte dceru a v rámci toho ještě pár set dětí k tomu :) tak to se setká s ještě nadšenější odezvou. Tolik má zkušenost.
Jo, a videa pro rodinu jsem dlouhé roky stříhal na ntb za 5000. Slovy "pět tisíc". A jak byli všichni nadšení.
Podle mě je to úplně jinak, profesionál se od amatéra odlišuje tím, že dokáže i na horším vybavení odvést dobrou práci. Protože to umí.
A hlavně ví co má být výsledek a k tomu umí vybrat jak a čím toho dosáhnout. Ví kde si může dovolit kompromis a kde ne.
To jsem bohužel z vašich článků nevyčetl.
Pouze mám dojem, že teď máte vysněný aparát, který vám nebude překážet fotit to co chcete a jak chcete vy.
Hlavně profík neobměňuje výbavu moc často. Za mě naučit se dobře exportovat RAWy z konkrétního stroje je tak na půl roku sžívání se. A nevidím jediný důvod, proč by třeba svatební fotograf nemohl odvádět perfektní práci třeba s 9 let starou zrcadlovkou 1DX MarkII, zejména pokud je s ní dokonale sžitej.
Profesionál si za práci bere peníze. To je hlavní rozdíl. Zbytek z toho plyne. Profesionál si koupí drahé vybavení, pokud se mu to vyplatí. Například když fotím vánoční focení, koupím si nové bílé pozadí a nemusím pak trávit čas retušováním šlápot. Pokud fotím sport, koupím tele s dobrou světelností, protože musím dodat výsledek. Když ho nedodám nebo bude špatný, nedostanu zaplaceno nebo si mě příště nezavolají.
Já jsem třeba amatér. Neřeším, jestli se mi něco vyplatí nebo ne, techniku pořizuju podle toho, co si můžu dovolit a s čím se mně dobře pracuje. Skončil jsem u Nikon Z8 a 85/1.8 + 24-70/4 + 40/2. Tele si pořád neumím obhájit, nějakých 60 KKč nebo kolik stojí slušné sklo se mně dávat nechce, navíc je nehorázně těžké.
Potřebuju takhle drahou výbavu? Ale jistě že ne... Dokázal bych vyfotit stejné fotky něčím v poloviční ceně? Možná ano, ale nebavilo by mě to. Z8 má opravdu skvělé ostření a díky tomu mám minimální odpad a focení mě s ní opravdu baví. Podobně dobrý pocit jsem měl naposledy z Canonu 6D.