Celé školství je několik let za světem... Chytré hodinky na testy, pomalu ale jistě přicházející HUD (např. dioptrické Google Glass), mobily, internet (celý dějepis, zeměpis, matematika, čeština, literatura, angličtina, .... lze vystudovat na 1 s wikipedií a wolframalpha), ...
A místo toho snižujeme úroveň státní maturity, abysme v EU nebyli za negramotné...
Kdyz ono, ono, je to takovy jednodussi radeji zaky nutit se neco nabiflovat nazpamet nez je napr. ucit kriticky myslet, pracovat s fakty, nechat je psat eseje, kde musi schopnost porozumeni tematu prokazat a nasledne podrobne obhajit (a napsat esej je opravdu neco jineho nez udelat si vytah z knizky, pokud se bavime napr. o literature).
Univerzalni vzdelani ma smysl proto, aby dany clovek mel alespon zakladni prehled (a to by mel mit kazdy). Na VS na zkouskach z matiky jsme mohli bezne pouzivat skripta, mobily, notebooky, cokoliv. Sve reseni navic kazdy musel obhajit a dokazat vysvetlit + par doplnujicich otazek.
Ale samozrejme, pokud to clovek nenastudoval, neporozumel tomu a nenaucil se ty znalosti aplikovat, tak mu zadne elektronicke pomucky nepomohly. Ani kdyz mu to nekdo pres net vypracoval, protoze to se rychle ukazalo u obhajoby. A presne takhle si predstavuji vyuku.
Pro me za me treba i na druhem stupni at tam klidne zaci jako benefit nemusi chodit a chodi jen na testy / zkousky. Dal bych to treba jako benefit, pokud budou mit prumer rekneme do 1.5 :-) Protoze pokud se nekdo latku nauci z vlastnich materialu, tak by to nemel byt problem, je to jedno jak, dulezity je vysledek.
A pokud system hodnoceni / zkouseni nedokaze overit ony znalosti a spoleha na to, ze se to nauci tim, ze sedi na hodinach, tak je to spatne.
TL;DR: Zvysil bych obtiznost studia, kladl vetsi duraz na osoboni zodpovednost (jakym zpusobem se to nauci), odmenoval nejlepsi zaky (napr. i tim, ze do skoly chodit nemuseji), naopak striktne vyhazoval / prerazoval spatne zaky, kteri kolektiv rusi.
U nás na VŠ to bylo podobné, kdo tématu nerozuměl, tak zkoušku nedal ani s celým Internetem v kapse, protože někteří vlastně ani nevěděli, co by tak měli hledat...
Plně bych souhlasil se zvýšením obtížnosti studia, i s odměnami za lepší výsledky, ale v dnešní době je soutěžení a odměňování za výsledky samo považováno pomalu za sprosté, všichni jsou si přeci rovni...
A třeba rodiče, kteří dávají své děti na víceletá gymnázia a specializované školy jsou tvrdě kritizováni, že tam tvoří "elitní kluby", tedy vlastně za to, že pro vlastní děti chtějí kromě v nějakém ohledu lepšího vzdělávání (alespoň z hlediska těch rodičů, skutečný stav neřeším), také vylepšit sociální kapitál... Trocha toho pragmatismu i oportunismu do života patří, v realitě nežijeme ve slunné oáze.
Naprosty souhlas.
> Plně bych souhlasil se zvýšením obtížnosti studia, i s odměnami za lepší výsledky, ale v dnešní době je soutěžení a odměňování za výsledky samo považováno pomalu za sprosté, všichni jsou si přeci rovni...
A toto do kamene tesat - cely tento koncept inkluzivniho vzdelani je naprosta a totalni cesta do pekel, ktera zaslape ty nejlepsi, ale i nadprumerne jedince (proc bych se snazil, kdyz mam porad lepsi vysledky nez nekdo jiny a tomu to vse prochazi). A zbude jen sedivy, dementni prumer.
A to je presne duvod, proc me takove veci jako plosny zakaz mobilu nadzvedavaji ze zidle - tech zasadnich problemu skolstvi je milion, navic doba se hodne meni, naroky na lidi v odbornych profesich jsou cim dal tim vyssi a misto zasadnich problemu ma nekdo cas resit to, zda maji mit moznost jit zaci o prestavce instagram nebo ne.
Poslední odstavec je nesmysl - telefony ve škole téměř žádný přínos nemají (určitě ne tak, jak je používají žáci), zatím jsou jasné jen ty nevýhody. Takže telefony ne.
Samozřejmě s názorem na inkluzi souhlasím, to musel vymyslet nějaký überpičus - žáci nemají stejné schopnosti, a tím, že je smíchám, z nich génie nevytvořím. K tomu je tam ono zmiňované nebezpečí, že ti dobří budou mít kopyta na stole (učitelka se jim individuálně nebude věnovat, protože bude mít co dělat, aby zvládla ty pomalé), takže promrhají potenciál. Pro rodiče, kteří chtějí po dětech víc, existuje jedna omrdávka: Dávat děti do výběrových tříd (samozřejmě tím nemám na mysli hokejovou třídu), už jen to, že je to výběr, tam nepůjdou průměrní a podprůměrní žáci.
"telefony ve škole téměř žádný přínos nemají (určitě ne tak, jak je používají žáci), zatím jsou jasné jen ty nevýhody."
A to jako jak víš, že nemají žádný přínos? I to hraní her na mobilu může mít přínos, pokud se to dítě pak stane vývojářem těch her nebo redaktorem časopisu zabývajícího se mobilními hrami.
Dnes běžně firmy propagují svoje výrobky na sociálních sítích, takže pokud dítě (jako budoucí zaměstnanec nebo podnikatel) ví, jak ta sociální síť funguje a dokáže tam propagovat produkt, bude to pro jeho kariéru mít větší přínos než znalost nějakých školských pouček. A to, jak funguje sociální síť, se nenaučí od padesátiletých učitelů, to se naučí na tom mobilu.
Proc elitarstvim? Vzdelavani je vysoce individualni cinnost, kazdy je schopen se vzdelavat efektivne trochu jinak - jednim z neresitelnych problemu skolstvi je to, ze se domichaji ruzne urovne zaku
A ja pouze rikam, ze pro efektivni vzdelavani obou (resp. N) skupin je vhodne je rozdelit :) A ze to muze byt motivujici i pro studenty / zaky - mam dobre vysledky, chodim do lepsi skoly/tridy.
A zrovna u toho vyhozeni - u ZS jsem psal prerazeni :)
> Neni, uz jsem to psal vyse. Skola nas nema pripravit jen na soukromy zivot, ale i na ten verejny/obcansky. Tam je vysoce potrebne aby lide urcite mnozstvi vzdelani vsichni a na co nejlepsi urovni.
To neznamena, ze musi nadprumerne ci vysoce nadprumerne jedince brzdit v jejich vzdelavani jini.
Proto je pri vzdelavani potreba (a v skolach chybi) ten individualni pristup. Samozrejme, ze to nejde - ale kdyz to nejde, tak je potreba aspon mit skupinky (tridy) lidi, kteri jsou na podobne urovni a daji se vzdelavat v rozumnem tempu pro ne pro vsechny - a o tom presne mluvim.
A dale je vzdelavani velmi individualni v tom, ze kazdy se uci jinak a jinym zpusobem efektivne. Dobra skola toto bude podporovat a zajimat ji hlavne vysledek a rozvoj.
Spatna skola se bude snazit narvat vsechny do sedeho prumeru a hlavne nevybocovat.
"To neznamena, ze musi nadprumerne ci vysoce nadprumerne jedince brzdit v jejich vzdelavani jini."
Bavime se o zakladnich skolach, a tam bych jeste prilis nerozlisoval zda nekomu priroda nadelila nadprumerny talent, schopnosti ci pili, a komu ne. Na (povinne) zakladni skole by (pokud mozno vsechna) decka mela vstrebat neco jako "minimum obcana" (od toho zakladni skola). Pokud je nekdo tak ukrutne nadprumernej ze se tam nudi, tak muze v hodinych pomahat podprumernym, tim odlehcit uciteli a mimodek si vypestovat toleranci (nebo alergii, to je riziko) k podprumernym a pripravi se na to, ze cely zivot bude muset verejnou sferu sdilet i s takovymi lidmi. Na rozvoj sve pripadne fachidiocie a intolerance bude mit cele sekundarni, tercialni, a vsechno nasledne vzdelavani, ale na zakladku bych to (formou "oni me jen zdrzuji") fakt netahal...
Mno, tak pokud je pro tebe prizpusobeni tempa schopnostem zaku intolerance a fachidiocie a prijde ti OK, ze se budou 9 (no dobre, v pripade prestupu na vicelete g mene) ve skole nudit, vypestuji si k ni averzi, tak OK :)
A pak se muzeme divit, proc v hodine otravuji s mobily, ze (oni nevyrusuji jen problematicti zaci, ale i znudeni nadprumerni :) )
A vstrebani minimum obcana - ok, na to nepotrebujeme ale tolik let a navic, bavime se o tom, ze toho ti sikovnejsi mohou zladnout vice, ne podmnozinu.
"bavime se o tom, ze toho ti sikovnejsi mohou zladnout vice, ne podmnozinu."
Vsak zvladnou vic nez by zvladli bez pritomnosti podprumernych: Nauci se slabsim pomahat, poznaji ze s nimi budou muset cely zivot sdilet svet a ze pri tom budou ve vyrazne mensine (treba si na to vzpomenou az se ve verejnem prostoru bude o nejake mensine mluvit), nauci se toleranci... Veci ktere se muzete v pritomnosti podprumernych naucit je spousta. Vsimnete si ze "socialni zpusobilost" je v preambuli Skolskeho zakona zminena vyrazne drive nez priprava na vykon povolani a jeho tvurci moc dobre vedeli proc to takhle pisou. Bez zakladni soudrznosti nelze budovat stat jakozto lidske spolecenstvi, bez ni to bude uz jen ta byrokraticka obluda.....
===========================================
ZÁKON 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
§ 2 Zásady a cíle vzdělávání
(2) Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména
a) rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi,
mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo
pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života,
Protože tím vznikne elitní skupina těch lepších. Samozřejmě, že se tomu nedá vyhnout, protože lidé jsou různí, jen si nejsem jistý, jestli je dobrý nápad něco takového explicitně zavádět už od základní školy. Myslím, že smyslem základní školy není zdaleka jen naučit děti to, co je v osnovách. Z toho úhlu pohledu vnímám často diskutovanou inkluzi jako vzásadě dobrou myšlenku, které ovšem v prostředí našeho školství působí jako snaha stavě mrakodrap v bažině a začít upevňováním antény na střechu.
> Protože tím vznikne elitní skupina těch lepších.
No a ? Pokud je nekdo schopen dosahnout lepsich vysledku ve vzdelavani, je v zajmu jeho i spolecnosti aby se rozvijel.
Nevidim v tom zadne elitarstvi, normalni rozvoj potencialu kazdeho.
Neni nutne drzet je pozadu kvuli tomu, ze tu existuje nekdo mene schopny / chytry / motivovany na sobe pracovat.
"Pokud je nekdo schopen dosahnout lepsich vysledku ve vzdelavani, je v zajmu jeho i spolecnosti aby se rozvijel."
Ovsem v zajmu spolecnosti je take, aby se podprumerni jedinci rozvijeli co nejvice je mozne aby nasledne byli pro spolecnost co nejmensim problemem a tom u muze spolecna vyuka s nadprumernymi pomoci...
Ještě dodám, že vedle té elitní skupiny tu pak je nemalá skupina dětí, kterým je od základy předkládáno, že jsou ti horší. Pro někoho je to možná motivační, ale obecně bych řek, že to oředevším zašlapává sebevědomí. Krom toho škola přeci není jediný zdroj rozvoje pontenciálu, ne?
"Neni nutne drzet je pozadu kvuli tomu, ze tu existuje nekdo mene schopny"
Oni ti ostatni mozna ani nejsou mene schopni, jen vynikaji v necem jinym, co skola neni schopna vubec postihnout.
To je totiz dalsi pruser predevsim ZS. Ze ta skola by krome toho ze decka nauci jak fungovat ve svete kolem nich, mela hledat, co je bavi a co jim jde, a prave k tomu je nasmerovat. Tady se pritom dela presnej opak, proste kdyz nekomu nejdou jazyky, matika a cestina, tak je oznacen za nepouzitelneho debila, presto ze by z nej byl mozna paradni remeslnik nebo umelec a jeste navic by ho to i bavilo.
A vazne nevim proc by nekdo takovej mel povine umet dva jazyky nebo zvladat kvadraticky rovnice.
qiRz T:
To, co prosazujete vy, se jmenuje rovnostářství, neboli názor, že jsou si lidé rovni. Nejsou a nikdy z podstaty nebubou, protože je každý jiný. Můžete mít rovnost lidí před zákonem, ale nikdy v jejich vlastnostech. Je to jeden z nejfatálnějších omylů euroatlantické civilizace posledních desetiletí.
Je rozdíl jestli jsou všichni lidé stejní (nejsou a nemohou) a jestli jsou si rovni - to je v určitém kontextu (např. ta škola) možné. Snaha tvářit se všichni jsou stejní mě vytáčí.
To, co navrhuji (určitě neprosazuji) je učit děti žít ve společnosti různých lidí s různými možnostmi a schopnostmi a ne jim od malička předkládat, že jsou prostě lepší/horší. Nicméně, jak už jsem naznačoval dřív, snažit se tohle zavádět do našeho školství v jeho aktuálním stavu je blbost.
"To, co navrhuji (určitě neprosazuji) je učit děti žít ve společnosti různých lidí s různými možnostmi a schopnostmi"
Když inteligentní dítě, kterému nejdou sporty, dáš do třídy, ve které jsou hloupí sportovci, skončí to šikanou onoho dítěte. Z pohledu hloupého sportovce je on sám ten chytrý a dítě, kterému sporty nejdou, považuje za hloupé.
Děti bojují o moc jak mohou a agresivní hlupák bojuje způsobem, který je mu vlastní. Představovat si, že se ti hloupí a chytří zkamarádí a budou se radovat ze své odlišnosti, je naivní.
Jestli ti na "samy" staci pristup k netu, tak si ty "samy" zcela 100% zaslouzis. Jednoznacne tim totiz davas najevo, ze tvoje schopnosti jsou nejmin o rad vyssi, nez schopnosti tvych ucitelu.
Navic zakazovat zcela cokoli proto, ze te ted prece chci "vyzkouset" je totalni hovadina principielne. To je asi jako kdyby po me nekdo chtel nakonfigurovat nejakou krabici a sebral mi dokumentaci. Takhle nikdo nikdo nic delat nebude a souvisi to presne s tim co sem psal vejs, ze celej system vyuky stoji za vylizpr,del.