Základní engine existuje ve verzích pro Win32, MacOS i Linux (x86). Ukázkové výstupy z POV-Ray jsou samozřejmě na domovském webu.
Samotný POV-Ray na Linuxu neobsahuje ‚komfortní‘ rozhraní pro ovládání. Pro návrh scény můžete použít GUI nadstavbu Giram pod X-windows, která je pod licencí GNU/GPL. Vytvořit scénu lze v Giramu bez zápisu jediného řádku zdrojového kódu, pouze umisťováním „drátových“ modelů na scénu a přiřazováním povrchů. Navíc umožňuje importovat DXF soubory. Parametry pro POV-Ray a výsledný vzhled grafického výstupu nastavíte pohodlně v PovFront.
scéna, kompletně vytvořená v Giramu (z webu Giramu)
Chcete-li upravovat zdrojové soubory pro POV-Ray, můžete použít libovolný programátorský editor. Pro nedit je vhodné doplnit barevné zvýraznění (viz. můj konfigurační soubor obsahující zvýraznění syntaxe pro nedit). Popis scény v programovacím jazyce se může zdát na dnešní dobu poněkud primitivním způsobem řešení, ale v některých případech může být naopak nenahraditelným. Doporučuji projít si tutorial na webu, kterým se naučíte vytvářet scénu pomocí programovacího jazyka, alespoň do místa, kde vytvoříte zlatý řetěz. Pak pochopíte, proč je velkou výhodou možnost zasahovat přímo do zdrojového textu. Mně osobně pomohl tutorial k lepšímu pochopení samotného Giramu, protože okna v Giramu nejsou příliš přehledná a bez znalosti principů návrhu scény psaním zdrojového textu se v něm moc nezorientujete. WYSIWYG editor je hezká věc, ale některé věci v něm nikdy neuděláte ;-)
Spojení POV-Ray a Giram na Linuxu není určitě nejlepším řešením pro vytváření 3D scén, ale zato je řešením, které je kompletně FREE. Zmínil jsem zde pouze základní doplňky, které jsou nutné pro jednoduché vytváření 3D scén a které jsem sám vyzkoušel. Pro POV-Ray existuje množství různých doplňků včetně animačních nástrojů – odkazy na ně naleznete na webu POV-Ray – např. Cutter pro linux.
Poznámky: Při kompilaci jsem musel updatovat knihovny na tyto verze: GTK+ 2, GLIB2, GLIBC2.2, ATK1, PANGO1. Také pomůže použití pkgconfig – alespoň mně pomohlo. Nejsem zkušený linuxový uživatel, ale za pomoci dokumentace jsem bez problémů vše rozběhl i na nestandardní distribuci vector-linux.