Hlavní navigace

FreeBSD pracuje na novém instalátoru, Seagate uvede 20TB HDD ještě letos

25. 7. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

KDE Plasma a Kickoff menu v červenci 2021 Autor: Nate Graham
Z Linuxu mizí podpora Intel Cannon Lake GPU, Valve vydala Steam Audio SDK 4.0, vydán Firewalld 1.0, novinky v KDE: profily spotřeby či vylepšená nabídka Kickoff.

Seagate uvede 20TB HDD ještě letos

Seagate už nějakou dobu dodává 20TB pevné disky v omezeném množství podnikům, přičemž jde o disky využívající technologii HAMR. Vývoj ale pokračuje a tak samotný šéf Seagate Dave Mosley hlásí, že ještě v tomto roce, někdy ve druhé polovině, začne firma dodávat 20TB disky s technologií PMR i do běžného prodeje.

Z Linuxu mizí podpora Intel Cannon Lake GPU

Generace Cannon Lake představovala u Intelu první 10nm produkty. Šlo o die shrink 14nm generace Kaby Lake (též známá jako „Skylake Refresh“), přičemž v roce 2018 byla vyráběna ranou a velmi nekvalitní verzí 10nm procesu. Dostupnost produktů byla velmi omezená a parametry mizerné, výrazně horší než u 14nm předchůdců. Tyto procesory byly představeny v květnu 2018 a produktová řada ukončena velmi rychle, v únoru 2020.

Vlastně ani nelze mluvit o produktové řadě, na trh totiž šel jediný procesor, model Core i3–8121Us 2×CPU/4×HT a taktem 2,2/3,2GHz při TDP 15 W (mimochodem podporoval AVX-512). Jeho Gen10 GPU však bylo v reálných produktech deaktivované, Intel sám jej ve svém stroji NUC 8i3CYSM pároval s 2GB AMD Radeonem RX 540.

Nikdo tak patrně nebude oplakávat, že podpora tohoto nepoužitého GPU v projektu Mesa / Linuxu konečně přestane zabírat místo (konkrétně z Mesa díky tomu může zmizet ~11 tisíc řádků kódu, z kernelového ovladače pak zmizí ~1600 řádků kódu).

FreeBSD pracuje na novém instalátoru

V rámci prací na příštích verzích FreeBSD se už delší dobu připravuje nový instalátor systému. Ten je nyní ve stádiu „hrubého konceptu“, experimentální verze. Idea je přitom poměrně zajímavá, instalátor má webový základ a podporuje jak lokální instalaci, tak vzdálenou. Oproti stávajícímu instalátoru je také více modulární a bude lépe použitelný pro předskriptované či automatické instalace.

Kromě toho tvůrci systému v poslední době pracují na podpoře VirtIO 1.0 v Bhyve, opravách AMD PCI passthrough pro VMM, opravách podpory UFS, generování on-demand coredump pomocí parametru ptrace(PT_COREDMP), obecně různých vylepšeních kernel debuggingu.

Dále aktualizovali kód kernelového ovladače GPU, který nyní odpovídá Linuxu 5.7 a přináší tedy podporu novějších grafických karet AMD a Intel. Vylepšena je též vrstva kompatibility s Linuxem. V portech se nyní nachází více než 44 tisíc portů/balíčků. To a mnohé další shrnuje report na domovském webu FreeBSD.

Novinky v KDE: profily spotřeby a vylepšená nabídka Kickoff

Dvě velké novinky míří do desktopového prostředí KDE v posledních týdnech. Jednou z nich je podpora profilů spotřeby, nebo chcete-li řízení spotřeby. Nově jde přímo z appletu přepínat mezi úsporným – vyváženým – výkonným profilem a systém umí sám přepnout na úspornější chod v případě běhu z baterie notebooku. Toto nastavení se objeví v Plasma 5.23 a bude na novějších počítačích fungovat s jádrem Linux 5.12 a vyšším.

Dále tvůrci upravili menu Kickoff. To prodělalo obrovské překopání kódu, při němž byla opravena spousta chyb, vylepšen výkon a přístupnost či upravena funkcionalita k lepšímu. Další menší novinky a přehled opravených chyb shrnuje Nate Graham v tradičním přehledu.

Vydán Firewalld 1.0

Po více než 10 letech vývoje v Red Hatu vychází první finální verze linuxového nástroje pro správu firewallu využívajícího Netfliter, Firewalld. Jednou z velkých novinek oproti vývojovým verzím, které jednička přináší, je zahození podpory Pythonu 2, dále jsou zde změny v oblasti závislosti, podpora intra-zone forwarding v základu, NAT pravidla přesunutá pod iNet, označení IPTable back-endu za zastaralá atd. Lze očekávat, že Firewalld 1.0 se objeví v rámci Fedory 35.

Valve vydala Steam Audio SDK 4.0

Velké novinky přináší již čtvrté hlavní vydání Steam Audio SDK 4.0, vývojářského kitu pro audio, podporujícího mimo jiné enginy Unity a Unreal Engine (a mnohé další).

Jak Phoronix poznamenává, Steam Audio se nadále zaměřuje na pohlcující 3D zvuk ve hrách, se speciálním zaměřením na VR. Čtvrté vydání podporuje například počítání cesty zvuku od pohybujících se objektů k pohybujícím se příjemcům zvuku.

Přidává také podporu hybridního reverbu, který bude hodně znát na velkých prostorách ve hrách. Dále jsou zde důležité změny v API, dlužno dodat, že ty narušují zpětnou kompatibilitu.

Nové API lépe odděluje simulaci a rendering a kód byl aktualizován vůči novější verzi TrueAudio Next. Přibyly pak i různé opravy chyb, vylepšení pluginů a též přibylo podporovaných herních enginů.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.